Apple världens högst värderade varumärke

Permalänk
Medlem

Men det är väl ändå Forbes som gör den märkesvärderingen som har mest "tyngd"?
Ganska intressant blogg om själva "nyheten" http://blogs.forbes.com/ericjackson/2011/05/09/most-useless-s...
Att Apple sen är väldigt duktiga på att vårda sitt märke råder det väl inget tvivel om.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Alla här borde kolla på gårdagens nya Southpark avsnitt..
haha
OnT; Härligt!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rådström:

Som sagt, Apple var egentligen inte först med något förutom att deras telefon har ett hårdvaruaccelererat GUI. Det är ju tydligen det som spelar störst roll idag.

När Apple blir bättre på att bygga telefoner än att hypa och marknadsföra sig själv... då kanske jag överväger en. Som det ser ut nu så öppnar ju SE sin bootloader och om fler företag gör detsamma så kommer ROM's som cyanogenmod att växa så det knakar. Android och opensource is the future.

Visst fanns det telefoner med några liknande funktioner.

Någon kunde spela upp hyfsad video, någon hade en hyfsad mp3 funktion, någon kanske till å med hade en mail "app" installerad.... jag minns även de hemska touchtelefonerna från den tiden där man tryckte med hammare och all världens våld bara för att missa knappen.

Men när iPhonen släpptes så tog den alla de funktioner som fanns lite här och var på olika telefoner och slog ihop det till en färdig och för den delen fullt fungerande produkt och inte samma hafs som andra tillverkare erbjöd, det var där explosionen inträffade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Microsoft har även gjort saker som Zune, som drar ner värdet

Windows 7 har väl slagit en del säljrekord... Har provat
Zune spelaren och den är för komplicerad och för modern. Inget för mig.

Apple är en ända stor hyp, vad än de skulle hitta på så finns det folk som köper deras produkter.
Jag kan inte komma på någon annat företag som skulle kunna göra detsamma. Imponerande i den vinkeln.

Permalänk
Medlem

Ända anledning att det skrivs så mycket om Apple här är för att redaktionen åker mac och säkerligen Iphone. Ser inte vad så mycket nyheter om Apple har på en hemsida som denna att göra.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ända anledning att det skrivs så mycket om Apple här är för att redaktionen åker mac och säkerligen Iphone. Ser inte vad så mycket nyheter om Apple har på en hemsida som denna att göra.

Sweclockers intresse är hårdvara inte mjukvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Visst fanns det telefoner med några liknande funktioner.

Någon kunde spela upp hyfsad video, någon hade en hyfsad mp3 funktion, någon kanske till å med hade en mail "app" installerad.... jag minns även de hemska touchtelefonerna från den tiden där man tryckte med hammare och all världens våld bara för att missa knappen.

Men när iPhonen släpptes så tog den alla de funktioner som fanns lite här och var på olika telefoner och slog ihop det till en färdig och för den delen fullt fungerande produkt och inte samma hafs som andra tillverkare erbjöd, det var där explosionen inträffade.

Som jag ser det så tog de vilken Symbian som helst, tog bort alla tekniska funktioner, slängde på en schysst design och siktade in sig på den breda dumma massan. Smartphones som tidigare varit för företagare och de som behövde jobbet med sig on-the-go. Men visst, jag tackar dem för att det blev så. Om jag tycker att de hade en schysst produkt redan då? Njae, mms och vissa bluetooth-profiler saknades ju för att de var för avancerade.

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Microsoft har även gjort saker som Zune, som drar ner värdet

Zune som mp3-spelare kanske inte lyckades. Men Windows Phone + Zune mot iPhone + iTunes är en enkel match för Microsoft enligt mig. Dessutom finns ju Zune Pass, inte i Sverige iofs, men det lär väl komma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rådström:

Va? Surfade de inte på sina 3310or?!

Du hade fått samma effekt med en android, inget specifikt till Apple.. bara till smartphones. Jag är betydligt mer tekniskt begåvad än att kunna få in surf/e-post inställningar i en telefon men inte försökte jag med det på min k850 för det.

För att vara övertydlig:): det är Apple som fick folk att böja inse att man kan använda en telefon för att läsa information över internet. Apple gjorde tekniken tillgänglig för alla - det bara funkar och användaren behöver inte bry sig om inställningar eller fundera på vad som händer i bakgrunden när man surfar.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

För att vara övertydlig:): det är Apple som fick folk att böja inse att man kan använda en telefon för att läsa information över internet. Apple gjorde tekniken tillgänglig för alla - det bara funkar och användaren behöver inte bry sig om inställningar eller fundera på vad som händer i bakgrunden när man surfar.:)^^

Kan säga det samma. Har själv haft smartphones i ca 10 år nu men det var inte förrän med iPhone som de blev riktigt bra. iPhone tog dem till den breda massa och gjorde dem mycket mer vinstdrivande, på så vis påskyndades smartphone-utvecklingen hos alla tillverkare och vi fick en mängd betydligt bättre, tunnare, enklare, och snyggare smartphones, idag är utbudet enormt men köpte du smartphone 2001, 2004 eller 2006 för den delen så hade du inte så värst många modeller att välja mellan och ingen var i närheten av vad vi har idag (folk skulle nog knappt kalla dem smartphones idag). N93 var ju skitcool för sin tid men hur många ärligt hade valt den över en iPhone, den är inte i närheten av dagens smartphones.

Så säg vad du vill om Apple och iPhone men hade det inte varit för dem så hade vi antagligen inte varit var vi är idag med smartphones.

Ps. 3310 surfade man inte på det var 3330, jag hade en själv en just på grund av wap-läsaren, dock var den värdelös och den hade inte ens riktig GPRS utan något jävla sms-baserat skit har jag för mig. 3510 å andra sidan hade riktig GPRS och fanns även med färg. Sen när Opera Mini kom så var den ju riktigt najs att surfa på (eller ja för sin tid).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Skulle nog påstå att Apple även är väldigt överskattade jämfört med vad du får för det priset. Skulle aldrig byta från PC till Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Det här måste vara tionde gången jag citerar dig om precis samma sak, du läser aldrig när folk rättar dig va?
Den här gången säger du iaf inte att Apple kom på hur man ska surfa med telefonen, 3G och allt roligt du tagit ur luften.
Men då börjar vi, vilken teknik gjorde dem tillgängliga?
3G? Nej
Surfa i telefonen? Nej
Surfa i telefonen genom wifi? Nej
Surfa i telefonen genom 3G? Nej
Sätta igång telefonen, öppna webbläsaren och utan att behöva ställa in något och surfa genom 3G eller wifi? Nej

Gissar väldigt starkt att du använde en SE walkman telefon före du köpte din iPhone, har jag rätt? Ett hett tips, smartphones har funnits sedan mitten av 90-talet, touchtelefon sedan början av 2000-talet.

Så, berätta till mig grundligt vad du menar med att "tillgänglig för alla - det bara funkar och användaren behöver inte bry sig om inställningar".

Men vet du vad Apple var först med? Ett OS som flöt på relativt bra i en telefon.

Här har du lite du kan läsa innan du uttalar dig igen om att Apple skulle ha varit först med att få användaren (ah kanske dig då) och surfa genom telefonen utan att behöva ändra inställningar, att dem var först med en smartphone, eller vad du nu alltid tramsar om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Mobile
http://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone

Om någon tycker jag var hård åt lilla smileykungen så blev jag bara så otroligt less över att ha citerat han så otroligt många gånger om samma saker tidigare. (förövrigt inte bara jag som rättat denne några gånger tidigare).

(P.S. första iPhone hade inte ens 3G, iPhone fick inte 3G förrän 2008, t.ex. Nokia släppte sin första 3G telefon 2004, Nokia 6630, Nokias första wifi telefon var 9500 communicator, släpptes även 2004)

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Asus Netbook med Ubuntu och ställd i "netbook" läge GUI-mässigt fungerar perfekt, snabbt, billigt och slår alla andra OS på lågpresterande burkar. Folk som betalar extra för Appel är tyvärr lurade - det är bara skräp under skalet och dessutom är Apple ett av de företag som är svartlistade så även om någon av deras produkter skulle råka vara bra så är det etiskt moraliskt förkastligt att ens överväga att stötta den onda sidan. Open source är bra!

Ja, open source är bra, men enbart open source, hade det funkat?

”Ditt” onda företag Apple använder ju sig av open source mer än man kanske tror: http://www.apple.com/opensource/

Webkit i som används i Chrome och webbläsaren i Android baseras på Webkit som även Apple använder i Safari ”Apple uses software created by the Open Source community, such as the HTML rendering engine for Safari, and returns its enhancements to the community.”

”Apple, Microsoft och Adobe är ondsinta företag och det är mitt ultimata mål att se dem försvunna.”

Hur har du kommit fram till denna genomtänkta(?) slutsats?

Nä, sluta se på världen genom ett sugrör säger jag.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Det här måste vara tionde gången jag citerar dig om precis samma sak, du läser aldrig när folk rättar dig va?
Den här gången säger du iaf inte att Apple kom på hur man ska surfa med telefonen, 3G och allt roligt du tagit ur luften.
3G? Nej
Surfa i telefonen? Nej
Sätta igång telefonen, öppna webbläsaren och utan att behöva ställa in något och surfa genom 3G eller wifi? Nej

Gissar väldigt starkt att du använde en SE walkman telefon före du köpte din iPhone, har jag rätt? Ett hett tips, smartphones har funnits sedan mitten av 90-talet, touchtelefon sedan början av 2000-talet.

Så, berätta till mig grundligt vad du menar med att "tillgänglig för alla - det bara funkar och användaren behöver inte bry sig om inställningar".

Men vet du vad Apple var först med? Ett OS som flöt på relativt bra i en telefon.

Här har du lite du kan läsa innan du uttalar dig igen om att Apple skulle ha varit först med att få användaren (ah kanske dig då) och surfa genom telefonen utan att behöva ändra inställningar, att dem var först med en smartphone, eller vad du nu alltid tramsar om.

Om någon tycker jag var hård åt lilla smileykungen så blev jag bara så otroligt less över att ha citerat han så otroligt många gånger om samma saker tidigare. (förövrigt inte bara jag som rättat denne några gånger tidigare).

(P.S. första iPhone hade inte ens 3G, iPhone fick inte 3G förrän 2008, t.ex. Nokia släppte sin första 3G telefon 2004, Nokia 6630, Nokias första wifi telefon var 9500 communicator, släpptes även 2004)

Jag tror att du tyvärr är väldigt trångsynt, det är inte svårt att se att det han säger är att dom gjorde det tillgängligt till alla. Apple gjorde som dom alltid gjort, ta ett concept som är otroligt dåligt utfört i nuvarande skick och gör det rätt. Det är väl knappast ett sammanträffande att alla telefoner efter iPhone har försökt kopiera och återskapa, samma gäller iPad. Till och med ditt kära Google med sitt Android apade efter Apple, för du kommer väl ihåg hur deras Android mobil såg ut från början? Faktum är att i princip alla smartphones såg ut såhär innan iPhone:

Problemet med den dåtidens smartphones var att dom hade samma tråkigt och dåliga input system. Apple lyckades med iOS att skapa ett OS som kunde anpassa sig olika beroende på uppgift och mål. Förutom detta gjorde de även ett OS som var lätt att förstå, inte överkomplicerat och fungerade. Man slapp sitta och döda processer i bakgrunden, man slapp sitta och försöka träffa ett litet kryss för att stänga en ruta etc.

Jag skulle rekommendera att du faktiskt kollar på Apples keynote från när iPhone introduceras. Det var en revolution som skapades i mobil industrin och den har sen dess aldrig varit sig lik.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Skrivet av rezuth:

Jag tror att du tyvärr är väldigt trångsynt, det är inte svårt att se att det han säger är att dom gjorde det tillgängligt till alla. Apple gjorde som dom alltid gjort, ta ett concept som är otroligt dåligt utfört i nuvarande skick och gör det rätt. Det är väl knappast ett sammanträffande att alla telefoner efter iPhone har försökt kopiera och återskapa, samma gäller iPad. Till och med ditt kära Google med sitt Android apade efter Apple, för du kommer väl ihåg hur deras Android mobil såg ut från början? Faktum är att i princip alla smartphones såg ut såhär innan iPhone:

http://cdn2.mixrmedia.com/wp-uploads/ziggytek/blog/2010/07/an...

Problemet med den dåtidens smartphones var att dom hade samma tråkigt och dåliga input system. Apple lyckades med iOS att skapa ett OS som kunde anpassa sig olika beroende på uppgift och mål. Förutom detta gjorde de även ett OS som var lätt att förstå, inte överkomplicerat och fungerade. Man slapp sitta och döda processer i bakgrunden, man slapp sitta och försöka träffa ett litet kryss för att stänga en ruta etc.

Jag skulle rekommendera att du faktiskt kollar på Apples keynote från när iPhone introduceras. Det var en revolution som skapades i mobil industrin och den har sen dess aldrig varit sig lik.

Dessutom jävligt bra och responsiv touch samt en gedigen kvalitetskänsla som få hade innan det. De flesta touchmobiler hade värdelös touch innan iPhone, den kapacativa multitouchen i iPhone var riktigt bra redan i första modellen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

3G? Nej
Surfa i telefonen? Nej

*Suckar*...här krävs visst övertydlighet som gränsar till semantik för att "Hans upplysthet" herr Pnorberg ska förstå:

När jag säger "Apple gjorde tekniken tillgänglig" så menar jag:

a) tekniken fanns innan apple sure men
b) Apple gjorde inte tekniken svårtillgänglig utan den funkade out of the box utan att man behövde tänka på att ställa in nämnda inställningar
c) eftersom tekniken tack vare Apple blev lättillgänglig så att folk "vågade" (i brist på bättre ord) använda tekniken så blev den i den bemärkelsen tillgänglig för alla på ett praktiskt plan
d) innan Apple gjorde tekniken lättillgänglig var det mest affärsfolk som använde surf via mobiltelefonen (inte så konstigt då de hade IT avd. som konfigurerade detta åt dem) men för vanligt folk (d.v.s. icke-Swec.:are tänker jag på nu) så orkade man inte hålla på att "rota med inställningar" även om folk givetvis visste tekniken fanns.

Du påstår att jag säger:

"Den här gången säger du iaf inte att Apple kom på hur man ska surfa med telefonen, 3G och allt roligt du tagit ur luften. ".

Detta har jag aldrig sagt.:P Vet inte i vilken tråd du (förmodligen?) tycks ha dels felciterat mig, dels tolkat ett eventuellt citat lite som Djävulen tolkar bibeln. Gör gärna inte det i fortsättningen i sammanhang som berör mig (om så har skett) då det är ett fult sätt att försöka "klämma till" en forumkollega (om det är ditt syfte?), vilket jag inte vill tro om dig, då jag vill försöka tro på folks inneboende godhet så långt det bara går.:)

Det är upp till var och en, men lite ödmjukhet skadar inte.:)^^ Eller du kanske vill vara Bert "Ego Boy" Karlsson wannabe?;) Upp till var och en som sagt...

Peace!:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Vad jag chockas över är hur många det är som förknippar VARUMÄRKETS värde med företaget och produkter.......

Ett varumärke är ett varumärke inget annat.
Ett varumärke kan få en rejäl hype och bli hur populärt som helst........vilket har hänt med Apple nu, dock tack vare produkter som fallit folk i smaken.
Så DROPPA kriget nu och försök förstå skillnaden.......
Om ni inte ser skillnaden får ni väl fortsätta med era sandlådefasoner.....(som om det inte räcker med företagens egna sandlådekastande stämningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

*Suckar*...här krävs visst övertydlighet som gränsar till semantik för att "Hans upplysthet" herr Pnorberg ska förstå:

När jag säger "Apple gjorde tekniken tillgänglig" så menar jag:

a) tekniken fanns innan apple sure men
b) Apple gjorde inte tekniken svårtillgänglig utan den funkade out of the box utan att man behövde tänka på att ställa in nämnda inställningar
c) eftersom tekniken tack vare Apple blev lättillgänglig så att folk "vågade" (i brist på bättre ord) använda tekniken så blev den i den bemärkelsen tillgänglig för alla på ett praktiskt plan
d) innan Apple gjorde tekniken lättillgänglig var det mest affärsfolk som använde surf via mobiltelefonen (inte så konstigt då de hade IT avd. som konfigurerade detta åt dem) men för vanligt folk (d.v.s. icke-Swec.:are tänker jag på nu) så orkade man inte hålla på att "rota med inställningar" även om folk givetvis visste tekniken fanns.

Du påstår att jag säger:

"Den här gången säger du iaf inte att Apple kom på hur man ska surfa med telefonen, 3G och allt roligt du tagit ur luften. ".

Detta har jag aldrig sagt.:P Vet inte i vilken tråd du (förmodligen?) tycks ha dels felciterat mig, dels tolkat ett eventuellt citat lite som Djävulen tolkar bibeln. Gör gärna inte det i fortsättningen i sammanhang som berör mig (om så har skett) då det är ett fult sätt att försöka "klämma till" en forumkollega (om det är ditt syfte?), vilket jag inte vill tro om dig, då jag vill försöka tro på folks inneboende godhet så långt det bara går.:)

Det är upp till var och en, men lite ödmjukhet skadar inte.:)^^ Eller du kanske vill vara Bert "Ego Boy" Karlsson wannabe?;) Upp till var och en som sagt...

Peace!:)<3

Hm.....
OJ vad svårt det var att ringa kundtjänst eller skicka ett sms så fick man inställningarna skickade till sin telefon såkunde man surfa.
OJ.......det krävs brydligtmer idag med alla grundinställningar man måste göra i en oanvänd ny telefon.
Och dessutom kanske man ÄNDÅ måste kontakta supporten för sin levenratör för att få just DERAS inställningar för telefonen...

Var det ngn som sade enkelt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rezuth:

http://cdn2.mixrmedia.com/wp-uploads/ziggytek/blog/2010/07/an...

Tack.:)^^ Skönt med någon som inte "gör sitt bästa" för att missuppfatta det jag försöker säga. Jag försöker alltid vara så tydlig som möjligt och är jag otydlig citerar jag oftast och försöker utveckla ytterligare om något är oklart.:)

OnT: Det du säger om smartphones stämmer. Jag hade själv en Noka 9210 och den var cool/bra för sin tid men idag skulle jag aldrig köpa en sådan. Minns jag gick ut på blocket (för en väns räkning) för att denne skulle ha tag i ett mobilnummer till en säljare och j*vlar vad det "rullade" och "hackade", det tog 10-15 min. att få fram annonsen.:P

Jag tycker det du säger om krysset är väldigt talande, för så var det innan Apple kom in i bilden: man slapp att försöka träffa ett litet kryss med en penna på ett skakigt tåg eller mörk lokal etc. SE P800 till exempel upplevde jag som sådan: den hade knappar som, när man tryckte på dem, skickade ett kommando via skärmen, men efter ett tag så fick man trycka än hårdare för att skärmen skulle förstå att det var just den knappen och det kommandot man ville ha utfört.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Dessutom jävligt bra och responsiv touch samt en gedigen kvalitetskänsla som få hade innan det. De flesta touchmobiler hade värdelös touch innan iPhone, den kapacativa multitouchen i iPhone var riktigt bra redan i första modellen.

Du har rätt: de touchskärmar som fanns hade oftast en penna som tillbehör och försökte man använda fingret fick man trycka relativt hårt och precis för att det skulle bli rätt.

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Vad jag chockas över är hur många det är som förknippar VARUMÄRKETS värde med företaget och produkter.......

Ett varumärke är ett varumärke inget annat.
Ett varumärke kan få en rejäl hype och bli hur populärt som helst........vilket har hänt med Apple nu, dock tack vare produkter som fallit folk i smaken.
Så DROPPA kriget nu och försök förstå skillnaden.......
Om ni inte ser skillnaden får ni väl fortsätta med era sandlådefasoner.....(som om det inte räcker med företagens egna sandlådekastande stämningar)

Tror mer att diskussionen har flutit ut från nyhetens ämne än att folk förknippar varumärkets värde med produkter.

Skrivet av Lonefox:

Hm.....
OJ vad svårt det var att ringa kundtjänst eller skicka ett sms så fick man inställningarna skickade till sin telefon såkunde man surfa.
OJ.......det krävs brydligtmer idag med alla grundinställningar man måste göra i en oanvänd ny telefon.
Och dessutom kanske man ÄNDÅ måste kontakta supporten för sin levenratör för att få just DERAS inställningar för telefonen...

iPhone hämtar automatiskt operatörsinställningar via iTunes, iallafall om du sätter i ett kort som kommer från en operatör som officiellt säljer iPhones. Dessutom säger ingen att det var svårt eller omöjligt innan bara att de flesta inte gjorde det och med tanke på skärmarna och surfupplevelsen på den tiden så hade nog de flesta ändå inte använt det om det bara fungerade out of the box.

Men som sagt DHD med Android 2.3 är min favorittelefon idag, men jag kan inte förneka att jag antagligen inte kunnat ha den telefonen idag om iPhone aldrig hade funnits.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonefox:

Hm.....

Jo jo förvisso, men allt det där du nämner fungerade sällan när det kom till internet, utan det var först på senare tid som operatörerna införde "SMS utskick" med internetinställningar för att de insåg de kunde tjäna pengar på det hela. Men när ordet och användandet av smartphones var i sin linda, hänvisade operatören OFTA till tillverkaren för inställningar: eller rättare sagt, man fick:

a) ringa operatören och be om inställningar
b) sedan ringa tillverkaren och fråga var inställningarna skulle skrivas in i telefonen.

Jag minns detta då jag hade en SE P910 där jag fick ringa operatören och be om inställningar, sedan fick jag ringa Sony Ericssons support och sitta med dom i 1,5 h för att placera inställningar till telefonen och sedan få datorn att vilja fungera tillsammans med telefonen.

Att jag ibland säger: "man behövde inte tänka på vad som händer i bakgrunden" eller liknande beror på att jag minns så väl när jag frågade supporten för SE:

-"Varför fungerar inte Plug and Play funktionen"
-"Det blir så ibland. Folk tänker inte på vad som händer i bakgrunden och att vissa saker kan gå snett i Plug and play processen".

Så förutom att behöva göra det ovan nämnda så satt supporten med mig och försökte lista ut varför Plug and Play inte fungerade.

Därför blir jag lite matt när folk påstår att det "bara är att ringa operatören så skickar de ett sms-inställningar för internet och e-post. Det är så nu, men det var sällan så DÅ (i praktiken blev man hänvisad till - vilket skedde ganska ofta - annan aktör när och om ett eventuellt sms-utskick inte fungerade) eftersom sms-utskicken fungerade om man hade tur. Jag fick ringa in till SE supporten ofta för att sms-utskicken för internet inte fungerade ofta.:P

Detta var runt åren 2001-2002 om någon undrar, så det är inte allt för länge sen bakåt i tiden (då alla påstår att "allt" - sms-utskick, surfa via mobilen etc. - fungerade så bra för det gjorde det verkligen inte).

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Själv så är jag än en gång inne på att köpa iMac

Grymt sexiga och det finns helt enkelt ingen konkurrerande produkt och ändå så fortsätter Apple bara att förbättra i evighet.

Alla ni Apple mobil haters kanske ska tänka om.... Hade det inte varit för Apple Iphone så hade vi haft en nokia 66000 nu med 256 färger och chat funktion och snake 29.

Email?Surf? Nä... det var inget gemene man använde sin mobil till förut, möjligt att man skickade ett mms i härliga 200x400 pixlar eller nåt.

Först klankar du ner på de som du kallar "apple haters" för att sedan göra ett totalt magplask genom att påstå att Apple istortsett kom på allt som finns i en smartphone? Apple har inte varit först med något som finns i Iphone utan de mesta av deras teknik bygger på tekniker som andra utvecklat före Apple!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Först klankar du ner på de som du kallar "apple haters" för att sedan göra ett totalt magplask genom att påstå att Apple istortsett kom på allt som finns i en smartphone? Apple har inte varit först med något som finns i Iphone utan de mesta av deras teknik bygger på tekniker som andra utvecklat före Apple!

Nästan dagens på den.;)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Apple gör bra produkter som folk är nöjda med, vilket gör att de fortsätter köpa Apple, svårare än så är det inte.. Väldigt få jag känner till som kört Mac och sen gått över till PC igen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Apple är bäst på att lura på folk en vanlig telefon för 6000 bara för att de sen ska kunna säga att de har en iPhone

Det märks att du inte har en iPhone. Jag skiter i om det är Apple, Microsoft, Google, McDonalds som gjort den.

Det är en riktigt bra telefon och dessutom fick jag min för 2700 ^^
<3 Telia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rullstols Roger:

Det märks att du inte har en iPhone. Jag skiter i om det är Apple, Microsoft, Google, McDonalds som gjort den.

Det är en riktigt bra telefon och dessutom fick jag min för 2700 ^^
<3 Telia

Tyvärr så kan jag inte hålla med dig om Telia.. sämre kundservice och värre försäljare får man leta efter! Apple har jag inget över för.. De gör bra varor men överpris och överhyp gör att man nästan tycker synd om de som köper deras produkter! Sedan så ogillar jag starkt Steve Jobs!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Det är en jäkla skillnad mellan att vara först med nånting och att kunna implementera det till något användbart.
För övrigt har det märkts tydligt de senaste åren att Apple nått ut till en större massa. Jag tror att när iphonen lanserades fungerade den lite som en instegsmodell till Apples övriga produkter och på så vis startade en sorts investeringskedjereaktion. Det återstår att se om utvecklingen håller för fruktfabriken eller om resten av företagen inom samma bransch hinner dämpa denna effekt och hur det i så fall kommer att ske.
I-länderna skriker efter social networking och utvecklade och innovativa funktioner inom detta koncept. Många försöker men få når hela vägen fram.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tumnus:

Eller så läser du det andra inlägget jag skrev det lite mer utförligt

Kortfattat så skrev jag mer eller mindre exakt det du sa. Apple har tagit det gjort av många andra tillverkare och slått ihop det till en enormt bra produkt som är mångsidig och välfungerande

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Tyvärr så kan jag inte hålla med dig om Telia.. sämre kundservice och värre försäljare får man leta efter! Apple har jag inget över för.. De gör bra varor men överpris och överhyp gör att man nästan tycker synd om de som köper deras produkter! Sedan så ogillar jag starkt Steve Jobs!

OT (angående telia):
Jag har aldrig stött på deras kundtjänst och deras försäljare varierar från person till person (duh). Dem har sjukt bra täckning och jag får massa billiga erbjudanden från dem

Jag kan hålla med om att deras produkter är overpriced i Sverige medans i USA ligger priset mellan 199-299$ vilket jag tycker är ett helt resonabelt pris.
http://osxdaily.com/2010/08/13/iphone-4-prices-around-the-world/ (från Sommaren 2010)

... och ja, Steve Jobs kan vara jobbig ibland då han drar ut för mycket på sina presentationer och skryter lite här och där. Men tänk på att han räddade Apple från konkurs (vad jag har hört) och nu tagit företaget till världens mest värderade företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rullstols Roger:

OT (angående telia):
Jag har aldrig stött på deras kundtjänst och deras försäljare varierar från person till person (duh). Dem har sjukt bra täckning och jag får massa billiga erbjudanden från dem

Jag kan hålla med om att deras produkter är overpriced i Sverige medans i USA ligger priset mellan 199-299$ vilket jag tycker är ett helt resonabelt pris.
http://osxdaily.com/2010/08/13/iphone-4-prices-around-the-world/ (från Sommaren 2010)

... och ja, Steve Jobs kan vara jobbig ibland då han drar ut för mycket på sina presentationer och skryter lite här och där. Men tänk på att han räddade Apple från konkurs (vad jag har hört) och nu tagit företaget till världens mest värderade företag.

Har absolut inget possitivt att säga om Telia alls.. utan när man ringer deras kundtjänst så måste man alltid vänta 10-15 minuter för att de ska få tag i en tekniker och när man äntligen fått tag i en tekniker så vet han ytterst sällan vad man snackar om! Då måste man vänta ytterligare 5-10 min innan man får reda på att deras tekniker har gått hem för dagen! Deras försäljare är ju nästan värre.. Brorsan skulle uppgradera från en Iphone 3 till en 4:a och när han fick tag i en försäljare så fick han svaret att Iphone hade slutats att säljas i Norrbotten (bor i Piteå) och man var tvungen att kontakta en butik i Stockholm för att kunna köpa en! När brorsan sedan tog kontakt med Phonehouse så fick han reda på att allt försäljaren hade sagt var skitsnack!
Sen agående varför jag inte gillar Steve Jobs är pga. av hans personlighet och absolut inte har något med hans skötande av Apple!

Visa signatur