SweClockers drop!

Crysis 2 endast DX9 – DX11 kommer "senare"

Permalänk
Medlem

Jag är ytterst besviken på hur PC marknaden har utvecklats på senare tiden, det verkar vara någon allmän uppfattning att det inte finns några pengar i PC marknaden när sanningen är att det egentligen finns fruktansvärda mängder att tjäna.

Skillnaden mellan konsol och PC spelare är att vi inte går på de enorma marknadsförings kampanjerna (läs CoD) utan köper spel som faktist är bra.

Titta på wow, starcraft eller tom minecraft. Ger ni oss bra spel så köper vi dem, ser ni till att spelet håller sig bra så betalar jag med glädje dlc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Hela FX-serien klarar vad jag vet av DX9, minns att mitt 5600 kunde köra DX9-läget i HL2, dock inte särskilt bra och som standard valde Sourcemotorn att köra DX8 på FX-korten.

Då kom jag ihåg nästan rätt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tack MS och Sony för att era äckliga konsoller håller tillbaka utvecklingen...

Visa signatur

.

Permalänk

Härmed bojkottas Crytek från min dator. Kommer aldrig stödja ett företag som är för konsolportningar. Det var jobbigt nog att GTAIV var så dåligt som det var, men nu ska tillverkarna till världens mest grafiska spel börja porta och anpassa 2011 års spel till 2005 års grafikkort?

I´m so angry right now...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Härmed bojkottas Crytek från min dator. Kommer aldrig stödja ett företag som är för konsolportningar. Det var jobbigt nog att GTAIV var så dåligt som det var, men nu ska tillverkarna till världens mest grafiska spel börja porta och anpassa 2011 års spel till 2005 års grafikkort?

Då får du tyvärr lägga till 90% av alla speltillverkare nu för tiden.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Jag är ytterst besviken på hur PC marknaden har utvecklats på senare tiden, det verkar vara någon allmän uppfattning att det inte finns några pengar i PC marknaden när sanningen är att det egentligen finns fruktansvärda mängder att tjäna.

Titta på wow, starcraft eller tom minecraft. Ger ni oss bra spel så köper vi dem, ser ni till att spelet håller sig bra så betalar jag med glädje dlc.

Sanningen är snarare, gör de bra spel och som dessutom är "omöjliga"/opraktiska att piratkopiera som WoW och Starcraft, DÅ säljer de bra. Visst, många är beredda att betala för spel. Men många vill i första hand ha dem gratis...

Som någon annan sagt i tråden så skäms även jag bitvis över PC-communityn. Folk piratkopierade skiten ur Crysis Och hade dessutom mage att klaga på att det "inte var optimerat", bara för att deras grafikkort från 2005 inte orkade med Crysis närapå fotorealistiska grafik på maxinställningarna.

Grattis alla gnällande, piratkopierande "hardcore PC gamers". Ni tvingade Crytek att satsa på konsollerna för att få betalt för sitt arbete. Crysis 2 blev en konsollportning och det är ert fel.

Permalänk
Medlem

grafik gör ju ingen skillnad.. visst, de e synd att tesselering inte kommer användas, men e de inte rätt häftigt hur långlevad DX9 varit? blir crysis 2 ett bra och roligt spel att lira, så är jag glad! plus att de är trevligt att veta då att min rigg kommer vara mer långlevad! jag börjar tröttna lite på att behöva köpa nytt grafikkort hela tiden, de var ju några månader sen man skaffade gtx470 liksom, känns som PC världen stressar en till att uppgradera ens dator var 4e månad liksom, går ju inte om man har livs kostnader!

jag tror ärligt att min Q9650 och 8gb ram kommer kunna funka bra länge utan flaskhals, så länge jag bara uppgradera mitt grafikkort då o då!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

jaha....Då är det väll bara att vänta på nya XBOXEN så att vi kan få DX11 i våra PC spel också , så om ca 3-4år då?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Grattis alla gnällande, piratkopierande "hardcore PC gamers". Ni tvingade Crytek att satsa på konsollerna för att få betalt för sitt arbete. Crysis 2 blev en konsollportning och det är ert fel.

Blev tvungen att registrera mig för att svara "+1" på det här inlägget.

Som spelutvecklare får man tårar i ögonen av en så här vacker formulering.

Det kan tilläggas att folk som lägger 16kkr på en ny gamingrigg för att sen pirata ner senaste liret verkar ha problem med prioriteringarna.

Permalänk
Medlem

Sen är det ju ert egna fel (inte bara ni) men all jävla nedladdning har ju sabbat marknaden totalt.

Om jag hade lett ett spelföretag, hade jag aldrig släppt en spel till ett format där man inte kan tjäna pengar. Ganska logiskt faktiskt. Vi ska vara glada vi faktiskt får några spel överhuvudtaget.

Så sluta klaga så in i helvete på att vi bara får portningar, det är inte bara Microsofts fel.

Edit:

Frux said it!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Sanningen är snarare, gör de bra spel och som dessutom är "omöjliga"/opraktiska att piratkopiera som WoW och Starcraft, DÅ säljer de bra. Visst, många är beredda att betala för spel. Men många vill i första hand ha dem gratis...

Som någon annan sagt i tråden så skäms även jag bitvis över PC-communityn. Folk piratkopierade skiten ur Crysis Och hade dessutom mage att klaga på att det "inte var optimerat", bara för att deras grafikkort från 2005 inte orkade med Crysis närapå fotorealistiska grafik på maxinställningarna.

Skrivet av Baxtex:

Sen är det ju ert egna fel (inte bara ni) men all jävla nedladdning har ju sabbat marknaden totalt.

Om jag hade lett ett spelföretag, hade jag aldrig släppt en spel till ett format där man inte kan tjäna pengar. Ganska logiskt faktiskt.

Så sluta klaga så in i helvete på att vi bara får portningar, det är inte bara Microsofts fel.

Edit:

Frux said it!

Skriver på.
Pc-spelare är ett otacksamt släkte. Men hej! Farmville och liknade spel går ju bra enligt nylig rapport :&
Synd att man har lagt ner xx tusen på sin burk för att lira dåliga portningar av konsolspel.
Kan man säga att första Crysis var det sista exklusiva storspelet till pc?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem

En annan drog också på en uppgradering inför detta spelet, lite bara för säkerhets skull.

Med facit i hand skulle jag tydligen köpt en xbox...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Håller med de flesta här, demot ser inte det minsta bättre ut än vad 1:an gör, jag kör allt på absolut max men DX9 känns jävligt passe... Finns det ngn info om när patchen för DX11 kommer?

Har avbokat mitt och köper det till PS3 eller Xbox istället, ser ingen skilllnad på demot via Xbox kontra PC förutom att min datorskärm stöder högre upplösning... Så jäkla tråkigt, hur många av oss har inte skaffat DX11 kort??

Nä...mkt mkt dåligt...såg fram emot något kul nu i mars, inte för att jag spelar så mkt med Crysis är ett av de få spel jag gillar...

Battlefield 3 verkar dock lovande men de kommer ju inte förrens i höst och där ha de lovat en del unika PC features som endast kommer till PC versionen...

Permalänk
Medlem

Tydligt var fokus ligger och inte är det hos PC, det är säkert.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmbIon:

Blev tvungen att registrera mig för att svara "+1" på det här inlägget.

Som spelutvecklare får man tårar i ögonen av en så här vacker formulering.

Det kan tilläggas att folk som lägger 16kkr på en ny gamingrigg för att sen pirata ner senaste liret verkar ha problem med prioriteringarna.

Vaddå då?
Många här inne avbokade sina spel pga dessa nyheter. Alltså de planerade att köpa skiten.
Låter mest som ni gnäller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellspawned:

Vaddå då?
Många här inne avbokade sina spel pga dessa nyheter. Alltså de planerade att köpa skiten.

Alltid någon annas fel att man inte kan släppa en säker produkt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Kan tyvärr inte göra något åt att länken inte funkar. Det är en bugg på swec-forumet.
Har kollat länken i edit-läget och det är rätt länk. Ser tom. på förhandsgranskningen av länken att den slutar på "...ecord.php" Men när jag klickar på den i posten så lägger swec-forumkoden in ett Â-tecken mot slutet så att det blir ...ecor%C2%ADd.php istället. Du får klicka på länken och redigera bort det där krafset manuellt. Är inte mitt fel.
Vad gäller resten av din post är det bara dina antaganden och åsikter. Du har inget faktiskt belägg för det. Du visar bara den "vi är bäst" mentalitet som gör att pc-spelare inte lyckas öppna sina ögon och se sanningen!
http://www.escapistmagazine.com/news/view/98942-Battlefield-B...
Mer fakta! BadCompany2: PC stod bara för 16% av försäljningen. Eller är det oxå ett spel gjort för folk i konsolträsket? (För att citera Kotaku.com "Battlefield is a franchise with its spiritual home on the PC")

Edit: Eftersom url'n i den förra posten inte funkade pga en bugg så kommer här en tinyurl. (För dom som inte orkar pilla med url'er manuellt):
http://tinyurl.com/5u49tep
för er som inte vågar surfa till okända sidor med en tinyurl är här en verifiering av länkens äkthet:
http://preview.tinyurl.com/5u49tep

med tanke på att bad company 1 inte ens kom till pc så ja?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Tycker de på crysis kunde ha löst detta på ett mycket bättre sätt, skaffa ett säkert system som Wow har när det piratkopiering. Det borde inte vara särskillt svårt. Detta skulle vara mycket bättre för de än att se alla PC-fans utav spelet arga och besvikna.

Permalänk

Spelet verkar ju inte ens utnyttja grafikkortet särskilt bra..

Låg på runt 23-25 fps på hardcore med laptopen i signaturen, men kortet nådde bara en temp på 64 grader. Kunde inte kolla aktiviteten, för det gick inte att växla ned till windows under match. Vid 100 % aktivitet i grafikkortet i WoW (!) når jag temperaturer på 71 grader, innan fläkten går igång, vilket tyder på att Crysis inte använde grafikkortet särskilt mycket. Processorn använde det dock uppemot 60 % av.

Permalänk
Medlem

Det skulle ändå bli mkt gnäll, se bara MW2, visserligen ett "kasst" spel men det gnälls mkt över att man inte kan skapa dedikerade servrar. COD4 MW är fortfarande mkt poppulärt och mkt tack vare privata servrar som dessutom är krackade. Jag tror att man måste skippa porteringar och satsa mer på spel som leverarar inlevelse hellre än snygg grafik. Finns en anledning varför folk fortfarande lirar Q1 och de andra klassiker.

Skrivet av OnlyCasanova:

Tycker de på crysis kunde ha löst detta på ett mycket bättre sätt, skaffa ett säkert system som Wow har när det piratkopiering. Det borde inte vara särskillt svårt. Detta skulle vara mycket bättre för de än att se alla PC-fans utav spelet arga och besvikna.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Vaddå då?

Med stor sannolikhet så har ett antal av de som nu säger att de ska avboka antingen avbokat pga demot, eller så hade de inte förbokat spelet överhuvudtaget.

Det enda som förvånar mig är att den är tråden ännu inte fyllts med de klassiska "Då tänker jag piratkopiera det här spelet istället, eftersom utvecklarna nu har sårat mig in i själen." Men det är möjligt att moderatorerna tagit bort alla sådana kommentarer.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Vaddå då?

Det är jättebra att det finns folk som förbokar och jättebra att det finns folk som köper spelen, och det är givetvis tråkigt att det finns en minoritet av dessa som avbokar sitt spel för att grafiken kör på fel DX-version.

Givetvis är det förvånande att Crysis 2 kör på DX9, det fick mig att sätta kaffet i halsen, men samtidigt får man inse att konsoll-marknaden är gigantiskt mycket större än PC-marknaden, och att man streamlinear sin produktions pipe för att täcka konsoll-marknaden är ett sunt ekonomiskt beslut (speciellt efter en hård ekonomisk period i den globala ekonomin), men givetvis tråkigt ur ett tech-perspektiv.

Den goda nyheten, är väl dock att de säger att det skall komma en DX-11 patch framöver.

Skrivet av Hellspawned:

Jepp, det finns spelutvecklare som gnäller för att folk stjäl spelen de spelar, det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

usb hörlurar/headset fungerar inte till crysis 2 för tillfället heller.
kändes som 1an var snyggare än 2an när man körde demon, blir en avbeställning på detta "konsolspelet" som dom påstår är ett pcspel.

Gör de visste sätt på 6Channels istället för 8.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Hedersmedlem

De anger ju SweClockers som källa..?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asheileon:

Gör mitt HS1.

Så enormt less på allt jäkla konsolstrunt i spelindustrin.

Tycker demot ser ok ut för online, sen så tänker jag verkligen inte avboka. Bokade nano edition för ett halvår sen och som gamer spelar jag spel, "bra" "dåligt" ett spel är alltid en bra upplevelse.

Skönt att någon bär vidare Ulf Lundells legendariska "En inställd spelning är också en spelning".

Aldrig jag bidrar med pengar till ett företag som spottar PC-spelare i ansiktet. Köpte 1an, kommer inte köpa 2an.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

De anger ju SweClockers som källa..?

Det kan ju också vara läge att inte panikreagera på rykten, just eftersom det hela låter så otroligt osannolikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, det var väl nvidia med G80 som var först. DirectX 9 tror jag det var Radeon 9700 och 5800 Ultra som var först

Hur kan ett kort som kom mer än 6 månader efter (5800ultra) ett annat (9700pro) vara "först"?
Tycker du också att Fermi egentligen kom ut hösten 2009 och var samtidig med 58**-serien?

nVidia var först med DX10, men ATi kom med DX10.1 som förbättrade prestandan rätt avsevärt innan nVidia lyckades stoppa det (som till exempel med Assassins Creed).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Omg vilket whine det blev på PC konsumenterna att vi piratkopierar allt som går, snacka om att dra till med största lögnen ever!
Släpper spelföretagen ett BRA spel där dom senare är med och tar emot feedback osv. ska ni se att det är vääldigt många som köper det.

Bra exempel är just Minecraft:

Skrivet av Minecraft.net:

1459587 have bought the game..

1459587 * 100 (Vi säger att alla köpte under alpha) = 145958700 kronor.

Ingen marknadsföring, bara jävligt bra spel och personlig kontakt med sina konsumenter.