Permalänk
Medlem

Info koll - Eyefinity - Tips

tjena alla Swecare där ute i kylan!
upptäckte nyss något som fick mina nörd sinnen att vakna till live en sån här dyster och tråkig onsdags kväll. Min upptäckt var Eyefinity by ATI. lekte runt i det flera timmar men vart lite missnöjd på slutet då "riggen" skulle testats. Kör med två stycken skärmar, och nackdelen med det är att det millimeter stora siktet göms inuti min ack så tjocka, 4cm kant mellan skärmarna. Så jag insåg att jag måste köpa nytt.

så sweclockers... vad ska man ha för skärm? kräver ingen top notch skärm men vill inte krypa runt i smutsen. Det jag är ute efter är en skärm för ca 2000kr (max 2500kr). den ska klara eyefinity och kunna matchas med mina två andra 20" (20" inte ett krav då den ändå anpassar sig, startar stänger av EF vid spel)
så, vilken skärm?

nu till fråga tre, kanske en av den mest svårsvarade frågan på hela tråden: är mina nuvarande skärmar ritobjekt, eller är de något att spara? skärmarna i fråga är två DELL E207WFP (20", tror jag) båda följde med när vi för ngra år sedan köpte famlijedatorerna från dell (kör inte Dell nu, fyi)

är tacksamm för alla svar, felstavningar och fönstertittare.

Med Vänliga Hälsningar

Permalänk
Skrivet av resqual:

tjena alla Swecare där ute i kylan!
upptäckte nyss något som fick mina nörd sinnen att vakna till live en sån här dyster och tråkig onsdags kväll. Min upptäckt var Eyefinity by ATI. lekte runt i det flera timmar men vart lite missnöjd på slutet då "riggen" skulle testats. Kör med två stycken skärmar, och nackdelen med det är att det millimeter stora siktet göms inuti min ack så tjocka, 4cm kant mellan skärmarna. Så jag insåg att jag måste köpa nytt.

så sweclockers... vad ska man ha för skärm? kräver ingen top notch skärm men vill inte krypa runt i smutsen. Det jag är ute efter är en skärm för ca 2000kr (max 2500kr). den ska klara eyefinity och kunna matchas med mina två andra 20" (20" inte ett krav då den ändå anpassar sig, startar stänger av EF vid spel)
så, vilken skärm?

nu till fråga tre, kanske en av den mest svårsvarade frågan på hela tråden: är mina nuvarande skärmar ritobjekt, eller är de något att spara? skärmarna i fråga är två DELL E207WFP (20", tror jag) båda följde med när vi för ngra år sedan köpte famlijedatorerna från dell (kör inte Dell nu, fyi)

är tacksamm för alla svar, felstavningar och fönstertittare.

Med Vänliga Hälsningar

För att köra Eyefinity med 3 skärmar så behöver du ha en displayport inkopplad. Så antingen köper du en skärm med displayport på eller så får du skaffa en AKTIV DP-DVI adapter (alternativt aktiv MiniDP-DVI)

Skärmarna bör även ha samma upplösning. Har dom inte samma upplösning så kommer dom att anpassas till den minsta upplösningen som stödjs av alla skärmarna.

Du bör nog kolla in tråden här i forumet som handlar om Eyefinity, Nvidia surround etc. Det är en klistrad tråd här i forumet.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk

2007WFP är en jättebra skärm. Så länge ljusstyrkan inte blivit för svag så är det bara att behålla.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Du har två 22-tummare där med samma panel, ingen har dock displayport. Så du måste köpa en aktiv adapter.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

För att eyefinity och BEZEL skall fungera skall du köra med 3 skärmar som har samma spec. Alltså upplösning och storlek. Sedan för att koppla en 3e skärm utan en DP port måste du köpa en aktiv dp till dvi omvandlare:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=606896
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608530

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Inte bara upplösning och storlek - du måste ha samma pixeldensitet (+/- 5%) för att skärmkanterna ska kompenseras för.

Permalänk
Skrivet av anon150406:

Inte bara upplösning och storlek - du måste ha samma pixeldensitet (+/- 5%) för att skärmkanterna ska kompenseras för.

Det går dock att EID hacka och få det att funka

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Moderator
Moderator

*tar igen sig lite* Det finns gott om eldsjälar, Snoogiloo hittar Eyefinity trådar, Juggernawt pitchar in med lite tech detaljer och som alltid är Jonte långt fram i spetsen när det pratas skärmar. Kan nog ta semester ett tag men hur får jag med mig trippelskärmarna...(har en skiss på en portabel Eyefinity lösning men inte en färdig produkt...)

Till OP: Sökning via prisjakt, http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s66209172&o=tillv_pop&cols=#prodlista
Rekommenderar Dell P2210, mest för att den har en DP anslutning vilket sparar dig trassel med AKTIV adapter. Dock är den på 22" vilket gör att den kommer att sträcka sina 1680x1050 över större yta än dina 20" med samma upplösning. Det beror på hur finkänslig du är angående övergången mellan skärmarna. Det finns en video på det av en SweC medlem i samlingstrådens första post. Även Juggernawt som postade tidigare kör med olika fysiska skärmstorlekar.

Lycka till!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, då jag är på jakt efter en rigg till eyefinity. Skärmen jag har nu är inget alternativ att avända så jag behöver 3 nya skärmar!

Min tanke är att mittskärmen skall ha en dv-port, medan de andra två kan räcka med dvi, om jag inte missuppfattat ngt.

Ser gärna att skärmen är 24" eller större, men vill samtidigt inte betalar mer än 2500, någon som har förslag på skärm?

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10799553']2007WFP är en jättebra skärm. Så länge ljusstyrkan inte blivit för svag så är det bara att behålla.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Du har två 22-tummare där med samma panel, ingen har dock displayport. Så du måste köpa en aktiv adapter.

Fel av mig, trodde trådskaparen hade missat en nolla.
E207WFP är en helt annan skärm.

Skrivet av anon150406:

Vad menar du med pixeldensitet?
Pixlarna är ju lika stora när upplösning och storleken är det.
Du pratar om ramarnas tjocklek eller?

Skrivet av SM-LoD:

Lånar tråden lite, då jag är på jakt efter en rigg till eyefinity. Skärmen jag har nu är inget alternativ att avända så jag behöver 3 nya skärmar!

Min tanke är att mittskärmen skall ha en dv-port, medan de andra två kan räcka med dvi, om jag inte missuppfattat ngt.

Ser gärna att skärmen är 24" eller större, men vill samtidigt inte betalar mer än 2500, någon som har förslag på skärm?

Dell U2311 har displayport, förkortat DP.
Det är bara att gå in på Prisjakt annars och ställa in kriterier själv så kan du se alla billiga skärmar med displayportingång.

Visa signatur

««« »»»