Permalänk

Windows fungerar väldigt bra. Nog om man är mer intresserad av hur operativsystem fungerar så kan jag tänka mig att man kör linux eller andra operativsystem. För medelsvensson är Windows bäst och kommer alltid att vara det. Opensource är bra men ej användarvänligt för fem spänn för en nybörjare samt att det saknas kompabilitet för en rad massa program och spel. Microsoft får fortsätta mjölka mig på pengar, så länge inte en licens kostar 10000 kr så kan man ju fortsätta vilket är förevigt eller tills dem gör bort sig totalt. Huvudsaken den gör vad den ska och går smidigt om inte snabbt(vet redan att linux är snabbt hehe ). Dem som får virus på sin dator SKA ej använda datorer. Det borde införas datorkörkort!

Permalänk
Medlem

Det underbara med denna tråden är att med nvidias satsning på ARM kan vi snart börja jämföra linux och windows med android på skrivborsburkarna..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Jag säger inte att dom borde byta, bara att dom borde få bli informerade om alternativen.

Du kan väl ta det som din livsuppgift att sprida evangeliet om operativsystemens mångfald och lika värde..Skämt å sido. Trots att linux-distatarna börjar bli mer användarvänliga så är dom långtifrån allsidiga. Mac kan dom som har förmycket pengar lr är design fetischister kanske slänga pengar på.. Vi andra tycker väl att M$ Win fyller alla våra behov..

Visa signatur

Jag sitter på all världens datorkraft Anno: 1970

Permalänk

Jag kollade på hur diskussionen såg ut 2004 och den ser exakt likadan ut som den gör nu. Jag har kört Windows 7, vista, xp, 2000, Mac OS X Snow Leopard, ubuntu och debian. Om jag skulle rangordna dessa operativsystem skulle det se ut så här:

Windows 7>vista>xp>Snow leopard>ubuntu>debian>2k

Anledningen till detta är att jag har kört Windows 7 nu sen det kom ut och det har aldrig vart något problem med det för mig som jag inte orsakat själv (ändra systemfiler som inte ska ändras etc). Allting bara flyter på för mig i Windows 7 och den enda gången jag har behövt starta om datorn när jag installerar program är när jag installerade Quicktime (apple). Sen spelar jag en del så därför hamnar Windows högt upp på listan och snap-systemet för fönsterna älskar jag, använder det hela tiden. antivirusprogram har jag inte kört på det senaste halvåret och jag har inte haft ett enda virus under de senaste 2 åren då jag kört windows. Det vanligaste sättet att få virus på är väll folk som laddar ner microsoft office 2040 future edition.exe på illegala fildelnings-siter men har man använt Windows ett tag så känner man igen vad som är virus och inte.

Vista körde jag ½ år i skolan och upplevde bara att det var jobbigare att organisera fönster etc än i Windows 7. Många andra säger att det blir fel osv på Vista och att det kraschar men detta hände mig inte en enda gång.

Windows XP var det många år sen jag körde men jag kommer inte direkt ihåg att jag hade några större problem förutom några program som låste sig vilket jag löste genom att öppna aktivitetshanteraren. Den enda anledningen varför vista och xp kommer före snow leopard är för att de stödjer spel mycket bättre.

Snow leopard har jag inte testat så utförligt men de dagarna jag testat det så har jag blivit irriterad på varenda liten sak. Fönsterna måste man dra nere i hörnet för att kunna maximera / "göra normalstora" och den gröna knappen man tror ska ha denna funktion gör fönsterna i 70% av fallen så som man inte vill ha dem. Snap funktion som det finns i Windows saknades även och det var extremt svårt att veta vilken mapp man var i och det var svårt att organisera sina filer. När man hade flera rutor uppe i program som t.ex. firefox (surf och download rutan) så var jag tvungen att gå ner till docken och sedan leta upp downlaod rutan istället för att trycka alt-tab bara. Det finns kanske någon sådan funktion i os x men jag kunde inte hitta den. Sen så fungerar spel och flash otroligt dåligt på mac, testade crossover games och wine men de fungerade långt ifrån bra på alla spel. Gillar dock att vardagliga saker som att installera program etc var väldigt simpelt. Känns som att os x är riktat till personer utan så stor datorkunskap och de gör ett os som även idioter förstår sig på.

Ubuntu körde jag på skoldatorn någon månad och tyckte det var oerhört komplicerat jämfört med Windows, detta är säkert för att jag är van vid Windows. Installera program gick fint i programcentralen men en del program som inte fanns med där var man tvungen att skriva massa skit i terminalen för att få det att fungera, otroligt onödigt och jobbigt om man inte kan dessa kommandon. Att man har flera desktops gillade jag men jag använde det inte så ofta.

Debian körde jag på vår nas/server/media vault under några timmar och sedan tröttnade jag då jag endast kunde köra den via en terminal som jag inte förstod mig på, det fanns alltså inge gui men det kanske var jag som hade gjort något fel vid installationen då det var en "hackad" version som installerades över nätverket.

Windows 2k var väll bra på sin tid men det vart otroligt mycket fel och på den tiden var jag så liten så det enda jag gjorde på datorn var att spela Mulle meck.

Så min slutsats är att alla operativsystem har sina styrkor och sina nackdelar, de riktar sig till olika personer och för mig passar Windows bäst.

Wall of text crits 400k

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

"Massor av text bla bla... :)"
Windows 7>vista>xp>Snow leopard>ubuntu>debian>2k

De allra flesta håller nog med ungefär på det du säger. Jag har använt mig av alla Windows operativsystem inklusive server versionerna sedan Windows 3.1 och NT3. Innan dess har jag använt mig av Atari's OS, men då var jag så pass ung att jag mest använde datorn för spel.

Jag tycker att flera operativsystem har sina fördelar och skulle inte vilja behöva välja bara ett, men om jag var tvingad så skulle jag absolut välja Windows7 eftersom det klarar att göra i princip allt man måste kunna göra och det fungerar bra.

Så jag säger så här. På min stationära speldator så är det Windows 7 som gäller. Jag hade tidigare en netbook som levererades med Windows XP, men eftersom den datorn inte skulle användas för spel så tyckte jag Ubuntu passade absolut bäst. Den skulle i princip användas för surf, film och musik och då passade Ubuntu perfekt.

Tidigare förra året så sålde jag den och inväntade lanseringen av nya Mac Book PR0 i Maj. Hade aldrig haft någon Mac innan, men ville gärna ha en. Kan i efterhand konstatera att jag aldrig i mitt liv tidigare haft en sådan bra bärbar dator. Operativsystemet OSX har sina nackdelar, men det har helt klart sina fördelar också, men datorn som helhet är helt underbar. Dock skulle jag aldrig tänka tanken att bara ha en Mac eftersom det blir problem om man vill kunna spela vilket spel som helst. Dock kan jag tänka mig att det blir ändring på det nu när Appstore för Mac har släppts och sedan tidigare finns ju Steam för Mac som fungerar hur bra som helst.

Så en blandning av Windows, Linux och OSX är vad jag föredrar, men är jag tvingad till endast det ena så blir det tyvärr Windows på grund av det enorma spel och programutbud som finns.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ja varför använder jag Windows? Svaret är ganska lätt att finna. Mac, jag skulle inte kunna spela mina favoritspel, jag skulle inte kunna använda mig av mina favoritprogram. Varför skulle jag använda något annat än Windows när dem allihop saknar stöd för i princip allt man använder en dator till? Ser inte hur folk tänker när de säger "Windows är skräp, kör linux istället" "Mac ftw". Jaha, varför? För att Windows är minst lika användarvänligt, simpelt och har stöd för mer programvara?

Som litet svar till trådskaparen: Hur orkar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja varför använder jag Windows? Svaret är ganska lätt att finna. Mac, jag skulle inte kunna spela mina favoritspel, jag skulle inte kunna använda mig av mina favoritprogram. Varför skulle jag använda något annat än Windows när dem allihop saknar stöd för i princip allt man använder en dator till? Ser inte hur folk tänker när de säger "Windows är skräp, kör linux istället" "Mac ftw". Jaha, varför? För att Windows är minst lika användarvänligt, simpelt och har stöd för mer programvara?

Som litet svar till trådskaparen: Hur orkar du?

Men jag kan förstå alla sidor. T.ex. ta en person som har använt Mac hela sitt liv. Han använder ju troligen sina favoritprogram och tycker att windows är drygt eftersom hans favoritprogram inte kanske finns till Windows, precis som du säger samma sak omvänt. Han kanske spelar, men inte så mycket och håller sig till stora titlar som Starcraft 2, World of warcraft, Half life serien m.fl. Ja varför skulle han då ta och byta till Windows när det inte ger honom någon fördel.

Samma sak gäller förståss Linuxfolk som är vana med hur saker görs i Linux, är van med att nästan allt är gratis, för det mesta är faktiskt gratis inom open source världen. Att då sticka iväg och köpa en windows licens för 2000kr samt office för 1000kr+ samt en bunt andra program för flera tusen låter då inte så lockande när man inte behöver betala. Dessutom kommer man som linuxanvändare att klaga på att man behöver antivirusprogram, behöver defragmentera hårddisken, att man måste ut på tillverkarnas hemsida för att ladda ner program osv. Sånt låter bara jobbigt för en Linuxanvändare. Många saker är faktiskt mycket enklare och smidigare i Linux.

Jag ser som sagt fördelarna hos alla sidor. Tyvärr har inte något operativsystem alla fördelar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag har kört många alla OS genom åren

OSX på min macbook pro
ubuntu på min workstation (här spelar jag oxå. starcraft 2 bland annat)
ubuntu med XBMC på htpcn
windows 7 på touchscreendatorn i köket (finns inga bra touch interface till ubuntu ännu).

Jag skulle säga att ubuntu är helt överlägset allt annat. Varför kommer ni nog på när ni lärt er skiten Jag gick bort från windows helt 2006 har jag för mig. Men nu kom windows 7 tillbaka pga det vettiga touchinterfacet.

Jag skulle randordna dom såhär:
1: ubuntu
2: OSX
3: windows 7

Men vill man BARA spela och inte gör något annat så kör windows!
Vill man använda sin dator till allt så kör man ubuntu

Lite synd att de är så mkt gamers i detta forumet nu för tiden. De var bättre här förr (2000-2002)

Permalänk

Jag är intresserad av att använda linux ist då jag gillar dess layout, har dock aldrig kommit till skott med att installera det xD

Permalänk

Har använt Win 2k, win ME (BSOD), win XP, win vista (UURK) och win 7 (Halvbra)
Linux har jag använt mig av, redhat 8.0, ubuntu 10.nånting, Linux is easy, userfriendly, MY ASS.
Mac OSX 10.5.8 och 10.6.4 och jag kan bara säga som min signatur...

Bärbart=Mac
Stationärt=Hemmabygd Win Pc + en äldre stationär mac. ex. Imac G4 17" 1.25Ghz

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

Tänker ni på att tråden är ungefär 6 och ett halvt år gammal?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Tänker ni på att tråden är ungefär 6 och ett halvt år gammal?

Vad spelar det för roll? Bättre att fortsätta i den här än att skapa en ny tråd.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Tänker ni på att tråden är ungefär 6 och ett halvt år gammal?

frågan är fortfarande lika aktuell!

Permalänk
Medlem

Detta är väl sweclockers mest meningslösa tråd över huvudtaget.
Dessa windows vs linux diskussioner leder ingen ingenstans utan blir bara pajkastning. Tråden borde ha låsts av moderator redan vis första inlägget.

Permalänk
Medlem

under xp^^

tycker w7 är bra med undantag för dåligt multitouch (vad jag vet inget) och en näst intill värdelös taligenkännare. i övrigt funkar det.

Ubuntu hittade jag aldrig vart att byta skärmupplösning och gav upp snabbt.

Mac OS x .... ja det är ju vakert iallafall

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Detta är väl sweclockers mest meningslösa tråd över huvudtaget.
Dessa windows vs linux diskussioner leder ingen ingenstans utan blir bara pajkastning. Tråden borde ha låsts av moderator redan vis första inlägget.

Den är absolut inte meningslös. Jag tycker det är högst intressant att höra om folks åsikter om för och nackdelar mellan olika OS. Jag har själv sagt mitt flera ggr och läst massor av vad andra tycker, men jag har fortfarande kvar den här tråden på bevakning eftersom jag gärna hör mer.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

under xp^^

tycker w7 är bra med undantag för dåligt multitouch (vad jag vet inget) och en näst intill värdelös taligenkännare. i övrigt funkar det.

Ubuntu hittade jag aldrig vart att byta skärmupplösning och gav upp snabbt.

Mac OS x .... ja det är ju vakert iallafall

Multitouch har jag ingen koll på när det gäller windows då jag inte använder touch med Windows.

Att ändra skärmupplösning är väldigt enkelt att hitta i Ubuntu. Under System->Preferences->Monitors.

Mac OSX är väldigt enkelt att använda, ibland lite för enkelt då man som Windows och Linuxanvändare kan känna att vissa avancerade inställningar saknas, men jag gillar det ändå

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Windows fungerar väldigt bra. Nog om man är mer intresserad av hur operativsystem fungerar så kan jag tänka mig att man kör linux eller andra operativsystem. För medelsvensson är Windows bäst och kommer alltid att vara det. Opensource är bra men ej användarvänligt för fem spänn för en nybörjare samt att det saknas kompabilitet för en rad massa program och spel. Microsoft får fortsätta mjölka mig på pengar, så länge inte en licens kostar 10000 kr så kan man ju fortsätta vilket är förevigt eller tills dem gör bort sig totalt. Huvudsaken den gör vad den ska och går smidigt om inte snabbt(vet redan att linux är snabbt hehe ). Dem som får virus på sin dator SKA ej använda datorer. Det borde införas datorkörkort!

För medelsvensson som ska kolla facebook och mailen skulle jag våga påstå att windows är sämst av alternativen windows, os x och vettig linuxdist.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För medelsvensson som ska kolla facebook och mailen skulle jag våga påstå att windows är sämst av alternativen windows, os x och vettig linuxdist.

jag skulle säga lynux hands down. (mac OS är ju igentligen också linux men tycker "riktigt linux" är bättre för surfing)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

http://data.fuskbugg.se/dipdip/internal%20struggle,%20compute...

under xp^^

tycker w7 är bra med undantag för dåligt multitouch (vad jag vet inget) och en näst intill värdelös taligenkännare. i övrigt funkar det.

Ubuntu hittade jag aldrig vart att byta skärmupplösning och gav upp snabbt.

Mac OS x .... ja det är ju vakert iallafall

Collegehumor ^^

http://www.youtube.com/watch?v=pQGtucrJ8hM

Sedan förånas jag över hur hög kvalite det är på inläggen på den här tråden, nästan inga stavfel och inga särskrivningar. Tänk om alla trådar vore så här underbara...

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhuyt:

Collegehumor ^^

http://www.youtube.com/watch?v=pQGtucrJ8hM

Sedan förånas jag över hur hög kvalite det är på inläggen på den här tråden, nästan inga stavfel och inga särskrivningar. Tänk om alla trådar vore så här underbara...

Komiskt att du nämner det där om inga felstavningar när inlägget du citerade har felstavning i sig

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

WALL OF TEXT

Du råkar inte vara min klon?
Nej men, håller med dig till 100%.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Komiskt att du nämner det där om inga felstavningar när inlägget du citerade har felstavning i sig

Jag menade framförallt de äldre inläggen
Det var högre klass på forumet då.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

frågan är fortfarande lika aktuell!

Nej det är den inte.
Ni skriver till OP, jag tror inte han är aktuell i den här tråden längre.
Sen är W7 ganska mycket stabilare än XP.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Komiskt att du nämner det där om inga felstavningar när inlägget du citerade har felstavning i sig

Det enda felet jag hittar var att jag skrev "funkar" istället för "fungerar". Vad var det mer för fel?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Det enda felet jag hittar var att jag skrev "funkar" istället för "fungerar". Vad var det mer för fel?

Tänkte mer på dessa två ord:

Citat:

Mac OS x .... ja det är ju vakert iallafall

Båda felstavade.

Vill bara tillägga att jag bryr mig inte alls för jag är inte den som orkar märka ord i normala fall och jag stavar också fel ibland eller skriver fel på grund av stress, men jag bara påpekade detta eftersom en person citerade dig samtidigt som han nämnde att det knappt fanns någon felstavning i den här tråden.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tänkte mer på dessa två ord:

Båda felstavade.

Vill bara tillägga att jag bryr mig inte alls för jag är inte den som orkar märka ord i normala fall och jag stavar också fel ibland eller skriver fel på grund av stress, men jag bara påpekade detta eftersom en person citerade dig samtidigt som han nämnde att det knappt fanns någon felstavning i den här tråden.

Jag måste bara tilläga att de flesta stavfel går an för mig, jag är inte någon mästare själv.
Vad som dock för mig att bli galen är särskrivningar. Jag blir typ arg... inget skämt

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhuyt:

Jag måste bara tilläga att de flesta stavfel går an för mig, jag är inte någon mästare själv.
Vad som dock för mig att bli galen är särskrivningar. Jag blir typ arg... inget skämt

Om man använder det engelska språket mer än svenskan så kan det nog bli så att man särskriver av misstag. Jag tror inte jag gör det, men det skulle kunna hända på grund av hur engelskan är uppbyggd jämfört med svenskan.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Det underbara med denna tråden är att med nvidias satsning på ARM kan vi snart börja jämföra linux och windows med android på skrivborsburkarna..

Android tror jag har mycket kvar som persondator operativsystem, då det saknas vettiga programvaror för detta område.

Dock är mitt svar på den ursprungliga frågan hur orkar jag använda windows och stå ut med detta, så är det en bra fråga. Problemet för mig och många andra är att det inte finns något alternativ, jovisst köra windows virtuellt. (sak samma) Och eftersom vi tvingas använda windows för att många programvaror som vi använder i arbetet bara finns till detta os, så använder vi detta till annat också. Jag ser ingen mening med att starta om burken för att surfa i linux spela mp3 m.m.
Varför många programvaror enbart finns till windows beror såklart på att den är störst speciellt inom den sektorn som vissa arbetar inom. (i mitt fall hårdvarunärma programmering/elektronik) Film, musik, bildredigering är det kanske det motsatta för.

För mig är os egentligen bara ett arbetsredskap som jag inte ska behöva tänka på att det finns. De programvaror som jag ska ha ska fungera utan onödiga konflikter, låter oset mig göra detta så är det för mig ett bra os.
En anekdot. Om jag står i valet mellan två vägar, ena en motorväg andra en skogsväg åt motsatt håll så väljer jag den som leder mig åt det håll som jag ska. På frågan hur orkar du ta denna dåliga stig(om jag kom fram till att den passade mig bäst), så är det för mig inte lösningen att välja den andra motorvägen.

Med detta menar jag att MacOs är säkerligen ett bättre os, men det hjälper inte om jag ej kan köra programvarorna. Just nu kodar jag på arbete, visual basic applikation, ihop med C# via ado.net. Gissa vilket os som ställer till med minst problem för detta?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har använt både Windows, Linux och OSx men jag måste säga att inget slår Windows, det fyller alla mina behov och fungerar klockrent. Linux är schysst när man ska köra servrar men på desktop sidan så hamnar det i skuggan av Windows tycker jag.