Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Avstängd

Jäkla forum!!!

Jag får det inte att fungera. Följande har jag gjort: tankat ner phpbb och mysql. Jag installerade mysql och startade programmet winmysqladmin, som i sin tur startade mysqld.exe. Jag har skapat en databas som heter Mathias. Användarnamn och lösenordet är satt till Mathias - ****.

Här börjar problemet. När jag ska installera phpbb så står det "coult not connect to the database". Vad är fel?

En bild på configuraitionen Länk

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Bilden funkar inte.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ett hett tips är att sätta "Database Server Hostname" till localhost om du kör MySQL och Apache på samma burk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Ett hett tips är att sätta "Database Server Hostname" till localhost om du kör MySQL och Apache på samma burk.

Jag provade det 30 sekunder efter inlägget och det funkade. Tack iaf.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hur kan man göra för att snabba upp allt? Det går tom lite halvsegt i nätverket. Allting ligger på en 333 mhzare med 128 mb ram. Det borde väl räcka?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ju iaf testa Kennels forum "Pun". Tycker att det går väldigt fort. Dessutom är det inte en massa onödiga bilder, som tar tid att ladda. Tror bara att det är en liten bild, och sen några smilies.

BZ2: http://kennel.dyndns.org/dload.php?pun10_beta1a.tar.bz2
GZ: http://kennel.dyndns.org/dload.php?pun10_beta1a.tar.gz
ZIP: http://kennel.dyndns.org/dload.php?pun10_beta1a.zip

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Avstängd

Är det någon som använder det, så att jag får se hur det ser ut innan.

Edit: hittade

Edit2: Funkar ju inte att installera pun. Jag har fyllt i exakt samma saker som i phpbb2, förutom att jag skapat en ny databas till pun. Kommer tillbaka varje gång jag försöker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias
Är det någon som använder det, så att jag får se hur det ser ut innan.

Edit: hittade

Edit2: Funkar ju inte att installera pun. Jag har fyllt i exakt samma saker som i phpbb2, förutom att jag skapat en ny databas till pun. Kommer tillbaka varje gång jag försöker.

har du fixat config-filen då?

Visa signatur

// NonajmE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonajme

har du fixat config-filen då?

Den fixar man ju genom att köra install.php. När jag gör det och fyller i all info, så kommer jag tillbaka hela tiden. Inge händer.

Kan man ha två databaser samtidigt??? Kanske är det som är fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Den fixar man ju genom att köra install.php. När jag gör det och fyller i all info, så kommer jag tillbaka hela tiden. Inge händer.

Kan man ha två databaser samtidigt??? Kanske är det som är fel.

ja, två databaser kan du ha utan problem.

hur långt kommer du i install.php? vad står det?

Visa signatur

// NonajmE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonajme

ja, två databaser kan du ha utan problem.

hur långt kommer du i install.php? vad står det?

Första steget. Jag fyller i info om datbas och lösenord. När jag klickar på "start install", så kommer samma sida upp igen med tömda fält.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Första steget. Jag fyller i info om datbas och lösenord. När jag klickar på "start install", så kommer samma sida upp igen med tömda fält.

Problemet är att du med största sannolikhet kör en PHP-version tidigare än 4.1. Pun kräver dessvärre 4.1 eller senare.

Permalänk
Avstängd

Oki, tack. Ska uppgradera nu

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hm, pun funkar inte så bra. Jag kommer in i index. När jag loggar in så sparas det inte. Jag loggar in med det jag angav i installationen, men jag står som gäst. Är det något mer man ska göra???

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Problemet är att du med största sannolikhet kör en PHP-version tidigare än 4.1. Pun kräver dessvärre 4.1 eller senare.

gah! jag var här försent
annars hade jag svarat på den frågan nu när jag lärt mig

Citat:

Hm, pun funkar inte så bra. Jag kommer in i index. När jag loggar in så sparas det inte. Jag loggar in med det jag angav i installationen, men jag står som gäst. Är det något mer man ska göra???

Hrm, nu verkar forumet fungera utmärkt

http://213.89.173.101:2000/sidor/MATTE/pun/viewthread.php?pid...

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen

gah! jag var här försent
annars hade jag svarat på den frågan nu när jag lärt mig

Hrm, nu verkar forumet fungera utmärkt

http://213.89.173.101:2000/sidor/MATTE/pun/viewthread.php?pid...

Då är det nåt fel på min dator, för när jag loggar in så händer inget. Det står fortfarande "Not logged in". Jag har provat att skapa nya användare och provat men inget händer.

Det är förresten samma sak med phpbb, men där kan jag iaf posta saker och administrera. Men så fort jag lämnar forumet och kommer tillbaka så måste jag logga in igen.

Någon som har nån ide???

Edit: Konstigt! Jag kan ju registrera mig och logga in på turbonallens forum. Haha, pun vill inte släppa in mig..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag här märkt att cachen spökar med pun och opera.
Tryck på f5 så kanke det står logged in ist...

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Citat:

Då är det nåt fel på min dator, för när jag loggar in så händer inget. Det står fortfarande "Not logged in". Jag har provat att skapa nya användare och provat men inget händer.

Det är förresten samma sak med phpbb, men där kan jag iaf posta saker och administrera. Men så fort jag lämnar forumet och kommer tillbaka så måste jag logga in igen.

Någon som har nån ide???

Edit: Konstigt! Jag kan ju registrera mig och logga in på turbonallens forum. Haha, pun vill inte släppa in mig..

jo, för jag har inga problem att logga in och skriva inlägg på ditt forum, som du ser har jag skapat en ny tråd där

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Avstängd
Citat:

jo, för jag har inga problem att logga in och skriva inlägg på ditt forum, som du ser har jag skapat en ny tråd där

Nu är ditt inlägg borta = )

Det var nåt knas på min dator, så jag formaterade och installrade om. Nu fungerar allt igen.

Visa signatur
Permalänk

"Två olika forum upp just nu; phpbb och pun. Pun är tre hundra gånger snabbare, men phpbb
är snyggare."

phpbb är då fan inte snyggare än pun!
det är ju bloatat som ...

usch!

det var min åsikt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

"Två olika forum upp just nu; phpbb och pun. Pun är tre hundra gånger snabbare, men phpbb
är snyggare."

phpbb är då fan inte snyggare än pun!
det är ju bloatat som ...

usch!

det var min åsikt

Jag tycker att phpbb är mycket snyggare. Min åsikt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

pun är jekligt snabbt

Permalänk
Hedersmedlem

Pun är snabbare. Det är väll nästan fakta.
Dock vad som är snyggast är ju upp till vara och en att bestämma

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Dock vad som är snyggast är ju upp till vara och en att bestämma

yeah right

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm... gick in på ditt forum, tyckte det smed på så fint så
Btw. läs ditt forum, skrev ett litet inlägg (phpbb-forumet då alltså)

Kör själv phpbb på Apache 1.3, php 4.3, mysql 3.x o en bonet-lina... tycker inte det segar nämnvärt

Visa signatur

Apple PowerBook G4 12" 1GHz // 1260MB DDR-RAM (266MHz) // 80GB 7200RPM HDD
Ghettoburk 7k // Arch Linux 64bit // AMD 64 3000+ // 1024MB DDR // GeForce 4 Ti4800

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlator
Hmm... gick in på ditt forum, tyckte det smed på så fint så
Btw. läs ditt forum, skrev ett litet inlägg (phpbb-forumet då alltså)

Kör själv phpbb på Apache 1.3, php 4.3, mysql 3.x o en bonet-lina... tycker inte det segar nämnvärt

Jag var inne på ditt forum och kollade. Det blev fel när man registrerade sig. Di måste ändra i några mailfiler. PM:a mig spå ska jag tala om vilka och hur.

Jag tycker inte att mitt är segt, eftersom jag kör i nätverket. För er andra är det en annan sak. Den ligger på en chello-lina...

Någon som har lust att sponsra mitt forum med att erbjuda server?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har fixxat det nu... min mailserver cepade förut serrö

Visa signatur

Apple PowerBook G4 12" 1GHz // 1260MB DDR-RAM (266MHz) // 80GB 7200RPM HDD
Ghettoburk 7k // Arch Linux 64bit // AMD 64 3000+ // 1024MB DDR // GeForce 4 Ti4800