Intel Sandy Bridge: Core i7 2600K, Core i5 2500K

Permalänk

En aning dyrare an sjalva US affarer

Forst alla: ANTLIGEN! Har hallit mina byxor ett bra tag. Nu kan jag slapper den xD

En storde mig pa recesioner. Enlig SweC:

i7 2600K - drygt 3 200SEK
i5 2500K - minns ej lol, men nat i 2 500 klassen.

Jag kollade tidigare imorse att US affarer har i7 2600K pa $317 (1USD - 6.7SEK) = 2 132.9SEK.

Och om uppgiften stammer pa SweClockers, vilket innebar Sverige foretag tar ca 1 000kr mer an vad
de sjalva ar i marknaden?

Tack forhand!

SANDY BRIDGE <3 annu <3 mar Q3 2011 da LGA 2011 med HELA 8 karnor resp. 16 tradar. OJFAN!

EDIT: Glomde att det kostar faktiskt for att importera saker fran andra lander. Men ska det verkligen vara hela 1 000kr per processen? Tkr lite som SHIT! xD

Far halla mig ordentlig att prisuppgiften stammer inte, haha!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av yorii:

Varför verkar 2500K ligga över 2600K i flertalet tester?

Hyperthreading är ibland en nackdel då det rent tekniskt suger lite kraft för att fungera. I kombination med dåligt trådad mjukvara ger det i vissa situationer sämre resultat.
Vi undersökte saken närmare när vi recenserade Lynnfield: http://www.sweclockers.com/recension/6193-intel-lynnfield-cor...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/news.html#12679
Lite fler prollar med i jämförelsen som några här saknade 980x b.l.a

Permalänk
Medlem

Stämmer det här?
Only bad thing is this: The P67 chipset lets you overclock CPU and memory but it lacks the flexible display interface necessary to support SNB’s HD Graphics.

The H67 chipset has an FDI so you can use the on-die GPU, however it doesn’t support CPU overclocking—only memory.

Så man måste köpa P67 om man vill överclocka? Där sket sig mina planer

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Intresssant, vad som ska bli ännu mer intressant är hur S- och T-processorerna presterar effektmässigt och prismässigt.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Stämmer det här?
Only bad thing is this: The P67 chipset lets you overclock CPU and memory but it lacks the flexible display interface necessary to support SNB’s HD Graphics.

The H67 chipset has an FDI so you can use the on-die GPU, however it doesn’t support CPU overclocking—only memory.

Så man måste köpa P67 om man vill överclocka? Där sket sig mina planer

Z68 kommer senare under året som tillåter båda sakerna...

EDIT:
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Permalänk
Medlem

Äntligen

Permalänk
Medlem

Honom ska vi ha!

Mycket bra recension som vanligt också.

Permalänk

Jävlar! Blev ju inte lite sugen på att byta ut datorn nu! Bra jobbat Intel!

Självklart också en bra recension av Sweclockers!

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad najs den verkar prestera. Jag som sitter och väntar på att ett 1366 moderkort från EVGA ska komma tillbaka i lager och så får man se dessa resultat, nu vart jag ju osäker på om jag ska ha 1366. xD Annars får jag väl köpa 1366 till min main dator och något roligt 1155 paket till min spel/OC dator.

Hade gärna sett att i7 950 och 980X varit med i testet. Stort plus på "Vid samma klockfrekvens" sånt är alltid bra att se istället för att det kan skilja 0,5GHz mellan två processorer vilket kan vara missvisande.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Äntligen, drygt att NDA-datumet ändrades!

Konstigt att sätta "Saknar Hyperthreading" som nackdel. Det är ju en funktion som uttalat inte finns och av den enkla anledningen är processorn billigare prissatt? Man måste ju skapa olika segmentet man kan ju inte bara lansera processorer för "entusiaster"...

Det här forumet är väl mest för entusiaster eller? ska du säga att en GT 240 är bra eftersom
den inte är gjort för entusiaster?

Ne det snacket hör hemma i hamsterpaj eller nåt.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Z68 kommer senare under året som tillåter båda sakerna...

EDIT:
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Vet att Z68 kommer, men jag tänker inte vänta så länge.
Kan knappt surfa på min dator atm, än mindre spela.
Blir några månader utan 3e skärmen.

os: Windows XP Professional, Service Pack 3 :: cpu: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4800+, 2.50 GHz :: mem: 1962/2815 MB (69%) :: gfx: nVidia GeForce 9600 GT (1920x1080x32bit 60Hz)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fan vilken fin överklockning. Kan de inte få tummen ur och släppa detta lilla kraftpaket så att jag kan köpa min nya dator? Har ett GTX 570 sedan förra veckan som behöver sällskap.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Jag känner lite såhär. SB visar verkligen potential att klå allt och alla, men dessvärre ser jag inte nyttan med att ha en så kraftfull processor när man ändå oftast bara har ett grafikkort, som med största sannolikhet kommer flaskhalsa hela systemet så fort man når upplösningar kring 1080p och allt däröver. Om till och med GTX580 som är världens snabbaste singel-kort flaskar så pass mycket att man inte märker någon skillnad mellan en i7 2600k, och en Phenom 2 965a, då känns det verkligen som att de som kallar detta för ett mainstreamsegment måste tänka om.

Jag sitter iallafall och väntar tills i5 760 släpps på beggatmarknaden för en skitsumma

Hur som helst, GO SANDY BRIDGE!

Jo, det ligger något i ditt resonemang, men å andra sidan så om man är en sådan som inte uppgraderar sin plattform speciellt ofta, så är t.ex. en 2500K mumma. Man kan ju behålla samma processor över fler grafikkortsbyten och kan lätt skruva upp klockfrekvensen för ännu bättre prestanda när processorn slutligen börjar kännas klen.

Jag köpte i5 760 för ett halvår sedan med den tanken i bakhuvudet, visst är den inte helt nödvändig ännu, men jag kan behålla den ett längre tag och klocka upp den sedan vid behov. Visst kan man även köpa en 955BE och sedan klocka upp den allt efter som också, men då den har lägre prestanda per klockcykel så kommer i5:an hålla längre (då i5 dessutom klockar snäppet högre för det mesta).

De som köpte Q6600 när det begav sig satt ju ofta väldigt länge på sina burkar, då den räckte till för grafikkorten väldigt länge (överklockad i alla fall).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hur fort kan vi vänta oss BRA moderkort till dom här pojkarna? JME data har ett "Asus Maximus" som verkar sexigt. Är det dumt att köpa dom första moderkorten eller är dom bra nog? Sen förstog jag inte, är det inte 5e som gäller längre? Vilket datum ser vi dom i butik?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk

hmm.

köpa en sandyrigg me 2600K till bench.

eller skaffa sig en 980X å köra på 1366 ett tag till

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Varför nämdes inte UEFI? De skulle väll komma nu med sandy bridge? Jag tycker det är en rätt stor pro

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Varför inte panga på i testet med så många 580/6970 som möjligt?, då ser man ju vilken cpu som är bäst i spel t ex.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Tick Tock fel

2. Sandy Bridge, andra generationens Intel Core
"Intel jobbar som bekant efter en modell kallad "tick-tock" där företaget varvar stora arkitekturella uppdateringar med krympt tillverkningsteknik. Fjolårets Clarkdale och Westmere var ett "tock" med en krympning till 32 nanometer, Sandy Bridge innebär ett "tick" och en rejält uppdaterad arkitektur."

Det är tvärtom, Sandy Bridge är ett "tock".

http://www.intel.com/technology/tick-tock/index.htm

Permalänk
Avstängd

Skönt att i7 870 inte säckar för mkt mot de nya processorerna så man inte får ångest

Vad är den stora skillnaden på "K" och inte "K", något med upplåsning eller vadå

Permalänk
Medlem

Tror en 2500k och en P8P67 Pro kommer smaka gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Hur fort kan vi vänta oss BRA moderkort till dom här pojkarna? JME data har ett "Asus Maximus" som verkar sexigt. Är det dumt att köpa dom första moderkorten eller är dom bra nog? Sen förstog jag inte, är det inte 5e som gäller längre? Vilket datum ser vi dom i butik?

Jag tror att moderkortet som används i testet är tillräckligt kompetent, den tog ju 2600K till nästan 5 GHz på luft? Stabiliteten verkade det ju inte vara något fel på. Jag tycker att moderkort vid release generellt håller hög klass, det enda strulet brukar väl ligga i att en del tillverkare har problem med BIOS (kanske även UEFI nu i moderna tider? ) vid release, men det brukar ju komma uppdateringar rätt fort.

Jag skall i varje fall köpa 2600K och det där moderkortet som används från ASUS. Visst stog det att kylarna för S1156 skulle passa till denna plattform? Någon som har koll på vilken luftkylare som gäller? Senast hade jag en TRUE till min S775-dator.

Permalänk
Medlem

Uppgraderingsdags snart och det blir väl kanske en i7 2600K och 6950 (6970 BIOS såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Skönt att i7 870 inte säckar för mkt mot de nya processorerna så man inte får ångest

Vad är den stora skillnaden på "K" och inte "K", något med upplåsning eller vadå

Upplåst multipel, till viss grad (;)), 49 i det bästa fallet enligt testet. Men det stod att det kan variera från processor till processor. Utan upplåst multipel är Sandy B. tämligen svår att överklocka, läs artikeln igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Jag tror att moderkortet som används i testet är tillräckligt kompetent, den tog ju 2600K till nästan 5 GHz på luft? Stabiliteten verkade det ju inte vara något fel på. Jag tycker att moderkort vid release generellt håller hög klass, det enda strulet brukar väl ligga i att en del tillverkare har problem med BIOS (kanske även UEFI nu i moderna tider? ) vid release, men det brukar ju komma uppdateringar rätt fort.

Tack för info.
De här kortet ser köttigt ut.
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=AoHE7iDJrYucOm0n&temple...

Kommer med beställa 2600k samt två 580 så fort det är möjligt. Moderkort och minnen är lite oklart än.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Nice Intel, bra jobbat!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Det här forumet är väl mest för entusiaster eller? ska du säga att en GT 240 är bra eftersom
den inte är gjort för entusiaster?

Ne det snacket hör hemma i hamsterpaj eller nåt.

Nej men det hade varit som att säga "GT 240s nackdel är att det inte presterar som GTX 580".

Du bör läsa min kommentar igen, verkar som du missförstod den?

Permalänk
Medlem

Gud vad jag har väntat på det här!!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Tack för info.
De här kortet ser köttigt ut.
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=AoHE7iDJrYucOm0n&temple...

Kommer med beställa 2600k samt två 580 så fort det är möjligt. Moderkort och minnen är lite oklart än.

Jag har inte 100% koll, men har svårt att tänka mig att det skulle skilja något i stabilitet osv mellan ett värstingkort som släpps vid release och ett värstingkort som släpps senare. Det brukar väl snarare handla om funktionaliteten som får sig en uppfräschning.

Det är ett fint kort! Jag ska köra på det kortet, verkar vara det fetaste som går att få.

Permalänk

Grym överklockning men, det verkar som att GPU är den största flaskhalsen i systemet om man spelar i ca 1920x1080. Det skulle väl krävas tre GTX 580 för komma upp i nivån där CPU flaskhalsar.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.