Skapa en backup åt en ca 100st elevdatorer (laptops)

Permalänk
Medlem

Skapa en backup åt en ca 100st elevdatorer (laptops)

Hejsan gott folk. Jag Går på ett gymnasium där jag praktiserar 3dagar i veckan på en datorfirma där jag servar datorer lite smått:)

Jag har en kontaktperson från skolan som är och hälsar på mig för att höra med mina handleadre och chefen för att höra hur det går var 3e vecka ca. Nu är saken så att denna personen har gett mig en ganska stor uppgift som jag inte har en aning av hur jag ska lösa.

På skolan förut hade vi ett enkelt backup-system som hette ifolder som man kunde tex bestämma en mapp som skulle uppdateras varje gång det lades in något nytt i den. Dock så kunde inte detta hantera tillräckligt många datorer samtidigt, när man konfigurerade detta så fyllde man även i kommunens domän server(?), något med komunen och sever i hette det iaf:)

Så, hur ska jag utan mycket kunskap allt inom nätverk kunna göra en backup som jag först ska visa för 10st lärare (5st pc laptops, 5st mac laptops), om dom detta går bra så ska skolan köra på detta i framtiden.
På föra laptops (iaf på pc) så heter det novell där vi loggar in, det går även att logga in bara lokalt, vet inte varför båda alt finns.

Men, är det någon som kan ge mig någon hint alls om hur jag kan göra detta?
Jag vill inte beställa hem en massa saker när jag knappt kan något, utan hade tänkt mig bygga något av en vanlig gammal stationär pc. Det jag har tänkt skulle vara smidigt var det att man kanske skulle kunna välja en särskild mapp i datorn som senare uppdateras mot en server så fort något nytt läggs in i mappen, eller om det görs en skanning regelbundet på mappen. laptopsen använs även hemma.

Ös på nu med förslag, ser denna chans som en liten merit om jag söker något jobb inom detta i framtiden:)

Permalänk
Medlem

Om det är windows kan jag tipsa om Synctoy, gratis och fungerar väl. Går även att scrhemalägga det.
Mac, ingen aning.
Linux, läs lite om Shellscripting och cronjobs så kommer du kunna göra toppenscript sen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag måste vara ganska trött för jag begrep inte mycket av vad du vill göra. Jag antar att ni använder iFolder som gemensam lagringsyta för att kunna köra både MAC och PC. Verkar lite konstigt att ett program från Novell skulle ha en sån begränsning som du beskriver. Har du kollat vilken version man har köpt och hur många licenser man betalat för? Vet inte hur Novell gör med sina licenser men det bör man kolla upp. Kanske allt som behövs är att köpa till fler licenser.

Vad har ni för systemlösning egentligen? Någon måste ju ha satt upp systemet och förhoppningsvis dokumenterat det.

Ursäkta min kanske något arroganta ton men det verkar vara en lite för stor uppgift för dig om du säger "utan mycket kunskap allt inom nätverk" och "en massa saker när jag knappt kan något". Tyvärr skulle jag nog säga att de skulle be någon annan. Att sätta upp eller modifiera ett nätverk med 100 datorer där de dessutom blandar in en domän utifrån(?) är inte helt snutet ur näsan.

Vill du fortfarande ta på dig uppgiften så bör du få fram följande:
- Systemlösningen. Hur ser den ut just nu? Uppkoppling? Programvaror och versioner? Hårdvara? Har man ett supportavtal med någon leverantör?
- Vad vill man ha ut av systemet? Vad skall slutresultatet vara?
- Säkerhetslösning. Vad har man för IT-säkerhetspolicy? Hur ska rättigheterna för tillgång till informationen vara? Ska alla kunna läsa och ändra i allt?
- Driftsäkerhet. Använder man iFolder som backupsystem eller har man ett "renodlat" backupsystem som t ex Symantec BackupExec? Hur har man tänkt göra vid strömbortfall eller förlorad information?
- Kapacitet. Vad räknar man med att det är för "tryck" på systemet? Kanske behöver man köpa in ny serverhårdvara?
- Åtkomst. iFolder (så vitt jag vet) tillåter åtkomst över Internet. Hur ska det gå till? Vilken säkerhetslösning har man för att hindra att obehöriga kommer in i systemet?

Hoppas det ger lite vägledning. Har säkert missat saker du bör ha reda innan du börjar planera hur du ska lösa problemet.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Jag måste vara ganska trött för jag begrep inte mycket av vad du vill göra. Jag antar att ni använder iFolder som gemensam lagringsyta för att kunna köra både MAC och PC. Verkar lite konstigt att ett program från Novell skulle ha en sån begränsning som du beskriver. Har du kollat vilken version man har köpt och hur många licenser man betalat för? Vet inte hur Novell gör med sina licenser men det bör man kolla upp. Kanske allt som behövs är att köpa till fler licenser.

Vad har ni för systemlösning egentligen? Någon måste ju ha satt upp systemet och förhoppningsvis dokumenterat det.

Ursäkta min kanske något arroganta ton men det verkar vara en lite för stor uppgift för dig om du säger "utan mycket kunskap allt inom nätverk" och "en massa saker när jag knappt kan något". Tyvärr skulle jag nog säga att de skulle be någon annan. Att sätta upp eller modifiera ett nätverk med 100 datorer där de dessutom blandar in en domän utifrån(?) är inte helt snutet ur näsan.

Vill du fortfarande ta på dig uppgiften så bör du få fram följande:
- Systemlösningen. Hur ser den ut just nu? Uppkoppling? Programvaror och versioner? Hårdvara? Har man ett supportavtal med någon leverantör?
- Vad vill man ha ut av systemet? Vad skall slutresultatet vara?
- Säkerhetslösning. Vad har man för IT-säkerhetspolicy? Hur ska rättigheterna för tillgång till informationen vara? Ska alla kunna läsa och ändra i allt?
- Driftsäkerhet. Använder man iFolder som backupsystem eller har man ett "renodlat" backupsystem som t ex Symantec BackupExec? Hur har man tänkt göra vid strömbortfall eller förlorad information?
- Kapacitet. Vad räknar man med att det är för "tryck" på systemet? Kanske behöver man köpa in ny serverhårdvara?
- Åtkomst. iFolder (så vitt jag vet) tillåter åtkomst över Internet. Hur ska det gå till? Vilken säkerhetslösning har man för att hindra att obehöriga kommer in i systemet?

Hoppas det ger lite vägledning. Har säkert missat saker du bör ha reda innan du börjar planera hur du ska lösa problemet.

Ska försöka svara så bra jag kan åt dig:)
Jag vet inte hur dom gjort med ifolder, men dom vill iaf inte använda det längre.
Meningen är att jag ska göra en backup först åt 10st datorer för att visa för lärare vad jag gjort och hur jag gjort:)

"- Systemlösningen. Hur ser den ut just nu? Uppkoppling? Programvaror och versioner? Hårdvara? Har man ett supportavtal med någon leverantör?"
- 100/100fiber från Telia är det enda jag vet.

"- Vad vill man ha ut av systemet? Vad skall slutresultatet vara?"
- En backup där varje elev ska kunna lagra sina skolarbeten.

"- Säkerhetslösning. Vad har man för IT-säkerhetspolicy? Hur ska rättigheterna för tillgång till informationen vara? Ska alla kunna läsa och ändra i allt?"
- Varje enskild elev ska ha åtkomst till sin egna mapp som jag räknar med ska kunna ligga på elevens laptop. .exe filer däremot ska inte kunna gå att göra backup på alls.

"- Driftsäkerhet. Använder man iFolder som backupsystem eller har man ett "renodlat" backupsystem som t ex Symantec BackupExec? Hur har man tänkt göra vid strömbortfall eller förlorad information?"
-
Vi hade iFolder innnan, men det var så mycket problem med det, tex så segade det ner alla datorer något så brutalt. strömbortfall? Förklara mer hur du menar..

"- Kapacitet. Vad räknar man med att det är för "tryck" på systemet? Kanske behöver man köpa in ny serverhårdvara?"
- Här kan jag bara svara på att utrymmet ska max vara på 1gb.

"Åtkomst. iFolder (så vitt jag vet) tillåter åtkomst över Internet. Hur ska det gå till? Vilken säkerhetslösning har man för att hindra att obehöriga kommer in i systemet?"
- Vi använde aldrig åtkomsten över internet pga det var disablat för att dom inte hade tid att sätta sig in i det hette det.
Inga obehöriga kan iaf koppla upp sig på skolans nät då bara släpper igenom ett begränsat ex mac adresser.

Kankse lät fel i min första post, men jag är bara ute efter att göra något först åt 10st, och om det senare ska bli bra så har jag "gjort mitt", då är det upp till skolan och besluta om dom ska utveckla och använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hishulta:

Ska försöka svara så bra jag kan åt dig:)
Jag vet inte hur dom gjort med ifolder, men dom vill iaf inte använda det längre.
Meningen är att jag ska göra en backup först åt 10st datorer för att visa för lärare vad jag gjort och hur jag gjort:)

Här tror jag du använder ordet backup felaktigt. En backup är något man normalt tar av ett befintligt system och lagrar på ett annat media än det som används (t ex band) för att kunna återställa systemet om något går sönder. Backup-mediat förvaras normalt skyddat i ett säkerhetsskåp. Det verkar mer som om ni helt enkelt vill ha en gemensam fillagringsyta.

Citat:

- 100/100fiber från Telia är det enda jag vet.

Då tycker jag du ska försöka få ut mer information från din uppdragsgivare. Har man ingen aning om hur systemet är uppsatt i övrigt kan resultaten bli intressanta.

Har man t ex inloggning mot en kontoserver (2003/2008) eller är alla datorer stand alone?

Citat:

- En backup där varje elev ska kunna lagra sina skolarbeten.

Som jag skrev tidigare - en gemensam filyta för alla att jobba på. Den i sin tur bör omfattas av någon form av backuplösning (t ex BackupExec).

Citat:

- Varje enskild elev ska ha åtkomst till sin egna mapp som jag räknar med ska kunna ligga på elevens laptop. .exe filer däremot ska inte kunna gå att göra backup på alls.

En utdelad mapp för varje elev alltså där enbart eleven har tillgång till. En ganska standard lösning på de flesta arbetsplatser.

Skapa en katalog för varje elev. Sätt korrekta rättigheter och skapa sen ett script eller motsvarande så att katalogen mappas upp till elevernas konto.

Citat:

Vi hade iFolder innnan, men det var så mycket problem med det, tex så segade det ner alla datorer något så brutalt. strömbortfall? Förklara mer hur du menar..

Vet inte hur jag ska förklara tydligare.
- Hur gör ni om disken/datorn filerna ligger på går sönder? Hur mycket information har ni råd att förlora?
- Hur gör ni vid strömavbrott? Kan ni acceptera att systemet ligger helt nere eller har ni avbrottsfri kraft (UPS)?

Citat:

- Här kan jag bara svara på att utrymmet ska max vara på 1gb.

Då måste du sätta upp en diskquota för varje elev. Du bör vidare ta reda på vilken arbetsbelastning man räknar med att servern skall klara.

Citat:

- Vi använde aldrig åtkomsten över internet pga det var disablat för att dom inte hade tid att sätta sig in i det hette det.
Inga obehöriga kan iaf koppla upp sig på skolans nät då bara släpper igenom ett begränsat ex mac adresser.

Ok, då kanske man inte behöver tänka på det men jag kan nog garantera att någon kommer flagga upp ett sånt behov i framtiden.

Citat:

Kankse lät fel i min första post, men jag är bara ute efter att göra något först åt 10st, och om det senare ska bli bra så har jag "gjort mitt", då är det upp till skolan och besluta om dom ska utveckla och använda det.

Förstår inte resonemanget om "först åt 10 datorer". Gör man en systemlösning brukar man göra för det antal datorer man räknar med och även möjlighet att expandera vidare. Om du gör på ett bra sätt från början spelar det ingen roll hur många datorer man kopplar in (sanning med viss modifikation). Det är lite som att säga "jag ska bygga en väg för 10 bilar först så får vi se vad vi gör sen".

Enklast är att du bildar dig en uppfattning om hur systemet fungerar, sedan söker du på något som uppfyller era krav på fildelning mellan plattformar. Du har redan fått ett förslag. Sen skissar du på en systemlösning som du presenterar. Vid det tillfället kan du ha de tio datorerna du pratar om för att demonstrera funktionaliteten. Men din färdiga lösning bör täcka upp för alla 100 datorer.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Citat:
Skrivet av Wolfclaw:

Här tror jag du använder ordet backup felaktigt. En backup är något man normalt tar av ett befintligt system och lagrar på ett annat media än det som används (t ex band) för att kunna återställa systemet om något går sönder. Backup-mediat förvaras normalt skyddat i ett säkerhetsskåp. Det verkar mer som om ni helt enkelt vill ha en gemensam fillagringsyta.

Låter lagringsplats bättre då?:)

Citat:

Då tycker jag du ska försöka få ut mer information från din uppdragsgivare. Har man ingen aning om hur systemet är uppsatt i övrigt kan resultaten bli intressanta.
Har man t ex inloggning mot en kontoserver (2003/2008) eller är alla datorer stand alone?

jadu, om du kan berätta för mig den informationen som behövs så akn jag ta reda på detta:)
Jag skulle nästan kunna säga att datorerna är "stand alone" då dom går och använda utanför skolan.
Jag som kanske förståt din fråga fel kanske.

Citat:

Som jag skrev tidigare - en gemensam filyta för alla att jobba på. Den i sin tur bör omfattas av någon form av backuplösning (t ex BackupExec).

SKa kolla på detta:)

Citat:

En utdelad mapp för varje elev alltså där enbart eleven har tillgång till. En ganska standard lösning på de flesta arbetsplatser.
Skapa en katalog för varje elev. Sätt korrekta rättigheter och skapa sen ett script eller motsvarande så att katalogen mappas upp till elevernas konto.

Då kommer jag med en ganska dum fråga, "vart ska katalogen skapas" , alltså ifrån varje dator?

Citat:

Vet inte hur jag ska förklara tydligare.
- Hur gör ni om disken/datorn filerna ligger på går sönder? Hur mycket information har ni råd att förlora?
- Hur gör ni vid strömavbrott? Kan ni acceptera att systemet ligger helt nere eller har ni avbrottsfri kraft (UPS)?

- Jag skulle gissa att dom bara har kört en disk som lagringen skett på innan, men man kanske skulle kunna köra på raid istället? Borde väll vara lite säkrare?
- Vi har haft strömavbrott flera gånger tidigare i skolan och allt har funkar normalt då.

Citat:

Ok, då kanske man inte behöver tänka på det men jag kan nog garantera att någon kommer flagga upp ett sånt behov i framtiden.

Ja, jag tycker personligen att detta skulle vara skitbra:)

Citat:

Förstår inte resonemanget om "först åt 10 datorer". Gör man en systemlösning brukar man göra för det antal datorer man räknar med och även möjlighet att expandera vidare. Om du gör på ett bra sätt från början spelar det ingen roll hur många datorer man kopplar in (sanning med viss modifikation). Det är lite som att säga "jag ska bygga en väg för 10 bilar först så får vi se vad vi gör sen".

Det jag menade här var att jag trodde att alltingen skulle bli så mycket svårare om det skulle vara till flera datorer.

Citat:

Enklast är att du bildar dig en uppfattning om hur systemet fungerar, sedan söker du på något som uppfyller era krav på fildelning mellan plattformar. Du har redan fått ett förslag. Sen skissar du på en systemlösning som du presenterar. Vid det tillfället kan du ha de tio datorerna du pratar om för att demonstrera funktionaliteten. Men din färdiga lösning bör täcka upp för alla 100 datorer.

Min första idé var att bygga en nas och ha den som lagrinsplats för data pch sedan skapa en mapp åt varje elev på något sätt, låter detta för enkelt (dåligt)?

Tack så mycket för att du tar dig tid och hjälper mig!

Permalänk
Medlem

Ser här ett rätt vanligt problem när man får en uppgift. Kunden eller uppdragsgivaren är för dålig på att specificera sina krav. Kan lista det jag tycker du behöver veta. Detta enbart kopplat till fillagringen. I ett datornätverk finns det en mängd saker man måste ta ställning till.
Frågor du verkar ha fått ett bra svar på:
- Vilken struktur och vilka rättigheter ska användarna ha?
- Hur stort utrymme ska varje elev få ha?
- Hur stor tillgänglihet ska det vara till systemet?

Frågor du bör få svar på:
- Vad har man för IT-policy?
Detta bör ge en bra fingervisning om vad man vill ha och vilka rättigheter och begränsningar en användare har i nätet. Finns ingen policy bör man upprätta en.
- Hur ser systemlösningen ut just nu?
Utan en bra skiss och systembeskrivning skulle inte jag vilja ge mig på en sån här uppgift. Finns det inte är mitt tips helt enkelt att du själv försöker ta reda på hur allt är kopplat och installerat.
- Vilken budget har du att röra dig med? Vad får det kosta?
Det kan hända att det behövs köpas in både ny hårdvara och mjukvara.
- Hur mycket information har ni råd att vi förlora?
Detta skulle då ge en styrning till vilken typ av och hur ofta backuper skall tas.
- Vilken spårbarhet vill man ha?
Hur ska man komma åt och hantera användare som lägger upp sådant som kanske bryter mot gällande policy och t o m svensk lag.

Har nog glömt nåt men det är vad jag kan komma på nu.

Vad beträffar din lösning med en NAS så är den ju enkel men inte vidare driftsäker. Jag skulle säga minst en filserver med RAID och kanske en extern bandstation för backup.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Wolfclaw - att du orkar, heder

Hishulta, vet du om ni använder novell fortfarande? Enklaste isåfall är att sätta upp en filserver som wolfclaw föreslår och sen använda sig av de verktyg som finns i novell för att skapa användargrupper och utnyttja kontohanteringen och mappningen. Novell använder sig av LDAP om jag inte minns fel.

Känns dock konstigt att din skola ger dig ett sådant uppdrag då det är precis som wolfclaw skriver ett ganska tungt uppdrag. Att planera och genomföra sådana projekt lärs ut på högskolenivå och det är en hel del att tänka på.

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke känns det som om skolan försöker göra en fuling. De sätter dig att lösa en uppgift som en konsult skulle ta ganska bra betalt för att göra. Låt oss hoppas att du inte tar dig vatten över huvudet nu.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av brize:

Wolfclaw - att du orkar, heder

Håller med

Skrivet av Wolfclaw:

Vid närmare eftertanke känns det som om skolan försöker göra en fuling. De sätter dig att lösa en uppgift som en konsult skulle ta ganska bra betalt för att göra. Låt oss hoppas att du inte tar dig vatten över huvudet nu.

Även jag får dessa funderingar. Ursäkta TS, men jag anser att det är en tung uppgift att låta en elev på skolan, upprätta skolans nätverk. Jag vet att det kan lyckas. Men det ställer krav på stort intresse och förmågan av att se helhet i uppgiften. Det som ska skapas är ett "självgående" system som ska fungera och vara framtidssäkert. Ett system som i stort sett vilken IT-tekniker som helst skulle kunna med lätthet sätta sig in i. Framför allt för att systemets säkerhet och uppbyggnad inte ska hängas på 1 persons kompetens eller närvaro. Det ska ha hög driftsäkerhet. Så att det inte behövs för stor handpåläggning för att allt ska fungera.

Håller med om vad Wolfclaw nämt om policys osv, väl skrivet.

De stora och avgörande sakerna är dock : (som redan skrivet)
Budgeten, vad får det kosta?
Hur mycket kan man tillåta sig förlora?
Hur tillförlitligt ska det vara?

Det ska vara RAID punkt.

Kommer kalla elever/lärare E/L

Ska det vara skolans "nätverk" eller är det bara en liten grupp som kommer att ha nätverksmapparna?
Finns det datorer på skolan?
Vad har ni för brandvägg? Hur många nätverk kan den kontrollera?t
Ska det finnas flera nätverk?
Finns det ett befintligt nätverk på skolan?
Finns det några typer av servrar på skolan?
Hur fungerar utdelningen av IP adresser? DHCP?
Finns det klienter utspridda på ett stort område? finns det datorsalar?
Är det endast trådat nätverk eller är det även trådlöst som ska användas?
Finns det krav på hastigheter? Hur många antas skriva till sina nätverksmappar samtidigt?
Finns det en anställd IT-tekniker/support på skolan?
Finns det andra saker som ska användas i nätverket? Gemensamma skrivare/scanners/kopiatorer?
Finns det utspridda skrivare på nätverket?
Är det inloggning som gäller på skolan där varje elev/lärare har sitt eget konto?
Hur lagras data nu? är det på USB-minne? Lokalt på varje klient?
Ska det finnas en begränsning på vad som ska få lagras på nätverksmapparna?
Finns det/ska det finnas mailserver? Ska E/L ha epostkonton?
Skall det finnas gemensamma mappar där alla har åtkomst?
Skall det finnas mappar där endast vissa har tillgång till? L framför allt?
Ska mapparna kunna nås utanför brandväggen? (med stor sannolikhet kommer det viljas om policyn tillåter)
Hur stor är omsättningen av konton? Antal E/L som slutar och börjar varje termin? Spelar stor roll för hanteringen av konton/rättigheter.
Hur långt tillbaka i tiden ska man kunna återskapa dokument?
Hur ofta skall det tas backup?
Hur säker backup ska det vara? Skall det göras flera säkerhetskopieringar?
Skall det sparas på band? annat hus? / annan ort?

Om en så kallad NAS (Ofta benämningen på en liten burk, undangömd någonstans) kan användas beror helt och hållet på vad du vill. Om det är så att de klienterna som ska spara saker, sitter på ett litet lokalt nätverk med standalone klienter, och de endast vill ha en mapp att spara saker och ting i. Så visst kanske kan räcka, men ska det sedan ingå i ett större nätverk, domän eller motsv. där de har konton så blir det bökigare. Fler än de där 10 personerna.
Skulle inte räkna med den lösningen om det ska vara ett framtidsäkert hållbart system.

Virtuella servrar kan vara ett förslag, kostnadsmässigt. Du kan ordna de servrarna som önskas. Men som de flesta andra system som inte är hårdvaru-baserade så kommer det oftast kräva någon typ av handpåläggning för att få allt att fungera.
(Gäller dock framför allt om du ska vara ansluten till omvärlden)

Om ni vill ha ett säkert system: (gäller även om ni inte har koll på vad ni gör)
Köp en server med det ni önskar från en leverantör, inkl support. Krånglar något så RING. support 24/7.
Visst det kostar men vad kostar det om nätverket ligger nere? En kostnadsfråga i slut änden.

Låter i och för sig som en server med Subversion (SVN) hade fungerat.
Och varje klient installerar en applikation som uppdaterar mappen med en mapp på servern. (eller script) Det kan du ju gräva dig in i.

Frågor till dig:
Vad är det för utbildning du går? är det IT/data relaterat?
Vad är dina kunskaper? Är du självupplärd?
Om du fick välja: är du en gamer/programmerare?
Gör du det för att du är väldigt intresserad och tycker det är roligt/meriterande?
Har du gjort något liknande förut? Eller är det mest i med sladdarna och kör?
Det är inte för att klanka ner på dig utan mer för att förstå vilken nivå vi ska lägga oss på.
Ska vi bara guida dig i rätt riktning och du söker information och löser saker själv, eller ska vi lära dig att bygga upp ett helt system så kommer det krävas tid av oss och en hel del av dig. (vi är ju många här
Hur länge tänkte du ge support till skolan?

Önskar lite fler svar innan jag skriver något mer..

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

*host* Dropbox?

Permalänk
Hedersmedlem

Roligt, jag tänkte på samma sak. Dropbox är inte så dumt.

Det är skalbart
Lättimplementerat
Kräver ingen lokal server
Användarkonton är avgränsade men kan dela filer mellan användare i olika önskade konstellationer.
Väldigt driftsäkert
Fungerar inne i skolans nätverk och överallt utanför så länge man har internetåtkomst - out of the box.
Och allt detta är gratis!

Systemet saknar däremot ett enkelt sätt att få översikt över vilka filer som rör sig i systemet. Men är detta ett krav? Något som måste finnas med? Är det viktigt med diagnostik av tjänsten?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dropbox kan vara en utmärkt förslag.
Möjligt att uppgradera vid behov.
Perfekt för eget behov, använder det stundtals.

Dock får man ta med i övervägningen att man tillförliter sig på någon annans tjänster.
Vad händer om de får för sig att alla ska betala, även de som endast vill ha 2gb.
Vad händer om de går i konkurs/försvinner. Visst man kommer ha kvar ev den senaste datan lokalt på någon maskin. Men tjänsten försvinner.
Om det är skolans backupsystem som skall utformas så ska man nog ta en funderare.

Men håller med om att tjänsten funkar.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Hedersmedlem

Bra poäng med tillförlitligheten.
Jag skulle nog vilja påstå att det inte är ett stort problem att man förlitar sig på någon annans tjänster. Så fungerar ju många företags hemsidor. De ligger på någon annan webbhotell. Men som du säger så finns det två viktiga punkter att titta närmre på.
Hur tillförlitligt är företaget som levererar tjänsten dropbox? Kommer de kanske ändra marknadsstrategi snart? Detta bör man nog fördjupa sig i om denna tjänst kommer läggas fram som alternativ.
Den stora nackdelen är ju egentligen att tjänsten är helt gratis. För vilka krav på framtida drift kan man ställa om man inte betalt något?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om de nu kör en användardatabas i kommunens datahall. Varför har de då inte satt upp något lagringsutrymme tilldelat varje användare? Tycker det är kommunens it-folk som sa fixa det i så fall. För om man sedan mappar upp utdelningarna med ett simpelt script kan man ställa in synkning av den sedan så att man alltid kommer åt den även om man inte sitter på nätverket.

Permalänk
Medlem

Om nu inte M$ går omkull direkt så har de en lösning som vi ev ska titta på.

Microsoft erbjuder Sveriges skolor Microsoft Live@edu - Skola och högre utbildning - Microsoft AB

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra poäng med tillförlitligheten.
Jag skulle nog vilja påstå att det inte är ett stort problem att man förlitar sig på någon annans tjänster. Så fungerar ju många företags hemsidor. De ligger på någon annan webbhotell. Men som du säger så finns det två viktiga punkter att titta närmre på.
Hur tillförlitligt är företaget som levererar tjänsten dropbox? Kommer de kanske ändra marknadsstrategi snart? Detta bör man nog fördjupa sig i om denna tjänst kommer läggas fram som alternativ.
Den stora nackdelen är ju egentligen att tjänsten är helt gratis. För vilka krav på framtida drift kan man ställa om man inte betalt något?

Hur tillförlitligt känns att sätta en okunnig (inom detta området) Swecklockersmedlem på jobbet att backa upp 100+ laptops?

Permalänk
Hedersmedlem

hahaha
Låter som att risktagande är av projektets natur.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men, AD + VPN + inloggningskyddad networkshare? (Och låta därav en NAS backupa AD servern)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Men, AD + VPN + inloggningskyddad networkshare? (Och låta därav en NAS backupa AD servern)

De vill ha en plattformsoberoende fildelingsyta. Vad jag vet funkar inte MAC och AD ihop. Vidare skulle jag aldrig använda en NAS för backup. Separata media (typ band) som man låsa in någonstans.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

De vill ha en plattformsoberoende fildelingsyta. Vad jag vet funkar inte MAC och AD ihop. Vidare skulle jag aldrig använda en NAS för backup. Separata media (typ band) som man låsa in någonstans.

Då räcker vanlig nätverksdelning så länge det finns inloggning, är inte svårt att göra en .bat fil som körs vid uppstart för Windows. Jag vet inte med Mac OS X datorer men något likvärdigt borde finnas, att bara behöva mounta.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skrämde vi iväg TS ?
Lite mer information om vi ska hjälpa dig behövs.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

De vill ha en plattformsoberoende fildelingsyta. Vad jag vet funkar inte MAC och AD ihop. Vidare skulle jag aldrig använda en NAS för backup. Separata media (typ band) som man låsa in någonstans.

Inlogg funkar finfint, rena mobila konton tror jag inte skulle fungera så bra när deras budget verkar vara "gratis helst"

Permalänk
Medlem

Det finns ytterligare ett problem som inte är relaterat till tekniken. TS säger att han själv går på skolan som vill ha jobbet utfört. Det kommer innebära en stor risk att TS hamnar i en besvärlig intressekonflikt. Med största sannolikhet kommer hans kompisar vara på honom som iglar att öppna bakdörrar, öka deras diskkvot eller hjälp dem fixa LAN. Och vad händer om någon ertappas med att bryta mot gällande bestämmelser? Om TS blir ansvarig för systemet kommer han ha skyldighet att anmäla upptäckta oegentligheter och det kommer troligen inte ses med blida ögon av kompisarna.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Det finns ytterligare ett problem som inte är relaterat till tekniken. TS säger att han själv går på skolan som vill ha jobbet utfört. Det kommer innebära en stor risk att TS hamnar i en besvärlig intressekonflikt. Med största sannolikhet kommer hans kompisar vara på honom som iglar att öppna bakdörrar, öka deras diskkvot eller hjälp dem fixa LAN. Och vad händer om någon ertappas med att bryta mot gällande bestämmelser? Om TS blir ansvarig för systemet kommer han ha skyldighet att anmäla upptäckta oegentligheter och det kommer troligen inte ses med blida ögon av kompisarna.

Som jag förstod det så fick bara TS en uppgift om att hitta en vettig lösning för dem problem skolan har, jag tror inte han själv kommer hålla i administrationen i färdig "produktion" utan IT-avdelningen kommer ta hand om det.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Som jag förstod det så fick bara TS en uppgift om att hitta en vettig lösning för dem problem skolan har, jag tror inte han själv kommer hålla i administrationen i färdig "produktion" utan IT-avdelningen kommer ta hand om det.

Jag skulle ifrågasätta vad är det för IT-avdelning som inte kan lösa en sådan uppgift själv. Det är fortfarande väldigt knapphändig information från TS om hur deras informationssystem egentligen administreras.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Sorry, varit lite dålig på datorfronten nu på ett tag..

Kommer inte svara på alla frågor då det blir för kluddrigt..

Anledningen till att jag fått denna uppgift är inte för att jag "MÅSTE" lösa den utan..
Jag gick teknikprogramet 1år på min skola där man enbart fick läsa i böcker hela dagarna vilket jag inte lärde mig alls på, bytte efter 1a året till lärlings programet där jag går som dator/tv/hemmabio service.

Och jag har några punkter kan man säga som jag ska lära mig och visa att jag kan under min praktik, tex kundkontakt, lite allmänt om datorer och lite avancerat och så lite om nätverk osv..
Och min kontaktperson genom skolan har bra kontakt med min handledare och dom pratade lite om skolans nät och hur det var uppbyggt, då nämde kontaktpersonen att skolan inte har någon lagrinsplats för elevernas arbeten som helst, då kvick som min handledare är sa han att jag skulle göra någon enkel lösning bara för att visa att jag kan, och dels för att det skulle klara upp några punkter jag har.

- Varje elev ska ha en egen "mapp" med ett begränsat utrymme som just dom
har tillgång till via ett lösenord och ev anändar namn.
- Det ska vara relativt enkelt att lägga till och ta bort konton
- Enkelt att administrarera om det går att få enkelt.
- Vil gärna och ha det somså att varje gång datorn kopplas upp mot skolans nät,
så ska den synka automatisk för att kolla iom något ändrats i lagrinsplatsen.

Jag vet inte alls om hur nätet är uppbyggt och jag kommer säkert inte få reda på det in i minsta detalj.
Det borde väll finnas en "huvud" router som alla skolans utag leder till(?)

Tänkte som så att det ska kunnas fixa något av en vanlig dator då det förenklar allt för mig,
det borde göra väll somså att man bara kopplar den isåfall till "huvud" routern?.
Vill att allt ska sparas på olika (eller en) hårddiskar som finns i skolan då allt blir enklare för mig om det inte kostar något.
Kanske använder fel utryck ibland men lev med det:)

Tack för att ni ställer upp och hjälper mig:)

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom inläggen och får fortfarande samma känsla - det är en alldeles för stor uppgift för en praktikant. En sak vore väl om du hade fått i uppgift att redovisa resultatet i en labmiljö, men här ska du ändra i ett driftsatt system som kommer påverka över 100(?) användare om något går fel. Det här är en uppgift man ger till någon som är färdigutbildad på högskolenivå, kanske som en examensuppgift. Med tanke på de frågor du ställer och sättet du formulerar dig på får jag känslan av att du inte hållit på så mycket med detta förut.

Oavsett om du bara ska fixa en mapp till alla eleverna så är det stor risk att man påverkar något annat i systemet om man inte vet vad man gör och inte har någon tydlig bild av hur det är uppbyggt.

Jag tror faktiskt att de som gett uppgiften inte förstår vidden av den. "Vad då? Det är väl bara att installera lite? Jag har själv Windows hemma och det funkar jättebra." Man har helt enkelt inte koll på allting runt omkring som jag nämnt tidigare och saknar förståelse hur komplicerat ett vanligt nätverk kan vara.

Vidare tycks uppgiften vara otydlig. Vad är DINA utbildningsmål? Vad ska DU lära dig av detta? Kan du kanske posta exakt hur uppgiften är formulerad? Har du pratat med din handledare om detta? Meningen är ju att du ska lära dig något och känna att du har åstadkommit något som gynnar din utbildning. Risken är att om det inte går bra kommer ditt självförtroende få en törn.

Själva uppgiften då:
- Hur vill de ha det presenterat?
- Vilka styrningar har du fått vad avser ekonomi och inköp?
- Hur ska "utrullningen" av din lösning ske? Man kommer med största sannolikhet få stänga ner systemet ett tag. Ska man göra det under skoltid eller vill man att du ska jobba på helgen?
- Hur ser driftansvaret ut på skolan idag? Har man ens någon ansvarig eller hoppas man bara på att inget händer?
- Vem ser till att upprätthålla driftsäkerheten efter att du gjort ditt? Eller ska man ringa dig så fort något går fel?

Tycker du ska ta ett snack med din handläggare om detta. Sen som Titane sa så vore det enklare att hjälpa dig om vi visste vilka kurser du gått och vilken tidigare erfarenhet du har av nätverk.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede