Maxad eller Overgrans SuperDatorn infor Cataclysm! Tips!

Permalänk
Medlem

Vänta på Sandy Bridge som presterar bättre än en 980x i WoW. Och ja, Nvidias 4xx presterar bättre än hd5xxx/hd6xxx i WoW jämfört med andra spel. Det handlar faktiskt om 10 fps bland mellanklasskorten.

Allt detta har läst i ett test, bit-tech tror jag.

Permalänk
Medlem

Byggde nyss en dator till en polare, hans budget var 20.000:- och hans krav var samma som dina. Maxa WoW och att den ska hålla i minst 2 år (dator för 19 lax håller i minst 3 år

Main things var, SSD, Intel i7 QUAD. och ett nytt fett GTX 580 (hon kommer lite Crysis 2 o vill ha feta inställningar på det spelet) 480 räcker MER än väl för WoW.

Och Folk säger att AMD presterar bättre? nej, men dom är prisvärdare när det kommer till spel.
ATI ligger på efterkanten, får se hur det blir med nya 6900 men det dröjer ju innan det kommer till hyllorna.

SSD.. gör man som man vill. Jag skulle köra en OCZ av nyare modell med Sandforce.

Pma om du vill ha inköpslistan.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av piddeman:

+1

Har endast haft problem med _ALLA_ mina ati kort jag har haft.......Ska lämna tillbaka min tjejs nyköpta XFX 5830 pga att kortet inte stödjer split/Second -.- Värdelöst skitkort!

Trots flera tusen av ATI's kunder har skrivit till supporten att fixa den buggen i spelet så gör dom ändå inte det.... Tummen upp ATI!

Du är ett av dom största nvidia fanboy jag vet.

Jag skulle köpa ett 6970 kort så snabbt som mjöligt. Sen en i5. I7 eller en 6 kärnig från amd är bara överkill då nästan inga spel stödjer quad än.
Sen förstår jag inte varför du envisas om en 120hz skärm?

Sen tror jag inte att ett gtx460 klarar allt på max i en raid. Då måste prestandan gå under 30 fps.
Kommer ihåg med min burk q6600 och 4870x2 då jag hade ungefär 45 fps i en raid utan shadows på med fullscreen.

Permalänk

Hitta detta testet som visar att AMD håller sig prestanda mässigt med intel i CPU pretanda i WoW.
WoW - Wrath of the Lich King: CPU benchmarks with Phenom II and Core i5 - WoW - Wrath of the Lich King, Processor, Test, CPU, Benchmarks, Phenom II, Core i5 - PC Games Hardware

För en spel dator så skulle jag inte riktigt rekommendera man går så långt som i7a. En i5-760 duger bäst och ligger bäst till prismässigt. Enda fördel du har med en i7 på socket 1366 är HyperThreading och Tripplechannel. 2 saker som ger ingen vidare prestanda ökning i spel. Och i en del spel så kan HT till och med försämra spel prestanda...
Annars är i7an enormt nice för typ video redigering. Men rent prismässigt en onödigt dyr CPU för WoW data.

Men på tanke på Sandy Bridge kommer ut snart så kan man lätt vänta på det om man föredrar Intel.

Annars så går AMD CPU hur bra som helst för en WoW dator och kommer kosta mindre.
Men kör du med en AMD cpu så är det rekommenderat att köra med AMD grafik. Dom funkar väldigt bra tillsammans.

Annars kör du Intel så duger både AMD och nVidia grafik.
Själv kan jag inte hitta nån benchmark med dom nya 6800 korten testat mot 400 korten. Så kan inte säga för säkert vilket som är "bäst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParanoiaX:

Men kör du med en AMD cpu så är det rekommenderat att köra med AMD grafik. Dom funkar väldigt bra tillsammans.

Sluta hitta på saker.
Nvidia-kort fungerar inte sämre än ATI på en AMD-plattform.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej inte WoW inkluderat.
Jag har tappat bort länken men jag såg ett test där bl a 470 presterade mycket bättre än 6870.
Mitt 9800gtx+ som i övrigt ska ligga rätt lika med mitt radeon 4850 presterar oxå rätt mycket bättre i just WoW.

Så för en WoW-dator, välj Nvidia.

det är väll självklart att 470 presterar bättre än 6870, 470 är ett bättre kort....

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

jag spelade sjäv i 1680x1050 (max för min skärm) de gånger jag hade fps problem va dalaran och en bugg i forge of souls de där jävla elden som va där i början fick allt att lagga som satan.
WoW spelas fortfarande på den, inte retail dock, som vanligt tror folk att WoW drar mer än de gör wow drar mer eller mindre inge gpu. och min core 2 duo som va på 2.33 hade jag klockad till 2.9ghz under den tiden så att få fin fps i WoW va inga problem ^^ har ni svårt att tro får ni la palla er hem till mig och kolla när han spelar de, ain't harder then that!

Finns några föklaringar till att du tycker att din dator klarar wow på högsta inställningarna:

* Din toleransnivå för spelbar fps i wow är under 10
* Du har aldrig kört en raid eller något annat liknande utan istället bara sprungit runt själv på ställen där spells och effekter inte existerar
* Du har glömt att dra upp ALLA iställningar till högsta (inräknat Shadows, multisampling osv.)
* Du vet inte vad du har för komponenter i datorn och jultomten har i smyg uppgraderat den för att klara WOW.
* Du ljuger

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

jao
min gamla dator jag köpte för hmmm ja 4 år sen typ?
core 2 duo 2.33
4GB RAM
ett fint litet 3870
maxxar WoW än idag! inte jag som har datorn nu utan en polare jag delar lägenhet med, inge fps problem alls (förutom i dalaran då de går ner ganska hårt men de va ju inget nytt..)
och ja shadows på högsta.
spelar ifs inte nu länger (sluta för typ 2 månader sen) så vet inte om de är stor skillnad nu!

så en dator för ca 6k 4 år sen, maxxar WoW idag (eller igår kanske man ska säga då de va 2 månader sen?)

Lol sitter på en dator för 20k kolla sign , och inte ens jag maxxar wow på hösta med stabilt 60 fps ?
Så tycker det är väldigt konstigt att en 4 år gammal dator som kostat 6k äter min dator ?

Visa signatur

Evga GTX 580 SSC FTW, Evga Z68 Micro SLI, i5 2500k, 16 Gb Vengance, Corsair AX850, Corsair f60.

Permalänk
Skrivet av Sugg:

Lol sitter på en dator för 20k kolla sign , och inte ens jag maxxar wow på hösta med stabilt 60 fps ?

Så tycker det är väldigt konstigt att en 4 år gammal dator som kostat 6k äter min dator ?

Du kan inte maxa för att du troligen kör i windowed mode och då stödjs inte mer än ett grafikkort.

Permalänk

Om du inte ska vänta på sandy bridge / gtx 570 så skulle jag kört på detta paketet.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Med eyefinity och lite annat godis för 19k så skulle jag nog ta

Man vill ju inte spela som andra med den budgeten.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Om du inte ska vänta på sandy bridge / gtx 570 så skulle jag kört på detta paketet.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/___________________________dat...

varför ett 1000w nätagg? det räcker med 500-600w

det räcker även med 4 gb ram på paketet under pannkakpajjas

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det blir en och annan pixel med 5760*1080 pixlar. Så lite mer minne än vanligt är att rekommendera.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

köp inte nvidia bara... strular hela tiden... fan guilden o alla på wow forumet klagar hela tiden så jävla dåligt...

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem

+ kanske en märkeskylare (t.ex noctua nh- d14, u12, Cooler master hyper 212 eller Corsair h50/70)

glöm inte en legit win7 också! home premium, oem fungerar bra.

tyckte det var ganska bra pris på gtx 460na fast sen räknade jag på det och upptäckte att min huvudräkning inte var så jävla bra, ta två st Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se istället. blir 3.1 tkr istället för 3.6 tkr . . .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

det är väll självklart att 470 presterar bättre än 6870, 470 är ett bättre kort....

6870 är faktist kortet som krigra med 470. Så nej det är ej självklart. Då 6870 klår 470 i vissa spel och 470 klår 6870 i vissa spel.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Du får nog lunga ner din fanboyism lite mannen. I praktiskt taget alla tester så ligger 6870 rätt jämt mot 470. Ibland sämre ibland bättre. Det varierar.

Själv hittar jag dock ingen direkt benchmark som visar båda korten i wow benchmark så svårt att säga vilket som är bättre rent prestanda mässigt.

Man har sen en del stora fördelar med 6870 i att den drar avsevärt mindre ström som också innebär att man inte behöver lika kraftfull nätdel heller. Betyder också lägre temperaturer som ger lägre ljud nivå.

Vill man verkligen insistera på nVidia kort så tycker jag hellre man väntar på nya 570 kortet eller kör med GTX 460. Eller så kan man också vänta in på AMDs nya 6900 serie kort som lär nog ge nVidia en omgång.

Permalänk

Intressant vad folk har for tankar. Sjalv kommer jag inte kunna kopa nat innan den 13 januari. Sa chans storre pa GTX570s information och aven mojliga pa HD 6900serien. Nan som vet nar Intels Sandy Bridge eller AMDs Bulldozer ar ute i butiker?

Jag kommer linka de 2 exemplarna pa inet.se, kommer inom en stund.
Lagga garna upp era asikter och finjusteringar, det blir bara battre och battre da xD

120Hz, angaende om varfor jag envisar med det. For jag antar att den har battre anvandningar i framat jamfora med de andra skarmar, eller har jag fel?

ATI vs. NVidia, som sagt ingen ar perfekt. De bada har sina bristande. Jag lade upp traden som ar mer fokuserad pa sjalvisk WoW: Cataclysm. Och pa senaste ser jag nastan inga tipsa pa att kor dubbelgrafikkort. Ar det inte super for spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizanyeki:

Intressant vad folk har for tankar. Sjalv kommer jag inte kunna kopa nat innan den 13 januari. Sa chans storre pa GTX570s information och aven mojliga pa HD 6900serien. Nan som vet nar Intels Sandy Bridge eller AMDs Bulldozer ar ute i butiker?

Jag kommer linka de 2 exemplarna pa inet.se, kommer inom en stund.
Lagga garna upp era asikter och finjusteringar, det blir bara battre och battre da xD

120Hz, angaende om varfor jag envisar med det. For jag antar att den har battre anvandningar i framat jamfora med de andra skarmar, eller har jag fel?

ATI vs. NVidia, som sagt ingen ar perfekt. De bada har sina bristande. Jag lade upp traden som ar mer fokuserad pa sjalvisk WoW: Cataclysm. Och pa senaste ser jag nastan inga tipsa pa att kor dubbelgrafikkort. Ar det inte super for spelet?

WoW är verkligen inte optimalt för varken CF eller SLI

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sluta hitta på saker.

+1
Har själv den mixen och fungerar asbra

Visa signatur

Intel i9 10850k | Asus z490-A Prime | Nvidia RTX 3080 10gb | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic | Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

+1

Har endast haft problem med _ALLA_ mina ati kort jag har haft.......Ska lämna tillbaka min tjejs nyköpta XFX 5830 pga att kortet inte stödjer split/Second -.- Värdelöst skitkort!

Trots flera tusen av ATI's kunder har skrivit till supporten att fixa den buggen i spelet så gör dom ändå inte det.... Tummen upp ATI!

haha jag har också har problem med precis alla ati-kort jag haft. skit är vad det är!

ontopic, jag tror verkligen inte man behöver lägga ut riktigt så feta summor som 10k+ på en dator för wow

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Men asså förlåt experten jag bara råka svamla lite... Men jag läser Wow forums och mina egna guildies problem med Radeon och visst funkar de, men sällan lika problemfritt som nvidia. Det finns spaltmeter hos Blizzard om folk som behöver hjälp med Radeon-drivers. Någon bättre "wow upplevelse" har jag aldrig ens nämnt.

Radeonkort är lite känsligare när det gäller drivrutiner så installerar du inte rätt drivrutiner kommer WoW inte flyta på något bra.

När du läser deras officiella forum får du tänka dig att det är miljontals snorungar på 12 år som inte vet hur man installerar drivrutiner och i många fall slänger dom in ett Radeon 5450 i deras nyköpta Delldator för 3000kr. Inte nog med att det är en dubbel skituppsättning för spel men det är också extra dåligt att personen i fråga inte avinstallerat äldre drivrutiner.

Det verkar fungera lite bättre på nvidia att installera i liknande scenario.

För övrigt erfarenhet av WoW med både Nvidia och Radeon sedan release och kan du installera mjukvara i datorn och vet vad du gör så ska du inte ha några problem alls.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

...extra dåligt att personen i fråga inte avinstallerat äldre drivrutiner.

Fast det är ju inte riktigt sant. Det pågår en evig debatt om det är rätt/fel att avinstallera drivrutiner om man ska uppdatera till en senare version eller ej. Vissa säger att man måste avinstallera och köra Driver Sweeper eller liknande medan andra säger att det verkligen inte behövs. Jag har alltid gjort det tidigare men har struntat i det de senaste tre drivrutinsuppdateringarna. Inga problem so far.

Dock är det annorlunda om man ska byta till en äldre version. Då lär man behöva avinstallera och köra Driver Sweeper.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

Sluta hitta på saker.

Nja de blir inte sämre men desto svårare att köra SLI.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av folkeryd:

hålla i minst 2 år (dator för 19 lax håller i minst 3 år

Dummaste jag hört denna månad iallafall. Framtidssäkert är det sista datorkomponenter är.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast det är ju inte riktigt sant. Det pågår en evig debatt om det är rätt/fel att avinstallera drivrutiner om man ska uppdatera till en senare version eller ej. Vissa säger att man måste avinstallera och köra Driver Sweeper eller liknande medan andra säger att det verkligen inte behövs. Jag har alltid gjort det tidigare men har struntat i det de senaste tre drivrutinsuppdateringarna. Inga problem so far.

Dock är det annorlunda om man ska byta till en äldre version. Då lär man behöva avinstallera och köra Driver Sweeper.

Att uppdatera drivrutiner till ett kort är en sak. Att installera catalyst på toppen av Intel GMX drivrutiner eller liknande är inget vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Att uppdatera drivrutiner till ett kort är en sak. Att installera catalyst på toppen av Intel GMX drivrutiner eller liknande är inget vidare.

Det är iofs sant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugg:

GTX 295 är dubbelmacka och dubbla dubbelmackor är inge vidare i spel.

Därför kan man bygga en billigare dator och få bättre FPS. Tex. dubbla 4890 och uppåt eller ett singelkort som 5870 eller högre.

EDIT: och med maxa med sitt 3870 kanske han menade i 640x480 på sin CRTskärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej

Vet inte om nån annan skrivit detta men skall du maxa wow så är det viktigaste komponenterna inte grafikkort, wow kräver mycket av just minne och CPU, så jag skulle fokusera mig främst på det, och som andra nämt så kör på ett nVidia, verkar som om wow tycker bättre om det.

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2