Permalänk

Värde i trasig Tcl C8k?

Hej!
Fick hem min nya tv i veckan, Tcl 65C8k.
Displayen var spräckt vid leverans och företaget har skickat en ny tv till mig.

Den trasiga vill de inte ha tillbaka.
Finns det något värde i denna?
Antar att det inte är lönt att laga den.
Finns det något i den som är värt att spara på?

Ha de!

Permalänk
Medlem

Hade plockat isär den och sparat alla hela reservdelar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Finns en god anledning till att företaget inte vill ta tillbaka den 😆

Men om TV'n går igång och det går att se något på den kanske någon kan tänka sig att ta emot den gratis för att ha i en stuga eller liknande. mest troligt är det elektronikskrot dock.

Permalänk
Medlem

Kretskorten är ju jättesmå egentligen.
Huvudkortet och T-Con brukar väl vara de som pajar. Men strömförsörjningen och ev extrakort är ju också så små så du lan spara dem.

Fjärrkontroll kan du ju spara också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NisseLasse1:

Hej!
Fick hem min nya tv i veckan, Tcl 65C8k.
Displayen var spräckt vid leverans och företaget har skickat en ny tv till mig.

Den trasiga vill de inte ha tillbaka.
Finns det något värde i denna?
Antar att det inte är lönt att laga den.
Finns det något i den som är värt att spara på?

Ha de!

Den är skrot och kostnaden för att reparera är ofta högre än att skicka fram en ny.

Det du kan behålla från den trasiga är fjärrkontrollen och eventuella andra sladdar. Kan du ha som reserv. Sedan kan man vara lite hardcore i fantasin och lossa sådant som logikkort och försöka sälja, men dessa manicker är egentligen bara intressanta för andra hardcorepersoner som några år senare försöker få tag på dem som reservdelar. Och TCL:s TV är nog inte de TV folk går hardcore för att försöka reparera i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra! Fint att du fick en ny, förhoppningsvis utan större problem.
Folk köper tyvärr oftast nytt istället för att ens tänka på att reparera, så det är jättebra att du ställer frågan. Spontant tänker jag att egentligen borde både flera reservdelar kunna vara värd något, t.ex.
- kretskort (det är ju i princip en skräddarsydd dator som tar hand om smartfunktionerna, med integrerad CPU, minne, skärmkort, diverse hårdvaruacceleration, dekoder o.s.v.)
- strömförsörjning
- fjärrkontroll
- eventuellt högtalare
Även om de kan vara jättebra att ha för någon vars TV av samma model går sönder, så tror jag tyvärr i praktiken att ingen butik vill köpa det av dig, och man ska nog ha tur om man timar rätt med att hitta en privatperson med behovet. Det finns helt enkelt alldeles för många olika modeller av allt.
För att inte göra för mycket jobb för din del med demontering själv kan du kanske pröva att lägga upp en säljannons?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja