Permalänk

Processor Problem!

Hejsan!
Har lite strul med min processor, det är så att den hoppar på hz'en. det är en AMD athlon 2.6Ghz som hoppar ner till 988Mhz till 2,6Ghz..
värt att tillägga är att jag har även prövat andra som gör likadant, någon som kan veta orsaken?
MVH/ P

f:ö
Asus m4a77 moderkort
grafikkort: Radeon HD 5770
Nätagg : corsair cx 500w
4gb corsair ram minne!

Permalänk
Vila i frid

Det var den vanligaste frågan här på sweclockers för ca 5 år sedan. För AMD kallas det Cool-And-Quiet och för Intel kallas det Speedstep och är ett beteende som är önskvärt och ska inte avaktiveras annat än om man överklockar våldsamt med LN eller andra exotiska kylmedia.

Permalänk
Medlem

Japp, börjar bli rätt så tröttsamt nu faktiskt. Såvida det inte är i något stresstest?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

varför har detta kommit så plötsligt då da? och aldrig på någon annan dator jag haft eller som mina kompisar har.
den ligger på 992Mhz rättså stabilt, kan hoppa upp till 2,6Ghz nångång då och då..
Och Rydisen, du har vatt medlem i några månade så sluta tro att du vet vad som skrevs för 5 år sedan.

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare säger så är det troligen c-n-q om inget är galet. Så belasta datorn med ex prime95 och kolla hastigheten för då ska den gå max hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinderEGG:

varför har detta kommit så plötsligt då da? och aldrig på någon annan dator jag haft eller som mina kompisar har.
den ligger på 992Mhz rättså stabilt, kan hoppa upp till 2,6Ghz nångång då och då..
Och Rydisen, du har vatt medlem i några månade så sluta tro att du vet vad som skrevs för 5 år sedan.

Tänka sig att jag bara varit medlem här i någon månad och redan har det blivit tröttsamt!

För att komma bort från den taskiga stämningen, testat stänga av CnQ?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

kör du med win 7 eller???

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Hehe.

Har testat stänga av c-n-q, inget händer. Kör med winXP 32-bit, även när man trycker upp "ctrl + Pause break" står det 992 mhz.
Och det konstiga är att den processorn inte är likadan i annan dator. och andra processorer är likadana i min.

Permalänk
Medlem

Det är normalt. Om du verkligen vill hitta fel så är det du som inte gör något krävande med datorn.

Funktionen är bra. Även om du inte bryr dig om elräkningen så blir värmen lägre vilket är bra för alla dina delar och hållbarheten.

Permalänk

okej, kul att den inte vatt så innan och har börjat lagga rövhål nu när man spelar och den droppar.. men ja, det ska nog va så då!
och när jag belastar datorn åker den ner till 800Mhz istället! (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinderEGG:

och när jag belastar datorn åker den ner till 800Mhz istället! (Y)

Det skrev du aldrig tidigare. Den ska gå upp när du belastar den.
Vad gjorde du för att belasta den?

Du kan alltid nollställa bios. Borde ändå har gjord det när du bytte processor och sånt.

Det kan också vara Windows fel pga skräp, virus, program mm. I värsta fall får du installera om Windows men du kan alltid låna/köpa en hårddisk att testa det på. Extra lagring för backup har man alltid nytta av.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Det skrev du aldrig tidigare. Den ska gå upp när du belastar den.
Vad gjorde du för att belasta den?

Du kan alltid nollställa bios. Borde ändå har gjord det när du bytte processor och sånt.

Det kan också vara Windows fel pga skräp, virus, program mm. I värsta fall får du installera om Windows men du kan alltid låna/köpa en hårddisk att testa det på. Extra lagring för backup har man alltid nytta av.

Provade att belasta den nu med prime95, då åkte den ner till 800Mhz. har nollställt bios, samt även formatera, händer likaväl.

Permalänk
Medlem

Laddat ned bättre drivrutiner från tillverkarnas hemsidor?

Permalänk
Medlem

Vad står det på prime när den droppar ner till 800Mhz, hjälper inte att hålla borta information och hoppas att folk skall gissa fram när du vill ha hjälp.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Temp? för en polares dator klockade ner sig när den blev för varm. Speedstep körde från 1ghz- 2.5ghz.. sedan blev den varm och gick ner till 800mhz och sniglade sig fram.

CnQ och speedstep är bra funktioner, de skall vara på om man inte skall LN2 klocka eller så.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hittar datorn/mobot vilken processor du har?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Åker den ner till 800Mhz är det något som är fel, moderkortet har kanske inte support för din CPU eller så blir den så het att den går ner till safe hastigheten som brukar vara 800Mhz för AMD

Vad har du för AMD CPU?? exakt modell tack

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Åker den ner till 800Mhz är det något som är fel, moderkortet har kanske inte support för din CPU eller så blir den så het att den går ner till safe hastigheten som brukar vara 800Mhz för AMD

Vad har du för AMD CPU?? exakt modell tack

Amd Athlon II x64 2.6Ghz dual core am2+ 5000
Tempen ligger på 45°c ungefär..
Har även provat byta drivrutiner och flashat om bios, känns som ngt hårdvarufel ju mer jag provar!
Datorn hittar vilken processor jag har ja!

Permalänk
Skrivet av Commander:

Vad står det på prime när den droppar ner till 800Mhz, hjälper inte att hålla borta information och hoppas att folk skall gissa fram när du vill ha hjälp.

Minns inte helt 100% vad det stod! sitter hemma hos min flickvän, ska kolla sen när jag kommer hem!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kinderEGG:

Amd Athlon II x64 2.6Ghz dual core am2+ 5000
Tempen ligger på 45°c ungefär..
Har även provat byta drivrutiner och flashat om bios, känns som ngt hårdvarufel ju mer jag provar!
Datorn hittar vilken processor jag har ja!

Det är Athlon inte AthlonII, då denna är ny (ca: 2010), så då lär det ju inte vara att den inte känns av rätt av mobot iaf. Vad visar den för hastighet vid start?
Dra hem AIDA64 och kör något test där med sensorerna igång så ser du vad som händer. Har du förresten installerat den AMD drivis som finns för processorn till XP?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)