Windows Live Messenger går varken installera eller avinstallera.

Permalänk
Medlem

Windows Live Messenger går varken installera eller avinstallera.

Installerade precis Win 7 och installerade senaste Windows Live Messenger (WLM2011) som uppenbarligen kommer i ett paket nuförtiden vid namn Windows Live Essentials. Tyvärr sög denna nya version varpå jag avinstallerade den och installerade WLM2009 (som kom i paketet Windows Live Essentials, anno 2009).
Funkade klockrent.

Efter ett tag gör jag en windows update, den hittar en 150 mb stor fil som den laddar ner och installerar - Windows Live Essentials 2011. Stabilt. Jag gör därmed det enda rätta och avinstallerar genast Windows Essentials (2011). När jag nu ska logga in på WLM2009 går det inte längre - programmet fungerar, förutom inloggningen.

Jag försöker därför avinstallera detta men Windows Live Essentials (anno 2009) finns inte längre kvar under LÄGG TILL/TABORT PROGRAM. Verkar som om 2011-versionen tog upp samma namnplats som 2009's. Jag deletar därför manuellt mappen med WLM2009 och rensar registret manuellt. Därefter försöker jag installera om WLM2009 via dess WLEssentials.
Nu inträffar det märkliga - den påstår att Messenger (WLM2009) redan är installerad! Detta trots att den inte finns i registret eller hårddisken.

Jag installerar då om HELA Windows Live Essentials (ingår 6 program) minus just Messenger för att få upp skitet i LÄGG TILL/Ta Bort Program. Därefter väljer jag att avinstallera den - och den avinstallerar Messenger tillsammans med resten.
Nu när det är avinstallerat så tänker jag att det bara är att installera Messenger igen - not! 94% in i installationen avslutas installationen av WLM2009 och jag får upp ett felmeddelande som säger :
"The installation source for this product is not available. Verify that the source exists and that you can access it. Please try installing Windows Live programs again. An unknown error has occured. hr:0x8007064c"

Jag försöker att installera WLM2011 istället - samma problem där. Felmeddelandet säger dock att ett annat program använder Messenger redan - men ger mig samma felkod, dvs 0x8007064c

Således är jag i en situation där jag varken kan avinstallera eller installera WLM2009 - den existerar redan på datorn utan att egentligen existera. Hur fan kan man fixa detta? I det här läget är jag glad om jag ens kan installera WLM2011, men den installationen går ju inte heller att utföra :S

Permalänk
Medlem

Om du nu precis installerat det kan du ju lika gärna installera om W7 igen, finns inget att förlora.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Annars kan jag starkt rekommendera Pidgin. En universell chat-klient som fungerar med dom flesta stora chat-näten inkl. msn, irc, icq osv
Det sköna med pidgin är att du slipper all reklam och skit som finns i windows live essentials, och du kan ställa in klienten precis som du vill ha den, med plugins och skins osv.

Länk: Pidgin, the universal chat client

Permalänk
Medlem

Prova köra zapmessenger och sedan installera messenger igen

http://messengergeek.spaces.live.com/blog/cns!E3785B1281BBDA1...

Permalänk
Medlem

Jag hade också det problemet och jag försökte med hur mycket skit som helst, kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde men jag har för mig att jag fick både ändra i registret och ta bort filer manuellt. WLM2011 är satan själv.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Om du nu precis installerat det kan du ju lika gärna installera om W7 igen, finns inget att förlora.

blir nog så jag gör om inget annat funkar. Tog dock en timma att installera och jag har redan hunnit installera så många program (vilket tog sin tid) så man vil ju helst slippa installera om

Skrivet av Villor:

Annars kan jag starkt rekommendera Pidgin. En universell chat-klient som fungerar med dom flesta stora chat-näten inkl. msn, irc, icq osv
Det sköna med pidgin är att du slipper all reklam och skit som finns i windows live essentials, och du kan ställa in klienten precis som du vill ha den, med plugins och skins osv.

Länk: Pidgin, the universal chat client

Tack för tipset
Körde dock pidgin förut och gillade inte layouten riktigt. Sen kunde alla andra som loggade in på pidgin på sina msn-konton se alla mina kontakter vilket inte var sådär jättehippt

Skrivet av si3rra:

Ska testa detta nu!

Permalänk
Medlem

Håller med om att Windows Live Essentials 2011 är SÄMST!
Att det är krav på att ha massa skit till vänster.. som jag förstått det gör det bara mindre attraktivt att använda.
Det är så kasst så att man börjar misstänka att MS håller på att avveckla skiten.

Så jag säger som nån ovan --> Pidgin, the universal chat client så mycket bättre.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa dig om att wlcomm.exe är boven i dramat, du måste avinstallera hela Windows Live-suitet och kanske något till för att få bort den nya versionen. Ursäkta för att jag inte kan komma med någon konkret hjälp, jag satt i många timmar med det här och har inte direkt någon aning om vilket av allt jag gjorde som löste problemet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Får du inte till det så kanske gamla hederliga Trillian är lösningen för dig.

Trillian - IM, Astra, Windows Live, Facebook, Twitter, Yahoo, MySpace, AIM, Email, and more!

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem

tack för tipsen alla!
Slutade med att jag formaterade om c: och installerade om hela windows 7 igen. uppdaterade datorn men denna gången stoppade WLEssentials-uppdateringen från att installera sig själv.

Nu funkar WLM2009 bra. Att microsoft alltid ska krångla till det!

Permalänk

Var kan man få tag på WLM2009? Allt jag hittar leder bara till Live Essentials 2011. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan9360:

Var kan man få tag på WLM2009? Allt jag hittar leder bara till Live Essentials 2011. :/

fick leta riktigt länge innan jag hittade den. la upp den på megaupload.com åt dig. vet inte om man får länka till sånt här i forumet (det är ju dock gratisprogram) så jag pm'ar länken till dig.