Acer Aspire 7750G eller liknande

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 7750G eller liknande

Hej.

Jag är på jakt efter en stilren bärbar dator, med detta menas att datorer liknade MSI GX660 eller Asus G51 INTE är ett alternative.

En dator med en tilltalande design med ett stabil och välbyggt tangentbord,
Den nya Macbook pro 17tum skulle vara det ultimata förutom att min budget inte går längre en 15k

Önskemål.
* Core i7, 2630QM eller mer
* 15,6 - 17,3tums skärm (1920x1080)
* 4 gb 1066MHz ram minst
* Bra Grafikkort
* SSD hårddisk om det är möjligt ( ej alternativ att byta själv pga garanti)

Själv har jag inte hittat någon dator med dessa krav/önskemål.
Det närmaste jag har hittat är Acer Aspire 7750G ( http://www.inet.se/artikel/1969888/acer-aspire-7750g ) eller ASUS N53SN ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629064 )

Problemet är att jag behöver datorn inom den närmaste veckan, och asusen inte kommer i lager förens den 10 jul.

Så jag frågar er om hjälp. Har jag missat någon dator och har någon feedback om Acer Aspire 7750G

Permalänk
Medlem

Här är en review från Notebookcheck: http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-7750G-Noteboo....

Jag själv är väldigt intresserad av 7750G, fast med i5 2410m istället, behöver inte en i7. Ska antagligen köpa en i veckan, behöver en för arbete och annat rätt så brådskande. Det enda jag är orolig för är eventuella värmeproblem, men 7750G verkar vara helt okej av det jag har läst. Notebookcheck verkar gilla den i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ju några N73 hos elgreen.se till vettigt pris. Dock den lågupplösta modellen med 1600*900 men det länkar du själv till så jag antar att det är ok.

www.elgreen.se

Själv är jag sugen på en N53 eller N73 med SB och 1080p, känns ganska rätt för strax över 8000kr. Är det inte ett krav med 1080p tror jag en N73 hos elgreen är ett svårslaget alternativ.

http://www.elgreen.se/?category_id=14&item_id=N73JQ-TY073V

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=779930

Själv hade jag dock lagt till 2000kr för 1080p, optimus och SB.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831160

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809666

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

läst review från Notebookcheck, och vart då lite orolig över tangentbordet, har vart och klämt på föregångaren i fysik butik och är ju inte imponerad. Även att dom skriver att hdd är långsam för att vara en 5400rpm

Även fast jag inte tycker mina krav är orimlig eller ovanliga så verkar det som att jag får nöja mig med att hälften uppfylls. Så som en 5400 hhd eller 1600*900 upplösning.

Att ta en av asus datorna ilstallione är att sänka resten av önskemålen för mycket för att få 1920x1080, men tack för förslagen. plus att tangentbordet på n51 och n73 är oroväckande svajigt att man börjar tvivla på resten av kvalitén, rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att fler modeller i 17" storlek har plats för två hårddiskar. Ganska lätt att komplettera med en SSD och köra slödisken som medföljer för lagring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

7750G har som ilstallione nämnde, en extra hårdiskplats, så du kan lätt komplettera med en SSD. Det tycker jag är mer värt än att köpa en 1000kr dyrare modell. Var inne idag och klämde på de olika modellerna faktiskt. Jag själv gillade inte Asus tangentbord på N-serien, föredrog då Acers t-bord. Överraskningen för mig var Samsungs SF-5xx serie som var riktigt stiliga och sköna att använda, hade köpt en sån direkt om de hade haft vettigare grafik.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |

Permalänk
Medlem

Är klyver i tanken med att byta en av det två 500gb hårdiskarna på Acern jag länka ovan (mot en ssd). Inte för att jag saknar kunskapen som krävs för att byta utan med tanken på att bryta garantin, vilket jag gör om jag öppnar datorn.

På Notebookcheck skrivs det att 24månades garanti gäller på Acer Aspire 7750. Men detta gäller inte i sverige?

Permalänk
Hedersmedlem

Du bryter inte någon garanti för att du byter en hårddisk. En lucka under datorn, där under sitter disken, lossa skruven och dra ur den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har jag fått det om bakfoten att om man öppnar en "Märkes" dator så försvinner garantin? Så sa säljaren på Sony iaf ang byte av hårddisk på deras datorer. Får ring Inet imorgon och fråga om detta, för om det du säger ilstallione stämmer är köpet klart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rosv:

Har jag fått det om bakfoten att om man öppnar en "Märkes" dator så försvinner garantin? Så sa säljaren på Sony iaf ang byte av hårddisk på deras datorer. Får ring Inet imorgon och fråga om detta, för om det du säger ilstallione stämmer är köpet klart.

Posta gärna svaret i tråden, så vet alla definitivt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Posta gärna svaret i tråden, så vet alla definitivt

Please do!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde en Acer Aspire 7750G (i5 2410m) idag från Inet.se, återkommer med intryck

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta va tydligen en svår fråga, men Acer kan/får neka dig garanti service om du har installerat en tredje part ( alltså en ssd disk) i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosv:

Detta va tydligen en svår fråga, men Acer kan/får neka dig garanti service om du har installerat en tredje part ( alltså en ssd disk) i datorn.

Riktigt segt. Hoppas att man inte behöver använda deras support då. För övrigt är jag sjukt nöjd med min 7750G.

Bra, men glossy 17-tums skärm, sval och strömsnål (antar jag) och förvånansvärt snabb med 5400 rpm-disken. När jag backupat allt från min SSD som sitter i min stationära, ska jag sätta den i denna och njuta av prestandalyftet. Ett riktigt kanonköp hittils. Det enda minuset från min sida just nu är tangentbordet, som kunde varit lite stabilare. Det är skönt att skriva på, men känns inte så gediget!

Har inte testat attt spela på den så mycket, men det kommer så småningom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sry för bump.
köpte själv 7750g runt 1månad sen, är helt ok nöjd med den,
+bra ljud
-inte så bra bild om man kollad från sidan..

väntar på:
42.PUM07.004 Cover Door HDD
33.PUM07.003 Cover Bracket HDD
20.PUM07.001 Cover Connector HDD
(borde komma om ett par dagar)
så att man kan koppla en till 2.5" hdd (vet inte varför det inte är default på den)
har en ssd liggande som får bli master.
så att koppla 2hårdiskar är möjligt på 7750g.

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500