Permalänk
Medlem

Ramminnet tar slut

Halloj!

Har lite problem här
Tex När jag installerar ett spel så går min ramminnes användning upp till mellan 80 - 90% och när spelet har installerats så håller sig fortfarande minnet vid 80 90% och prosessen finns inte kvar längre

Har 4gb ddr3 ram med windows 7 x64

Visa signatur

AMD Phenom II X4 B55 | 8Gb DDR3 OCZ Reaper CL6 | X2 6870 | Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Varför blir det problem med minnesbrist?

Datorn har två slags minne: RAM-minne (Random Access Memory) och virtuellt minne. Alla program använder RAM-minne men när det inte finns tillräckligt med RAM-minne för det program du försöker köra flyttas tillfälligt information som normalt skulle lagras i RAM-minnet till en fil på hårddisken, som kallas växlingsfil. Mängden information som tillfälligt lagras i en växlingsfil kallas också virtuellt minne. Att använda virtuellt minne – med andra ord, att flytta information till och från växlingsfilen – frigör tillräckligt med RAM-minne för att programmen ska kunna köras korrekt.

Problem med minnesbrist inträffar när datorn får slut på RAM-minne och det blir lite ledigt virtuellt minne. Detta kan hända när du kör fler program än det RAM-minne som är installerat på datorn är avsett att stödja. Problem med minnesbrist kan också uppstå när ett program inte frigör minne som inte längre behövs. Detta problem kallas överutnyttjat minne eller minnesläcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chenk:

Varför blir det problem med minnesbrist?

Datorn har två slags minne: RAM-minne (Random Access Memory) och virtuellt minne. Alla program använder RAM-minne men när det inte finns tillräckligt med RAM-minne för det program du försöker köra flyttas tillfälligt information som normalt skulle lagras i RAM-minnet till en fil på hårddisken, som kallas växlingsfil. Mängden information som tillfälligt lagras i en växlingsfil kallas också virtuellt minne. Att använda virtuellt minne – med andra ord, att flytta information till och från växlingsfilen – frigör tillräckligt med RAM-minne för att programmen ska kunna köras korrekt.

Problem med minnesbrist inträffar när datorn får slut på RAM-minne och det blir lite ledigt virtuellt minne. Detta kan hända när du kör fler program än det RAM-minne som är installerat på datorn är avsett att stödja. Problem med minnesbrist kan också uppstå när ett program inte frigör minne som inte längre behövs. Detta problem kallas överutnyttjat minne eller minnesläcka.

Dator har ju fortfarande bara 10 - 20% av sitt arbetsminne kvar efter att jag har intallerat ett program eller spel, och om jag startar tex ett spel så kommer det att lagga som fan men om jag startar om datorn så kommer spelet att flyta på som fan, 4gb ram ska ju inte ta slut och lagras om man installerar ett spel

Visa signatur

AMD Phenom II X4 B55 | 8Gb DDR3 OCZ Reaper CL6 | X2 6870 | Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

kolla upp vilka program det är i aktivitetshanteraren som använder mycket minne kolla upp det i processer

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av goppie:

Halloj!

Har lite problem här
Tex När jag installerar ett spel så går min ramminnes användning upp till mellan 80 - 90% och när spelet har installerats så håller sig fortfarande minnet vid 80 90% och prosessen finns inte kvar längre

Har 4gb ddr3 ram med windows 7 x64

Minnet frigörs inte fören det behövs.
Fördelen är att om du skulle starta ditt program igen, behövdes inte filerna läsas från disk, utan från arbetsminnet vilket går mycket snabbare.
Ditt försvunna minne står som cashelagrat, under aktivitetshanteraren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |