Permalänk
Medlem

XPEN Geo

Hej!

Jag har ett litet bekymmer och tänkte kika om någon här vet hur man ska ta sig till. Det är som så att vi har en Geo Xpen mätstation på jobbet. Ett instrument som man kopplar in via com port till datorn och kan med hjälp av detta instrument mäta med en mätpenna som man klickar på ritningar. Den funkar kanon i en Riktig gammal härka till dator på kontoret men vill inte fungera när man kopplar en sån där usb-->com converter in i min dator windows hittar inte heller själva hårdvaran i sig utan bara konverteraren. Någon som vet hur man ska ta sig till . Jag kör Laptopen i sign och kör windows 64bit home premium om det på något vis skulle hjälpa i att komma på en lösning. Kan tillägga att jag har försökt att googla mig fram till det men är rätt kass på att söka så jag har inte ens lyckats hitta hårdvaran och ännu mindre information om den.
Kan tillägga att produkten har model betäckning GP7 MarkII och kommer från Science Accesories Corp.
7125 riverwood dr. columbia, ms 21045 och har ett part number som är 101-00193-002m.

Com till usb konvertern jag använder mig av är en aten rs-322 modell UC-232A

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Att instrumentet inte syns är normalt, Windows visar inte enheter på com-port om det inte finns en drivrutin för dem.
Vad är det för program du kör i laptopen, är det samma som som på gamla datorn ? Vad är det för operativsystem på den gamla datorn ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Hej !

Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av hur man ska få konverter usb till serial att fungera och hitta det som sitter i serial änden när man installerat drivrutinerna som kom med skivan och det inte vill fungera. Jag kör windows 7 home premium och har en ATEN UC232A konverterare och den sitter mellan min dator och ett mätinstrument som man använder för att ta mått med hjälp av en penna som man trycker ner en spets så det klickar och den mäter längder .

Du måste googla på virtuella com-portar har jag för mig och välja rätt manuellt.
Usb-serial skapar virtuella com-portar och står den på fel port så fungerar det inte.
Det brukar stå i manualen till hårdvaran vilken port man ska använda.

Det var flera år sen jag gjorde det men du kan nog ta dig dit du vill med denna information.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Tänk på att korspostning är emot forumets regler. Vill du flytta en tråd går det bra att anmäla ditt inlägg så flyttar vi den åt dig.

Permalänk
Medlem

På den gamla datorn är det windows 2000 server nånting och samma program som jag mäter i med exakt samma inställningar som man kan välja bland men jag får väl forska mer antar jag

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Har du kollat i enhetshanteraren vilken com-port som omvandlaren ligger på ?
På min serieport-USB omvandlare går det även att göra inställningar för com-porten via enhetshanteraren, kanske går på din också om det kan hjälpa.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

Har du kollat i enhetshanteraren vilken com-port som omvandlaren ligger på ?
På min serieport-USB omvandlare går det även att göra inställningar för com-porten via enhetshanteraren, kanske går på din också om det kan hjälpa.

Exakt vad jag menade. Tack.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem

Japp där har jag provat att ändra den från com 3 som var default till com 1 som var default i den gamla datorn och inställningar i mätprogrammet default men det funka inte heller. Men som sagt det lustiga är att min dator känner av den när jag väl är i sektionsdata som programmet jag använder men windows kan inte visa den utan visa bara usb ---> seriell ports kopplingen och kallar den för ospecificerad enhet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Japp där har jag provat att ändra den från com 3 som var default till com 1 som var default i den gamla datorn och inställningar i mätprogrammet default men det funka inte heller. Men som sagt det lustiga är att min dator känner av den när jag väl är i sektionsdata som programmet jag använder men windows kan inte visa den utan visa bara usb ---> seriell ports kopplingen och kallar den för ospecificerad enhet.

Det är mycket möjligt att nyare versioner av windows saknar stöd för detta.
Men detta är endast en gissning från min sida.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning och när jag söker på det får jag upp en massa annat för andra modeller och det är väl att leka lite med eld att slänga in drivrutiner till en annan produkt för att försöka lösa problemet med den man har.

Visa signatur