Köp råd. Är detta en bra speldator?

Permalänk
Inaktiv

Köp råd. Är detta en bra speldator?

Jag funderar på att köpa en ny dator och jag har valt lite dela på inet.

Så här blev det.
Kommer det funka?
Kommer det räcka för att köra WOW,COD och Crysis?

Permalänk
Medlem

Hade skippat Bigfoot Killer och lagt dom pengarna på ett 69xx kort istället

Permalänk
Medlem

Har du planer på sli/cf annars kan du ju dra ner på nätagget. Bigfoot känns rejält onödigt.... men kanske gör ngn skillnad dock skeptisk. Det du märker skillnad på är grafikortet, det är a och 0 i spelande, dock med bra andra komponenter med... men det är ngt man ska prioritera. Satta på ett 6950/70 eller Nvidias motsvarigheter, du kommer märka mer skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frequey:

Har du planer på sli/cf annars kan du ju dra ner på nätagget. Bigfoot känns rejält onödigt.... men kanske gör ngn skillnad dock skeptisk. Det du märker skillnad på är grafikortet, det är a och 0 i spelande, dock med bra andra komponenter med... men det är ngt man ska prioritera. Satta på ett 6950/70 eller Nvidias motsvarigheter, du kommer märka mer skillnad.

OKej.
Skiter i bigfoot då
Tycker att Nvidias kort är så jävla dyra D:
ATI verkar ju ändå leva upp till det man behöver inom spel

Permalänk
Inaktiv

Vilket NVIDIA kort ska man isåfall köra med?

Permalänk
Medlem

....om du har tid: bygg ihop datorn själv istället. (du lär dig otroligt mycket... och sparar lite pengar)

sen skulle jag slänga in ytterligare en hdd.. (en 5400rpm:are) av två anledningar:
1. du har en backupdisk om den ena skulle dö.
2. du kommer upskatta at ha ytterligare en disk om du planerar på att lagra film,spel,musik,etc...

....just nu skulle jag satsa på ATI. av den simpla anledningen att den här generationen kort har en jämnare ström konsumtion. (sätter mindre press på din PSU)

Big foot är inget som du kommer behöva, om du inte planerar på allvarligt turnerings spel.

om du planerar på att överklocka köp en annan cpu kylare.

annars ser det ganska bra ut. (visserligen är jag ett amd fan, så jag skulle sattsa på en X6:a men det beror helt på vad du ska använda datorn till (äger själv två X6 system, ett I5 och två med I7or i))

Edit:
det kommer att räcka till att spela WoW, CoD och Crysis. troligtvis även Crysis2. (beror lite på hur stor skärm du kommer spela på... )

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zith360:

....om du har tid: bygg ihop datorn själv istället. (du lär dig otroligt mycket... och sparar lite pengar)

sen skulle jag slänga in ytterligare en hdd.. (en 5400rpm:are) av två anledningar:
1. du har en backupdisk om den ena skulle dö.
2. du kommer upskatta at ha ytterligare en disk om du planerar på att lagra film,spel,musik,etc...

....just nu skulle jag satsa på ATI. av den simpla anledningen att den här generationen kort har en jämnare ström konsumtion. (sätter mindre press på din PSU)

Big foot är inget som du kommer behöva, om du inte planerar på allvarligt turnerings spel.

om du planerar på att överklocka köp en annan cpu kylare.

annars ser det ganska bra ut. (visserligen är jag ett amd fan, så jag skulle sattsa på en X6:a men det beror helt på vad du ska använda datorn till (äger själv två X6 system, ett I5 och två med I7or i))

Edit:
det kommer att räcka till att spela WoW, CoD och Crysis. troligtvis även Crysis2. (beror lite på hur stor skärm du kommer spela på... )

Du har helt klart rätt i det med en extra hårddisk
Går media inriktning film så jag filmar ganska mycket så jag kommer behöva lagra rätt mycket film material
Just nu har jag en AMD Athlon(tm) X4 620 Processor 2.60GHz.
Jag vet inte så mycket om processor marknaden osv men vad jag har hört så ska Intel i7 vara det grymmaste på marknaden nu

Jag vet inte hur man överklockar och jag kommer nog inte försöka mig på det heller för jag kommer bara förstöra datorn då, så jag gissar på att den kylaren borde räcka ^^

Jag siktar på att kunna köra Crysis 2 på hög grafik. Jag använder en 24 tums skärm med max upplösning på 1920x1080

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka behöver du ingen extra kylare. Ta bort bigfoot kortet. Om du inte ska köra Crossfire, ta ett annat nättagregat (750,650 w).
Personligen skulle jag lagg ner det pengarna du sparar på att köpa en ssd hårdisk.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Jag siktar på att kunna köra Crysis 2 på hög grafik. Jag använder en 24 tums skärm med max upplösning på 1920x1080

Då skulle jag råda dig att lägga lite mer krut på grafikkortet t.ex. PowerColor Radeon HD6950 2GB - Inet.se eller kanske till och med Gigabyte Radeon HD6970 2GB - Inet.se fall pengarna finns fall du tar bort ditt nättverkskortet som inte kommer behövas har du redan 800kr att lägga på grafikkortet ursäktar fall min svenska inte är den bästa är redigt trött.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gussman:

Då skulle jag råda dig att lägga lite mer krut på grafikkortet t.ex. PowerColor Radeon HD6950 2GB - Inet.se eller kanske till och med Gigabyte Radeon HD6970 2GB - Inet.se fall pengarna finns fall du tar bort ditt nättverkskortet som inte kommer behövas har du redan 800kr att lägga på grafikkortet ursäktar fall min svenska inte är den bästa är redigt trött.

Vilket av dom 2 anser du vara bäst?

Haha du är inte den ända som är trött

Permalänk
Medlem

Eftersom du har skrivit att du går media antar jag att du kommer redigera film och bilder på den, och då är det bra med 12 GB RAM och en i7:a, annars funkar det fint att gå ner till en i5:a och därmed ett set med 2 eller 4 RAM-stickor (4 eller 8 GB) om du ska ha den som ren speldator. Angående grafikkorten är 6870 bäst och om du ska ha en 850W PSU så spelar de få watt som den drar mer än 6850 typ ingen roll.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Eftersom du har skrivit att du går media antar jag att du kommer redigera film och bilder på den, och då är det bra med 12 GB RAM och en i7:a, annars funkar det fint att gå ner till en i5:a och därmed ett set med 2 eller 4 RAM-stickor (4 eller 8 GB) om du ska ha den som ren speldator. Angående grafikkorten är 6870 bäst och om du ska ha en 850W PSU så spelar de få watt som den drar mer än 6850 typ ingen roll.

....i min erfarenhet så är presterar min X6:a bättre när jag redigerar film än min I7:a.

Visst är I7 det grymaste på marknaden i ren prestanda. men om du planerar på att multi-taska och ha många process tunga program öppna så är det bättra att ha 2 extra kärnor än högre prestanda.
(om du planerar att hålla på och skapa musik så är det I7 som gäller då det ända du behöver då är ett stort ramminne.)

ssd är inte nått som är värt att lägga ner pengar på än... (har 3 diskar. och 2har redan dött.) köp en sån när de har blivit bättre. (skulle personligen säga att det är drygt ett år kvar tills att vi får se kvalitets ssd diskar på konsument marknaden)

med upplösningen 19**x10** så borde det inte vara nått problem att köra Crysis2... vi har visserligen inte sett några prestanda krav, men crytek har själva sagt att det inte ska vara så mycket värre än Crysis. (du kommer antagligen inte kunna maxa spelet, men det kommer helt klart att vara spelbart)

om du inte har några som helst planer på att överklocka så funkar standard-kylaren utmärkt.

har ingen aning om hur datorn kommer att stå, men om du är ljud känslig så skulle jag föreslå att du sparar ~1000kr som du senare lägger på att ljuddämpa saken. (Nya grafikort låter mer än många tror)

till hdd2 skulle jag föreslå en ecogreen då de är otroligt stabila och låter knappt.

*sover nästan*

kanske har skrivit nått dubbelt... eller inte... återkommer imorgon om du vill ha mer tips.

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoeBlack:

Men tror du att ett 6870 kommer klara crysis?

Permalänk

Jag skulle valt ett GTX 570, har ett EVGA och är grymt nöjd.
Fundera på att byta DVD mot en BR-brännare.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Men tror du att ett 6870 kommer klara crysis?

Självklart.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

12gb ram njaa, så mkt behövs inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni att gtx 460 kommer klara crysis 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Tror ni att gtx 460 kommer klara crysis 2?

de kommer klara köra crysis 2 ja, vilka inställningar och vilken upplösning man får flyt i, de är en helt annan fråga!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Crysis 2 kommer ut i Mars om jag inte kommer ihåg fel.
Och jag är rätt uppspelt på det
Ska köra mycket online med kompisar osv. och eftersom crysis är ett sånt snyggt spel så vill jag kunna köra det i högsta grafiken.
Dom har ju dock inte släppt info om hur bra dator du behöver för att köra crysis 2 på :/

Permalänk
Inaktiv

Har nu valt ut nya delar som jag hoppas kommer funka bra tillsammans.

Vad tror ni?
Kommer den här datorn leva upp till mina krav?

Förresten!
ÄR en intel i7 processor på 3.06GHz bättre än en Intel i5 på 3.6Ghz?? Om man då ska spela.

Permalänk

Lånar tråd lite..

2010-12-26 - Inet.se

Ser det bra ut, är skärmen bra?

Ska enbart spela, kanske kolla lite film mm. men prio spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Har nu valt ut nya delar som jag hoppas kommer funka bra tillsammans.

http://oi55.tinypic.com/smapfn.jpg

Vad tror ni?
Kommer den här datorn leva upp till mina krav?

Förresten!
ÄR en intel i7 processor på 3.06GHz bättre än en Intel i5 på 3.6Ghz?? Om man då ska spela.

Du behöver inte 12gb RAM. Sedan skulle du väl satsa på en till hårddisk?

Du kommer inte kunna MAXA Crysis 2, spelbart, med det grafikkortet. Dock så kommer du kunna köra på bra grafik

Jag är lite ljudkänslig mot datorer så jag skulle rekommendera att lägga till cooler master hyper 212 iaf så datorn blir lite tystare.

Angående processorerna så blir i7 bättre då den har hyper threading och detta lämpar sig bra till redigering osv. (Det har inte i5)

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buttergoose:

Lånar tråd lite..

2010-12-26 - Inet.se

Ser det bra ut, är skärmen bra?

Ska enbart spela, kanske kolla lite film mm. men prio spel.

Du behöver inte ett så starkt nätagg. Ta ett 650w och kör på ett 6970 istället

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Inaktiv

Bättre?
Rätta mig nu om jag tänker fel.
Men jag tänkte ha SSD hårddisken och installera allt på den och sen så ska jag har hårddisken på 1tb och lagra allt jag laddar ned och bränner in osv.

Förresten, är det verkligen sån stor skillnad på en SSD hårddisk och en vanlig hårddisk? Öppnar SSD program & spel snabbare eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

http://oi55.tinypic.com/n3l00p.jpg

Bättre?
Rätta mig nu om jag tänker fel.
Men jag tänkte ha SSD hårddisken och installera allt på den och sen så ska jag har hårddisken på 1tb och lagra allt jag laddar ned och bränner in osv.

Förresten, är det verkligen sån stor skillnad på en SSD hårddisk och en vanlig hårddisk? Öppnar SSD program & spel snabbare eller?

en SSD är snabbare ja så det är bra val att köpa en tycker jag.
Undrar bara varför du inte väntar till 10e januari då nya intel sandy-bridge kommer ut i butikerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oskar321:

en SSD är snabbare ja så det är bra val att köpa en tycker jag.
Undrar bara varför du inte väntar till 10e januari då nya intel sandy-bridge kommer ut i butikerna?

Vad är det för specc på den då? ;D
Kan nog vänta.
Måste ju få ihop pengarna också så kan ju vänta ett tag ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Vad är det för specc på den då? ;D
Kan nog vänta.
Måste ju få ihop pengarna också så kan ju vänta ett tag ^^

vet inte men sandy bridge ska komma i olika prisklasser har jag hört, kika runt lite på forum osv, borde stå något där

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oskar321:

vet inte men sandy bridge ska komma i olika prisklasser har jag hört, kika runt lite på forum osv, borde stå något där

ok
Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du enbart ska spela är det mer värt att du köper en i5, 4gb ram och ett billigare moderkort. Tycker även att du ska vänta tills Sandy bridge kommer ut.

Visa signatur