Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Opera 11 redo för nedladdning

Permalänk
Medlem

Mitt Opera 10.63 uppdaterade sig själv till 11 igår. Jag klarade ca 15min innan jag avinstallerade det och installerade 10.63 igen. Otroligt dålig uppdatering!

Hoppas de lär sig av sina misstag till nästa version. Älskar Opera, men ibland pillar även dem för mycket på koden

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Det heter Firefox och den korrekta förkortningen är Fx.

Förkortningen FF är allmänt vedertagen (de flesta vet vad som menas i sammanhaget) och alltså fullt giltig

Permalänk
Skrivet av EvilPuppy:

Förkortningen FF är allmänt vedertagen (de flesta vet vad som menas i sammanhaget) och alltså fullt giltig

Visst kan FF användas och man gör sig antagligen förstådd med det, men det gör fortfarande inte förkortningen rätt. Fx är förkortningen Mozilla föredrar att man använder för Firefox och de är den dem själva använder så klart.

Så, vill du vara ball, skriv FF.
Vill du skriva rätt, kör på Fx.

Fx
Time for me to rant..
It's not FF, it's Fx!

Citat:

Mozilla prefers that Firefox be abbreviated as Fx or fx, though it is often abbreviated as FF

Citat:

I am one of those people who refer to it as FF and not Fx. Thanks for correcting me. I will remember this is future

Citat:

Hahaha… i’m also same with george. I also call firefox with FF, not Fx..
Thanx for make this clear..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Extremt intressant...
Jag håller mig till FF så folk förstår vad man pratar om istället för att leka besserwisser.

Det är inte Mozilla som bestämmer hur folk ska förkorta deras browser.
Helst av allt bör man ju bara kalla det för "rent skit", precis vad det är.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Extremt intressant...
Jag håller mig till FF så folk förstår vad man pratar om istället för att leka besserwisser.

Det är inte Mozilla som bestämmer hur folk ska förkorta deras browser.
Helst av allt bör man ju bara kalla det för "rent skit", precis vad det är.

Slår du folk när dem rättar dig i verkligheten eller? Läskig kille.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Någon som vet något motsvarande SUPERBRA addon som "Download Helper" till Firefox till Opera?
Om inte är det ju inte värt att testa ens

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Någon som vet något motsvarande SUPERBRA addon som "Download Helper" till Firefox till Opera?
Om inte är det ju inte värt att testa ens

https://addons.opera.com/addons/extensions/details/download-h...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Kört opera på min server länge bara för att testa lite och kan inte klaga på den, är snabb. Mycket snabbare än FF men jag kör ändå FF på mina andra datorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

Det heter Firefox och den korrekta förkortningen är Fx.

Ok har du källa på det för det kan ju lika gärna vara Fix eller FF eller Fir. Om man jämför andra förkortade namn som
Skandinavien = Skn.
Kilometer = km
Augusti = Aug.

det behöver ju inte vara en sammandragen förkortning. De flesta jag sett förkortar Firefox FF
och det är väl för att det låter så när man säger det. Det blir ju oftast 2 ord när man säger det för sig själv "Fire Fox" alltså FF

Edit: hittat en källa men seriöst vilket I-landsproblem? Bäst att använda det man lättast blir förstådd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wopx:

Jag har givit Opera några helhjärtade försök, men har alltid återvänt till Firefox. Varför? Bristen på addons är en anledning (nu har dem addons men inte i närheten av lika många och av samma kvalitet som många Firefox addons... än iaf), men framförallt är det pga att så många sidor fungerar halvt som halvt i Opera. Kört Opera hela dagen idag och stött på ett flertal sidor där länkar helt plötsligt slutar fungera av någon outgrundlig anledning t.ex, riktigt synd är det, för annars hade jag definitivt sett Opera som en konkurrent till i striden om mitt personliga val av webbläsare. Riktigt snygg, snabb, stabil, bra implementerade funktioner, allt är bra i övrigt, faktiskt är det den bästa webbläsaren borträknat addons och kompatibilitet, dock så var ju dessa två parametrar ganska så viktiga, den sista kanske t.o.m den viktigaste.

När jag läser sånt här blir jag alltid lite frågande eftersom jag inte sedan v9 haft problem med några sidor alls. Visst att tex Swedbank sniffar och säger att "alla funktioner kanske inte fungerar", men det gör de ju ändå. Ska passa på nu att fråga Kan du inte lista några sidor som inte fungerade för dig? Kalla mig nörd, men vill gärna kolla upp vad det är som krånglar

Google verkar dock tyvärr ha någonting emot Opera. I ena uttalandet lovordar de utvecklarna och hur Operas motor arbetar, men i praktiken blockerar de funktioner att fungera med Opera (instant tex). Docs släppte de ju tex tyglarna till för ett knappt år sedan, dessförinnan gick det inte att komma in. Dock fungerade det utmärkt om man maskerade Opera som Firefox (vilket bevisar att Google blockerar av annan anledning än att det inte fungerar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClAyMan:

Dock fungerade det utmärkt om man maskerade Opera som Firefox (vilket bevisar att Google blockerar av annan anledning än att det inte fungerar).

Sidor som är bedrövligt kodade brukar väl Opera ha problem med?

_Jag undrar om du har lust att berätta hur man maskerar opera till firefox.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Sidor som är bedrövligt kodade brukar väl Opera ha problem med?

_Jag undrar om du har lust att berätta hur man maskerar opera till firefox.

Högerklick --> Edit site preferences --> Network

Jag brukar stöta på en del sidor som buggar när man kör som Opera. Har inte kollat hur det är i 11.0, men tidigare så fungerade inte bytbil.com (när man ska välja bilmodell mm) ordentligt utan man fick välja att maskera som Firefox eller IE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Sidor som är bedrövligt kodade brukar väl Opera ha problem med?

_Jag undrar om du har lust att berätta hur man maskerar opera till firefox.

Skrivet av ztenlund:

Högerklick --> Edit site preferences --> Network

Jag brukar stöta på en del sidor som buggar när man kör som Opera. Har inte kollat hur det är i 11.0, men tidigare så fungerade inte bytbil.com (när man ska välja bilmodell mm) ordentligt utan man fick välja att maskera som Firefox eller IE.

Antingen såhär per sida, eller också globalt. Rekommenderas inte då Opera då inte kommer in på statistiken.
Högerklicka om du vill på valfri plats i UI:t, välj Utseende och Anpassa (eller SHIFT+F12). Gå till Knappar --> Inställningar och dra ut rullgardinen Identifera som... till valfri plats för snabbåtkomst.

Bytbil.com fungerade utmärkt btw! Bring em on!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren
Och jag får strunta i maskeringen för att inte fippla med statistiken

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av sushio:

det behöver ju inte vara en sammandragen förkortning. De flesta jag sett förkortar Firefox FF
och det är väl för att det låter så när man säger det. Det blir ju oftast 2 ord när man säger det för sig själv "Fire Fox" alltså FF

Edit: hittat en källa men seriöst vilket I-landsproblem? Bäst att använda det man lättast blir förstådd med.

På vilket sätt är det ett I-landsproblem? Att man gör det till en större grej än vad det är bara för man har haft fel utan att veta det visar ju bara att man har svårt att bli rättad.
Tsk-tsk.

Citat:

Mozilla Firebird became Mozilla Firefox, often referred to as simply Firefox. Mozilla prefers that Firefox be abbreviated as Fx or fx, though it is often abbreviated as FF.

Att kalla det FF är bara "cool speech of teh internets" och framstod antagligen i kölvattnet av den enorma hypen kring Firefox.. Snacka om bra reklamkampanj

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|