Permalänk
Medlem

Offspec need är helt okej om ingen annan behöver grejen för sin mainspecc. Men fråga alltid först! Annars så ska man bara rolla need på saker som föbättrar speccen som du har joinat dungeon med. Menar om du joinar som DPS och börjar needa på tank saker bara för du har den speccen med så är det oschysst som fan mot tanken i gruppen.

Jag spelar som rogue och joinar det en Druid (resto) som healar, då blir jag förbannad om han börjar rolla på leather för sin feralspec om jag behöver grejen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Är inte särskilt kul för mig som tank när det droppar tank loot och en dps snor det. Fast å andra sidan needar jag på dps loot också så vafan. Kan ju alltid köra instancen en gång till även om det är surt.

Om det är ett föremål som man verkligen vill ha och farmar efter så tycker jag att man kan säga det i början så alla är medvetna om det.
Problemet när man kör heroics är att man som tank ofta börjar med att köra som dps för att få ihop lite tanking gear innan man tar sig an rollen (ja, jag vägrar tanka heroics innan jag känner att jag faktiskt tål lite stryk), och för att kunna göra någon som helst dps i heroics måste man ha lite dps-gear från normals. Sen är det ju mycket lättare att få ihop en grupp för mig som tank, och det utnyttjar jag självklart för att få tag i bättre gear helt enkelt.

Det här är ju när jag kör random. Med gillet skulle jag aldrig vara en sån <insert valfritt kvinnligt könsorgan här>.

Permalänk
Medlem

Man needar på det man behöver, ninjas needar väl mest bara för att farma guld

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska enkelt, signar jag som tank för en hc, men vill ha dps-gear, så börjar jag med att informera alla om att "jag tankar, men kommer needa på dps-gear för det är det jag är här för". Sen needar jag givetvis inte på tankgear också isåfall.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Tycker det är ganska enkelt, signar jag som tank för en hc, men vill ha dps-gear, så börjar jag med att informera alla om att "jag tankar, men kommer needa på dps-gear för det är det jag är här för". Sen needar jag givetvis inte på tankgear också isåfall.

Den filosofin låter vettigt och moget. Att helt enkelt informera gruppen om att man vill byta vad man needar på. Folk som parallellt needar på flera specs samtidigt är ju solklara ninjor (det bör man endast göra i sällskap av IRL vänner som är okej med det).
I ditt exempel kan en dps då även få ett bra tillfälle att samtidigt få needa till sin tankspec istället.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Avstängd

Jag kör alltid på "need if need" & "greed if not need"... sedan så skiter jag i vad folk säger. Det är speltekniskt korrekt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag kör alltid på "need if need" & "greed if not need"... sedan så skiter jag i vad folk säger. Det är speltekniskt korrekt.

Vad betyder "speltekniskt korrekt", kan du specifisera vad need innebär i så fall?
För vad folk anser är need finns annars en hel drös massa åsikter om, vissa går t.o.m. så långt att need är okej "cause I need money". Existerar nån slags "officiell speltekniskt korrekthet" skulle det ju lösa alla problem.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit

Permalänk
Medlem

Greed is an excessive desire to possess wealth or goods with the intention to keep it for one's self.

Trycker du på Need då du behöver guld till din gubbe trycker du på fel knapp!
Allt för många som har problem att skilja på begreppen , men så är det att vara egocentrerad.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Greed is an excessive desire to possess wealth or goods with the intention to keep it for one's self.

Trycker du på Need då du behöver guld till din gubbe trycker du på fel knapp!
Allt för många som har problem att skilja på begreppen , men så är det att vara egocentrerad.

Så sant som det var sagt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Orkar inte läsa igenom allt.
Du needar för din roll i gruppen, alternativt om du går in i en grupp och blir tvungen att DPS:a för brist på plats, och det är uttalat innan att din MS är tank och du kommer needa i dom fallen.

Jag brukade oftast lira tanks, och då kom det frågor om jag kunde tanka för dom i någon random dungeon, eftersom jag inte behövde något gear därifrån så sa jag till dom att jag needar på min DPS-gear i de fallen gear inte är en signifik upgrade för dom. Sen får dom avgöra själva om dom vill att jag tankar eller inte.

Alldeles för mycket brist på respekt i Wow.
Och till TS: Nej, du ska inte Needa på allt såvida du inte har klargjort detta innan och ALLA har OK:at.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av valiant:

Vad betyder "speltekniskt korrekt", kan du specifisera vad need innebär i så fall?
För vad folk anser är need finns annars en hel drös massa åsikter om, vissa går t.o.m. så långt att need är okej "cause I need money". Existerar nån slags "officiell speltekniskt korrekthet" skulle det ju lösa alla problem.

Enkelt förklarat... jag väljer "need" ifall det är någonting som ger mig bättre stats... förutsatt att det är saker som är lämpliga för min klass/spec.

T.ex. så väljer jag ju då givetvis "greed" på "cloth" när jag spelar som Paladin...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Enkelt förklarat... jag väljer "need" ifall det är någonting som ger mig bättre stats... förutsatt att det är saker som är lämpliga för min klass/spec.

T.ex. så väljer jag ju då givetvis "greed" på "cloth" när jag spelar som Paladin...

Men gällande att ta need på sin offspec som väl denna tråden startade med. Är "speltekniskt korrekthet" för dig att få välja need även på sin icke aktiva spec? På din förklaring ovan kan jag inte utläsa om du tycker det är okej eller inte att även få inkludera sin sekundära spec.

Visa signatur

// Valiant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Skrivet av valiant:

Men gällande att ta need på sin offspec som väl denna tråden startade med. Är "speltekniskt korrekthet" för dig att få välja need även på sin icke aktiva spec? På din förklaring ovan kan jag inte utläsa om du tycker det är okej eller inte att även få inkludera sin sekundära spec.

Jag menade den man spelar just då. Men å andra sidan så är det helt ok att loota saker som passar sina båda talangträd...

Huvudsaken är bara att man inte needar på sånt man inte kan använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag needar på allt om det är en upgrade, även för offspeccen.
Jag needar också på BOE items.
Ibland needar jag bara för att jag kan. Vanligtvis för att ta gear från amatörer som inte är värda loot.

Oftast kör jag bara med kompisar och eller raidar och då är man såklart shysst mot dem och gör som är överenskommet.

Går man in i en instans i en spec så tycker jag det är självklart att man ska få needa på loot i en annan spec om man inte lovat innan att passa.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti4s:

Jag needar på allt om det är en upgrade, även för offspeccen.
Jag needar också på BOE items.
Ibland needar jag bara för att jag kan. Vanligtvis för att ta gear från amatörer som inte är värda loot.

Oftast kör jag bara med kompisar och eller raidar och då är man såklart shysst mot dem och gör som är överenskommet.

Går man in i en instans i en spec så tycker jag det är självklart att man ska få needa på loot i en annan spec om man inte lovat innan att passa.

Din teori fungerar bara om alla gör så. Om du t ex är en paladintank så snor du gear från din paladin healer eller warrior/dk dps. Hur rättvist är det? Säg att folk i PUGs gjort samma som du dvs snott din tankloot hela tiden kan jag tänka mig att du blivit frustrerad.

Att du needar på BoE förstår jag inte. Varför gör du det?

Att du vidare snor loot från amatörer känns väldigt underligt. Att sno loot från en ny person som inte kan spelet och inte vill lära sig det heller utan är riktigt jobbig kanske känns berättigat men det är fortfarande inte din sak att bestämma det. Sen finns det folk som försöker lära sig spelet och lär sig av sina misstag. Förtjänar inte dem looten?

Det nya lootsystemet har förhindrat en plate user att needa på mail just för att denne inte skall använda sådana items. Personligen tycker jag att systemet borde titta på spec och förhindra en tank att needa på healing loot. Dock kan itemet ges tradas om healern inte behöver itemet.

Nåväl...det är min åsikt iaf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tur man inte spelar med alla dessa dårar längre. Blizzard har lyckats bra med å förstöra spelet mer å mer för desto längre tiden går.
Förut: En "ninja" på en server kommer aldrig med i en vettig guild, blir alltid utkastad å för alltid hånad.
Idag: En "ninja" är tydlig en misslyckad spelfantast som konstigt nog så ses aldrig problemet i sig vara berättigat i deras ögon.
Summa: Alla som lägger ner energi/möda å spelar för glädje å utmaning sabbas totalt för alla som är misslyckade spelare.

Citat:

1: Jag needar på allt om det är en upgrade, även för offspeccen.
2: Jag needar också på BOE items.
3: Ibland needar jag bara för att jag kan. Vanligtvis för att ta gear från amatörer som inte är värda loot.
4: Oftast kör jag bara med kompisar och eller raidar och då är man såklart shysst mot dem och gör som är överenskommet.
5: Går man in i en instans i en spec så tycker jag det är självklart att man ska få needa på loot i en annan spec om man inte lovat innan att passa.

1: Du sabbar för den som har mainspec... (1 poäng)
2: Du sabbar för den som har mainspec samt för saluvärde (1poäng)
3: Du sabbar för framtida spelare som kommer ha samma moral som du senare (1 poäng)
4: Att du måste ha riktlinjer visar tydligt hur misslyckad spelare du är (1poäng)
5: Att ha en självklarhet att mina behov går före alla andras är å ha stort ego (1poäng)
Grattis du lyckas få 5 poäng av 5 möjliga. En tvättäkta ninja som inte låter sig passa på loot såvida inte under direkta hot.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

behöver ni fortfarande gear från random ^^

Men som skrivits tidigare så är det alltid artigt att fråga innan om man ska needa på OS gear.

Spelar Shadow priest där är det lite knepigare på gear då spirit är rätt ok att ha som shadow med,och man kan ju alltid reforga hit.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Inaktiv

Jag kör paladin och är MS Tank och OS DPS. Kör även Priest MS Healer och OS DPS. Och det har såklart kommit tillfällen då det droppar något som man behöver på antingen sin MS eller OS. Och då brukar jag alltid säga "Is it ok if I need? My OS is DPS and this item would really be an upgrade to my current DPS gear." och om folk säger det är okej att jag needar så needar jag. Om dom säger nej så greedar jag. Säger dom "eat a cock" så needar jag ändå.
Alltid bäst att fråga artigt först och hoppas på ett artigt respons. Dock så finns det ju alltid folk som ska vara "coola" och va kaxiga. Men se förbi just den personen i gruppen då och se vad dom andra säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

behöver ni fortfarande gear från random ^^

Lite dum fråga kanske.

Eller du har kanske bara en level 85 och kommer aldrig att levla någon mer. Men dom flesta har nog fler än en level 85 eller tänker levla mer än 1. Och än så länge så får man bättre gear från random än dom quest item som man får när man levlar till 85.

Så åtminstone mina figurer behöver fortfarande gear från random. Inte min main, men har 3 andra lvl 85 som jag inte har gjort många heroics än, sen har jag 3 lvl 80 som troligen kommer att behöva gear från heroics, men just nu levlar jag mest min worgen druid som är lvl 45, och den kommer troligen också behöva gear från heroics.

Självklart needar man bara för den specc man är i gruppen, och vill man ha något till off specc, så frågar man först. Funkar i dom flesta gruppen, men sen finns det ju undantag tyvärr.

Permalänk
Medlem

Imo är man en ninja om man needar en offspec item utan att ha frågat övriga om det är ok, Ja.

Just den typen som när man är ensam plate dps ser sin dps trinket droppa och man känner att 10 dagars väntan äntligen är i hamn, får den ninjad för att tanken needar den också.

Inte det minsta kul alltså.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Jag kör paladin och är MS Tank och OS DPS. Kör även Priest MS Healer och OS DPS. Och det har såklart kommit tillfällen då det droppar något som man behöver på antingen sin MS eller OS. Och då brukar jag alltid säga "Is it ok if I need? My OS is DPS and this item would really be an upgrade to my current DPS gear." och om folk säger det är okej att jag needar så needar jag. Om dom säger nej så greedar jag. Säger dom "eat a cock" så needar jag ändå.
Alltid bäst att fråga artigt först och hoppas på ett artigt respons. Dock så finns det ju alltid folk som ska vara "coola" och va kaxiga. Men se förbi just den personen i gruppen då och se vad dom andra säger.

Jag hade gärna kört random dungeon/HC med dig. Exakt så ska man tänka ^_^

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zosma:

Lite dum fråga kanske.

Eller du har kanske bara en level 85 och kommer aldrig att levla någon mer. Men dom flesta har nog fler än en level 85 eller tänker levla mer än 1. Och än så länge så får man bättre gear från random än dom quest item som man får när man levlar till 85.

Så åtminstone mina figurer behöver fortfarande gear från random. Inte min main, men har 3 andra lvl 85 som jag inte har gjort många heroics än, sen har jag 3 lvl 80 som troligen kommer att behöva gear från heroics, men just nu levlar jag mest min worgen druid som är lvl 45, och den kommer troligen också behöva gear från heroics.

Självklart needar man bara för den specc man är i gruppen, och vill man ha något till off specc, så frågar man först. Funkar i dom flesta gruppen, men sen finns det ju undantag tyvärr.

Levlar man alts idag så använder man inte gear ifrån randoms... man kör med heirlooms.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Levlar man alts idag så använder man inte gear ifrån randoms... man kör med heirlooms.

ja för det finns ju herilooms till alla slots....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Köpes de via Guild Vendorn? Jag har bara tillgång till Cape @ Revered.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti4s:

Denna kommentar förvånar mig mest eftersom du då inte ens är konsekvent.
Du avslutar meningen med tre kloka ord: "som är överenskommet" men samtidigt utläser man att du inte lever efter detta jämt. Varför inte göra så att alltid komma överens med sina medspelare, oavsett om du känner dem eller inte? Det blir mycket trevligare för alla då.
Varför ska det vara mer okej att vara egocentrisk och oförskämd mot folk du inte känner? En sån attityd är bara dum och bidrar till en ond spiral av egocentriska looters.

Visa signatur

// Valiant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xawiahn:

Nej det gör det ju inte... behövs dessutom inte.

Visst underlättar det med heirlooms... men man behöver inte så bra gear under tiden man levlar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Alltså man använder heirlooms när man levlar, men dom blir ju 85 dom också, och jag använder då hellre gear från heroic, eftersom dom är bättre än heirloom.

Men visst min druid som är lvl 48 nu. Har i heirloom chest +10% (1-80), shoulders +10% (1-80), back +5% (1-85) sen från guilden +10% och heirloom vapen som inte ger några xp. När guilden blir lvl 20 då kan man även köpa till head slot som ger 10%. Går väldigt snabbt att levla min druid med alla heirlooms och boosten från guilden. Några quest på en zon, och questen börjar nästan bli för låg level. Sen har druiden herbalism också. Och tycker numera att man hittar massor med herbs på låg level områden. På western plagueland var det svårt att göra quest när man hitta herb hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Denna kommentar förvånar mig mest eftersom du då inte ens är konsekvent.
Du avslutar meningen med tre kloka ord: "som är överenskommet" men samtidigt utläser man att du inte lever efter detta jämt. Varför inte göra så att alltid komma överens med sina medspelare, oavsett om du känner dem eller inte? Det blir mycket trevligare för alla då.
Varför ska det vara mer okej att vara egocentrisk och oförskämd mot folk du inte känner? En sån attityd är bara dum och bidrar till en ond spiral av egocentriska looters.

Jag ser på det så att:
Får man inte needa på offspec (eller snarare en spec man inte kommer som) så ska det bestämmas innan annars är det fritt fram.
När man joinar en grupp gör jag det som den spec jag har bäst gear i men anledningen till att jag kör instansen är att få upgrades till den sämre gearade specen jag hellre vill spela.

Då jag raidar med mina kompisar, så spelar vem som får looten spelar ingen roll då det ändå leder till att raiden totalt blir bättre gearad.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej det gör det ju inte... behövs dessutom inte.

Visst underlättar det med heirlooms... men man behöver inte så bra gear under tiden man levlar.

det var ironi. Lägg märke till alla punkter och vad jag citerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Alltså man använder heirlooms när man levlar, men dom blir ju 85 dom också, och jag använder då hellre gear från heroic, eftersom dom är bättre än heirloom.

Men visst min druid som är lvl 48 nu. Har i heirloom chest +10% (1-80), shoulders +10% (1-80), back +5% (1-85) sen från guilden +10% och heirloom vapen som inte ger några xp. När guilden blir lvl 20 då kan man även köpa till head slot som ger 10%. Går väldigt snabbt att levla min druid med alla heirlooms och boosten från guilden. Några quest på en zon, och questen börjar nästan bli för låg level. Sen har druiden herbalism också. Och tycker numera att man hittar massor med herbs på låg level områden. På western plagueland var det svårt att göra quest när man hitta herb hela tiden.

Har du inte ringen?