Permalänk
Medlem

Vatten i datorn

Jag har en dålig dag idag. jag har slutat snusa och slutat med koffein så jag är lite lättirriterad.
Då får min katt för sej att välta ett glas vatten ner i fläkten på ovansidan av chassit antec902.
Datorn dog som förväntat och vad borde jag göra? torka ur, koppla isär, låta vara, lämna in eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Skjut katten !!!

Nä, Skämt åsido. börja med att plocka ur allt och torka av med papper, Låt ligga och lufttorka ordentligt och montera ihop sedan och håll tummarna.

Permalänk
Medlem

jo är ju typ de ända att göra, men ta de lungt om du ska torka dem och se till att urladda dig först så du inte råkar skicak en stöt till något.
låter som en dålig blandning att sluta snus och sluta med koffein samtidigt dock!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

nu när jag försöker få igång den så startar den som vanligt sen klickar det till och den stängs av efter olika antar sekunder

Permalänk
Medlem

Den har ju inte torkat tillräckligt på den här korta stunden. Vänta över natten minst! Kan ju också vara vatten i nätagget beroende på hur det är monterat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Ett dygn räcker nog inte. Vänta innan du försöker igen. Ju fler startförsök, desto större risk för trasiga saker.

Och jag lider med dig, har själv 4 katter, men har tack och lov har inget sådan hänt, hittills. Varför inte dricka kaffe iaf? Det är t o m nyttigt enligt vissa.

Slunga av vattnet genom att snurra runt sakerna i luften, med snärt. Helt överlägset och minimal risk för ESD. Om du inte har tryckluft dvs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Värmepistol eller hårtork kan man använda också, men isf i ständig rörelse och på lite avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ett dygn räcker nog inte. Vänta innan du försöker igen. Ju fler startförsök, desto större risk för trasiga saker.

Och jag lider med dig, har själv 4 katter, men har tack och lov har inget sådan hänt, hittills. Varför inte dricka kaffe iaf? Det är t o m nyttigt enligt vissa.

Slunga av vattnet genom att snurra runt sakerna i luften, med snärt. Helt överlägset och minimal risk för ESD. Om du inte har tryckluft dvs.

då får man se till att hålla i allt ordentligt bara så den inte flyger iväg

(sitter och föreställer mig en som viftar med ett moderkort och tappar det och det flyger ut genom fönstret ner för 3 våningar och ner i en stor snöhög)

kanske det går fortare om man sätter några saker i ugnen och vrider på typ 75 grader i lägsta platsen på ugnen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Hur rent var vattnet? Ligger de nå avlgringar nånstans?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att sluta försöka starta upp den, du skadar den ännu mer bara.

Börja med att plocka isär allt. Sprid ut allt på något bord. Använd en hårtork, men se till att den inte blir alltför varm.

Vänta tills du kommer hem på måndag efter skolan/jobbet. Sen bygger du ihop allt. Lycka till.

Skulle du ha tillgång till en armstatiskt armlänk så skulle detta vara ++++

Annars avmagnitisera dig själv genom att röra ett omålat ställe på elementet.

Permalänk
Medlem

Okej, efter att låtit skiten torka och fått igång datorn så är det fortfarande lite problem.
Allt funkar som det ska förutom spel. I dom 3 spel jag testat har jag 10-20 fps konstant, med ett undantag då jag faktiskt lyckades få normal fps under några få minuter innan det sket sej igen.

Datorn crashade ett par gånger först, men har inte gjort det på senaste dygnet. Det crashade en gång när jag gjorde lite benchmark-test för graffekortet och nån annan gång helt random.

Hur ska jag diagnostisera det här så jag verkligen får reda på vilken komponent som är kraj? Jag har inte tillgång till nån annan dator att testa delarna på

Permalänk

Skaffa HWMonitor(hittas här)

Kolla tempen på grafikkort/cpu osv när du spelar/idlar, ta en titt under "Voltages", är allt stabilt?

Skulle tippa på att det kommit vatten i nätagget eller på moderkortet, sen försökte du ju starta upp datorn när det var blött(?), kan bli dyrt för dig det här.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Ta isär den i små bitar och låt den torka i minst 1 vecka innan du ens försöker starta datorn. Det är vad som gäller för bärbara så det borde vara likadant för stationära. Ta även bort batteriet (ser ut som ett mynt).

Låta den torka är lättare än att leta fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ta isär och låt den torka i små bitar i minst 1 vecka innan du ens försöker starta datorn. Det är vad som gäller för bärbara så det borde vara likadant för stationära. Ta även bort batteriet (ser ut som ett mynt).

Låta den torka är lättare än att leta fel.

Jag har adhd och tycker att 8 timmars lufttork är mer än nog. Uppenbarligen har jag fel som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Skaffa HWMonitor(hittas här)

Kolla tempen på grafikkort/cpu osv när du spelar/idlar, ta en titt under "Voltages", är allt stabilt?

Skulle tippa på att det kommit vatten i nätagget eller på moderkortet, sen försökte du ju starta upp datorn när det var blött(?), kan bli dyrt för dig det här.

http://img843.imageshack.us/img843/9787/bugxp.jpg

Vad göra?

Permalänk
Medlem

Du lär försöka få tag i ett nytt nätaggregat och testa. Har du tur så är det bara nätagget som gått, kan även vara moderkortet som är trasigt. men först...

Har du helt glömt sätta dit processorkylaren??? 100Grader...

över 60 för mycket om det är idle vilket jag misstänker. Kylpastan (kletet mellan processorn och kylaren måste bytas när du tar isär det, annars får du in luftbubblor som ej leder värme, dvs värmen blir ej borttransporterad ifrån kylaren)

Det är nog anledningen till att datorn krashar. Att processorn dödar datorn för att rädda sig själv från att brinna upp.

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rstu:

Du lär försöka få tag i ett nytt nätaggregat och testa. Har du tur så är det bara nätagget som gått, kan även vara moderkortet som är trasigt. men först...

Har du helt glömt sätta dit processorkylaren??? 100Grader...

över 60 för mycket om det är idle vilket jag misstänker. Kylpastan (kletet mellan processorn och kylaren måste bytas när du tar isär det, annars får du in luftbubblor som ej leder värme, dvs värmen blir ej borttransporterad ifrån kylaren)

Det är nog anledningen till att datorn krashar. Att processorn dödar datorn för att rädda sig själv från att brinna upp.

fläkten till processorn har visst slutat fungera. Får ta och lösa det och se vad som händer tills vidare.

Tack för alla svar hörrni