Permalänk
Medlem

Projekt arbete kolfiber chassi

Hej,

Ja som titeln säger så funderar jag på att göra ett chassi av kolfiber. Jag menar inte att jag ska göra allt invändigt i kolfiber bara sidopanelerna toppen och en fram lucka (i stil av Define R3).

någon som har lite tips vad jag ska tänka på när jag gör ett chassi ? vart man kan köpa ett standard atx moderkorts plåt? och jag har tagit måtten från Nxtz H2 då det verkar som ett rymligt och bra chassi.

(jag hittade en standard atx moderkorts plåt men baksidan var bara en 90 mm fläkt plats och jag föredrar en 120 mm)

länka gärna ställen där jag kan få tag i t, ex moderkorts plåt, aluminium, eller ställen som kan hjälpa med svetsningen av aluminium konstruktionen.

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Dustinhome har moderkotsplåt, ska du skära/såga/klippa i kolfiber så måste du ha riktig skyddsutrustning då dammet är löjligt farligt. Aluminum svetsning bör du kunna få hjälp med på någon lokal firma.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

Dustinhome har moderkotsplåt, ska du skära/såga/klippa i kolfiber så måste du ha riktig skyddsutrustning då dammet är löjligt farligt. Aluminum svetsning bör du kunna få hjälp med på någon lokal firma.

Vill bara understryka att kolfiber ska hanterar aktsamt. Du ska ha bra skyddsutrustning när nu hanterar fibermattor (lätt att få stickor i fingrarna bla.) samt mycket god ventilation när du hanterar matrismaterialt (klisteret). Slipdammet är inte nyttigt att andas in och därför bör du ha som Droih säger riktigt skyddsutrustning när du borrar och slipar materialet.

Är det bara "kolfiber-look" som du är ute efter så finns det typ plastfilm med kofibertryck med klister på baksidan.

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Är det bara "kolfiber-look" som du är ute efter så finns det typ plastfilm med kofibertryck med klister på baksidan.

mvh
zonar

Dessutom kan man ju drapera för att få en kolfiberlook också... En "matta" med kolfibermaterial som täcks över med lager och lager av någon form av epoxylim... inte helt hundra på hur det går till, men så är det i teorin iallafall.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Tack för svaren men jag har kollat att det finns en firma som kan kapa ihop plattor kolfiber plattor till de måtten jag vill ha. det är mest själva aluminium ramen som jag ska göra.

Sen när jag sätter dit plattorna så vill jag helst inte dra några skruvar igenom då jag förlorar den stilrena känslan av att allt är övertäckt.

Varför jag vill använda kolfiber är att det är ett väldigt lätt och bra material. Sen känns det inte lika väl gjort projekt arbete om jag klistrar kolfiber mattor.

Projekt arbetet är det jag ska ha i tredje året på gymnasiet och funderar på att börja nu i sommar då jag har mer tid till annat under tredje året!

Permalänk
Medlem

skall du göra platt sidor?

skall du använda dig av kolfiber så gör något rolig form på chassit då du kan gör alla möjliga former med materialet, så att du utnyttja materialet egenskaper bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

skall du göra platt sidor?

skall du använda dig av kolfiber så gör något rolig form på chassit då du kan gör alla möjliga former med materialet, så att du utnyttja materialet egenskaper bättre.

Jag ska göra platta sidor ungefär samma konstruktion som Nxtz H2/define R3;)

Kalla mig tråkig men är ute efter att göra ett tyst och stilrent chassi som jag sen planerar på att använda.
Men kan kanske överväga med att göra den lite mer rundad utåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Jag ska göra platta sidor ungefär samma konstruktion som Nxtz H2/define R3;)

Kalla mig tråkig men är ute efter att göra ett tyst och stilrent chassi som jag sen planerar på att använda.
Men kan kanske överväga med att göra den lite mer rundad utåt.

Rundade kanter skulle ju vara rätt trevligt

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

hoppas du får tjocka skivor/bitar iaf så det hindrar ljudet att smita ut för mycket. elr om du får kasta i bitumen o skummgummi inuti sen..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Jag ska göra platta sidor ungefär samma konstruktion som Nxtz H2/define R3;)

Kalla mig tråkig men är ute efter att göra ett tyst och stilrent chassi som jag sen planerar på att använda.
Men kan kanske överväga med att göra den lite mer rundad utåt.

Bara så du vet så låter kolfiber mer än sig en aluminium platta, oavsett tjocklek. Detta då materialet är så styvt, så det resonerar bättre, vilket leder till att ljud letar sig utåt lättare.

För att få det tyst så krävs nog lite skumm mattor eller bitumen.

Hur jag vet detta är då klassiska instrument görs av detta ibland, då trä inte håller en jämn hårdhet och annat vid olika luftfuktigheter, det gör kolfiber. Och en bieffekt av att använda kolfiber gör att instrumenten låter mer/högre.

Permalänk
Medlem

Jag tror att böja kolfibern så att topp,botten, fram och baksida är en enda bit skulle ge chassit en väldigt välbyggd look. Ungefär som lian li gör med sina dyrare chassin. Tar mitt som bildexempel https://www.inet.se/files/img/max/6903522_1.png

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

skall du göra platt sidor?

skall du använda dig av kolfiber så gör något rolig form på chassit då du kan gör alla möjliga former med materialet, så att du utnyttja materialet egenskaper bättre.

tänk på att kolfiber bara är starkt åt ett hål.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

tänk på att kolfiber bara är starkt åt ett hål.

det pratas om en matt i tråden, dvs en väv, normalt sett så har den fibrer som korsar varandra så här #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

det pratas om en matt i tråden, dvs en väv, normalt sett så har den fibrer som korsar varandra så här #

ja. men om du trycker >| så. så är det fortfarande inte starkt.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Rundade kanter skulle ju vara rätt trevligt

Skrivet av Cruentusa:

Jag tror att böja kolfibern så att topp,botten, fram och baksida är en enda bit skulle ge chassit en väldigt välbyggd look. Ungefär som lian li gör med sina dyrare chassin. Tar mitt som bildexempel https://www.inet.se/files/img/max/6903522_1.png

Jag tänker göra en något liknande design som den du linkade men med rundade kanter. Börjat "skissa" lite i photoshop.

Skrivet av Celcius:

Bara så du vet så låter kolfiber mer än sig en aluminium platta, oavsett tjocklek. Detta då materialet är så styvt, så det resonerar bättre, vilket leder till att ljud letar sig utåt lättare.

För att få det tyst så krävs nog lite skumm mattor eller bitumen.

Hur jag vet detta är då klassiska instrument görs av detta ibland, då trä inte håller en jämn hårdhet och annat vid olika luftfuktigheter, det gör kolfiber. Och en bieffekt av att använda kolfiber gör att instrumenten låter mer/högre.

Sen ska jag göra en ganska bred design så jag har gott om plats på baksidan för kabeldragning och fixa bra ljuddämpnings mattor. (Jag kommer ha 4 st 120mm fläktar och lär kolla och köpa de tystaste jag kan hitta)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

ja. men om du trycker >| så. så är det fortfarande inte starkt.

Om du menar sidotryck tror jag den klarar de med(har sett mer seriösa test dock):

http://ps1nWYBeV78&feature=related

http://FKrZxXQ2ac8&NR=1

Där dom tog en tunn väv och la den under tryck av en spetsig påle den klarade mer än stål (den gick nog i bott med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Celcius:

Bara så du vet så låter kolfiber mer än sig en aluminium platta, oavsett tjocklek. Detta då materialet är så styvt, så det resonerar bättre, vilket leder till att ljud letar sig utåt lättare.

För att få det tyst så krävs nog lite skumm mattor eller bitumen.

Hur jag vet detta är då klassiska instrument görs av detta ibland, då trä inte håller en jämn hårdhet och annat vid olika luftfuktigheter, det gör kolfiber. Och en bieffekt av att använda kolfiber gör att instrumenten låter mer/högre.

Just resonans dämpas effektivast med bitumen. Asfalt tar vibrationer i material och skumgummi dämpar ljud inifrån datorn. Ser man till att fästa hårddiskarna på ett smart sätt och sedan inte ha alltför många fläktar borde det inte vara ett så stort problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om du menar sidotryck tror jag den klarar de med(har sett mer seriösa test dock):

ps1nWYBeV78&feature=related

FKrZxXQ2ac8&NR=1

Där dom tog en tunn väv och la den under tryck av en spetsig påle den klarade mer än stål (den gick nog i bott med).

ja är den rätt byggd klarar den allt

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)