EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoveLeon:

Mitt första prestandatest i W7 visade 5,7 på min Corsair CSSD-F120GB2. Efter jag bytt "port" så får jag 7,5.

Måste ändå inflika att jag tycker synd om er som inte han få era SB setup, en jävligt rolig prolle!

Låter ju definitivt som om du redan har problem med porten.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Inaktiv

@ havsmonstret
jag har läst artikeln, ville bara vetu hur jag kontrollerar vilket sata kontrollerkort jag har i mitt moderkort, någonstans bör man kunna hitta ett "cougar point" eller något annat som tyder på att det är cougar point.
eftersom endast 5-15% av moerkorten är berörda så tänker jag att kanske sitter jag på något annat än cougar point?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoveLeon:

Mitt första prestandatest i W7 visade 5,7 på min Corsair CSSD-F120GB2. Efter jag bytt "port" så får jag 7,5.

Måste ändå inflika att jag tycker synd om er som inte han få era SB setup, en jävligt rolig prolle!

Ja, man börjar ju misstänka att det handlar om betydligt fler och tidigare än 5-15% och flera år innan man märker något.

Permalänk
Medlem

"Alla kunder med inneliggande order på Sandy Bridge kontaktar vi per telefon, kundtjänst jobbar över idag och försöker hinna med så många som möjligt!"

Aha...

Frågan är vilken processor jag ska köra på.

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonazdnb:

@ havsmonstret
jag har läst artikeln, ville bara vetu hur jag kontrollerar vilket sata kontrollerkort jag har i mitt moderkort, någonstans bör man kunna hitta ett "cougar point" eller något annat som tyder på att det är cougar point.
eftersom endast 5-15% av moerkorten är berörda så tänker jag att kanske sitter jag på något annat än cougar point?

Väldigt lätt att svara på. Du har ett P67-chipset och den drabbade kontrollern är inbyggd i denna. Så alla med av Intel nämda Chipset är drabbade. Dock påstår Intel att felet kommer bara att märkas på 5-15% av dessa om några år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4goo2:

"Alla kunder med inneliggande order på Sandy Bridge kontaktar vi per telefon, kundtjänst jobbar över idag och försöker hinna med så många som möjligt!"

Aha...

Frågan är vilken processor jag ska köra på.

Lätt, i7 2600K

Permalänk
Inaktiv

tämligen patetiskt av intel då att påsta att det bara lär drabba 5-15% när felet ligger i en transistor som finns på ALLA moderkort. snarare lär 100% bli drabbade.

Permalänk
Medlem

All ni som faktiskt äger ett sandybridge kort och som haft diskar inkopplade på de berörda portarna får gärna svara på denna omröstning

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/986760-om-du-aeger-...

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonazdnb:

tämligen patetiskt av intel då att påsta att det bara lär drabba 5-15% när felet ligger i en transistor som finns på ALLA moderkort. snarare lär 100% bli drabbade.

Nja riktigt så är det inte. Kan tänka mig att detta fel inträffat på en produktionslinje och sporadiskt/periodvis då all tillverkning har toleranser. Det hela handlar om matrialutmattning så troligtvis variationer i materialet som ligger bakom detta i en del av designen där man inte tagit till ordentligt med toleranser.

Min egna teori.

Permalänk

heja vägverket

Skrivet av Ratatosk:

Kul ni vet alla vad ni ska svara som är på väg att ta körkort, detta vägmärke betyder... "varning för Intel"

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Som inbiten AMD-fanboy måste jag bara säga att jag njuter. Nu kanske AMD kan komma kapp i vår och bjuda till fight igen. Vi får se hur det går för prestandakretsarna AMD släpper, kanske vi får se en repris av K8 vs P4 i vår.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Är det därför jag inte hittade några moderkort med sockel 1155 idag när jag skulle uppgradera?

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Skrivet av LoveLeon:

Jag skulle limma ihop den och njutit fullt ut. Du har ju fortfarande 4 fullt fungerande sata på din bräda.

...om det inte vore så att jag beställde ett P8P67LE med enbart 3 st opåverkade SATA(III)-portar. Hade liksom räknat med att Intel-kontrollern skulle gå att lita på :P. Fyra diskar, tre portar - det bygget går inte ihop.

Någon som funderar på alternativ? AMD? Z68?

Permalänk

Jag hittade några LGA1155 i lager genom prisjakt. Är det värt att köpa ett defekt kort med 4st SATA 6.0Gb/s om jag endast har planer för 2HDD o 1 DVD drive? Eller borde jag vänta tills de nya moderkorten kommer ut?

Vet någon när Z68 släpps?

Visa signatur

Fractal Define XL | Fractal Design 800W mod. | Intel i5 2500K@3.5GHz | Asrock P67 Extreme4 | Gigabyte 560Ti OC | 2x4 1600MHz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Det är lite knepigt att de inte kunnat hitta det här felet tidigare. Men betaversioner i testlabb blir inte samma sak som när det hamnar i massproduktion. Det som är bra är att intel vid det här skedet känner sig tvingad att ändra på kretsen och se över hur det sla lösas för de som redan råkat köpa ett sb-moderkort. I jämförelse med t ex Nividia misslyckande: http://www.nvidiasettlement.com/

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Skrivet av -Bloodshot-:

Jag hittade några LGA1155 i lager genom prisjakt. Är det värt att köpa ett defekt kort med 4st SATA 6.0Gb/s om jag endast har planer för 2HDD o 1 DVD drive? Eller borde jag vänta tills de nya moderkorten kommer ut?

Har du tid att vänta en månad?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Skrivet av fille3002:

Jo då. Men jag tyckte jag läste April?

Annars ser jag inget problem med att köpa ett defekt om sata III inte är infekterade.

Visa signatur

Fractal Define XL | Fractal Design 800W mod. | Intel i5 2500K@3.5GHz | Asrock P67 Extreme4 | Gigabyte 560Ti OC | 2x4 1600MHz Corsair Vengeance

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fille3002:

Skrivet av -Bloodshot-:

Jo då. Men jag tyckte jag läste April?

Annars ser jag inget problem med att köpa ett defekt om sata III inte är infekterade.

April för att Intels produktion av Chipset skall var i full produktion, skeppas till moderkortstillverkare som kommer ta hand om A-Brand OEM i första hand och detaljhandel i andra hand.

Det kommer nog ta ett tag tyvärr innan vi ser nya revisionen SB moderkort hos vanliga butiker i Europa.

Så om du inte bryr dig om SATA 3Gbit/s portarna, kör så det ryker

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Bloodshot-:

Är nog mer för att åf inte uppdaterat sina webbshoppar. Tror att om du beställer ett så lär du få vänta tills de nya kommer såvida det inte är små handlare som inte har koll på omvärlden.

Visa signatur

/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk

Känns som läge för Intel att rådumpa priserna på s1156 och s1366 nu för att va med i spelet närmaste månaderna.

Permalänk

Tack för svaren. Avvaktar nog i några dagar och kollar in framstegen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Bloodshot-:

Bara o köra på om du inte bryr dig om SATA 3.0GB/s portarna!

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Synd att intel återkallar från butikerna. Hade gärna kunnat leva med enbart 2 sata portar om man kunde få ett moderkort för låta säga... 150 kr? x)

Är inne lite på samma sak, "Uberbilliga, utan garanti"

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Granska faktan först!

Visst det står att man skall unvika benämningen SATA 3.0 men det är juh fortfarande mer rätt än att skriva SATA 3.0 är den porten som är kass..

Skrivet av Electronic:
Skrivet av Warheart:

Jag ska dock flytta disken till en VIT Sata 3.0-port istället, så får vi se om problemet försvinner.

Snälla, använd de korrekta benämningarna för SATA standarden, du ställer till en massa grubblerier om du skriver sådär för du sa precis att du skulle sätta disken på just en berörd port.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Fluf:

April för att Intels produktion av Chipset skall var i full produktion, skeppas till moderkortstillverkare som kommer ta hand om A-Brand OEM i första hand och detaljhandel i andra hand.

Det kommer nog ta ett tag tyvärr innan vi ser nya revisionen SB moderkort hos vanliga butiker i Europa.

Så om du inte bryr dig om SATA 3Gbit/s portarna, kör så det ryker

Tror jag läste på DI att det var i april lagren skulle vara tillbaka i normal storlek. Alltså att i april väntas deras 4,5 miljard ha spenderats!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men hur kan jag se i vilka portar min hdd och cd läsare är inkopplad i? och om jag bara använder en hdd och cd läsaren behöver jag verkligen bry mig så mycket om detta som har hänt? Klart att jag ska byta moderkort när Inet skickar ut nya, men tillsvidare så är det la bara att köra på?

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pelle123:

Dum fråga kanske, men hur kan jag se i vilka portar min hdd och cd läsare är inkopplad i? och om jag bara använder en hdd och cd läsaren behöver jag verkligen bry mig så mycket om detta som har hänt? Klart att jag ska byta moderkort när Inet skickar ut nya, men tillsvidare så är det la bara att köra på?

Vad har du för moderkort? Lättast är att öppna chassit och titta efter vart sata-kablarna sitter. Tror det var i frågor och svar det fanns en bild.

Permalänk
Medlem

Trololol? Tråkigt för Intel :S

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelle123:

Notera att det skiljer sig något från moderkort till moderkort, så konsultera manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/artiklar/CPU-C...

Notera att det skiljer sig något från moderkort till moderkort, så konsultera manualen.

Okej tack så jättemycket för bilden, ska genast kolla upp detta!

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.