Permalänk
Avstängd

Datorn startar i bland inte

Jag köpte nyligen en ny dator med följande komponenter:

Operativsystem: 64-bitars Windows 7
Moderkort: MSI 870A-G54 AM3
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Processor: AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition
RAM: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD6850 1GB
Nätagg: Corsair VX 550W 80+

Men datorn började efter två dagar ofta starta med alla fläktar på fullt blås, utan bild, och utan att gå att stänga av med strömknappen. Jag testade vidare att få ut dvd-läsarens släde, men det gick inte heller. Nästa gång startade den normalt, så jag trodde det var en engångsgrej, men problemet uprepade sig. Det fortsatte sedan och i går kväll stängde datorn ner sig till det tidigare nämnda läget efter några timmars normal drift. Processor och GPU ligger på normala temperaturer när datorn fungerar, så jag tror inte det är det som är problemet. Jag har också testat att koppla ur HDD och dvd-läsare, samt att byta plats på minnena, men det ger samma resultat: i bland startar den, i bland inte.
Däremot har jag märkt att fler indikatorlampor än normalt lyser på moderkortet när datorn låser sig på det nämnda sättet. CPU-lampan lyser som vid normal drift, men även en som enligt manualen bara ska lysa då man slagit på något slags överklockningsreglage på moderkortet. Denna lyser inte vid normal drift. Kan det vara så att jag har fått ett defekt moderkort?

Permalänk
Avstängd

En del verkar rekommendera att man resettar BIOS i liknande situationer. Bör några komponenter avlägsnas från moderkortet innan man gör det i så fall, eller går det bara att göra direkt?

Permalänk
Medlem

Strömkabeln drar man ur från väggen/nätagget så att datorn är död när du nollställer bios. Om felet är att man inte får bild så är vissa tvungna att ta bort grafikkortet också för att få bild igen men andra kunde ha kortet kvar.

Sen kan du har byggd datorn fel.
Du bör ta isär allt, kontrollera (fel, skador, böjda pinnar mm) och sen bygga ihop de viktigaste delarna igen. Även moderkort och processorn. Det räcker INTE att känna och kolla.

Distanserna under moderkortet bruka många sätta fel eller glömma så att moderkortet kortsluts. Det kan ta allt från några timmar till 2 månader innan man får allvarliga problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att allt är noggrant och ordentligt monterat?

Ex: Moderkortsdistanser (rätt antal), minnena och grafikkort ordentligt nertryckta samt raka i sina slotar? Alla strömkablar ordentligt isatta?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Har kontrollerat alla distanser och strömkablar flera gånger,så jag tvivlar på att det är problemet. Om jag hade några böjda pinnar till processorn borde det väl inte fungera alls, eller?

Permalänk
Avstängd

Och problemet är inte så mycket ingen bild som sporadisk bild. Som nämndes så startar datorn normalt i bland.

Permalänk
Avstängd

Har testat att demontera datorn totalt och kontrollera allting en gång till nu och har dessutom nollställt BIOS. Problemen kvarstår. Borde jag försöka få moderkortet utbytt?

Permalänk

Gör det, du har ju garantin!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|