Vissa Macbook Air snabbare än andra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Alltid lika underhållande med påföljande diskutioner när det är Apple som är på tapeten.

Folk har en tendens till att försvara Apple, konstigt nog.

On topic; jävligt fult gjort - det borde stå specifierat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12287:

Man betalar ju för originalet men man får en bättre... hur kan du anse att det är som att man får en sämre produkt när man får originalet?

Problemet är att originalet inte blir prisvärt längre när man kan få en bättre till samma pris. Istället för att sänka priset när tekniken blir föråldrad så börjar de stoppa in snabbare SSD´s och hoppas på att kunna sälja ut sina gamla till fullpris.

Men sedan när har äppelfanatiker brytt sig om innehållet? Det är utsidan som räknas!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Apple har väl aldrig skrivit ut exakt vad det är för hårdvara. T.ex. modell på moderkort etc.

de går mycke längre än så. Chipsen är helö svarta med eventuelt "apple" skrivet på dem. De har fktiskt egenutvecklade moderkort. (som delvis är designade för att bara fungera med Mac OS X. plus de har ju lite lustiga former men det gäller de flesta laptops

Jag tror de nya ssd:a var billigare end of story

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

[---]Att hålla på och gissa vad som finns i burken går inte, när man köper en PC är ju allt specifierat in i minsta detalj, det borde Apple också klara av att göra.

Njae, köper man en märkesdator från någon kedja så är det sällan specificerat vem som tillverkat hårddisken, än mindre diskens prestanda. Samma gäller oftast för minnen och grafikkort också.

Skrivet av Kogster:

[---]Jag tror de nya ssd:a var billigare end of story

Om ingen skrivit detta tidigare så kan det väl vara katastrofen i Japan som satt käppar i hjulet för Toshiba varpå Apple blivit tvungna att byta leverantör. Vill minnas att Toshiba har/hade fabriker i det drabbade området.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Underligt att de inte använde det som en sälj-grej och gjorde datorerna med de bättre diskarna aningen dyrare. Vet inte om man ska ta detta som en bra eller dålig sak.

EDIT:

Skrivet av Kogster:

Jag tror de nya ssd:a var billigare end of story

Om det är så, så är det inget annat än fult gjort.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

det kan ju vara en tillfällig disk för att dom har svårt att få tag på original disken. pga av jordbävningen i japan. det vore ju fullt av apple att stoppa in en sämre disk?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Apple sysslar inte med välgörenhet, det är ett vinstdrivande företag, får de ett bättre bud från en annan leverantör så tror jag inte de tackar nej om de kan spara in en del och omvandla det till vinst. Vilken värld lever du i?

Skrivet av scienta:

Underligt att de inte använde det som en sälj-grej och gjorde datorerna med de bättre diskarna aningen dyrare. Vet inte om man ska ta detta som en bra eller dålig sak.

EDIT:

Om det är så, så är det inget annat än fult gjort.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Apple sysslar inte med välgörenhet, det är ett vinstdrivande företag, får de ett bättre bud från en annan leverantör så tror jag inte de tackar nej om de kan spara in en del och omvandla det till vinst. Vilken värld lever du i?

Det är inte det som är problemet, det är bristen på info/kommunikation som är problemet..

Permalänk
Medlem

Inga OEM leverantörer lämnar ut detaljerad info om sina komponenter, kolla bara på Dell, HP, Lenovo exempelvis. Det är en liten skara människor som verkligen bryr sig om vad för komponenter som sitter i och förstår sig på innehållet. Det är nog ingen mening att lägga ut för mycket info om komponenterna då majoriten av köpare inte förstår den. Sen måste man kolla på vad siffrorna säger egentiligen, hur mycket det gör i verkligheen innan man drar slutsatser.

Skrivet av Zyriak:

Det är inte det som är problemet, det är bristen på info/kommunikation som är problemet..

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Apple säger att du får en SSD på 128gb. Ifall de byter underleverantör och därmed byter till en annan likadant specad disk, dvs på 128gb så ska de inte behöva gå ut och skrika sig hesa. Hade de specat skriv/läs hade de självklart inte heller behövt gått ut när det byter till en BÄTTRE disk. Hade det varit tvärtom, som i fallet med OCZ, hade det varit en annan femma. Bara för att det _kan_ vara kul för dig med en snabbare disk så har de ingen skyldighet att berätta att de byter leverantör, när de inte gått ut med det innan. Det ligger i ditt intresse, därmed är det upp till dig.

Tror ni Saab går ut till pressen när de byter leverantör av insprutning?

Nej. Jag är ingen Mac-fanboy, snarare tvärtom. Men lite rim och reson måste man ha i kroppen...

Permalänk
Medlem

De som tänkt köpa en MBA och vill ha den snabbare disken kan väl bara vänta nån månad tills de gamla sålt slut?
Ni som inte ska köpa den behöver ju inte ens uttala er då detta inte berör er. Nu var det faktiskt så att den nya är snabbare och inte långsammare, men eftersom det är apple som har gjort det så kommer det automatiskt massa haters. Jag kommer väl att bli kallad för fanboy bara för att jag är objektiv.
Hade det varit Asus eller HP eller nåt som gjort detta hade det setts som något positivt.
Stop hatin'!

Skrivet av Jaa_kola:

de där äpplet har funnits länge nu. märks hur ruttet de börjar att bli..

Ja, riktigt ruttet. Fy för att byta till snabbare SSDs.
Hater!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

de där äpplet har funnits länge nu. märks hur ruttet de börjar att bli..

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minimupp:

Problemet är att originalet inte blir prisvärt längre när man kan få en bättre till samma pris. Istället för att sänka priset när tekniken blir föråldrad så börjar de stoppa in snabbare SSD´s och hoppas på att kunna sälja ut sina gamla till fullpris.

Men sedan när har äppelfanatiker brytt sig om innehållet? Det är utsidan som räknas!!

Som resten av alla OEM-tillverkare då. Sen när specifierar tillverkare vilket modellnummer deras SSD har?

Skärp er.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Sist jag kolla var det grönt och skinande :P.

Skrivet av Jaa_kola:

de där äpplet har funnits länge nu. märks hur ruttet de börjar att bli..

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du får inte lägre, du får prestanda enligt specifikationen. Knappast skäl för byte.

Det skrev jag inte heller. Jag skrev att du får 20% lägre hastighet än om du fått en nytillverkad. Mig veterligen så har apple aldrig skrivit ut sina specs. heller.. men kan ju ha fel.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Njae, köper man en märkesdator från någon kedja så är det sällan specificerat vem som tillverkat hårddisken, än mindre diskens prestanda. Samma gäller oftast för minnen och grafikkort också.

Om ingen skrivit detta tidigare så kan det väl vara katastrofen i Japan som satt käppar i hjulet för Toshiba varpå Apple blivit tvungna att byta leverantör. Vill minnas att Toshiba har/hade fabriker i det drabbade området.

oj ja. jag glömde helt bort jordbävningen. Känns isåfall mer sannolikt

Skrivet av scienta:

Underligt att de inte använde det som en sälj-grej och gjorde datorerna med de bättre diskarna aningen dyrare. Vet inte om man ska ta detta som en bra eller dålig sak.

EDIT:

Om det är så, så är det inget annat än fult gjort.

Varför skulle det vara fult att ge ens konsumenter något som är bättre och samtidigt käna pengar på de?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kul hur alla apple fantastiker berättigar detta på något sätt.
Hade du köpt en PC för samma pris där ena helt enkelt hade bätte/snabbare hårddisk. Nej naturligtvis inte.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kul hur alla apple fantastiker berättigar detta på något sätt.
Hade du köpt en PC för samma pris där ena helt enkelt hade bätte/snabbare hårddisk. Nej naturligtvis inte.

Jo för det är ju sååå många på denna sida som köper en färdigbyggd oem-dator.... eller? Skärp er nu, ni får någonting bättre till samma pris sluta grina.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Kul hur alla apple fantastiker berättigar detta på något sätt.
Hade du köpt en PC för samma pris där ena helt enkelt hade bätte/snabbare hårddisk. Nej naturligtvis inte.

Vilket stort icke-problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Jo för det är ju sååå många på denna sida som köper en färdigbyggd oem-dator.... eller? Skärp er nu, ni får någonting bättre till samma pris sluta grina.

Ingen som grinar, utan det är kul hur det aldrig är ett problem när man själv gillar ett märke/produkt ;).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Ingen som grinar, utan det är kul hur det aldrig är ett problem när man själv gillar ett märke/produkt ;).

Men det är ett problem när man inte ens har eller tänker skaffa produkten?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Varför skulle det vara fult att ge ens konsumenter något som är bättre och samtidigt käna pengar på de?

Visst, men är det ok att vissa får det bättre än andra - trots att de betalar samma pengar?

Skrivet av KiXeR:

Apple sysslar inte med välgörenhet, det är ett vinstdrivande företag, får de ett bättre bud från en annan leverantör så tror jag inte de tackar nej om de kan spara in en del och omvandla det till vinst. Vilken värld lever du i?

Så du tkr det är ok att tillverkarna byter ut delar utan köparens vetskap? Vilken värld lever DU i?

Jag vill då inte köpa något utan att veta att jag får samma pryl som alla andra.

Ok, "fult" kanske är fel beskrivning i sammanhanget, men det är definitivt inte rätt. Apple borde informera köparna om skillnaderna. Det ska inte handla om tur när man köper en produkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Visst, men är det ok att vissa får det bättre än andra - trots att de betalar samma pengar?

Så du tkr det är ok att tillverkarna byter ut delar utan köparens vetskap? Vilken värld lever DU i?

Jag vill då inte köpa något utan att veta att jag får samma pryl som alla andra.

Ja, det är helt ok så länge den lever upp till vad som lovas.
I det här fallet lovas en 128GB SSD och det är vad du får.
Det hade varit skillnad om de helt plötsligt satte i en 80GB SSD utan att säga något.
Och eftersom prestandan inte är sämre ser jag verkligen ingen anledning till att reflektera mer över det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det är helt ok så länge den lever upp till vad som lovas.
I det här fallet lovas en 128GB SSD och det är vad du får.
Det hade varit skillnad om de helt plötsligt satte i en 80GB SSD utan att säga något.
Och eftersom prestandan inte är sämre ser jag verkligen ingen anledning till att reflektera mer över det.

Prestandan är ju sämre för de som köper en av de gamla modellerna (utan att ens kunna veta vilken de köper), samtidigt som de betalar samma pengar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Prestandan är ju sämre för de som köper en av de gamla modellerna (utan att ens kunna veta vilken de köper), samtidigt som de betalar samma pengar?

Jaha? De får vad som utlovas.
Tillverkare av vad som helst byter underleverantör ibland.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kul hur alla apple fantastiker berättigar detta på något sätt.
Hade du köpt en PC för samma pris där ena helt enkelt hade bätte/snabbare hårddisk. Nej naturligtvis inte.

Exakt..
Har man Apple är det inte fel på Apple utan fel på nyheten..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Du köper fortafande en MB Air med samma specifikationer. Apple har aldrig presenterat prestandasiffror på sina SSDer så vad är din poäng? Ja jag tycker det är OK att de byter leverantör utan min vetskap om de anser är nödvändigt. I detta fall har man bytt och fått med bättre prestanda så varför klaga?

Skrivet av scienta:

Visst, men är det ok att vissa får det bättre än andra - trots att de betalar samma pengar?

Så du tkr det är ok att tillverkarna byter ut delar utan köparens vetskap? Vilken värld lever DU i?

Jag vill då inte köpa något utan att veta att jag får samma pryl som alla andra.

Ok, "fult" kanske är fel beskrivning i sammanhanget, men det är definitivt inte rätt. Apple borde informera köparna om skillnaderna. Det ska inte handla om tur när man köper en produkt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

De som tänkt köpa en MBA och vill ha den snabbare disken kan väl bara vänta nån månad tills de gamla sålt slut?
Ni som inte ska köpa den behöver ju inte ens uttala er då detta inte berör er. Nu var det faktiskt så att den nya är snabbare och inte långsammare, men eftersom det är apple som har gjort det så kommer det automatiskt massa haters. Jag kommer väl att bli kallad för fanboy bara för att jag är objektiv.
Hade det varit Asus eller HP eller nåt som gjort detta hade det setts som något positivt.
Stop hatin'!

"Ni som inte ska köpa den behöver ju inte ens uttala er då detta inte berör er" - ignorans galore.

"Nu var det faktiskt så att den nya är snabbare och inte långsammare" - den äldre är ju faktiskt långsammare än den nyare. Vilket är ofördelaktigt då både säljs som samma produkt i samma generation.

Det är ju precis som att Nvidia skulle ha smugit ut med en GTX580 med 512 Cudakärnor i samma batch som deras äldre kort. Eller som att Microsoft skulle smugit ut med vissa Professional Edition-versioner av Windows 7 i samma kartonger som Home Edition.

Givetvis skulle det blivit drama då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Du köper fortafande en MB Air med samma specifikationer. Apple har aldrig presenterat prestandasiffror på sina SSDer så vad är din poäng? Ja jag tycker det är OK att de byter leverantör utan min vetskap om de anser är nödvändigt. I detta fall har man bytt och fått med bättre prestanda så varför klaga?

Du missar ju poängen totalt! Det är ju inte säkert du får den där extra prestandan. Nöjer du dig med att få en slöare disk när du kan få en bättre för samma pris? Du har ju ingen möjlighet att veta vilken du får heller.

Skrivet av Mr.Borka:

"Ni som inte ska köpa den behöver ju inte ens uttala er då detta inte berör er" - ignorans galore.

"Nu var det faktiskt så att den nya är snabbare och inte långsammare" - den äldre är ju faktiskt långsammare än den nyare. Vilket är ofördelaktigt då både säljs som samma produkt i samma generation.

Det är ju precis som att Nvidia skulle ha smugit ut med en GTX580 med 512 Cudakärnor i samma batch som deras äldre kort. Eller som att Microsoft skulle smugit ut med vissa Professional Edition-versioner av Windows 7 i samma kartonger som Home Edition.

Givetvis skulle det blivit drama då också.

Precis min mening, bra formulerat!

Jag vågar sätta en krona eller två på att ni som tänkt köpa MBA och får den slöare disken blir måttligt besvikna när ni vet att andra, som köpt exakt samma produkt för samma pengar, får något som är bättre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

"Ni som inte ska köpa den behöver ju inte ens uttala er då detta inte berör er" - ignorans galore.

"Nu var det faktiskt så att den nya är snabbare och inte långsammare" - den äldre är ju faktiskt långsammare än den nyare. Vilket är ofördelaktigt då både säljs som samma produkt i samma generation.

Det är ju precis som att Nvidia skulle ha smugit ut med en GTX580 med 512 Cudakärnor i samma batch som deras äldre kort. Eller som att Microsoft skulle smugit ut med vissa Professional Edition-versioner av Windows 7 i samma kartonger som Home Edition.

Givetvis skulle det blivit drama då också.

Nej, det är inte samma sak eftersom de sakerna du nämner är specificerade som något annat.
Din jämförelse kunde stämt om nvidia sålde kortet som ett 1GB Geforce.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."