Vilken typ av ljud stoppar ett ljuddämpat chassi?

Permalänk
Medlem

Vilken typ av ljud stoppar ett ljuddämpat chassi?

Hej!

Har idag ett chassi som har en framsida av nätliknande material. Jag har inga vibrationer i chassiet utan ljudet från min dator är ljud från fläktar. Jag kör dessa på maximal låg hastighet. Fläktarna är Slipstream och GT och ligger alla under 1000 rpm.

Så det jag undrar är om ett ljuddämpat chassi som inte har nät på framsidan som t.ex. FD R3 skulle dämpa detta ljudet för mig eller om det inte skulle hjälpa mot den typen av ljud. Vad kan man annars gör om det inte är chassiet som behöver ändras?!

MVH

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

skaffa pasiv kylning i datorn så behövs det nog inga fläktar

Permalänk
Medlem

Maximal låg hastighet?

Jag skulle tro att ett FD Define R3 skulle minska ljudet från fläktar inuti datorn avsevärt, men exakt hur mycket kan jag inte svara på ännu då jag inte har skaffat ett sådant chassi än (ska göra det snart, har ett chassi med perforerad front nu).

Men vill du lära dig mer så rekommenderar jag denna artikel från Silent PC Review: http://www.silentpcreview.com/Case_Basics_and_Recommendations

På sidan 5 så rekommenderar dom ju också FD Define R2, här är länken till recensionen: http://www.silentpcreview.com/fractal-r2

Notera också att några saker som de klagade på hos R2 har förbättrats hos R3.

Skrivet av swerap:

Vad pratar du om?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av swerap:

Nej men ska man köra fläktlöst så bör man satsa på strömsnålt och något som har ventilationshål i taket.
Lågvarviga och få fläktar är väll det mest optimala.

Permalänk
Medlem

Har du datorn i signaturen så skulle du gynnas av ett chassibyte.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Nej men ska man köra fläktlöst så bör man satsa på strömsnålt och något som har ventilationshål i taket.
Lågvarviga och få fläktar är väll det mest optimala.

ja jag är inte så duktig på det här. men det bästa är väll o ha vatenkylning

Permalänk
Medlem

Ljuddämpning tar främst bort högfrekventa ljud (snabb ocillering). Lägre frekventa ljud är svårare att dämpa bort.
Alla har väl vart med om att grannen spelar hög dunka dunka och det enda man hör är just basen.

Permalänk

Min kompis har ett Define r3. Omöjligt att höra om det är på eller av han har ju dock orginalfläktar. Ska själv hämta mitt define XL om nån timma så kan återkomma med svar angående ljudnivå!

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av swerap:

ja jag är inte så duktig på det här. men det bästa är väll o ha vatenkylning

Ett bra vattensystem så kan man få en bra ljudnivå och väldigt bra temps, sen finns det passiva radioatorer som man kan montera på utsidan men hur bra dom är vettefan då jag inte har någon större koll på vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Maximal låg hastighet?

Jag skulle tro att ett FD Define R3 skulle minska ljudet från fläktar inuti datorn avsevärt, men exakt hur mycket kan jag inte svara på ännu då jag inte har skaffat ett sådant chassi än (ska göra det snart, har ett chassi med perforerad front nu).

Men vill du lära dig mer så rekommenderar jag denna artikel från Silent PC Review: http://www.silentpcreview.com/Case_Basics_and_Recommendations

På sidan 5 så rekommenderar dom ju också FD Define R2, här är länken till recensionen: http://www.silentpcreview.com/fractal-r2

Notera också att några saker som de klagade på hos R2 har förbättrats hos R3.

Tack för länkarna

Skrivet av Kalasis:

Ljuddämpning tar främst bort högfrekventa ljud (snabb ocillering). Lägre frekventa ljud är svårare att dämpa bort.
Alla har väl vart med om att grannen spelar hög dunka dunka och det enda man hör är just basen.

Okej, vilken typ av ljud är fläktljud?

Skrivet av benjamin larsson:

Min kompis har ett Define r3. Omöjligt att höra om det är på eller av han har ju dock orginalfläktar. Ska själv hämta mitt define XL om nån timma så kan återkomma med svar angående ljudnivå!

Aa, tack. Vore schysst om du hörde av dig hur ditt blev

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonlol:

Okej, vilken typ av ljud är fläktljud?

Olika, vissa fläktar har lägre ton så som Noctua och andra högre men det brukar inte vara värst högfrekvent. Gnissel från hårddiskar och tjatter brukar vara högfrekvent, i alla fall 7200 RPM och 10000 RPM diskar (även högre varvtal givetvis). Fläktstryrning är effektivare men visst, vågformad dämpning kan ta udden av ett jobbigt fläktljud.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.