LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk
Medlem

Nu har skärmen dött helt, lysdioden lyser orange och svarar inte när man trycker på on. Innan den dog så fungerade skärmen och bilden var perfekt vilket får mig att tro att det är nätdelen som har gett upp. Eftersom garantin gått ut drog jag iväg ett mail tilll Webhallen och hörde vilka som ev. kan reparera skärmen, är det enkelt/billigt (typ paj kondningar vilket inte är omöjligt) kanske man kan få liv i den igen.

Lyckas inte detta kanske jag köper en U23a tillsvidare, min Benq TN-skärm får jag redan ont i huvudet av vid daglig användning Ev. att man kör på en U27a till löning.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Typiskt, funderade ju på att skicka in min L245WP innan garantin gick ut (17 november) pga de svaga streck jag ser mot gråa bakgrunder då och då. Nu har dock skärmen börjat strula, strömknappen fungerar "ibland" och jag vågar numera inte stänga av skärmen alls utan låter den vara på dygnet runt, dock klarar inte alltid skärmen att återgå från sleep varje gång och då måste jag rycka ut och sätta i HDMI-kabeln igen.

Jag hopps att den inte dör allt för snart

Har fått exakt samma fel på min jag också, ett par månader efter att garantin gick ut. Blir nog att köpa något nytt innan den dör helt och hållet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt att höra, hoppas min har mer kraft att ge fortfarande. Använder den dagligen och den är lika perfekt som när jag köpte den. Blir nog svårt att hitta en värdig ersättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Vad tråkigt att höra, hoppas min har mer kraft att ge fortfarande. Använder den dagligen och den är lika perfekt som när jag köpte den. Blir nog svårt att hitta en värdig ersättare

Rädd för det jag med. Tror U2410 är den värdiga ersättaren

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Rädd för det jag med. Tror U2410 är den värdiga ersättaren

Mjo, har beställt en sådan nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Mjo, har beställt en sådan nu.

Återkom med kommentar om den i denna tråd så vi får veta om det är en värdig ersättare!

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Tror inte på 2410an, utan att ha testat, så känns det som att en IPS inte kan ersätta den här skärmen. Sitter iofs med 4st skärmar som är 23"+ så kommer nog inte köpa skärm igen på länge, även om min LG dör.

Permalänk
Medlem

Synd att skärmarna inte längre ville fungera för er. Kom tillbaka och säg till om ni lyckades reparera dem så vi andra kan se vad vi kan sedan göra om vi får liknande problem med tiden.

Jag kan också nämna att jag upptäckt hur man kan fixa ett av de mindre problem skärmen har med att bilden inte är fullt 100% svart i svart. Alltså skärmen sätter inte svart som 0.0.0 tex. men som 1.0.2 RGB som exempel(den ser lite blå-lila ut). Man ser detta bäst med att ha något pixelmappat med 1:1 i annat än native 1920x1200. Problemet finns dock också i 1920x1200 men inte lika enkelt att se.
Man kan komma åt en extra skärm egenskap genom mjukvara som kommunicerar till skärmen genom DDC-CI.
Egenskapen är en extra "Brightness" som justerar på matrixen istället för på bakgrundsbelysningen som "brightness" i skärmens egna OSD gör. Som den där gamla X-bit labs recensionen höll på med, jag är säker han justerade matrixen och inte själva bakgrundsbelysningen.

"Display Tuner" är ett program som kan komma åt inställningen.
LG's egna ForteManger i gamla versionen gjorde samma sak men den versionen går inte längre lada ner från deras hemsida och nyare programvaran fungerar inte med denna skärm har jag märkt.

Jag kan nu konstatera att den gamla "sämre" revisionen av L245WP-BN skärmen faktiskt helt enkelt justerade på denna andra "brightness" inställning istället för att ändra på ljusturken på bakgrundsbelysningen i senare revisioner. Men behöver inte vara helt säkert dock men jag förmodar att det var så nu.
De senare revisioner med kontrollen att ställa in bakgrundsbelysningen istället för i de gamla med matrixen har den inställningen satta på 64...
men den bör ställas in på 63 för att råda bot på det med det där inte helt svart, svart. Dock måste man ställa in skärmen mera efteråt då hela bilden justeras i hela omfånget då den lite extra blåa nyansen försvinner.(syns mest i de svarta nyanserna)
Annan nackdel är att inställningen inte koms ihåg av skärmen om man ändrar upplösning eller går in i skärmens OSD etc och ställs tillbaka till 64. Man kan behöva ta upp kontrollpanelen för "Display Tuner" programmet och ställa om värdet igen om ni mixtrar med skärm OSD ofta etc och värdet återställs vid något tillfälle.

Permalänk
Medlem

Jag har kontaktat Infocare och ska skicka in skärmen nån dag här för reparation, blir det för dyrt skiter jag i det och byter ut kondningarna själv istället. Återkommer med resultat.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Trist för er där era LG-skärmar inte länge vill vara med i aktiv tjänst... och ja, det blir svårt att finna en annan värdig skärm efter LG:en och inom rimliga inköpspriser för gemene man så länge dagens bildskärmstekniker är kvar... för ersättarna tycks dröja ännu en tid till. Jag har läst på Internet för en tid sedan att LG har planer på annan bildteknik (OLED?) i större skala först under år 2013 och i början med ny teknik lär det bli dyrt för många plånböcker att köpa dem men vi får se vad framtiden har att komma med. Jag är nu glad så länge min LG-skärm fungerar bra som önskvärt hos mig.

KniFF
Trist med din skärm som lade av för dig. Jag får hoppas på dina vägnars skull att Infocare/LG kan reparera din skärm - vad det är nu för fel på den inom rimliga kostnader, om inte så blir det lite problem för dig förstår jag med valet av en ny skärm. Lycka till med LG och håll oss gärna underrättade om hur ditt ärendet går med skärmen.

Nighthog
Tack för ett trevligt tips med information du har funnit om hur man kan möjligtvis optimera bildkvalitén med inställningar på den här LG skärmen med hjälp av programmet "Display Tuner".

Dock om jag ser rätt efter lite "googlande" på Internet hos utgivaren (?): http://www.nicomsoft.com/dtuner/ att programmet bara har stöd för 32-bitars OS och ej förnärvarande för ett 64-bitars OS, vilket då inte fungerar för de användare med ett nyare OS men jag själv har ännu inte gått över till ett 64-bitars OS. Dock ska jag själv testa det här programmet med ditt tips vid ett senare tillfälle när det är lämpligt för mig att göra det.

Jag vet inte om du känner till redan nu om det finns ett bra fritt 64-bitars program med de funktioner som du tar upp i ditt inlägg och som finns med det äldre programmet "Display Tuner" - det skulle kanske underlätta/hjälpa andra användare som önskar optimera sina LG-skärmar?

Kort fundering från mig. Om man hårdvarukalibrerar skärmen med egen profil, att ladda ned och använda, borde det här problemet som du tar upp med mjukvaran vara ett mindre problem eller är det något som ligger kvar och stör i bakgrunden ändå mon tro?

OT. Jag har inte hårdvarukalibrerat min skärm ännu utan bara använt mig av mjukvara/ögon vilket har fungerat hyggligt väl gissningsvis hitintills men man funderar på bättre kalibrering för den här skärmen och andra framtida skärmar. Dock är det frågan om kostnader (bra saker kostar) och om tid.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jag känner för närvarande inte till annat program förutom "Display Tuner" eller 2.80 forteManger. Det är de jag har testat och sett att de fungerar att använda med skärmen för att justera den från Windows.

Jag upptäckte i en mycket gammal mapp jag hade undangömd installations filen för 2.80 versionen av forteManger. Den fungerar helt bra ihop med skärmen och jag tog bort Display Tuner. men båda fungerar helt lika i att ställa in värdena. forteManger lite bättre dock då det finns att komma åt med "Color Temp." också. Samt programmet har ju faktiskt officiellt stöd med skärmen.

Att hårdvarukalibrera med egen profil vet jag inte mycket om. Har inget sådant eller gjort det. Har bara testat använda mig av en generell .icc färg profil för en L245 skärm. Dock var det helt galet med färgerna som blev bruna.

Jag har också endast använt mig av skärm/mjukvara/ögon för att justera bild till eget tycke. Bästa på detta sättet tycker jag powerstrip har fungerat.
Skärmen är på 79/80 kontrast, valfri brightness. RGB är alla på 100. Sedan i powerstrip har jag justerat gamma, brightness och contrast i alla tre RGB färgerna för sig själva (ner till runt 0.86 gamma justering från 1.0). Detta märkte jag att gav mig bäst resultat med att få så lite "banding" som möjligt och samtidigt öka eller minska färg och gamma i helt ok grad. Kunde ha varit lite mera detaljerad styrning men det duger.
Gamma verkar lite högt i original med skärmen med runt 2.0-2.1 med "lagom lcd test"
med lite snabb gamma i powerstrip till 0.86 justeriing från 1.0. så vart det mera nära 2.2 men de svarta nyanserna kan bli lite 'krossade' eller för mörka. Man får gå efter tycke om man inte har tillhanda hårdvara kalibrering som skulle kunna fixa det mycket bättre. Man skulle kunna justera punkt-viss och inte bara hela kurvan upp eller ner.

Sedan också den där extra sekundära brightness i forteManager eller Display Tuner på 63 för lite bättre korrekt djupast svart. Dock måste jag säga att gråskalan är bättre i de djupaste svarta med 64 om man kör original inställningar överallt. Kan bli lite hur som helst om man sitter och ändrar på gamma etc allt i olika grad som jag gjort dock. Slutresultat så är det bättre enligt mig med 63 på den variabeln efter allt justerande. Men går jag tillbaka till original överallt så är 64 bättre men då får man nöja sig med att inte ha den djupaste svarta som man kan få med skärmen.

EDIT:

Jag tittade tillbaka till den där L245.icc filen jag hade installerat men valt ej att använda då den var fruktansvärd som den var rakt på med endast profilen laddad. Jag tog en "capture" av profilen så powerstrip läste in värdena till sig själv och sedan hade jag den profilen som en extra användningsbar gamma kurva att utgå ifrån för alla kontrast/brightness & gamma inställningar. Med lite tweak på den så gick det väldigt bra
Fick mig något mycket bättre gamma kurvor rakt igenom som stämde över med 2.2 än jag någonsin innan fått. Dock finns det liten miss med den dock. Man får lite smått bandning på gradienter från den där icc profilen. Men det ska jag dock inte vara stora bekymmer då jag tyckte bilden som helhet blev bättre. Behövde inte längre pilla på gamma kurvorna bara att höja Blå kontrast med 50% för att råda bot på den någorlunda gulaktiga/brunaktiga bilden profilen skapade.

Permalänk
Medlem

Öppnade upp skärmen igår, tog väl en timme men pajade ingenting utan tog det försiktigt. Hittade servicemanualen och där fanns det bilder på vart alla "snäpp" fanns, betydligt enklare än vad jag trodde. Hursomhelst öppnade jag upp aset och tog lös nätdelen, 4-5st av alla kondningar var ovala på toppen och en var missfärgad så det verkar vara något knas, skall beställa nya och be en kompis löda om dom så får vi se om man får igång skärmen igen - återkommer med uppdatering.

Ps, enligt servicemanualen har skärmen eller panelen en livslängd på 40,000h eller ~4.5 år om skärmen är igång 24/7.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Ok det är bra att veta. Tror med stor säkerhet att vi andra kommer få liknande problem då det ser ut att vara lite billigare kondensatorer som inte håller hur länge som helst i nätdelen till skärmen.

Var hiitar man service manualen? kan vara bra att ha för oss andra också.

Permalänk
Medlem

Dubbelkollade och det var två st kondensatorer som var trasiga (svällda på toppen).

3300 uF
105c
10 V

Har de som värden.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-044-16&t...

http://data.fuskbugg.se/dipdip/%28L245WP-BNQ_E%29.pdf

Där har ni servicemanualen också.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Dubbelkollade och det var två st kondensatorer som var trasiga (svällda på toppen).

Samma här, fast den ena hade börjat läcka också. Löder dit nya någon gång i veckan, återkommer med resultat.

Irriterande när tillverkarna ska spara någon krona på billiga kondningar när det gäller elektronik för tusentals kronor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var alltså precis samma som för dig? Intressant. För mig hade också den ena börjat läcka ut svart sörja på toppen, de är också rätt lösa om man vickar på dom.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-233-57

Jag köpte iaf dessa, hört gott om dem och är anpassade för nätdelar, låg ESR och hög värmetålighet.

66 :- inkl frakt för ett par, billigt om det får skärmen att fungera.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Känslan när man såg LG-loggan har sällan varit lika överväldigande

Med andra ord så vet ni att det kostar mindre än en pizza att laga er skärm om den börjar uppföra sig på samma vis.

Kan väl tillägga att processen var enkel och smärtfri, löda bort gamla kondningar -> löda dit nya -> skruva ihop -> voilá!

Kollade också upp hur många timmar skärmen gått och den var bara uppe i 10.000h (ca 400 dygn)

Jag köpte ju faktiskt en ny Dell U23 innan jag bestämt mig för att laga LGn och vilken skillnad! Till LGns fördel alltså! Den "coating" som Dellen har gör att bilden blir grynigare, något jag inte alls gillar. Syns väldigt tydligt på enfärgade ytor. Duger som andraskärm och att se film/serier på.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

processen var enkel och smärtfri, löda bort gamla kondningar -> löda dit nya -> skruva ihop -> voilá!

Indeed, fick grejerna idag så jag fixade min jag också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig så enkelt för er! Tack för att ni postade detta så att man vet vad man ska göra om liknande händer mig!

Permalänk
Medlem

Samma problem här

Fan va häftigt. Har en likadan skärm, den beter sig precis likadant, blev dummare och dummare under en 1 vecka, sedan la av helt.
Och här satt jag letade ersättningsskärm på Prisjakt - och ser denna tråd!
Min skärm är köpt nov 2007 så 3 år gammal den också. Jag ska plocka isär den helt och kolla kondingarna. Gammal elektronikingenjör som man är så det borde vara rätt enkelt. Tack för länk till servicemanual osv.
Återkommer!

Permalänk
Medlem

Jajamensan - mina 2 kondingar är också svullna... och en har läckt en aning. Snacka om underdimensionerade komponenter! Ska skaffa nya snarast så får vi se.

Permalänk
Medlem

Yes!!!! Funkar! Jag köpte 2 såna kondingar på Elfa idag - bytte och skruvade ihop, slog på - och det är perfekt.
Thanks guys, ni sparade mig en massa pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishnose:

Yes!!!! Funkar! Jag köpte 2 såna kondingar på Elfa idag - bytte och skruvade ihop, slog på - och det är perfekt.
Thanks guys, ni sparade mig en massa pengar!

Härligt, skönt att det är fler som fixat sina skärmar

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Jag blir lite smått knäpp, jag får inte min älskling att funka parallellt med min andra skärm sen jag bytte grafikkort, moderkort och lite grejor.

Har någon här inne stött på det faktum att bilden blir suddig även vid native samt inte verkar få en bra bild ifrån grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollat att du inte kör skärmen i "Video"?

Jag har märkt att det normalt blivit lite suddigt med "Video" istället för "PC" i annat än native. Annars så att inte skärmen underscanner eller overscannar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Jag har märkt att det normalt blivit lite suddigt med "Video" istället för "PC" i annat än native. Annars så att inte skärmen underscanner eller overscannar?

Är satt på Video. Overscan? Låter inte helt omöjligt ifall det är i närheten av det jag tror, hur fixa?

edit: Ändrade till PC, ingen skillnad.

Du verkar ha varit med om det förut: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Jag är skyldig dig en, Overscan var det, nu funkar det! TACK!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problem med kondingar som sväller har även Samsung på vissa av sina dyrare LCD-tv från cirkus 2007-2008.
På en 12V lina har dom satt 10V kondingar av tveksam kvalité, som verkar hålla precis lagom garantitiden ut.
Och av KniFF's bild att döma så är det samma tillverkare på kondingarna i Samsungs nätdelar, tom samma effekt på de som visar mest läckage.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Ojdå, här är flera intressanta inlägg i tråden men jag ska nu inte göra några större svar på dem. :happy:

Nighthog
Intressanta uppgifter du kommer fram till med den här LG skärmen.
Jag har också prövat mig fram med olika inställningar och med hjälp av olika mjukvaror men ögon är ögon så helt bra blir det inte... men då jag inte hittills inte behövt så korrekt bild som möjligt att frambringa och där bl.a. tid och ekonomi har inte varit på min sida på senare tid, har jag inte skaffat mig en hårdvarukalibrator med extra utrustning då en bra sådan kostar en slant men drömmar om det finns fortfarande hos mig.

Jag är tacksam för dina fynd om vad du har kommit fram till när det gälla bl.a. bildinställning och programvara och jag ska själv titta lite närmare på det här när min vardagsdator ska ses över ganska snart med bl.a. ny hårdvara, för att se om jag kan förbättra bilden hos min skärm ytterligare mot vad den uppvisar idag hos mig.

Så tack ännu en gång för dina fynd Nighthog, om LG L245WP-BN skärmen.

KniFF
Jag gläds mycket på dina vägars skull med dina efterforskningar kring den här LG skärmen, finna servicemanual och inte minst finna felet på just din skärm - att den slutade fungera tillslut, det där med kondensatorerna och att du fick tag på nya delar och kunde byta ut dem, så att skärmen fungerar igen.

Men medhåll, som det skrivs i tråden, kan man tycka att det är lite snålt av tillverkarna att inte vilja stoppa in lite bättre komponenter från början... men gissningsvis, så är det också en försäljningsfråga då de flesta företag vill och önskar att kunderna förnyar sina produkter med ett visst intervall.

Hur som helst, väldigt kul att se att din skärm nu fungerar efter byte av de dåliga kondensatorerna.

Ja, nu har vi med din efterforskning sett att det ibland kan finnas en möjlighet att kanske få gång en skärm igen - om det är några kondensatorer som är dåliga. Jag är dock tacksam att min skärm fungerar bra än så länge och man får sedan se hur länge den här lyckan varar även för mig.

Ha det gott nu med er och era fixade skärmar.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Min har också börjat bli svår att starta, snyft. Plockat isär skärmen, ska beställa ett par sådana Kniff länkade och löda om, hoppas det blir bättre. Är inte beredd att skiljas ifrån min kära LG än!

Visa signatur