Hur tar man bort från listan val av operativsystem man vill köra vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Hur tar man bort från listan val av operativsystem man vill köra vid uppstart?

Jag undrar hur man kan ta bort vilket operativsystem man vill starta när man startar upp datorn.
Det är svart skärm med vit text så står frågar det vilket operativsystem man vill köra och sen längre ner finns felsökning på ramminne.

Jag vill gärna kunna ta bort några av valen eftersom jag inte har de hårddiskarna i datorn längre så det är lite störande att behöva ha de i listan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Start > Kör > "msconfig" > Fliken BOOT.INI, där har jag för mig att man kan ta bort det.

EDIT: Har själv bara ett OS så jag kan inte testa om det går att ta bort ett annat från listan, men om du kollar till höger i BOOT.INI så finns en ruta som heter timeout, sätt den på 0 så behöver du bara se den där skärmen i ett ögonblick, utan att behöva trycka enter på det OS du vill starta. Den gör det automatiskt efter 0 sekunder.

Permalänk
Medlem

TIll och börja med , OS/bootloader ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Var försiktig så att du inte ändra fel.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat (vänster kolumnen i Vista och Win 7) / "Start och återställning" / Inställningar / Start (rutan).
Där finns det 2 sätt.

1. Välja det system du vill starta med och minska eller ta bort (kryssa ur) väntetiden. Du ändrar vilket Windows som är förvald genom att trycka på pilen nästan längst upp i slutet av raden. VIKTIGT, Kontrollera att rätt Windows är förvald när du startar datorn. Annars får du inte igång Windows. Dvs om du väntar 30 sekunder och datorn startar rätt utan att du rört tangentbordet så är den rätt. Då kan du kryssa ur.

2. Trycker på edit för att komma åt Boot.ini och tar bort den raden med det Windows du vill ta bort. VIKTIGT, Tar du bort fel rad så får du inte igång Windows. Vet man inte vad man gör i boot.ini så är punkt 1 säkrare för där kan du kontrollera genom att göra en omstart INNAN man tar bort 30 sek väntetiden helt (kryssar ur).

Permalänk
Medlem

Problemet är att det os:et jag vill starta är inte det översta så jag måste trycka ner ett snäpp i listan så jag får rätt hårddisk.

Fast jag förstår fortfarande inte riktigt hur jag ska göra, och eftersom ni säger att om man gör fel så går det inte att starta alls känner jag att jag inte vågar testa något än.

Är det någon som kan förklara lite mer i detalj eller kanske använda sig av lite fina screens?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken förolämpning. Tycker att det var tydligt och detaljerat redan. Steg för steg inklusive när man kontrollerar innan slutgiltiga ändringen.

Hittar du rätt ställe i Windows och har du ens läst vad du kan göra där?
Skriva exakt var någonstans du inte förstår och hur långt du kommer.
DU kan ge oss en finns screen vad det är som gör dig så osäker.

Du måste gör något själv också. Du har inte ens skrivit vilka Windows version du använder. Om det bara är Windows eller om Linux, Ubuntu osv också är inblandat. Hur du ens hamnade i den här situationen.

Permalänk
Inaktiv

Starta MSCONFIG:

Välj operativsystemet som heter Aktuellt Operativsystem och klicka i "Ange som Standard", välj även de andra och välj "Ta Bort" om du vet vilka de är.

EDIT: Testa ändringarna du gjort, är de korrekta gör samma sak igen (tror endast ändringarna sparas en start), klicka i Gör startinställningar permanenta och spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vilken förolämpning. Tycker att det var tydligt och detaljerat redan. Steg för steg inklusive när man kontrollerar innan slutgiltiga ändringen.

Hittar du rätt ställe i Windows och har du ens läst vad du kan göra där?
Skriva exakt var någonstans du inte förstår och hur långt du kommer.
DU kan ge oss en finns screen vad det är som gör dig så osäker.

Du måste gör något själv också. Du har inte ens skrivit vilka Windows version du använder. Om det bara är Windows eller om Linux, Ubuntu osv också är inblandat. Hur du ens hamnade i den här situationen.

Förlåt, trodde det var självklart eftersom det står sist i signaturen, Win 7 64bit.

Havsmonstret, thx för screensen.

Så ser det ut, står de där i samma ordning som vid uppstart så är det översta jag vill ta bort. Den andra kan gärna ligga kvar. Det viktigaste är iaf att jag har kvar det operativsystemet jag tog printet i från, som jag fattar det så är det det i mitten jag är på nu. Stämmer det månne?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser du knappen "Ange som standard"?
Om du vet att den i mitten funkar så väljer du den och trycker sedan knappen.

Sen startar du om datorn och ser om den startar rätt utan att du rör tangentbordet.
Är det rätt så kan du minska tiden eller sätta den till 0 i Timeout rutan i bilden du tog.

Permalänk
Medlem

Har löst sig nu, tack för hjälpen

Visa signatur