Copyswede vill ha kopieringsavgift för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

När jag såg rubriken började jag ärligt att skratta. Jag trodde att det var ett aprilskämt, men så kom jag på att det inte är första april förns på fredag. När jag insåg att de är allvarliga blev jag riktigt arg, men nu känner jag mig mest besviken. Ska jag behöva betala ca 100 kr extra för min mobil som jag knappt har någon musik på alls och ingen film eller bild som inte är mina egna. Vilka idioter.

Permalänk

Varför får ett företag ha så stor kraft för?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Varför skriver inte någon en motion om att vi ska ta bort hela privatkopieringslagen? Dvs göra det olagligt att även privatkopiera så slipper vi alla dessa avgifter. Gör där till en namninsamling till motionen som skickas in till riksdag eller vart man nu skickar det hela...

Permalänk
Medlem

Då förutsätter jag att detta djävulskap INTE innefattar mobiler som inte kan hantera mp3.

Eftersom att copyswede redanstjäl pengar från mig och därmed upphovsrättsinnehavarna så kan jag lika gärna göra samma sak.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

snart införs nog privatkopieringsavgift på att föröka sig ^^
alla ungar räknas som potentiella nya fildelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexorg:

copyswede är bara en täckmantel för miljardföretag som Sony entertainment etc etc, de har hur mycket pengar och inflytande som helst och har sådana här typ av "organisationer" som de gömmer sig bakom i princip varenda land. Genom dessa organisationer som APB och copyswede utövar de sitt maktspel.

Permalänk
Avstängd

lägg av för f'n snart får vi betala avgift för plastpåsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

biljoner*

OnT: Att de orkar hålla på. Btw, vad har de för stöd i lagen? Med tanke på att de skulle kunna gå till domstol.

Bilion är miljard på Engelska....

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Fråga: är mobiltelefoner verkligen "särskilt ägnade" åt att spela upp privatkopior av ljud och bild!?

Proposition 1997/98:156 Kassettersättning:
Föremålet för ersättningsrätten är anordningar på vilka ljud eller rörliga
bilder kan tas upp. Det krävs också att anordningen skall vara särskilt
ägnad för framställning av exemplar av verk för enskilt bruk. Om
anordningen i och för sig kan användas i detta syfte men inte kan anses
särskilt ägnad för det, omfattas den inte av ersättningsrätten.

Hur många skulle ärligt påstå att en mobiltelefon är särskilt ägnad åt detta? Visst är det en funktion, men en av idag väldigt många. Och hos mig en inte alls ofta använd funktion. Nej Copyswede, det där håller inte.

Permalänk
Medlem

Sjukt samhälle vi lever i idag, allvarligt talat. Snart kommer GPS sändare inopererade i hjärnan vid födseln, helst ett chip som kan läsa våra tankar så FRA kan gripa oss innan vi gjort något brott bara för att vi tänkt på det, eller snarare, bara för att vi har MÖJLIGHET att begå brottet. Tycker alla män isf ska betala en straffavgift till våldtagna kvinnor för att männen har ett könsorgan som kan användas för våldtäkt.
Är inte det dom sysslar med förtal egentligen? Du har / kommer att piratkopiera därför ska du betala en avgift när du köper en dvd/hdd/mobil etc.
Och som någon skrev, om man blir tagen för piratkopiering, kan man bara säga att "Det där har jag betalat för via avgiften när jag köpte lagringsmediet."

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Dom borde vakna upp nu och inse att folk hellre streamar sin musik via olika tjänster och att den runda plastbiten kommer försvinna. Och bara för att dom inte hänger med kan dom väl inte införa straffavgifter, känns så fel på så många plan.

Privatkopiering ok ok så jag måste betala en straffavgift för att jag faktiskt har köpt mig en rund plastskiva och kanske kopierat över några låtar till min mobil. Känns som man skulle ha skippat köpa alla skivor om man hade vetat vilket håll det här går.

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

People, people, people.

Det har redan skrivits i tråden, men PRIVAT-kopiering != PIRAT-kopiering.

Detta har _endast_ att göra med att du får kopiera din köpta CD/DVD _för eget bruk_ (visserligen med några caveats). Du MÅSTE äga originalet för att få PRIVAT-kopiera. Det är denna hantering och endast denna hantering som Copysweden kräver avgift för.

PIRAT-kopiering däremot är vanlig straffskala på, om man inte kohandlar med Pontén för att slippa åtal.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Varför tror så många att detta är p.g.a. PIRATkopiering? Är det verkligen så svårt att läsa noggrant? Detta gäller PRIVATkopiering. Och nej, jag tycker inte det är rätt någonstans, men snälla läs lite noggrannare innan ni kommenterar om sånt.

Edit: Corran hann före.

Permalänk
Inaktiv

Snart blir det väl avgifter på att skriva privata dokument och lägga över dem på flera USB som backup?
Skulle inte förvåna mig om något företag vill kräva det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Detta börjar ju bara bli löjligt. Nästan i klass med Limewire's(?) stämning på 75 miljarder dollar.

Tyvärr så var det 75 Triljarder (!) dollar xD Trillion då, vilket blir biljarder på svenska. Men som sagt från domaren: "Judge Wood further added that "As defendants note, plaintiffs are suggesting an award that is 'more money than the entire music recording industry has made since Edison's invention of the phonograph in 1877',"."

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Musikälskare

FY F###""#"#"N va jag blir trött på Sverige, sluta nu...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Kan dom inte innföra en skatt på 70% på allting när dom ändå är igång -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Tyvärr så var det 75 Triljarder (!) dollar xD Trillion då, vilket blir biljarder på svenska. Men som sagt från domaren: "Judge Wood further added that "As defendants note, plaintiffs are suggesting an award that is 'more money than the entire music recording industry has made since Edison's invention of the phonograph in 1877',"."

Det har redan tagits upp minst 2 gånger

Permalänk
Medlem

Hm..

Förstår dem egentligen varför dom gör det, är ju trotts allt inte lagligt att dra hem britta spjuts senaste skiva på piratebay osv. Så det är ju ett bortfall av inkomst för skivbolagen osv, som om någon tappa olja ur en oljeledning.

Men tycker då att dom kunde minska jakten på stackars kids som blir stämda tills dom spyr och för all framtid kommer ha problem med ett stort skadestånd att betala på.

Vet inte riktigt hur man ska vända sig i denna frågan, känner inte att 100spän är nått att bråka om för min del så ja bryr mig eg inte direkt. Men ja vet inte heller om det hade gått att "släppa det helt fritt" med en avgift på säg bredbandet som ska kompensera lite bortfall för film spel och musikbranchen osv?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Hedersmedlem

politikerna är nycken till förändring här. Att vara arg på ett forum hjälper knappast.
Skriv mail till partierna om detta. Att det införs avgifter från copyswede om det privatkopieras mycket är inte så konstigt egentligen. Däremot är det illa när dessa teknikprylar inte används i den utsträckning som politikerna tror när de går med på dessa avgifter.
Ta upp att privatkoppieringen inte längre är så utbredd på exempelvis externa hårddiskar. Säkerligen tvärt emot vad copyswede argumenterar för men de är såklart högst partiska.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Det har redan tagits upp minst 2 gånger

Mjo, quotade bara direkt jag såg inlägget och läste igenom sen.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150540:

Snart blir det väl avgifter på att skriva privata dokument och lägga över dem på flera USB som backup?
Skulle inte förvåna mig om något företag vill kräva det...

Tro det eller ej men Copyswede vill ju ha avgift på USB-minne också, eftersom de kan användas till att privatkopiera film och ljud. Att de inte är "särskilt" tillägnade detta verkar de inte förstå.

Permalänk
Medlem

Det är roligt att de förbjuder fildelning..... men lägger till en kostnad för att man göra det.....
Betyder inte det att det blir lagligt att ladda ner? O.o

Permalänk
Medlem

Hurra! ...Inte! Vad in i hela fan och helvetes jävla...? Skall jag betala till copyswede för att jag lagrar mina egna cc-märkta låtar på min mobiltelefon?

Snart orkar jag inte ens bli upprörd längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Ännu mer löjlig summa isåfall :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexorg:

Det undrar jag också. Vem ger denna maffia-organisation rätt till (laglig?) beskyddaravgift på all lagringsmedia?

Skrivet av Corran:

Detta har _endast_ att göra med att du får kopiera din köpta CD/DVD _för eget bruk_ (visserligen med några caveats). Du MÅSTE äga originalet för att få PRIVAT-kopiera. Det är denna hantering och endast denna hantering som Copysweden kräver avgift för.

Så du får alltså inte lyssna på musik du redan köpt och betalt för utan att betala en extra avgift för VARJE apparat du vill lyssna på den med?

Låter som Copyswes och Ponténs vanliga Logik... (hint: det finns ingen).

Permalänk

Helt rätt! Man ska behandla alla Lika!
Nästa uppdrag är Papper. För vi kan Piratkopiera på Papper eller?

Permalänk
Medlem

Välkommen till den så kallade demokratin! Vi har Copyswede, FRA, IPRED, ACTA, patent m.m. Detta är en demokratur styrd utav lobbyister och en maktelit, resultatet är att ingen förstår varför saker och ting går snett och ingen som vet vad man gör åt saken.

Det spelar ingen roll om man röstar på högern eller vänstern, SD eller Fi, eftersom det underliggande förtrycket tycks ske som en "naturlig" utveckling i samhället.

Nån gång måste folket stå på sig och säga ifrån; vad Copyswede håller på med just nu är långt ifrån vettigt eller rättvist och en sådan lösning (maffia-metoder med tvång) ska inte få existera.
Har ni sett hur konsumenternas pengar distribueras vidare? Det är skrattretande: http://www.copyswede.se/ersaettningar/vemfrersttning/

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det undrar jag också. Vem ger denna maffia-organisation rätt till (laglig?) beskyddaravgift på all lagringsmedia?

Så du får alltså inte lyssna på musik du redan köpt och betalt för utan att betala en extra avgift för VARJE apparat du vill lyssna på den med?

Låter som Copyswes och Ponténs vanliga Logik... (hint: det finns ingen).

Njae, logiken är det inget fel på;
-"Vi vill ha alla våra offers pengar!"

Dags att lägga ner Copyswede?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)