Asus Crosshair IV phenom II x6 1090T problem,

Permalänk

Asus Crosshair IV phenom II x6 1090T problem,

Hejsan,

jag köpte lite nya komponenter nu i onsdags och det har funkat helt felfritt tills igår.

mina specifikationer.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate
Processor: AMD Phenom II X6 1090T
Processorkylare: Xigmatek någonting
Moderkort: ASUS Crosshair IV formlula
Minne: 2x 2048MB Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 4GB
Grafikkort: XFX XFX Radeon HD 5870
Hårddisk: 2x Corsair SSD Extreme X32 i Raid0 konfiguration
Nätaggregat: Corsair HX 750W
Övrig kylning: 2x 120mm insug 1x120mm utblås 1x200mm utblås 1x140mm utblås(nätaggregatet)
Övriga komponenter: Någon skruttig samsung brännare / ska eventuellt använda ett Gtx 260 till ett andra grafikkort för extra skärmar
Temperaturer: runt 40-50 grader på full belastning i en timme på processorn.

Jo vad problemet är att igår när jag satt och spelade Unreal Tournament 3 så frös datorn till. jag rebootade och försökte starta men igen ett häng, sen efter det har man kunnat komma in i windows och köra en liten stund men sen ett häng igen.

vad jag har gjort åt saken :

det första jag kunde tänka mig var att det var mina minnen som ställde till problem, för när jag installerade min processor-kylare så kan man bara montera det i vågrät position vilket resulterar i att en av mina minneskanaler försvinner(A1). Så jag satte minnena istället i B1 och B2, startar datorn igen och tycker att det fungerar men sen helt plötsligt så hänger den sig igen. Så testade även andra kombinationer med minnena utan framsteg.

sen kunde jag tänka mig att det var grafikkortet eftersom datorn fortfarande gör sina saker även om bilden hänger sig dvs spela musik i bakgrunden.
jag ändrade fläkt hastighet till original så att fläkten ändrar sin hastighet beroende på temperatur, vilket resulterade i högljud dator och svalare grafikkort men det slutade inte med sina häng.
updaterade bios till senaste version.
testade med mitt gamla grafikkort som primär funkade men hängde sig fortfarande.
kollade spänningarna i bios och med multimeter, gav rätt spänningar.
installerade senaste drivrutinerna till allting.
men sen kom genombrottet jag tog ut ett utav minnena då funkar datorn och jag testade byta plats på dem och de fungerar båda två, men jag kan inte få dem att fungera tillsammans.
Men det jag tycker är det konstigaste är att jag har kört dem felfritt på 1600Mhz och auto inställningar på spänningen har även testat 16000Mhz och 1.65 volt.
kollat upp QVL (qualified vendor list) allting stödjs förutom mina minnen i 2000Mhz

Vad jag vill ha hjälp med:
jag vill gärna få datorn att fungera med båda minnena som de har gjort i ett par dagar utan problem.

övrigt:
snackade med en polare till mig som har liknande processor ( 1055T) som har samma problem så det kanske är någonting med Asus nya biosupdate och processorerna.

går på El / Data inriktning år 3 och har MVG i persondatorer, så jag vet vad jag sysslar med men tror att jag har stirrat mig blind på detta.

/ Tack på förhand och säg till om jag har missat någonting,

Permalänk

antingen så verkar det som att minnena inte vill jobba tillsammans eller så är det något strul med dinna ram minnes spottar som får dom att jobba tillsammans har du några andra minnen att sätta i som par så du ser ifall dom funkar gör dom inte det som par så är det ram minnes spotten som har pajat någonstans som gör att den hänger sig när du kör dual channel

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Tack för svaret.

Jo det måste vara något med minnena, tyvärr så har jag inga minnen över, sålde de gamla.

men det skumma är att det verkar vara helt slumpmässigt, ibland går det att starta med två minnen i men ibland går det bara runt, alltså rebootar när minneskollen kommer,

sen känns det som om att ett utav minnena som skummar mer, för testade start med bara det och då fick det samma behandling som om jag hade båda i, fast det funkade dock sen.

Permalänk

Vad får du för resultat i memtest?

Permalänk

100% coverage 0 errors, med en minnessticka

nu nyss när jag försökte än en gång med båda minnena i efter clearad c-mos så startar den men, om jag stannar upp dvs slutar trycka på tangenterna(inne i bios) för några sekunder runt 20 kanske så hänger sig datorn,
testade ställa allting på Auto alltså auto volt o auto speed på minnena.

auto inställningarna satte minnes hastigheten på 1333Mhz och 1.55V fungerade inne i windows, men efter 40 sekunder så hänger sig datorn igen.

testade ställa minnena till 800Mhz och auto volt, vilket resulterade i att datorn dog direkt efter post.

:/

Taget ifrån asus.com

Asus Crosshair IV formula Faq

Problem

I recently upgraded my memory modules. After the upgrade, sometimes my system is not stable. It may get BSOD or hang during OS loading. How do I resolve this issue?

Answer
The issue may be related to the voltage setting of your memory modules. The standard operating voltages of DDR2 and DDR3 memory modules, as defined by JEDEC, are 1.8V and 1.5V, respectively. However, some of the memory modules require higher operating voltage than JEDEC’s standards. In such case, the memory may sometimes not be able to function properly without enough voltage.
When you encounter instability issue, please first check the operating voltage of your memory modules, and please manually set the memory voltage accordingly in the BIOS.

börjar bli lite tveksam, minnena ska gå på 8-8-8-24 i timings och 2000Mhz med 1.65 volt
men eftersom jag bara kan köra dem i 1600Mhz ska jag då ha samma spänning eller ska jag ändra ?

Permalänk

svårt vet inte ifall man ska skriva det eller inte men det är väll kanske bara att testa första med att volta ner och se, annars volta upp dom SAKTA och se ifall det händer nåt men MAX 1.8V funkar det inte då får du byta MB tror jag

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Tack så mycket för alla svar, får testa och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Har du listat ut vad det var? Har samma problem som du, den bootar inte med två stickor i.

Visa signatur

AMD 1090T BE @ 4ghz - 2x XFX 5870 1GB - 8GB Corsair Vengeance 16000mhz - Corsair H50 - Crosshair IV - Western Digital 1TB - Corsair Obsidian 800D - Cougar CM 700W - 2x OCZ Vertex 2 60GB Raid0

Permalänk
Medlem

Jag googlade mitt problem, och jag kom hit, jag har samma problem.
Ska försöka beskriva så gott (och kort) det går med mitt problem, 2 veckor sen så starta jag datorn som vanligt inga nya program eller ny maskinvara, kört med samma dator i 4 år och datorn frös helt efter typ 10 min, jag trodde datorn hade hängt sig helt så jag ''force'' stängde av den, när jag satte på den sa den att den sakna boot.mgi (eller något). Så när jag kom tillbaks samma dag starta jag igen, gjorde en restore och det funka, till slut. Trodde problemet var fixat och jag börjar spela lite, samma frys problem. Stänger av, startar och den vill inte starta för den inte känner igen någon cd spelare och försöker boota från cd (ingen CD i). efter typ en timme kan jag starta igen, jag tror det är fel på operativsystemet, jag kan ha på datorn i ca 10-20 min innan det fryser så jag använder de minuterna för att spara all min data jag vill spara.
Jag installerar Windows xp på den och den verkar funka, (bara att jag inte kan få mitt internet att funka på xp) tills jag spela röj på den för jag hade tråkigt, så stannar den på samma sätt igen. Enda skillnaden var att jag kunde ha på datorn kanske 40 min till en timme med Windows xp. Jag är inte så kunnig om datorer, speciellt inte med hårdvara, så jag ringer den person jag vet kan. Han säger först att den stannar precis som jag sa, säger att det kan vara grafikkortet, säger till mig att han kan testa sätta in ett av hans grafikkort och se om det funkar. Sedan så ringer han och säger att allt funkar och säger att det kan ha varit mitt gamla operativsystem, vilket jag är säker på att det inte var. Tar tillbaks datorn ändå för att de ska åka bort, och jag tyckte jag behövde ett nytt grafikkort ändå så jag köper en ny, ville ändå ha ett grafikkort med fläkt (hade kylflänsar tidigare) och installerar om Windows 7. Den stanna upp på samma sätt men jag vänta kanske en minut sen funka den bra. Spelat spel hela helgen nu utan några problem. Sen idag så gör den samma sak, nu tänker datorn konstant dock vilket den inte gjorde tidigare. Men den fryser hela tiden och det blir värre ju längre datorn är igång. Den har inte fryst sig när jag skrev detta meddelande dock vilket är bra, den tänker fortfarande dock och frös sig innan jag börja skriva dock. Den fryser sig i kanske 4 minuter sen ''funkar'' den igen när den väl fryser sig.

Kan försöka skriva de komponenter jag har i datorn men brukar inte skriva det, har aldrig brytt mig med att bygga en dator och skryter aldrig med min dator heller, så vet inte exakt vad jag ska skriva.

Edit: Oh lite mer info också: När den väl fryser sig så är det precis som i original posten att man kan röra musen, dra upp och ner fönster, men inte göra något annat, ibland fryser den helt dock, till och med muspekaren och den har fryst sig upp till 20 min en gång (under perioden jag hade xp på den).

Permalänk
Medlem

Polaren hade detta problem med detta MB. Efter 4 dagars felsökning kom han fram till att en av minnesslottarna var kass