Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Ok. Jag hade hoppats på att det såg bättre ut på en liten 17-tummare än på t.ex. 24 tum tack vare den högre pixeltäthet. Jag är lite orolig för att 460M ska orka driva full HD framöver. Kanske bättre att satsa på 1600x900 då för att slippa oskärpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Ok. Jag hade hoppats på att det såg bättre ut på en liten 17-tummare än på t.ex. 24 tum tack vare den högre pixeltäthet. Jag är lite orolig för att 460M ska orka driva full HD framöver. Kanske bättre att satsa på 1600x900 då för att slippa oskärpa.

Tror inte du märker det lika mycket på en mindre skärm som du säger, hade ju en G53 tidigare och där körde jag 1366x768 i nåt spel och det såg väldigt bra ut tyckte jag iaf

Jag övervägde samma sak faktiskt, har ju en G73 med full hd påväg nu men ska fundera ordentligt innan jag hämtar ut den.. Samtidigt skönt med 1920x1080 av 2 orsaker 1. Mycket plats på skrivbordet.. köra virtual desktop/VNC i windowed utan probs att det ryms 2. Köra native mot HD-TV när man klonar bilden..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Jag har inte haft några problem, har kört ganska mycket diablo2

Gomer!

Har en fundering.. Jag har ju en G73JW nu.. Tänkte fråga dig en fråga..

Har du problem med ljusinsläpp på skärmen? Skärmen är RIKTIGT fin i övrigt, skarp och betraktningsvinkel som jag inte skådat tidigare.. Man kan se i stort sett var som helst förutom högt uppifrån..

Men hursomhelst jag tycker det är lite mycket ljusinsläpp på skärmen så jag vet inte om det är min skärm som är dålig eller om det är så på alla?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Gomer!

Har en fundering.. Jag har ju en G73JW nu.. Tänkte fråga dig en fråga..

Har du problem med ljusinsläpp på skärmen? Skärmen är RIKTIGT fin i övrigt, skarp och betraktningsvinkel som jag inte skådat tidigare.. Man kan se i stort sett var som helst förutom högt uppifrån..

Men hursomhelst jag tycker det är lite mycket ljusinsläpp på skärmen så jag vet inte om det är min skärm som är dålig eller om det är så på alla?

Visst är skärmen blank och fin
Personligen så tycker inte jag att det är mycket ljusinsläpp. Men det är ett faktum att dessa "glossy" skärmar reflekterar ljus mycket mer än dom sandpapper skärmarna :>

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem min G73JW-TZ130V idag och denna tråd var en intressant läsning. Jag skulle aldrig köra på förinstallerat OS med hur mycket skit som helst installerat. Det första man får göra är ju att rensa skrivbordet för att överhuvudtaget komma igång med resten....får krupp av allt utslängt skräp. Förstår dessutom inte varför man inte kan få en ren och fin installation. Givetvis får man ju se till att installera alla drivisar men kan burken inte överleva utan andra skräpprogram från Asus är det 12 000:- i sjön.

Den enda som får skräpa ner min dator är jag! Mitt skräp är mitt skräp, vill inte ha någon annans skräp.

Fick dessutom en annan sjuk grej på burken. Skrev om det under 'support-delen' men slänger in det här också när jag ändå är igång. Tråden verkar ju levande också.

Ändrade till bildläge Smaller - 100%, medium som var förinställt såg bara konstigt ut.
Efter det fick jag en vit fyrkant mitt på skrivbordet, ungefär 4x4 millimeter. Spelar ingen roll vilken bakgrundsbild jag väljer. Och bara på skrivbordet. Drar jag upp en browser eller en app så finns inte fyrkanten där. Hur får jag bort fyrkanten, utan att byta till ett bildläge för synskadade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Visst är skärmen blank och fin
Personligen så tycker inte jag att det är mycket ljusinsläpp. Men det är ett faktum att dessa "glossy" skärmar reflekterar ljus mycket mer än dom sandpapper skärmarna :>

Oki, jag upplever det lite småstörande när man ser ljusgenomsläppet med blotta ögat när man t.ex spelar lite mörkare spel t.ex left4dead2 .. förstör känslan lite..

Bild 2 nedan är lite överexponerad men du får en idé

Min gamla laptop har också glossy screen men inte ljusgenomsläpp så man ser det i spel och sånt.. det ska ju inte bli sämre imo ^^

Sen måste jag tyvärr meddela att min laptop är drabbad av "keyboard" problemet som G73JH hade.. trodde det inte gällde G73JW serien men tydligen gör det det.. (Buggen som gör att tangentbordet missar vissa tryckningar)

Enkel lösning är att stänga av touchpaden i bios, men då blir ju datorn lite handikappad..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahaa, du menar det på sidorna.
Japp, jag har också samma problem. Ganska störande jo, håller med dig. Jag tittar endast på filmer på laptopen då jag har extern skärm kopplad till datorn. Och jag har ju alltid svart kant uppe och nere av filmen. Men det är nått som jag absolut kan leva med

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Ahaa, du menar det på sidorna.
Japp, jag har också samma problem. Ganska störande jo, håller med dig. Jag tittar endast på filmer på laptopen då jag har extern skärm kopplad till datorn. Och jag har ju alltid svart kant uppe och nere av filmen. Men det är nått som jag absolut kan leva med

Ja sidorna och uppe och nere.. mest uppe faktiskt..

Tror denna dator kommer åka på retur tyvärr.. :/

Vetefan vad man ska köpa för dator egentligen.. Frågan är om det är likadant på HD+ skärmen..

En annan sak jag måste erkänna är att en av anledningarna jag köpte G73 ist för G53 var subwoofern för att få bättre ljud.. Men den suger.. ljudet är fortfarande dåligt :/ även med THX avinstallerat..

Min 6990:- laptop som är 4år gammal knäcker ljudet ur högtalarna iaf :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna dator har fått sämsta betyg på ljudet tyvärr.
Jag som trodde jag var petig när det gäller datorer, men här har vi en ny vinnare MasteraCe!!
Nej men det är klart att vi alla har olika krav på sina datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Denna dator har fått sämsta betyg på ljudet tyvärr.
Jag som trodde jag var petig när det gäller datorer, men här har vi en ny vinnare MasteraCe!!
Nej men det är klart att vi alla har olika krav på sina datorer.

Jaså? Asså jag är så jävla kass på att googla.. i dom recensioner jag läst har dom sagt att datorn har bra ljud.. typiskt min tur

Ja, jag kan erkänna att jag är jobbigt petig med allt jag köper som kostar lite mer.. 12000kr är mycket pengar för mig, inte direkt att jag är fattig men när man arbetat hårt för pengarna så

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Ja sidorna och uppe och nere.. mest uppe faktiskt..

Tror denna dator kommer åka på retur tyvärr.. :/

Vetefan vad man ska köpa för dator egentligen.. Frågan är om det är likadant på HD+ skärmen..

En annan sak jag måste erkänna är att en av anledningarna jag köpte G73 ist för G53 var subwoofern för att få bättre ljud.. Men den suger.. ljudet är fortfarande dåligt :/ även med THX avinstallerat..

Min 6990:- laptop som är 4år gammal knäcker ljudet ur högtalarna iaf :S

Köpa MSI? Bästa möjliga ljud, bra skärm, bra prestanda, snygg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Köpa MSI? Bästa möjliga ljud, bra skärm, bra prestanda, snygg!

Mja jag vet inte.. önskar det fanns en butik man kunde klämma och testa lite så man slipper köpa och returnera om man inte är nöjd..

Kan bifoga en liten screen iaf 3dmark med enbart GPU OC.. går nog inte pressa ur Gtx460 så mycket mer.. kanske 9200p om man sitter och testar försiktigt åt gången

Skulle dock gärna vilja prova OC Cpu men man måste ju betala för SETFSB .. irriterande

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Mja jag vet inte.. önskar det fanns en butik man kunde klämma och testa lite så man slipper köpa och returnera om man inte är nöjd..

Kan bifoga en liten screen iaf 3dmark med enbart GPU OC.. går nog inte pressa ur Gtx460 så mycket mer.. kanske 9200p om man sitter och testar försiktigt åt gången

Skulle dock gärna vilja prova OC Cpu men man måste ju betala för SETFSB .. irriterande

http://forumbilder.se/images/712011100929Pf9b8.jpg

Du verkar ju mest missnöjd med Asus så...
Men det finns välk något program för OC Cpu som inte kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Du verkar ju mest missnöjd med Asus så...
Men det finns välk något program för OC Cpu som inte kostar?

Jag har aldrig haft en MSI så, jag ha svårt att tro att MSI är så bra som du påstår dom är ^^

Jag är SJUKT petig som ni redan märkt

Har inte bestämt mig än hur jag ska göra.. Känns mört att byta ner sig från I7 till I5 nu :S

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Jag har aldrig haft en MSI så, jag ha svårt att tro att MSI är så bra som du påstår dom är ^^

Jag är SJUKT petig som ni redan märkt

Har inte bestämt mig än hur jag ska göra.. Känns mört att byta ner sig från I7 till I5 nu :S

Jag säger inte att Msi är bäst... Men enligt mig så tar dem asusen... Mest för alla anslutningar, ljudet och prestandan!

Permalänk
Medlem

Jag säger samma sak, testa MSI. Bara hört bra om dom.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört in mig på min G53 har jag egentligen inga större klagomål. Ljudet upplever jag som bra. Inget att skriva hem om, men bra rätt och slätt. Anslutningarna räcker bra till mig. Använder 2 USB konstant, sen är allt annat ledigt.

Jag kunde tänkt mig en MSI, men bakgrundsbelyst tangentbord är numera ett måste för mig.

Sen är Asus kylning fantastisk. Tyst och effektiv på samma gång.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min ASUS G73JW-TZ186V den går sjukt segt nu tar 2-3 min att få fram en hemsida. Ska installera det sista och starta om och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt mig en g73jw är riktigt förväntansfull ifall den lever upp till mina krav. Vill ha en bärbar dator som presterar bättre än min stationära dator i spel för då är jag nöjd. Sitter just nu på 3gig ram ddr2, intel quad 2.4ghz och ett geforce 240gt! Är sämst på datorer men min nuvarande tar inte GTA 4 på normala inställningar smärtfritt. förhoppningsvis blir jag nöjd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fastpoke:

Har precis beställt mig en g73jw är riktigt förväntansfull ifall den lever upp till mina krav. Vill ha en bärbar dator som presterar bättre än min stationära dator i spel för då är jag nöjd. Sitter just nu på 3gig ram ddr2, intel quad 2.4ghz och ett geforce 240gt! Är sämst på datorer men min nuvarande tar inte GTA 4 på normala inställningar smärtfritt. förhoppningsvis blir jag nöjd

Det lär du bli!

Permalänk
Skrivet av anon151788:

Vet nån om det kommer ny asus modell snart? med bättre grafik kort än både hd5870 och gtx 460? typ med 6970m eller gtx 580m?

Det ryktas att det ska komma en ersättare, med ett annat grafikkort i slutet av Q2. Vi får väl se vad det blir för "budgetkort" i den här gången.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ali3nPredator:

Det ryktas att det ska komma en ersättare, med ett annat grafikkort i slutet av Q2. Vi får väl se vad det blir för "budgetkort" i den här gången.

/AP

Haha ja något nytt får vi ju i bra fall vänta oss i höst...

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en ny tråd så tänkte jag ställa frågan här. Har googlat en del nu och inte fått fram ett vettigt svar kan man på något sett koppla sin samsung 2233RZ till sin G73jw och få 120hz? eller det går inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fastpoke:

Istället för att skapa en ny tråd så tänkte jag ställa frågan här. Har googlat en del nu och inte fått fram ett vettigt svar kan man på något sett koppla sin samsung 2233RZ till sin G73jw och få 120hz? eller det går inte?

Om skärmen stödjer 120hz så är det inga problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Om skärmen stödjer 120hz så är det inga problem!

skärmen stödjer 120hz men den har bara VGA och DVI uttag. Och man kan bara köra 120hz genom Dvi med dual link. Undrar då om det funkar ifall man köper någon adapter eller något?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fastpoke:

skärmen stödjer 120hz men den har bara VGA och DVI uttag. Och man kan bara köra 120hz genom Dvi med dual link. Undrar då om det funkar ifall man köper någon adapter eller något?

Då blir det problem! Är ju bars HDMI 1.3 och 1.4 som stödjer 3D vad jag vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastpoke:

Funkar en sån här?

http://www.alibaba.com/product-gs/334768094/DVI_to_HDMI_1_4_c...

Står då Dual link..

Kanske finns nån svensk återförsäljare också

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Funkar en sån här?

http://www.alibaba.com/product-gs/334768094/DVI_to_HDMI_1_4_c...

Står då Dual link..

Kanske finns nån svensk återförsäljare också

Tja om de e. HDMI 1.4 så bör det ju funka!

Permalänk
Medlem

Har fått hem min dator nu! Är sjukt nöjd. Något jag stör mig på är att skärmen typ flimrar när jag ser film nästan högst upp på skärmen! Är som ett streck från sida till sida i scener där det händer ganska mycket, precis som det inte "hänger" med riktigt . Grymt irriterande undrar ifall någon har samma problem eller vet hur man löser det! skulle vara sjukt tacksam ifall någon där ute kan hjälpa mig

Permalänk

Jag sitter i samma båt som många här.

Skall köpa ny 17" speldator och har idag en MSI som jag inte är enöjd med, blir väldigt varm och måste ha "kylplatta" under den för att spela.
Därför känns ASUS G73 som ett bra alternativ.

Asus G73SW-TZ134V. 13770 kr (8gb ram, i7 Sandy bridge processor. finns ej att köpa nu p.g.a Sandy bridge problemet)
Asus G73JW-TZ130V. 12500kr (6gb ram, i7 processor)
Asus G73JW-TY098V. 10000 kr (4gb ram, i5 processor)

Som alla andra kommer jag spela på den, främst WoW samt Diablo 3 när det kommer.

MasteraCe; Vet du om problemet som du upplever med skärmen är ett problem för alla G73 eller så?
Och eftersom du själv funderar på att skicka tillbaka din nya 17", vad hade du idag köpt om du inte haft någon dator?

Och om jag skall vänta på den med Sandy Bridge, kanske det är likabra att vänta till efter sommaren när de skall släppa en ny G73a som lär ha bättre grafikkort.

Oerhört tacksam för hjälp i denna svåra situation!