LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk

Är fortfarande kär i min LG L245WP-BN, men har införskaffat mig en iMac nu så den står mest och skräpar. Om någon är intresserad så är den till salu. PM:a mig.

I övrigt så är det synd att LG tog bort skärmen så fort ur sitt sortiment och ersatte den med en så kass modell (L246).

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Är fortfarande kär i min LG L245WP-BN, men har införskaffat mig en iMac nu så den står mest och skräpar. Om någon är intresserad så är den till salu. PM:a mig.

I övrigt så är det synd att LG tog bort skärmen så fort ur sitt sortiment och ersatte den med en så kass modell (L246).

Håller med, L246 är inget bra enligt mig heller.

Är fortfarande super nöjd med L245WP-BN.

Hoppas du får skärmen såld!

Mvh,
Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Håller med, L246 är inget bra enligt mig heller.

Är fortfarande super nöjd med L245WP-BN.

Hoppas du får skärmen såld!

Mvh,
Albin

Jomenvisst, vi får väl hoppas att någon inser hur bra den är och köper den.

Kollade igenom LG's sortiment nu, och jag ser ingen klart efterföljare? L246 säljs ju inte heller längre.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Kollade igenom LG's sortiment nu, och jag ser ingen klart efterföljare? L246 säljs ju inte heller längre.

Vet ej vad de pysslar med riktigt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Du har ju 2600HP.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av pttr:

Bara för din skull att hoppas att den inte går sönder. Det är då det är jobbigt att ha köpt från Pixmania.

Den gick sönder

Måste säga att jag tycker att Pixmania har skött det rätt fint ändå. Jag fick anmäla att skärmen var trasig, sedan bestämma tid med UPS (som Pixmana betalade själva) och sedan hämtade UPS upp skärmen vid min dörr.

Det enda som var lite krångligt var att hitta en passande kartong till skärmen. Hur som haver har jag fått en ny LG L245WP-BN nu, även om det tog en liten stund innan jag fick den (den skulle ju skickas till Paris, sedan till LG osv.).

(Hoppas ingen tar illa vid att jag bumpade den här tråden. Men kan väl vara nyttigt för folk som är tveksamma till att handla från Pixmania. Är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Den gick sönder

Måste säga att jag tycker att Pixmania har skött det rätt fint ändå. Jag fick anmäla att skärmen var trasig, sedan bestämma tid med UPS (som Pixmana betalade själva) och sedan hämtade UPS upp skärmen vid min dörr.

Det enda som var lite krångligt var att hitta en passande kartong till skärmen. Hur som haver har jag fått en ny LG L245WP-BN nu, även om det tog en liten stund innan jag fick den (den skulle ju skickas till Paris, sedan till LG osv.).

(Hoppas ingen tar illa vid att jag bumpade den här tråden. Men kan väl vara nyttigt för folk som är tveksamma till att handla från Pixmania. Är nöjd.

WTF! En ny L245WP, fuuuuusk! Vill också ha

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk

Vill tillägga att min skärm har fungerat superb och gör fortfarande samt lever upp till det den ska. Däremot är jag lite sugen på en större skärm då jag införskaffade mig en 92" bioduk och blivit lite bortskämd.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Ja, jag instämmer - även min LG skäm fungerar förträffligt fortfarande för mitt användningssätt med datorn och den köptes för ca 2,5 år sedan.

Dreas89:
Du vet kanske det redan men det finns inga nytillverkade LG L245WP-BN skärmar kvar utan det är gamla skärmar som repareras av LG vid utbyte hos en kund med en trasig skärm.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saint25:

Ja, jag instämmer - även min LG skäm fungerar förträffligt fortfarande för mitt användningssätt med datorn och den köptes för ca 2,5 år sedan.

Dreas89:
Du vet kanske det redan men det finns inga nytillverkade LG L245WP-BN skärmar kvar utan det är gamla skärmar som repareras av LG vid utbyte hos en kund med en trasig skärm.

/Saint25

Ja, jag vet det. Men lagad betyder fixad, nyligen fixad ska ju betyda att den håller garanterat i 2-3år vilket är nice!

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Samma här, skärmen fungerar superb! Vill inte ha större, inte just nu iaf så jag är toppen nöjd! Det enda jag saknar med denna skärm är 120Hz och bort med all inputlag (som nästan är obefintlig men lite finns det

Kommer inte byta förrän det finns riktigt bra 120hz eller om den går sönder!

Permalänk

Roliga är att jag tror denna skärmen fortfarande står sig bra mot de som även finns idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Det gör den! Är väldigt nöjd med min och hoppas att den håller länge till. Helt klart ett av mina bättre köp någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Det gör den! Är väldigt nöjd med min och hoppas att den håller länge till. Helt klart ett av mina bättre köp någonsin.

+1, den dagen den går sönder kommer jag gråta floder!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min egna LG L245WP-BN som köptes 2007 fick jag byta ut efter ca 1.5år då belysningen praktiskt taget hade bränts slut och hade nästan helt svart bild som resultat. Fick givetvis en nu på garanti och den har fungerat ok och kan bara hålla med att denna är en riktigt bra skärm som jag verkligen inte har ångrat att köpa. Dock hade jag lite otur och fick ett litet b-exemplar på utbytet då menyn poppar fram och tillbaka och har ett eget liv och rullar igenom upp och ner i valen en tid tills den 'värmt upp sig' för att vara bekväm.
Ett litet irritations moment men något jag inte brytt mig mycket om då skärmen fungerat ypperligt annars och bra efter det lugnat ner sig de senaste 1.5 åren.

Tittade till mitt inköps datum för skärmen och märkte att det bara är 1 månad kvar tills det gått 3 år. Garantin går ju snart ut och tänkte om det är värt att chansa med att sända in skärmen för det lila problemet det har för att försöka få ett nytt exemplar, reparerat eller lager liggande som har inte det problemet men kanske eventuellt också håller ett tag längre än den skärm som jag har som är i ganska kontinuerlig användning varje dag.

Permalänk
Medlem

Den 16e november fyller min L245WP-BN tre år, den har fungerat utan några större problem sedan inköp men jag har märkt att mot vissa bakgrunder (specifikt grå) så ser jag ett vertikalt streck rakt över skärmen som kanske är en halv cm bred.

Funderar väl lite som Nighthog här ovan hur ni hade gjort? Vill ju behålla skärmen så länge det är möjligt, och kan man få en refurbished på garantin hade det ju varit toppen! Sålänge det är en Rev2 dvs

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Riktigt fin pjäs detta. Haft mycket nöje av min men nu har jag flyttat utomlands och säljer den. Se annons i marknad om någon i Sthlm är intresserad.

Permalänk
Medlem

Min L245WP-BN fyller 3år om ca 3 månader, och nu i lördags på förmiddagen när jag skulle sätta mig framför daron igen efter en god nattsömn går inte skärmen igång. Har provat 2 olika strömkablar men inget liv i den, och lampan som indikerar om den är på eller i av lyser inte.

Vad jag förstått är det 3år garanti på skärmen och funderar nu om jag ska vända mig direkt till Webhallen eller LG, lutar troligen mer åt att ringa LG på måndag, eftersom jag tror Webhallen enbart lämnar 1år.

Sitter nu tyvär med en hyffsad TN skärm från Samsung, visserligen har den tekniken gått framåt sedan sist men min gamla L245WP-BN är betydligt bättre och saknar den.

Förutom död pixel på mitt första exemplar strax efter jag köpt den och massa strul med en viss serviceverkstad med utbyte har den fungerat fint, och inte märkt någon försämring i bild.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem

Aotw hur gick det med garantin?

Fick du en ny likadan skärm i utbyte eller? Skulle uppskatta en uppdatering från dig med din LG L245WP-BN som inte ville längre starta.

Permalänk
Medlem

Jag ringde LG som sa att det enbart var 2år normalt om inget annat står på deras hemsida eller kvitto, naturligtvis fanns ingen info om garanti tid där.

Kollade runt lite på internet och såg en del nätbutiker lista den fortfarande med 3års garanti, fast de sålde inte just den modellen längre, antagligen sök och hittbar fortfarande för kunder som köpt den ska kunna gå tillbaka.

Bestämde mig då för att ringa Webhallen istället som sa att det ska vara 3år, så skickade in den till dem, och nu på tisdag 19:e har de haft den 1v och ännu vet jag bara att de bekräftat att de mottagit den. Tanken jag har är att kontakta dem i slutet av veckan igen och kolla läget, om jag inte hört något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Du skulle insisterat eller ringt igen och sagt att det är 3års garanti.

Vid min första RMA så insisterade första personen att det endast var 1års garanti på deras lcd monitorer. Jag fick "ta kontakt" med dustinHome(där jag köpte) för att få bekräftat att det är 3 års garanti.
Helt onödigt telefonsamtal som tog en tid då man fick vänta i kö en lång tid.
Tillbaka på support med LG fick jag sedan nämna till ny person om saken att det verkligen är 3års garanti och fick sedan uppge om all information men denna gång skickade de en utbyttes skärm.

Jag har också kvar alla papper och dokument man fick med skärmen. Ett är ett lite häfte med garanti information till alla olika språk och länder. (gäller lite olika garanti i olika länder) Där i står det 3år från inköps datum för oss I Sverige.

Jag förmodar då det tagit en vecka nu att de inte har någon ersättnings skärm och har fått skicka in skärmen för reparation, eller att det tar lite extra tid att hantera genom Webhallen.
jag fick en utbytes skärm inom en vecka efter att hanterat det genom telefon supporten.

Permalänk
Medlem

Gick genom Webhallen eftersom de sa 3år och orkade inte ringa och tjata igen på LG så fick bli den vägen, men får sitta på en billig TN skärm här nu under tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min LG L245WP-BN skärm har nu blivit 3 år gammal (grattis skärmen), den hämtades ut på Webhallen den 15 november 2007 och den fungerar nu fint fortfarande hos mig - självklart är jag nöjd med vad den levererar för bild än idag. Jag hoppas nu på att den fortsätter att fungera väl under längre tid till för mig.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saint25:

Min LG L245WP-BN skärm har nu blivit 3 år gammal (grattis skärmen), den hämtades ut på Webhallen den 15 november 2007 och den fungerar nu fint fortfarande hos mig - självklart är jag nöjd med vad den levererar för bild än idag. Jag hoppas nu på att den fortsätter att fungera väl under längre tid till för mig.

/Saint25

Min är ifrån Juli 2006 eller Juni, rev 2 är det iaf.

Sitter också och hoppas att den håller sig vid liv i något år till. Annars blir det väl att uppgradera till en U2410 eller ZR24W när "Bettan" dör

Visa signatur

Permalänk

Min fungerar felfritt fortfarande.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Typiskt, funderade ju på att skicka in min L245WP innan garantin gick ut (17 november) pga de svaga streck jag ser mot gråa bakgrunder då och då. Nu har dock skärmen börjat strula, strömknappen fungerar "ibland" och jag vågar numera inte stänga av skärmen alls utan låter den vara på dygnet runt, dock klarar inte alltid skärmen att återgå från sleep varje gång och då måste jag rycka ut och sätta i HDMI-kabeln igen.

Jag hopps att den inte dör allt för snart

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Vad tråkigt för dig. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Ja, mycket tråkigt. Har varit extremt nöjd med skärmen sen inköp och hoppas jag kan hålla liv i den ett tag till. Frågan är vad man ska satsa på vid utbyte utan att bli missnöjd. Dell U27/U30 ser intressant ut men många klagar på anti-glare coating och annat, känns lite sådär med sånt strul på en skärm för 8-12k.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Till KniFF,
Ja, tråkigt för dig om din skärm är inte längre frisk.

Jag ska berätta en händelse från mig.
Jag hade liknande problem som dig en gång för en längre tid sedan att man bl.a. "tappar" bort skärmen som då hamnar i bevakningsläge (sleep-mode) då och då. Ja, det var med min LG-skärm. Jag undrar då naturligtvis vad kan det vara för fel och börjar en mödosam felsökning - här är något av det som jag gick igenom. Jag bytte till en annan skärm, en gammal CRT-rör och det fungerande ett tag igen och trodde att okej då var det skärmen som var dålig. Jag hade då kontaktat LG om saken men kort därefter börjar det krångla igen även med CRT-skärmen inkopplad. Okej var är det nu då för fel tänkte då jag. Hmmm, mera felsökning och då byter jag väl ut grafikkortet då - jag hade ett annat kort hemma redan. Ja, nu fungerar sakerna igen - var det grafikkortet och skärmkontakterna som krånglar på det första grafikkortet var min första tanke? Okej då, då får man göra en RMA på grafikkortet och skickar iväg kortet sedan. Allt var frid och fröjd i någon veckas tid så händer det igen att skärmen tappar kontakt med datorn och grafikkortet. Hmmm, mera felsökning inklusive annan hårdvara som nätdelen som då uppvisar godkända spänningar - vad är felet funderar jag nu och var då nära att kasta ut datorn från hemmet (i ren ilska). Men ett par dagar senare får jag svaret i min hand då datorn får nya fel och nya konstiga beteenden för att till sist inte vilja starta upp igen en dag. Efter ännu mera felsökningar konstaterar jag att nätdelen hade gått sönder - en av strömlinorna hade gett upp och efter byte av nätdelen till en ny nätdel så fungerar datorn igen - det var skönt att få veta som tur var att inget annat var trasigt eller dåligt med datorsystemet. Så resultatet var att det var inte fel på skärmen, grafikkortet eller någon annan hårdvara i datorn utan det var nätdelen som var boven i dramat redan från början. Det som hände var att när datorn belastades hårt - för hårt arbete i början, fick inte grafikkortet nog med ström för sin drift (spänningsfall) vilket i sin tur påverkade kontakterna negativt med signalen som gick ut till skärmen. När nätdelen blev för dålig tillslut blev det ingen signal ut från grafikkortet till skärmen som då ställde sig i bevakningsläge utan att ge bild. Jag hade då problem i ca 1 månads tid innan jag fick ordning på sakerna igen.

Nu behöver det inte betyda att du har liknande problem som det var hos mig, att nätdelen som var dålig men det jag vill säga med mitt inlägg att det kan finnas fler källor till problem i ett datorsystem (hårdvarufel likaväl som mjukvarufel) som på olika sätt kan påverka så att signalen störs ut till en bildskärm utan att det behöver betyda att just skärmen som är dålig.

Avslutningsvis, är det så trots allt att det är din LG-skärm som är dålig kan jag bara beklaga det inträffande och att finna en ersättningsskärm ute i handeln som man kan bli nöjd med kanske är inte alltid så enkelt (eller billigt) för den delen. Jag hoppas du finner någon god lösning på ditt eller dina problem oavsett om det blir skärmbyte eller ej.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jag ska definitivt testa dom saker du nämt i ditt inlägg, tack för tipsen! Det som säger emot att det skulle vara nätdelen i mitt fall är att jag har en annan 24" inkopplad som inte alls har samma fel. Har jag tur kan det ju faktiskt vara att jag just har två skärmar inkopplade som är boven, men det förklarar inte riktigt varför strömknappen har slutat fungera korrekt på endast LGn.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra