AMD Bulldozer i åtta modeller till juni

Permalänk
Medlem

Äntligen lite konkurrens i prestandasegmentet. Snart kommer Sandy Bridges prestanda sockel med, så det kommer att bli väldigt skoj att se hur priser och prestanda ser ut i det nya landskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Tycker det är roligt när man ser kommentarer som denna. Visar ju bara på att folk inte läser tester. Kan ju ta Anandtech som exempel. Där hade i5 2500K runt 30% högre prestanda (ofta mer) jämfört med AMD Phenom II X4 970. Hur är prisskillnaden mellan dessa två? Just det, ca 30% (något lägre hos Inet).
Klankar inte på något sätt ner på AMD men detta är något folk har sagt i evigheter och är något som inte längre alltid stämmer..

Hmm..nu får du nog tänka om lite, sa han något om vilken sort han mena, eller du kanske alltid räknar på det senaste hög prestanda segmentet som har bästa pris prestanda? Nu är väl det så AMD är prisvärd gentimot Intel när det gäller pris prestanda helt overall.......hmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Är det någon som vet hur mycket TDP Llano kommer att ha? Är ett väldigt intressant alternativ för HTPC/server-hybrid.

Jag har hört att någon(2-kärnig då) ska komma med ett TDP-värde runt 20 W. Men sen kommer de att släppa mer högpresterande modeller också.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd

Äsch, då blir det ingen Bulldozer för mig.. än Är i akut behov av uppdatering

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomies:

Jo tack, har märkt det, Asus E35M1-I Deluxe är ju försenat hos alla leverantörer i Sverige. =(
Vill ha min HTPC nu!

Välkommen till klubben, lagom drygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Han syftar på att amds octacore ska kosta mindre än intel SB i7a, som bekant har beteckningen 2600k.....

okay, där ser man hur fel det kan bli ibland.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det var ett väldigt velande fram och tillbaks, jag hade hoppats på att Llano skulle komma först redan i maj!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SeF.Typh00n:

Äsch, då blir det ingen Bulldozer för mig.. än Är i akut behov av uppdatering

Mjo, det var därför jag bytte ut min E6600 mot Sandy Bridge. Blev en brutal skillnad. x)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Tycker det är roligt när man ser kommentarer som denna. Visar ju bara på att folk inte läser tester. Kan ju ta Anandtech som exempel. Där hade i5 2500K runt 30% högre prestanda (ofta mer) jämfört med AMD Phenom II X4 970. Hur är prisskillnaden mellan dessa två? Just det, ca 30% (något lägre hos Inet).
Klankar inte på något sätt ner på AMD men detta är något folk har sagt i evigheter och är något som inte längre alltid stämmer..

Det folk ofta menar är att plattformskostnaden generellt sett är lägre för AMD.
Tittar man bara på processorer så visst ligger AMD mycket nära Intel i pris/prestanda, men AMD-moderkort är ju så snuskigt billiga, så det blir billigt med AMD.

Stavning
Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Äntligen händer det lite på processormarknaden. Bulldozer kommer dock inte ha en suck gentemot LGA2011 tyvärr

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Hoppas på lite prestandatester på serversidan i april...hoppas jag på för mycket då? Vad tror ni?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det folk ofta menar är att plattformskostnaden generellt sett är lägre för AMD.
Tittar man bara på processorer så visst ligger AMD mycket nära Intel i pris/prestanda, men AMD-moderkort är ju så snuskigt billiga, så det blir billigt med AMD.

En annan fördel är att man inte måste byta moderkort varje gång man
vill byta till en snabbare processor.

Förutom för Bulldozer nu då, men å andra sidan kan man
köpa moderkortet först, och sedan byta ut processorn när
man har råd, tack vare att det går att köra sin Phenom II (med syskon)
i nya sockeln AM3+.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av AmiDonk:

Hmm..nu får du nog tänka om lite, sa han något om vilken sort han mena, eller du kanske alltid räknar på det senaste hög prestanda segmentet som har bästa pris prestanda? Nu är väl det så AMD är prisvärd gentimot Intel när det gäller pris prestanda helt overall.......hmmm

Sen när blev 2500K prestanda segment? Du får vänta på LGA2011 om du vill ha det. Detta är mainstream segment. Om du kan sätta ihop ett AMD system med 970 och ett moderkort med 4x USB 3.0 portar, 2x Sata 6 och Firewire där man sparar mer än ett par fjuttiga hundringar så kudos.

Nä, nu blev det på tok för OT! As you were gents.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Kommer dessa kunna möjliggöra någorlunda "ultra-portable"-laptops med hyfsad spelprestanda eller är det lika bra att köra på en SB-laptop med diskret grafikkort? Man hoppas ju på att Sony ska uppdatera Z-serien snart, S-serien som precis släpptes i USA verkar ju ha trevlig prestanda, men faller lite på tråkig skärmupplösning och att den är lite för tung och tjock (strax under 2kg och strax över 2 cm). Om det hade räckt med en laptop-version av en bulldozer-platform som presterar någonstans i närheten av vad de lite klenare diskreta grafikkorten klarar av känns det ju som att man skulle kunna bygga riktigt smidiga men samtidigt hyfsat pigga laptops. Det gör ju iaf inte mig så mkt om processordelen är lite klenare än Intels, så länge grafikdelen är mycket piggare...

Permalänk
Medlem

Att jämföra Intels senaste platform med AMD föråldrare är lite fel. Att AMD har bäst pris/prestanda är nog ingen som säger emot och så har det varit den senaste tiden. Att sen Intel krossar AMD i ren prestanda är inte heller någon nyhet men overall prestanda/krona är till AMDs fördel.

Nu är AMDs platform så outtaderad så det är längre inte värt att köpa AMD, iaf inte i mellansegmentet då S1155 verkligen har visat potencial men i den lägre klassen har inte Intel så mycket att komma med. Prestandan får vi vänta med då Bulldozer lanseras och S2011, men jag tror Intel kommer vinner den ronden.

Skrivet av Explorer45:

Sen när blev 2500K prestanda segment? Du får vänta på LGA2011 om du vill ha det. Detta är mainstream segment. Om du kan sätta ihop ett AMD system med 970 och ett moderkort med 4x USB 3.0 portar, 2x Sata 6 och Firewire där man sparar mer än ett par fjuttiga hundringar så kudos.

Nä, nu blev det på tok för OT! As you were gents.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Sen när blev 2500K prestanda segment? Du får vänta på LGA2011 om du vill ha det. Detta är mainstream segment. Om du kan sätta ihop ett AMD system med 970 och ett moderkort med 4x USB 3.0 portar, 2x Sata 6 och Firewire där man sparar mer än ett par fjuttiga hundringar så kudos.

Nä, nu blev det på tok för OT! As you were gents.

Skrivet av KiXeR:

Att jämföra Intels senaste platform med AMD föråldrare är lite fel. Att AMD har bäst pris/prestanda är nog ingen som säger emot och så har det varit den senaste tiden. Att sen Intel krossar AMD i ren prestanda är inte heller någon nyhet men overall prestanda/krona är till AMDs fördel.

Nu är AMDs platform så outtaderad så det är längre inte värt att köpa AMD, iaf inte i mellansegmentet då S1155 verkligen har visat potencial men i den lägre klassen har inte Intel så mycket att komma med. Prestandan får vi vänta med då Bulldozer lanseras och S2011, men jag tror Intel kommer vinner den ronden.

Sen blev detta relevant till posten jag svara på martin_681 till att han tyckte det var mer prisvärt med AMD sytem prismässigt, samt med mitt samtycke med bra prestanda per krona till intel krossar AMD, usb 3 o vi får vänta på det tills LG..."Nu är AMDs platform så outtaderad så det är längre inte värt att köpa" Vad fan snackar ni om.......

EDIT: Fel korrigering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Jag har hört att någon(2-kärnig då) ska komma med ett TDP-värde runt 20 W. Men sen kommer de att släppa mer högpresterande modeller också.

Aha! Jag förstår. Tack.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Explorer45:

Tycker det är roligt när man ser kommentarer som denna. Visar ju bara på att folk inte läser tester. Kan ju ta Anandtech som exempel. Där hade i5 2500K runt 30% högre prestanda (ofta mer) jämfört med AMD Phenom II X4 970. Hur är prisskillnaden mellan dessa två? Just det, ca 30% (något lägre hos Inet).
Klankar inte på något sätt ner på AMD men detta är något folk har sagt i evigheter och är något som inte längre alltid stämmer..

Moderkort skall räknas med, dessa är dyrare för SB.
Stämmer alltså fortfarande.
Lustigt att se folk köper speldatorer med Intel och HD6850 när de kunde fått AMD och HD6950 för mindre pengar.
Bättre att spara en tusenlapp på prollen och moderkortet för att lägga den på grafiken i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tippar tyvärr på en prestanda avgjort lägre än SB. Har vi tur släpper de något som är en bättre spelpropp än exempelvis i5 750/760, men prisvärdare/bättre än 2500K tror jag knappast. SEN släpper Intel sin prestandaplattform...

Man kan vara konspiratorisk, men AMDs förre (och framgångsrike) VD avgick/fick kicken samtidigt som SB siffrorna nådde allmänheten.

MEN... jag hoppas på en AMD64-aktig arkitekturrevival. Tllverkningsprocessen är ju än så länge som Intels.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Jag tippar tyvärr på en prestanda avgjort lägre än SB. Har vi tur släpper de något som är en bättre spelpropp än exempelvis i5 750/760, men prisvärdare/bättre än 2500K tror jag knappast. SEN släpper Intel sin prestandaplattform...

Man kan vara konspiratorisk, men AMDs förre (och framgångsrike) VD avgick/fick kicken samtidigt som SB siffrorna nådde allmänheten.

MEN... jag hoppas på en AMD64-aktig arkitekturrevival. Tllverkningsprocessen är ju än så länge som Intels.

Med tanke på att de återupplivar FX-beteckningen så bör de prestera ganska bra.
Men vi vet fortfarande inget...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

En annan fördel är att man inte måste byta moderkort varje gång man
vill byta till en snabbare processor.
Förutom för Bulldozer nu då, ...

Det där är ju två sanningar med modifikation...

När jag köpte mitt nuvarande moderkort (socket 939) planerade jag faktiskt att byta CPU redan ~18 månader senare. Tyvärr beslutade AMD någon månad senare att socket 939 skulle utgå till förmån för socket 754, och redan efter ett halvår började det bli ont om processorer till 939.
Det blev till att i förtid köpa ny processor för att kunna göra den planerade uppgraderingen. (Har ju i alla fall klarat mina behov fram till nu, vilket är betydligt bättre än förväntat.)

Enligt vad AMD sagt på Cebit så skall man ju kunna använda Bulldozer även i åtminstone en del av dagens moderkort (efter en uppgradering av BIOS), så viss kompatibilitet finns.

/Olle

Permalänk
Medlem

Härligt man blir ju sugen på en octa eller hexacore. Fyrkärnigt är väl snart ute så det blir bäst att gardera sig

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det där är ju två sanningar med modifikation...

När jag köpte mitt nuvarande moderkort (socket 939) planerade jag faktiskt att byta CPU redan ~18 månader senare. Tyvärr beslutade AMD någon månad senare att socket 939 skulle utgå till förmån för socket 754, och redan efter ett halvår började det bli ont om processorer till 939.
Det blev till att i förtid köpa ny processor för att kunna göra den planerade uppgraderingen. (Har ju i alla fall klarat mina behov fram till nu, vilket är betydligt bättre än förväntat.)

Enligt vad AMD sagt på Cebit så skall man ju kunna använda Bulldozer även i åtminstone en del av dagens moderkort (efter en uppgradering av BIOS), så viss kompatibilitet finns.

/Olle

Jag kan minnas fel, men har absolut för mig att 939 försvann till förmån för AM2.

Inte för att vara sån, för jag kan ha missat, men Bulldozer är väl gjord enbart för AM3+?
Visa mig en trovärdig källa, så ger jag mig.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Nu är AMDs platform så outtaderad så det är längre inte värt att köpa AMD, iaf inte i mellansegmentet då S1155 verkligen har visat potencial ...

Nja, för köp nu under mars månad så är ju 1155 lika tillgängligt som Llano, dvs inte alls.
Återstår alltså att välja mellan 775, 1156 eller AM3, och då ligger AM3 riktigt bra till. Kan man vänta någon månad så blir de nya Core i3 riktigt svåra konkurrenter till AMD i allt utom det allra lägsta prissegmentet.

/Olle

Permalänk

SKoj skoj dock hade jag hoppats på slutet april eller någon gång i maj. en månad senare är ju lite drygt. sen om man ska köpa de lite 'dyrt' elelr vänta ett par veckor till priset sjunker ett par hundra är frågan. får se hur frisk nuvarande dator är då

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag kan minnas fel, men har absolut för mig att 939 försvann till förmån för AM2.

En semantisk fråga. AM2 var precis introducerad när jag gjorde mitt inköp, och det var redan klart att antingen 939 eller 754 skulle försvinna. AMD hade annonserat att den plattform som avvecklades i alla fall skulle få fortsatt liv något år till.
Eftersom 754 redan då var väldigt gammal tyckte jag det verkade logiskt att den skulle vara den förlorande parten här, men AMD satsade i stället på att fortsätta med Sempron för 754 och låta AM2 ta hela prestandasegmentet. Inte heller fortsatte produktionen av processorer till 939 så länge som man tidigare lovat.
- I kampen att få leva kvar var det alltså 754 som 939 förlorade mot!

Skrivet av Thomaseron:

Inte för att vara sån, för jag kan ha missat, men Bulldozer är väl gjord enbart för AM3+?
Visa mig en trovärdig källa, så ger jag mig.

En noggrannare sökning visar att jag hade lite fel.
- Det förekom(mer) uppgifter från Cebit att Bulldozer funkar på AM3. (Det var dessa jag läst och lutade mig mot i föregående inlägg.)
- Dessa uppgifter har senare tillbakavisats. Konsumentversionerna av Bulldozer fungerar inte med AM3, bara AM3+.
- Serverversionerna av Bulldozer kommer dock att fungera tillsammans med nuvarande G34 och C32.

/Olle

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Olle P:

Nja, för köp nu under mars månad så är ju 1155 lika tillgängligt som Llano, dvs inte alls.
Återstår alltså att välja mellan 775, 1156 eller AM3, och då ligger AM3 riktigt bra till. Kan man vänta någon månad så blir de nya Core i3 riktigt svåra konkurrenter till AMD i allt utom det allra lägsta prissegmentet.

/Olle

Jag köpte ju mitt B3-moderkort för någon vecka sen så nog finns det! MSI har ju ett P67-kort på Inet annars.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast

För oss som använder processorn primärt till program som är flertrådade och inte så mycket till spel kommer Bulldozer med 8 kärnor vara väldigt intressant. Deras 6X presterar ju i dagsläget väldigt bra på just flertrådade saker så jag hoppas på det bästa. Extra plus vore det ju om de fortsätter med sina låga priser. Då kan jag lägga pengarna på en SSD och massa RAM istället och kanske ett Radeon med 28 nm eller vad de nu ska gå ner till härnäst. Vi får se vad som händer. En ny dator är inte aktuell innan hösten ändå. Vem vet, kanske väntar till Ivy Bridge istället för Intel har väl sagt att sex kärnor ska vara standard då med ett par åttakärniga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Drygman:

Är väldigt nyfiken på vad prissättningen blir på värsting modellerna, de lär väl ha ett pris under 2600k tycker man.

Amd och intel har historiskt alltid satt pris efter prestandan,

Så du kan nog räkna med förhoppningsvis ett högre pris än de nuvarande sandbridge.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Moderkort skall räknas med, dessa är dyrare för SB.
Stämmer alltså fortfarande.
Lustigt att se folk köper speldatorer med Intel och HD6850 när de kunde fått AMD och HD6950 för mindre pengar.
Bättre att spara en tusenlapp på prollen och moderkortet för att lägga den på grafiken i stället.

Det är inte riktigt sant, men förstår hur du tänker.

Ser man till de tester som idag finns ute skiljer det ganska mycket mellan till exempel 2500/2600 kontra AMD's motsvarigheter i nästan alla test, även speltester. Kommer man till de spel där det krävs mycket CPU spelar det ingen roll om du lägger 300kr mer på ett grafikkort för AMD's räkning då detta inte ger någon speciellt prestandaboost.

300kr är ungefär vad som skiljer mellan de billigaste 1155 moderkorten (som dessutom finns i lager) och AMD's AM3. Det lär ju också komma fler 1155 moderkort eftersom nästan inga moderkort har skeppats ut till Sverige. Priserna till sist kommer hamna ganska lika. Är det så att det skiljer 200kr mellan AM3 och billigaste SB kommer detta inte ge någonting för att lägga på ett grafikkort.

Däremot kommer jag avvakta innan jag köper SB. Vill se vad AMD har runt hörnet.

Skrivet av Olle P:

Nja, för köp nu under mars månad så är ju 1155 lika tillgängligt som Llano, dvs inte alls.
Återstår alltså att välja mellan 775, 1156 eller AM3, och då ligger AM3 riktigt bra till. Kan man vänta någon månad så blir de nya Core i3 riktigt svåra konkurrenter till AMD i allt utom det allra lägsta prissegmentet.

/Olle

Som ovan skrev finns det ett gäng moderkort (1155) i lager, beställde själv två stycken till en vän som dök upp i Torsdags förra veckan ifrån inet.se.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.