Build orders och timings, använder ni det?

Permalänk
Entusiast

Build orders och timings, använder ni det?

Och isåfall, hur bunden är ni vid dessa, och varför? Jag personligen använder aldrig buildorder längre än 15-16 supply sen så är det mer reagera på hur motståndaren spelar och vad jag känner för, men vet att bättre spelare(och sämre) använder buildorders och specifika timings hela tiden så är lite nyfiken på varför.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Till viss del bygger jag efter vad motståndaren gör, men generellt så gör jag nästan samma openers beroende på vilken ras jag möter och jag är speciellt bra mot zerg där jag i princip alltid öppnar med forge -> expand och sedan phoenix... sedan så ser jag hur han reagerar mot det, eventuellt så gör han en rush innan det och då måste jag anpassa mig efter det, men det är sällan och då vinner jag oftast. Det bästa med att öppna upp på ett visst sätt är att man då lättast kan förutspå hur han kommer reagera och därför redan innan planera sitt nästa drag. I PvZ är det väldigt starkt att köra mass phoenix för då måste han i princip köra hydras, i vilket fall som helst så finns det ett par alternativ beroende på hur bra det går att harassa...

Permalänk
Medlem

Kör väl inte mer än till 15-16 som du säger, som Protoss, om det inte är 4-gate, då är det same old.

Timings vetifan, mest om jag får +1 attack före kanske, då försöker jag dänga honom/henne snabbt.

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

Oftast blir det ju standard till 15-16, sen har man ju något man oftare går än annat. Brukar kunna ha ett 'humm' om vad jag vill ha på plats innan jag tar natural/tredje.

Det är alltså ett par 'huvudlinjer' jag utgår ifrån som sedan anpassas mot FI och eventuella möjligheter som dyker upp.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Är ju väldigt olika beroende på MU, men har för mig att du spelar P, correct? Isf är 15-16 supply samma build för dig i princip varje game. Enda skillnaden blir väl forge expand/forga utan expand alternativt....... allting annat som är möjligt.

Varför anpassa sig så mycket efter motståndaren istället för att få motståndaren att anpassa sig efter dig?

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Varför anpassa sig så mycket efter motståndaren istället för att få motståndaren att anpassa sig efter dig?

Inte alltid det går och inte alltid det är bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Inte alltid det går och inte alltid det är bäst!

Om motståndaren är riktigt skillad så lurar han dig eftersom du måste anpassa dig efter honom.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Körde inte timings till mer än max 25 när jag spelade zerg (förutom om jag ville leka 7RR), men nu som terran kör jag build orders (även om de är lite ungefärliga) kanske upp till 40 supply, det klart man avviker från sin build om något speciellt händer etc men vissa build orders följer man ju lite längre.

Permalänk

För mig är build orders inget viktigt, snarare känsla. Iofs ligger jag bara i diamond så man kan ju inte kalla mig elite korean direkt. Det är snarare magkänsla till en början.

Oftast har jag bestämt mig i förväg vad jag är intresserad av att göra. Beroende på vilket lag jag möter och vilken bana det är. Sånt man ser innan själva spelet börjar, oftast. Sen anpassar jag min idé baserat på scoutning. Är det 6pool kanske inte expo first är särskilt smart xD

Låst till sin buildorder? Nej. Men jag har oftast min buildorder 1-14/15 supply bestämd. Aldrig längre än så nästan. Ibland, om jag kör en banshee/voidray rush är man rätt låst till en buildorder och att ordna saker i vissa ordningar men om jag tänkt köra mer på en 4gate, så kanske jag går en snabb 6gate med expo istället om jag ser att det skulle passa bättre. Tidig gas för extra sentries om det verkar behövas. Eller en robo om jag misstänker banshee/dt etc. På tok för mycket variation efter man lagt upp cybernetics core för att ha en buildorder imo.

Pylon.
Gateway.
Gas.
Cybernetics core+pylon.
??????????
Profit ;O

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Har väll en bestämmd build till 18 supply eller något mot varje ras, sen forsätter jag mot mitt mål och ändrar lite ifall det behövs

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Jo, men det är grundläggande saker, och jag använder inte buildorders långt in i spelet. Jag gör t.ex. en 15-hatch 16-pool och planerar att uppgradera zerglings mycket.
Roligt mot terran när dina lings är 1/1 och han är 0/0. Och sen har du 2/2 mot 0/0. 3/3 mot 0/0. Vinner med pure lings och lite antiair. Älskar när dem tar mech nu för tiden.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk

Build orders är överskattade.

Permalänk
Medlem

Har buildorder för ett gameplay bara och det är 3rax som går till 35 supply. Annars går jag efter känsla beroende på vad jag ska göra. Sen har man ju timings i huvudet tex slänger jag ner factory på precis 100 gas så kmr jag ha precis råd med två medivacs från starporten förutsatt att jag bygger en reactor, sånna har man välldigt många i huvudet och man får då lägga ihop olika timings man vet till något finare. Vanligaste jag kör är dock 3 rax eller 1 rax fast expand eller 2 rax tank pushing.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Discokungen

Kör build orders fram till 15-30 i supply sen kör jag för det mesta det som får mig att vinna lättast.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Buildorders är underskattade.

Permalänk
Skrivet av Opticz:

Buildorders är underskattade.

Skojar du eller?
Build orders börjar hjälpa när du når toppen. Det finns så mycket bättre saker att öva in än build orders.

Permalänk
Medlem

Är ju väldigt stort hjälpmedel, sen måste man ju inte göra allt precis på en viss supply... Det beror ju på hur det går liksom. Men man vinner ju ofta mycket på att iaf gå in i matcherna med en ide om hur man vill göra (build order). Sen hur exakt den är beror ju på flera saker.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Jag använder buildorders när jag sätter en ny build. Men efter en build satt sig och jag refinat den tillräckligt. Så bygger den snarare på takt.

(när jag tickat en barack, så tockar jag en fabrik etc.).

Alltså mer en building timing utan att titta på min mat.

En tick kan vara att jag antignen gjort något själv eller något som motståndaren gör.

Säg att min vanliga respons på min barack (tick) är att bygga en fabrik (tock), men samtidigt kanske jag scoutar en quick exp (tick) och respondar (tock) då med att bygga en till barack istället för fabriken.

Detta ser helt flummigt ut ser jag nu.

Det jag försöker säga är att matbaserade BOs är jättebra för att lära sig en takt. Men att när man refinar "takten" på det så är det bättre att ha det lite lösare (så att man inte kommer i otakt när två scvs blir snipade av en skum reaper och man failar och tappar sin scout scv). Eller man behövde pressa ut en udda helion för att försvara en tidig zergling-push.

Jag känner det lite som en metronom inom mig när jag spelar så här. Men jag utgår från att det finns lättare och mer officiella sätt att beskriva sättet jag tänker på.
Tick tock kanske inte är det vanligaste sättet

Timings i varje fall är key på detta. Tickar jag stim och +1 så är tock oftast en push.
Man vill ju maximera sin uppgradering och anfaller man precis när den slår in så är det störst chans att man ligger lite före sin motståndare.
En timing behöver inte vara en uppgradering. Det kan vara att man ha ett tidsrum att slå till från ens One-base på motståndarens fast-expand innan han får ut effektiviteten av den och kommer slå tillbaks hårdare. Då är timingen att slå till med ens överlägsna antal trupper innan hans ökade ekonomi tagit bort den öppningen för den timing-pushen.

Fast jag är knappast masterleague. Är platinum random-player.
Så det finns säkerligen en massa bättre åsikter.

Permalänk

lirar ju zerg så då har man ju inte build orders längre än när pool går ner liksom. men när man kör off race så behövar jag build orders så jag inte faller efter för mycket

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N