Köp råd. Är detta en bra speldator?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jezpur:

Om du enbart ska spela är det mer värt att du köper en i5, 4gb ram och ett billigare moderkort. Tycker även att du ska vänta tills Sandy bridge kommer ut.

Okej, vilket moderkort tycker du att jag ska ha då?

En polare till mig har en intel i7 processor på 2.60Ghz och sen har han ett ATI radeon 5770 och han klarar crysis på högsta möjliga och han säger att det beror på att processorn är så stark.
Så om vi säger att jag kör med en intel i7 processor på 3.4GHz och sen ett 6970 kommer jag då kunna spela crysis på någorlunda höga inställningar?

Spelar även väldigt mycket wow och det har blivit rätt processor krävande nu i cataclysm så jag måste ha en dator som klarar av det också ^^

Permalänk
Medlem

här har du lite mer, återkommer strax:

* Processing cores might feature Hyper-threading and/or Turbo Boost Technology depending on market segment, as with current Core i-series Nehalem-Westmere processor generation.
* Standard CPU clock speed rated at 2.2 GHz to 3.4 GHz for variants. With Turbo Boost Technology enabled, up to 3.8 GHz clock speed can be achieved.
* Integrated graphics core running at 650 MHz to 850 MHz. With Turbo Boost Technology enabled, it can achieve up to 1350 MHz clock speed.
* Processors will feature different amounts of L3 cache on models in order to differentiate products among different market segments.
* 64 KB L1 cache/core (32 KB L1 Data + 32 KB L1 Instruction, 3 clocks) and 256 KB L2 cache/core (8 clocks).[4]
* Up to 8 MB shared L3 cache (25 clocks) on a ring bus to be shared with the integrated graphics core.
* 256 bit/cycle Ring bus bandwidth. The ring bus connects the cores.
* All processors will feature a 64-byte cache line width.
* Decoded micro-op cache and enlarged, optimized branch predictor.
* Improved performance for transcendental math, AES encryption, and SHA-1 hashing.
* Thermal Design Power (TDP) of products are rated at 35-95 W for desktop variants, and 18-55 W for mobile variants.
* Dual-core and quad-core processors will be available at launch, with six-core and eight-core processors planned for future release.[5]
* x86 peak performance (with and without AVX): 30.4 DP GFLOPS / 7.6 DP GFLOPS per core (8 DP FP / 2 DP FP Per clock) @ 3.8GHz
* Improved memory controller with maximum 25.6 GByte/s bandwidth supports DDR3-1600 dual channel RAM and two load/store operations per cycle.

Pre-launch speculation anticipates:

* Sandy Bridge will be released for the mobile segment, and marketed into two CPU lines.
* Performance increase without a core transistor increase. Each CPU core is estimated at 20 mm²,[6] and dual-graphics core at 46 mm².
* Dynamic Turbo (Turbo 2.0) will allow the CPU power to exceed the TDP value when the rest of the platform is relatively cool. The frequency gain is expected to be up to 37 % for one minute and over 20 % in most cases.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXMickeXx:

Okej, vilket moderkort tycker du att jag ska ha då?

En polare till mig har en intel i7 processor på 2.60Ghz och sen har han ett ATI radeon 5770 och han klarar crysis på högsta möjliga och han säger att det beror på att processorn är så stark.
Så om vi säger att jag kör med en intel i7 processor på 3.4GHz och sen ett 6970 kommer jag då kunna spela crysis på någorlunda höga inställningar?

Spelar även väldigt mycket wow och det har blivit rätt processor krävande nu i cataclysm så jag måste ha en dator som klarar av det också ^^

Nja man KAN maxa crysis med HD5770 fast det kommer lagga ifall du kör i hög upplösning(oavsätt processor)
Däremot kommet du ha nytta av en bra processor under ex video rendering.

Jag rådet dig till att köpa 6970 eller 6950(och låsa upp det till 6970). om du endast skall spela funkar phenom x4 eller i5 ypperligt. Ifall du dkall hålla på med met cpu krävande saker så kör på i7 eller phenom x6

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

lite mer info om den bästa då. Cirka pris runt $350

Processornamn: Intel i7-2600(K)
Kärnor: 4
Hastighet: 3.4 GHz (3.8 med turbo)
Minne: dual-channel DDR3-1333
TDP: 95w

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adolf512:

Nja man KAN maxa crysis med HD5770 fast det kommer lagga ifall du kör i hög upplösning(oavsätt processor)
Däremot kommet du ha nytta av en bra processor under ex video rendering.

Jag rådet dig till att köpa 6970 eller 6950(och låsa upp det till 6970). om du endast skall spela funkar phenom x4 eller i5 ypperligt. Ifall du dkall hålla på med met cpu krävande saker så kör på i7 eller phenom x6

Okej
Som jag skrev tidigare i den här tråden så går jag media inriktning film
Så jag kommer sitta rätt mycket i adobe premier och Sony Vegas och jobba. Även photoshop osv.

Program som jag kommer använda:
Adobe CS4 serie programmen.
Sony Vegas.
Skype.
Ventrilo etc.

Spel:
Crysis <33
F.E.A.R
Warcraft 3.
World of warcraft.
Alla Call of Duty spelen.
Alien Vs Predator (det nya)
Och sen en jävla massa andra som jag säkert kommer köpa.

Så jag behöver en dator som klarar av dom grejerna.
Lagrar också en jävla mycket foton,musik och filmer så kommer behöva en stor hårddisk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXMickeXx:

Okej
Som jag skrev tidigare i den här tråden så går jag media inriktning film
Så jag kommer sitta rätt mycket i adobe premier och Sony Vegas och jobba. Även photoshop osv.

Program som jag kommer använda:
Adobe CS4 serie programmen.
Sony Vegas.
Skype.
Ventrilo etc.

Spel:
Crysis <33
F.E.A.R
Warcraft 3.
World of warcraft.
Alla Call of Duty spelen.
Alien Vs Predator (det nya)
Och sen en jävla massa andra som jag säkert kommer köpa.

Så jag behöver en dator som klarar av dom grejerna.
Lagrar också en jävla mycket foton,musik och filmer så kommer behöva en stor hårddisk.

Kör på hd 6950 som sedan kan trimmas vid behov. Som processor så är det i7 eller phenom x6 1100t som gäller för dig. Köp även en ordentlig cpu Zalman CNPS-9900NT - Inet.se

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adolf512:

Kör på hd 6950 som sedan kan trimmas vid behov. Som processor så är det i7 eller phenom x6 1100t som gälle

Det här kanske är en dum fråga men vad anser du bäst?
Intel eller AMD?
Jag kör en AMD X4 2.60GHz för tillfället och jag tycker att det inte är så mycket kraft i den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXMickeXx:

Det här kanske är en dum fråga men vad anser du bäst?
Intel eller AMD?
Jag kör en AMD X4 2.60GHz för tillfället och jag tycker att det inte är så mycket kraft i den.

Jag kör på phenom II x4 i 3616 mhz och jag är rätt böjd.

En quad core i7 kommer vara snabbare än phenom x6 bär man inte nyttjar 6 kärnor. Hur dwt blir i ditt fall vet jag inte(det finns nog nån annan på sidan som kan detta bättre)

i7 har bättre prestanda per klockcykel medan phenom II förbrukar mi.dre eneegi per j
Klockcykel.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adolf512:

Jag kör på phenom II x4 i 3616 mhz och jag är rätt böjd.

En quad core i7 kommer vara snabbare än phenom x6 bär man inte nyttjar 6 kärnor. Hur dwt blir i ditt fall vet jag inte(det finns nog nån annan på sidan som kan detta bättre)

i7 har bättre prestanda per klockcykel medan phenom II förbrukar mi.dre eneegi per j
Klockcykel.

Okej.
Jag tror att jag satsar på intel
Intel i7 verkar lovande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXMickeXx:

Okej.
Jag tror att jag satsar på intel
Intel i7 verkar lovande

Jag maxar crysis med 8x aa i full hd med mitt överklockade HD5850 utan lagg så ifall du kör på ett trimmat och upplpst 6950 så kan du köra crysis maxat utan AA i 2560 x 1600 med hyfsad fps

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jezpur:

Om du enbart ska spela är det mer värt att du köper en i5, 4gb ram och ett billigare moderkort. Tycker även att du ska vänta tills Sandy bridge kommer ut.

Maste haller med! Du missar ingenting med att vanta pa SB familjen.
Bara 10 dagar (+/- 1) kvar;)

Permalänk
Inaktiv

Det här fel del av forumet men jag tänkte att ni som har svarat i den här tråden verkar kunna det mesta om dator delar osv så jag tänkte även att ni kanske kunde hjälpa mig med ett problem jag har med min nuvarande dator.

När jag spelar spel som t.ex Counter-Strike,GMOD och har även sett det i Amnesia så blir det konstiga färger på vapen när jag är där det är riktigt ljust eller om det bara är lite mörkt.
När jag spelar i Amnesia och det är bäck mörkt och det kommer lite rök så ser jag att röken är lite grön.
Vad är det som gör detta problemet?
Jag har testat olika upplösningar och ändrat brightness osv men inget hjälper.

Som ni ser på vapnet på bilden så är det lite färger där som inte hör hemma.

Permalänk
Inaktiv

Så, nu har Sandy Bridge kommit ut och vad rekommenderar ni om man ska ha en bra speldator som ska klara morgon dagens spel?
Ska man satsa på sandy bridge då?

Permalänk
Medlem

Ja du borde köpa sandy bridge. En i5a om du enbart ska spel och en i7 om du även ska bild/video redigera.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jezpur:

Ja du borde köpa sandy bridge. En i5a om du enbart ska spel och en i7 om du även ska bild/video redigera.

Okek
Jag tror att jag kör på en i5:a.
Men om jag skulle vilja ha en lite kraftigare kan jag då byta upp mig till en i7:a eftersom dom är samma socket storlek?
BTW kan du tipsa om något bra moderkort för sandy bridge processorerna?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xXMickeXx:

Okek
Men om jag skulle vilja ha en lite kraftigare kan jag då byta upp mig till en i7:a eftersom dom är samma socket storlek?

Ja det kan du men du sparar ju på att ta en I7:a från början...
Dessutom kommer du förmodligen inte kunna maxxa Crysis 2, att en kille här kan maxxa Crysis med ett HD5850 är ju ett skämt, sitter på ett GTX 470 o kan inte maxxa utan lagg.
Med två kort kommer du kanske kunna göra det, ingen vet ju så mycket egentligen men det kommer troligen bli mer krävande än ettan.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ja det kan du men du sparar ju på att ta en I7:a från början...
Dessutom kommer du förmodligen inte kunna maxxa Crysis 2, att en kille här kan maxxa Crysis med ett HD5850 är ju ett skämt, sitter på ett GTX 470 o kan inte maxxa utan lagg.
Med två kort kommer du kanske kunna göra det, ingen vet ju så mycket egentligen men det kommer troligen bli mer krävande än ettan.

Läst att det ska bli mer optimerat än ettan.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KKay:

Läst att det ska bli mer optimerat än ettan.

Ja men inte särskilt troligt att han maxxar det med ett kort, även om det är bättre optimerat vilket du har rätt i så kolla in detta test med Crysis:Warhead.
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Ja men inte särskilt troligt att han maxxar det med ett kort, även om det är bättre optimerat vilket du har rätt i så kolla in detta test med Crysis:Warhead.
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

HD 6970 verkar lovande.
Men tror du att det kommer hålla upp med morgon dagens spel?
+ fick veta idag att vi ska få skoldatorer. Så all video redigering kommer ske på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Okek

Det beror på. Ett Asus P8p67 kort eller ett msi kort är bra.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xXMickeXx:

HD 6970 verkar lovande.
Men tror du att det kommer hålla upp med morgon dagens spel?
+ fick veta idag att vi ska få skoldatorer. Så all video redigering kommer ske på den.

Det är ett mycket bra grafikkort dock så är det bättre att ta ett HD6950 och flasha till ett HD6970, du har ju ändå dubbla biosar ifall nåt skulle gå snett.
I testet är det ju inte speciellt lovande siffror om du frågar mig, men sen så är ju Crysis ett mycket krävande spel.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Det är ett mycket bra grafikkort dock så är det bättre att ta ett HD6950 och flasha till ett HD6970, du har ju ändå dubbla biosar ifall nåt skulle gå snett.
I testet är det ju inte speciellt lovande siffror om du frågar mig, men sen så är ju Crysis ett mycket krävande spel.

Jag vet tyvärr inte hur man flashar D: (låter fel x) )
Dock så är crysis dåligt optimerat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xXMickeXx:

Jag vet tyvärr inte hur man flashar D: (låter fel x) )
Dock så är crysis dåligt optimerat.

Du lär inte kunna maxxa Crysis 2 med ett HD6970 även fast det stödjer upp till 8 kärnor.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Du lär inte kunna maxxa Crysis 2 med ett HD6970 även fast det stödjer upp till 8 kärnor.

Okej D:
Men vad kommer man behöva för att kunna maxxa det?
Går ju annars om jag iallafall kan göra det på medium. Men alla andra spel som t.ex COD, Unreal torument, WOW och det nya elder scroll när det kommer ut vill jag kunna maxxa.
Wow kräver ju kanske inte så mycket i grafiken men det har blivit så jävla processor krävande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xXMickeXx:

Okej D:
Men vad kommer man behöva för att kunna maxxa det?
Går ju annars om jag iallafall kan göra det på medium. Men alla andra spel som t.ex COD, Unreal torument, WOW och det nya elder scroll när det kommer ut vill jag kunna maxxa.
Wow kräver ju kanske inte så mycket i grafiken men det har blivit så jävla processor krävande.

Alla spel har ju olika, såsom High, Very High, Ultra, och så så har ingen aning på vilken nivå du kommer kunna spela det.
Det är ju som sagt ett bra kort så du lär kunna maxxa alla nämnda utom TESV och Crysis 2.
TESV vet vi ju inget om egentligen så kan inte uttala mig om det och Crysis 2 lär behöva dubbla HD6970 för att flyta bra på högsta.

Visa signatur