Permalänk
Medlem

WoW Dator

Har blivit ombed att försöka sätta ihop en dator paket åt en vän och ville först dubbelkolla med alla på sweclockers innan vi beställer.
Hon kommer mesta dels använda den till WoW och vill gärna kunna köra på så höga inställningar som möjligt på upplösningen 1920x1080 och att den skall räcka till i några år.

Det jag spånar runt är
http://www.inet.se/kundvagn/visa/132501/2011-01-19

Men kan hända att grafikkortet byts ut mot ett nvidia 560 om det dyker upp närmaste dagarna.

Det jag känner mig osäker på är vilket moderkort paketet bör ha och även nätdelen.
Även om en SSD disk är onödig lyx.
Något mer man bör lägga till?
Tänkt att köpa Win7 home 64 bitars till den med.

Mvh/Jonas

Permalänk
Medlem

ta ett -Pro moderkort istället för LE skulle jag säga, Intel nätverk istället för Realtek sen kanske en 60gb SSD räcker om man bara kör OS + WoW på det, Annars ser det väl fint ut. Har samma grafikkort och en OC i5a och jag klarar högsta på 1920x1080 väldigt bra (har bara dragit ner shaders).

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

jag skulle nog använda en 60gb ssd istället och uppgradera gpu till ett 6950 120gb ssd är onödigt stor tycker jag xd Men har för mig att wow tar 50gb eller nått ^^ om du hade tänkt ha det på ssdn? Själv skulle jag skippat en ssd i den prisklassen ^^ tycker att ssd är nödvändigt om man har en budget på mer än 12k ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/132542/i5-6950-bantad
Är ett mer välbalanserat paket, finns ju möjligheten att slänga in en SSD men det get ju ingen prestanda boost så...

Permalänk

8GB RAM-minne till enbart spel och surfa?
Isf skulle rekommanderar: 2x2GB

Processorkylning behövs inte så länge du/hon kommer inte överklocka, i5 2500K har medföljer kylning.
60GB SSD har jag för mig om man kör endast OS och WoW. (Som några nämnde tidigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackDistortioN:

jag skulle nog använda en 60gb ssd istället och uppgradera gpu till ett 6950 120gb ssd är onödigt stor tycker jag xd Men har för mig att wow tar 50gb eller nått ^^ om du hade tänkt ha det på ssdn? Själv skulle jag skippat en ssd i den prisklassen ^^ tycker att ssd är nödvändigt om man har en budget på mer än 12k ^^

min wow mapp ligger på 28.5 gb o jag har inte alls många add ons .

Permalänk
Medlem
Skrivet av maqan:

min wow mapp ligger på 28.5 gb o jag har inte alls många add ons .

Läst nyss i ett forum att det ska ligga på ungefär 50gb... är ingen wow spelare så vet inte så jätte mycket xd

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Nej 120Gb är inte onödigt stor.
Säg 20GB för Win7 och 20-30GB för WoW. Lite småprogram, swap-fil, tempfiler på det, där är en 60GB disk full.
Klart att det går om man alltid håller både WoW och windowsinstallationen slimmade, men iaf jag tycker inte det är speciellt kul att alltid behöva tänka på att disken är nästan full.
Och nvidia är att föredra för WoW.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/132542/i5-6950-bantad
Är ett mer välbalanserat paket, finns ju möjligheten att slänga in en SSD men det get ju ingen prestanda boost så...

Inte helt sant när det gäller WoW. Även om det inte ger mer fps så laddas texturer mycket snabbare.
Man slipper stå och vänta efter man kommit in i spelet, eller om man flugit t ex. (Det kan ta ett tag innan NPC'er etc dyker upp).
Det är naturligtvis inga långa väntetider vi pratar om men det är ett irritationsmoment.
Jag har SSD i min macbook med C2D 2.4GHz jämfört med min i7 930 där WoW ligger på raid-0 (vanliga s-ata diskar) och det är rätt markant skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte helt sant när det gäller WoW. Även om det inte ger mer fps så laddas texturer mycket snabbare.
Man slipper stå och vänta efter man kommit in i spelet, eller om man flugit t ex. (Det kan ta ett tag innan NPC'er etc dyker upp).
Det är naturligtvis inga långa väntetider vi pratar om men det är ett irritationsmoment.
Jag har SSD i min macbook med C2D 2.4GHz jämfört med min i7 930 där WoW ligger på raid-0 (vanliga s-ata diskar) och det är rätt markant skillnad.

Jo är helt klart vad man väljer att lägga pengarna på. Skulle inte tveka en sekund att välja bättre processor/grafikkort för att skippa en SSD.
Den skillnaden du pratar om att NPC:er tar tid att komma fram har jag inte sätt mellan en vanlig HDD och SSD. Beror troligtvis mer på vad du kör för ram, grafikkort och överklockad CPU eller inte.

Tar det så lång tid att du blir irriterad så skulle jag kolla igenom din dator efter fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Jo är helt klart vad man väljer att lägga pengarna på. Skulle inte tveka en sekund att välja bättre processor/grafikkort för att skippa en SSD.
Den skillnaden du pratar om att NPC:er tar tid att komma fram har jag inte sätt mellan en vanlig HDD och SSD. Beror troligtvis mer på vad du kör för ram, grafikkort och överklockad CPU eller inte.

Tar det så lång tid att du blir irriterad så skulle jag kolla igenom din dator efter fel.

Mac'en är långsammare på alla sätt, förutom SSD'n.
Visst, det beror lite på internetuppkopplingen också, men mina jämförelser är på samma uppkoppling.
Antingen har du inte testat själv, eller så loggar du alltid in och ut mitt i någon tom zon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mac'en är långsammare på alla sätt, förutom SSD'n.
Visst, det beror lite på internetuppkopplingen också, men mina jämförelser är på samma uppkoppling.
Antingen har du inte testat själv, eller så loggar du alltid in och ut mitt i någon tom zon.

Har spelat på maskiner med och utan SSD och skillnaden är omärkbar i mina ögon.
Det ända jag märkt är att han som la 10k mer än mig har 10fps mer än mig "when it goes bad" och max 3sec mindre laddnings tid på loadscreen.

Men köp du en Force SSD så blir du garanterat nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Har spelat på maskiner med och utan SSD och skillnaden är omärkbar i mina ögon.
Det ända jag märkt är att han som la 10k mer än mig har 10fps mer än mig "when it goes bad" och max 3sec mindre laddnings tid på loadscreen.

Men köp du en Force SSD så blir du garanterat nöjd

Ska du inte vara i skolan tobbe? ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska du inte vara i skolan tobbe? ^^

Ledig från praktiken
Begone troll !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ledig från praktiken
Begone troll !

suuuuuure, btw när bygge du datan? Sist sa du att du hade någon skit för ungefär 3tusen utan cpu kylare för det skulle vara tyst ^^

Visa signatur

Permalänk

Ser ut som GTX 460 1GB är ett bra val:
http://www.tomshardware.com/reviews/world-of-warcraft-catacly...
WoW Cataclysm verkar föredra Nvidia-kort, då GTX460 ger samma prestanda som HD5870 i spelet:

Processorn är ett bra val också. Bör ge likartad prestanda som den i testet, då spelet inte utnyttjar fler än två-tre kärnor och prestandan per kärna hos SB är lika hög eller snäppet högre än den hos i7 980X som används i testet (dessutom har ju processorn upplåst multipel och kan skruvas upp ännu mer vid behov).
Nätdelen är bra den med.
Du kanske skulle ta en DVD-brännare med vit front, även om den huserar bakom en lucka för det mesta.
Ett annat moderkort behövs väl mest om det är tänkt att det skall köras SLI på burken framöver, annars duger det du har valt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Ser ut som GTX 460 1GB är ett bra val:
WoW Cataclysm verkar föredra Nvidia-kort, då GTX460 ger samma prestanda som HD5870 i spelet:

Processorn är ett bra val också. Bör ge likartad prestanda som den i testet, då spelet inte utnyttjar fler än två-tre kärnor och prestandan per kärna hos SB är lika hög eller snäppet högre än den hos i7 980X som används i testet (dessutom har ju processorn upplåst multipel och kan skruvas upp ännu mer vid behov).
Nätdelen är bra den med.
Du kanske skulle ta en DVD-brännare med vit front, även om den huserar bakom en lucka för det mesta.
Ett annat moderkort behövs väl mest om det är tänkt att det skall köras SLI på burken framöver, annars duger det du har valt.

Skulle hälldre vänta tills 560, fast den är lite dyrare xd

Visa signatur