Permalänk
Medlem

Bootmgr saknas

Googlade lite på mitt problem (Bootmgr saknas) och kunde inte hitta något.

Moderkortet är ett "märkesmoderkort" ifrån packard bell och jag använder en ide hårddisk istället för en sata då jag inte har någon sådan tillgänglig. Så finns det någon lösning på problemet ? Blir samma grej när jag försökt att boota från usb-minnet. Jag har inget OS installerat på datorn så kan inte konfigurera från windows

Permalänk
Medlem

Det blir så när den inte hittar Windows på hårddiskar, CD/DVD eller USB minne.

Gå in i Bios och välj. Kolla runt boot listan om du hittar en (gömd) extra listan där alla dina hårddiskar och USB minnen dyker upp under konstiga modell namn. Den vanliga blir fel eftersom man kan han ha flera USB minnen (hårddiskar) samtidigt och den då inte vet vilken du vill starta från.

Använder du Windows CD/DVD skivar ändrar du ordningen så att CD/DVD hamnar före (först) hårddisken.

Permalänk

Om du varken har Windows installerat på ide hårddisken eller har skapat ett bootbart USB-minne
så kommer du att sakna Bootmgr filen på dessa enheter.

Har du en DVD-spelare och en Windows installations skiva så kan du skapa en bootbar systemdisk.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Glömde säga det, jag har ändrat boot grejen till följande

1.Removable
2.CD (IDE)
3.Harddrive
4.Network

Jag valde även att koppla ur en utav de två hårddiskarna så jag bara har en hårddisk i , dock utan framgång. Testade att byta hårddisk. Ingen skillnad.

Kan byta cd läsare vara en grej ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Om du varken har Windows installerat på ide hårddisken eller har skapat ett bootbart USB-minne
så kommer du att sakna Bootmgr filen på dessa enheter.

Har du en DVD-spelare och en Windows installations skiva så kan du skapa en bootbar systemdisk.

USB-minnet funkar garanterat då jag använde det till speldatorn dagen innan. Skivan bör funka kan göra en extra koll , men testade både med min xp skiva och min windows 7 skiva, inget funkade och xp skivan ska fungera.

Permalänk
Skrivet av S_ikers:

USB-minnet funkar garanterat då jag använde det till speldatorn dagen innan. Skivan bör funka kan göra en extra koll , men testade både med min xp skiva och min windows 7 skiva, inget funkade och xp skivan ska fungera.

Du kan trycka <F8> direkt i booten och därefter välja CD-spelaren i en meny.
Om CD'n är bootbar så kommer en textrad upp om att trycka en tangent.

P.S. Ska du installera Windows så låt endast den hårddisken vara inkopplad.
(så inte bootmgr av misstag hamnar på fel disk under installationen).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Testade det där med F8 innan jag skrev tråden, funkade inte. Ska testa att byta cdläsare imorgon.

Permalänk
Medlem

Waxinator:
Så det är F8 för Backard Bell datorer (moderkort)?

S_ikers:
I allmänhet varierar vilken F-knapp mellan olika märken så testa de andra F-knapparna också. Extra listan med de konstiga modellnamnen för USB minnen och hårddiskar borde också finnas någonstans i den menyn. Du måste förstås redan ha satt in USB minnet och vara redo att installerar för att se USB minnet.

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell Dimension dator (Stationär) och om det finns ett USB minne i någon port så kan man välja att boota från USB minnet genom att trycka på F12 tangenten direkt vid uppstart av datorn, men det skiljer mellan olika datorer vilken funktionstangent som man skall använda för att välja boot enhet.

Visa signatur

janee