EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Jag visste att det fanns en barnsjukdom, tur man köpte P55 istället

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

men ohhhh, jag som har beställt ny dator från inet för 13700:-

Permalänk
Medlem

Ja, 6gb/s är det ni ska använda

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweloop64:

Anand har lite mer... http://www.anandtech.com/show/4142/intel-discovers-bug-in-6series-chipset-begins-recall
I asked Intel how we’d know if we had a failure on our hands. The symptoms are pretty simple to check for. Intel says you’d see an increase in bit error rates on a SATA link over time. Transfers will retry if there is an error but eventually, if the error rate is high enough, you’ll see reduced performance as the controller spends more time retrying than it does sending actual data.

Ultimately you could see a full disconnect - your SATA drive(s) would not longer be visible at POST or you’d see a drive letter disappear in Windows.

Bra information! Detta kan då hjälpa folk som har P/H-67 att upptäcka om en av deras portar börjar fuckas
upp för tydligen kommer enheten i "Den här datorn" att försvinna för att kontakten slutar fungera mellan dem.

\\\ AplAy ///

Språkvård
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det var då fan vilket jävla elände, visste väl att jag skulle få ångra att jag köpte datorn i januari istället för i april som jag tänkte från början. Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Kan jag koppla mina två hårddiskar som är SATA 3,0 Gbps i SATA 6,0 Gbps portarna nu eller? För det är dom som är 0 och 1 för mig. Funkar inte det så är det ju kört för mig alltså.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Garb0:

Kan jag koppla mina två hårddiskar som är SATA 3,0 Gbps i SATA 6,0 Gbps portarna nu eller? För det är dom som är 0 och 1 för mig. Funkar inte det så är det ju kört för mig alltså.

Ja det kan du

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garb0:

ja, funkar utan problem

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

Tråkigt att sånt här händer både för företagets och kundernas skull, hoppas man hittar en bra lösning.

Det är trots allt "det nyaste, kraftfullaste" inom processorer, förstår att det kan bli fel. Tur att någon tar tag i det så vi inte suttit på single core 200 Mhz

Permalänk

Hoppas bara att det endast kommer påverka kontakterna, och inte själva enheten.
"Lets Pray"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ja det kan du

Måste jag formatera om datorn då eller är det bara att byta?

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem

Inte kul för intel detta, kommer bli kaos!

Permalänk

Är det alltså konstaterat att alla har buggen, eller är det bara vissa?

Permalänk
Medlem

Stackars Intel. Det var ju inte så länge sen de redovisade rekordvinster och för att sedan få ett bra mottagande med släppet av Sandy Bridge. Det här blir nog en sur karamell de får suga på länge...

Permalänk

Jävlar vilken tur. La en order på inet på en SB rigg. En komponent blev försenad och ordern skulle skickas imorgon. Tur i oturen så att säga. Blir att sunka med min Core-2 s775 ett tag till, urk.

Permalänk
Skrivet av Kraskrans:

Är det alltså konstaterat att alla har buggen, eller är det bara vissa?

Samtliga, det är ingen bugg utan ett designfel.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Garb0:

Bara att byta!

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

få se hur allvarligt det är om det skadar data eller om hårddiskarna bara börjar bete sig underligt efter ett tag?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Den här smällen kan nog Intel ta relativt enkelt. De har knappast brist på pengar so to speak. Finns alltid en chans för någonting som går fel. Gäller bara att ha tillgångar som täcker problemet. Synd bara för alla som har köpt SB-system. Alla återförsäljare med som får ta smällen.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det skulle gå att köpa ett P67 moderkort från Inet tex. om man ringer till dom? Jag är i köptankar på ett SB system och kunde nästan inte bry mig mindre om sata port 2-5 inte funkar. Har inte haft en DVD i min datorn dom senaste 5 åren och en SSD + HDD räcker väl till mig.

Jag tycker faktiskt intel totalt överreagerat om detta. Jag menar dom flesta kommer inte använda mer än 2 sata portar ändå, och av dom som använder fler än 2 kommer 5-15% inom 3 år att få problem med dessa portar. Och detta gör att det är värt att spendera 1 billion dollar på att ta tillbaka ALLA moderkort och stoppa tillverkningen för att fixa detta? Bara jag som tycker att det känns helt överdrivet att spendera 1 billion dollar på att fixa 4 st sata portar som dom flesta inte kommer använda?

Hade varit mycket bättre om dom bara sopade detta under mattan och bytte ut dom moderkort där felet verkligen visar sig. Hade jag ägt ett SB moderkort idag som detta felet visade sig på hade jag hellre sett att intel skänker dom pengarna som det hade kostat att fixa detta för mig till välgörenhet, eller ger mig 500kr rabatt på nästa intel-köp.

Permalänk
Medlem

Jag som satt i tankarna att upgradera, Men de läggs nog på is ett tag nu för att se vad som händer o sker. Dock så tänker jag inte gå från Intel för detta designfelet. Har haft 2 Intelburkar med denna som aldrig strulat, Förr när man hade Amd strula de typ hela tiden.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Jag har ASrock P67 Extreme6 och i moderkortsboken så står det att jag har 4x SATA3 connectros by Marvell SE9120, kan jag använda alla dessa 4 utan att skada mina HDDs?

Permalänk
Medlem

Att få ett SATA-kontroller kort är inget jag skulle vilja ha i min dator istället för ett fullt fungerande moderkort, inet.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Nån som vet om det skulle gå att köpa ett P67 moderkort från Inet tex. om man ringer till dom? Jag är i köptankar på ett SB system och kunde nästan inte bry mig mindre om sata port 2-5 inte funkar. Har inte haft en DVD i min datorn dom senaste 5 åren och en SSD + HDD räcker väl till mig.

Jag tycker faktiskt intel totalt överreagerat om detta. Jag menar dom flesta kommer inte använda mer än 2 sata portar ändå, och av dom som använder fler än 2 kommer 5-15% inom 3 år att få problem med dessa portar. Och detta gör att det är värt att spendera 1 billion dollar på att ta tillbaka ALLA moderkort och stoppa tillverkningen för att fixa detta? Bara jag som tycker att det känns helt överdrivet att spendera 1 billion dollar på att fixa 4 st sata portar som dom flesta inte kommer använda?

Hade varit mycket bättre om dom bara sopade detta under mattan och bytte ut dom moderkort där felet verkligen visar sig. Hade jag ägt ett SB moderkort idag som detta felet visade sig på hade jag hellre sett att intel skänker dom pengarna som det hade kostat att fixa detta för mig till välgörenhet, eller ger mig 500kr rabatt på nästa intel-köp.

Well, att alla Mobo är defekta, är ingen bra PR.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Testpilot

Borde man inte kunna fynda ett billigt defekt kort nu då? jag använder bara en hårddisk och en DVD-brännare, fler SATA-portar behövs inte

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

Överreagerat? Jag skulle snarare säga att de flesta använder fler än 2 sata anslutningar idag, och varför ska man bara strunta i ett fel som alla moderkort riskerar att få? 5-15 % är väldigt många användare. Självfallet ska man återkalla alla moderkort som skeppats ut och som är felaktiga, allt annat vore skandal.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

STOPP!! jag måste fråga, jag har 4 st SATA 3gb/s-portar. Kan jag köra mina 2 sladdar i nollan och ettan? Jag har dessutom 2st 6gb/s-portar men de har nummer 4 och 5 å de är det ju fel på.

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

Så du menar att du hade köpt en bil för 400 000 kr och ett styrsystem i bilen som har hand om viktiga funktioner inte kan garanteras att dem håller? Allt ska fungera. Annars kan man skita i att sälja saker. Otroligt viktigt! Bra att Intel står på sig och tar smällen. De tjänar ofantliga summor pengar årligen och detta är säkert kännbart. Men ej så att de får problem, knappast.

Permalänk
Medlem

Eh nej? -1 % är inget

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garb0:

Det bort bara vara att byta. Sedan får du givetvis ange vilken boot-ordning du vill ha.