Nvidia uppdaterar Geforce GTX 590 med nya kraftigare spolar

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppdaterar Geforce GTX 590 med nya kraftigare spolar

Geforce GTX 590 kan snart komma att uppdateras med kraftfulla komponenter för att en gång för alla göra slut på historierna om brinnande grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Då får man hoppas på en uppdaterad recension från SweC

Permalänk
Medlem

Spännande!

Blir det större överklockningspotential eller bara att dom inte brinner upp vid måttlig klockning?

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Va? Kunde mjukvara inte fixa ett uppenbarligen feldesignat kort? WTFBBQOMG!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de tydligt utmärker de uppdaterade korten så att alla haters inte kan klaga på att man får en bättre produkt utan att veta om det som i fallet med MBA.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem

Tror ni att de som redan köpt GTX 590 kan byta till den "riktiga" versionen via butiken som man köpte ifrån?

Detta ser rätt bra ut, förhoppningsvis fixar dom priset också så att nvidia kan tävla mot 6990.

Permalänk
Medlem

Ändå jävligt surt för de som redan har köpt ett/flera GTX590. Nvidia borde istället bita i det sura äpplet och låta kortet vara som det är tills dess end of life (eol). Om de nu verkligen vill göra såhär så ska de erbjuda byte för de som redan har ett defekt kort.

Annars är de rent ut sagt elaka och pantade med 0 respekt för sina kunder.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Ändå jävligt surt för de som redan har köpt ett/flera GTX590. Nvidia borde istället bita i det sura äpplet och låta kortet vara som det är tills dess end of life (eol). Om de nu verkligen vill göra såhär så ska de erbjuda byte för de som redan har ett defekt kort.

Vi vet väll alla hur snälla de var när de hade underfill problemen några år tillbaks i tiden...

Permalänk
Medlem

Det är därför man köper AMD/ATI.
Bra prestanda innom ramarna och inget överilat som sandy bridge och gtx590 mm.
Det är många som tycker att Bulldozer dröjer länge, man hellre det än att spruta ut nya grejjer innan det är testat ordentligt.
Hoppas jag har rätt...:)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Undra om det är kort som faktiskt bara gått i original hastighet eller om kunderna hävdat det. Gäller det alla är det ett SOLKART garantifel. Ett problem som blir väldigt mycket enkelt att bevisa med stöd av konsumentköplagen i ryggen som ger 2 år på garantin mot FABRIKATIONSFEL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

De undrar jag. Folk har ju även köpt eländet trots vetskapen om att de brunnit i var o varannan review där de använt de medföljande drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är många som tycker att Bulldozer dröjer länge, man hellre det än att spruta ut nya grejjer innan det är testat ordentligt.

Vilken fanboy som inte har det minsta koll på AMDs/ATIs historia.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du kan gärna berätta lite om du har lust

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Historia är historia.

Jag har inte haft några större problem med mina ATI/AMD iallafall.
Har väl byggt en 20-25 datorer med ATI/AMD men bara en med intel som sockeln brann på.
Däremot så har jag haft en del Dellburkar med intel och dom har väl funkat sådär, men det går ju inte så lätt att uppgradera med intel eftersom man måste köpa så mycket nytt varje gång.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Historia är historia.

Jag har inte haft några större problem med mina ATI/AMD iallafall.
Har väl byggt en 20-25 datorer med ATI/AMD men bara en med intel som sockeln brann på.
Däremot så har jag haft en del Dellburkar med intel och dom har väl funkat sådär, men det går ju inte så lätt att uppgradera med intel eftersom man måste köpa så mycket nytt varje gång.

varför är intel svårare att uppgradera än amd?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

säg det till första rev. av phenom..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

De byter sockel hela tiden så man måste byta moderkort när en ny polle kommer. Detta har AMD undvikit iom AM2 AM2+ AM3 AM3+. Oftast bara att uppgradera BIOS för att nya prollar ska fungera kalas

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

De byter sockel hela tiden så man måste byta moderkort när en ny polle kommer. Detta har AMD undvikit iom AM2 AM2+ AM3 AM3+. Oftast bara att uppgradera BIOS för att nya prollar ska fungera kalas

Tack. då slapp jag skriva detta.
Man behöver inte vara Fanboy för att man är förnuftig.

Föresten så gällde det ju nvidia så jag ber om ursäkt om det var någon intelfantast som tog åt sig.
Jag glömmer att de fortfarande är 2 olika företag.
Jag vill härmed oxå välkomna nvidias och sli till Bulldozer och hoppas att det ska fungera bra för nvidia användare, som mot förmodan vill uppgradera till AMD men inte vill byta grafikkort.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

sockel byten osv.

det är bäst att nvidia skakar av sig detta fort, då folk tror ju fortfarande att AMD processorerna brinner upp

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triton242:

Undra om det är kort som faktiskt bara gått i original hastighet eller om kunderna hävdat det. Gäller det alla är det ett SOLKART garantifel. Ett problem som blir väldigt mycket enkelt att bevisa med stöd av konsumentköplagen i ryggen som ger 2 år på garantin mot FABRIKATIONSFEL.

Konsumentköplagen ger faktiskt tre år reklamationsrätt för ursprungliga fel. Notera att köparen har bevisbördan efter 6 månader vilket kan vara svårt. Garantier är något annat.
För att man ska kunna hävda det måste det ju dock som du säger bli problem vid standard klockfrekvenser. Lagen gäller ju inte när man modifierar varan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

De undrar jag. Folk har ju även köpt eländet trots vetskapen om att de brunnit i var o varannan review där de använt de medföljande drivrutinerna.

Inte de som förhandsbokade åtminstonde, sedan finns det många som inte läser tester för att de vet redan att kortet presterar jättebra och tänker inte mer på det förrän deras kort brinner upp när de vill överklocka som de alltid brukar göra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

sockel byten osv.

det är bäst att nvidia skakar av sig detta fort, då folk tror ju fortfarande att AMD processorerna brinner upp

Jag hörde det häromdan av en kompis till älsta grabben att AMD brinner.
Det måste väl vara en gammal skröna iallafall. mina brukar inte bli så varma iallafall.
Dom trottlar ju vid 60-70grader någonstans.
intel kan väl gå högre ioförsig...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nussse:

Nja det är ju en sanning med modifikation. Det är bara ett par nyare moderkort med AM3 som stödjer AM3+ eftersom det är olika antal pinnar. Sen kräver tydligen AM3+ mer ström för de kraftigare processorerna. Sen är det ju ofta mer än bara sockeln som är utbytt. I praktiken är nyttan rätt begränsad. Jag hade inte velat ha kvar mitt s775 kort även om jag kunde köpa en Sandy Bridge till det eftersom jag vill ha DDR3 och inte DDR2 och SATA3 med mera. Ska man hårddra det är sockeln mer bakåtkompatibel än framåtkompatibel så man kan använda gamla processorer i nya moderkort vilket inte är jätteanvändbart.
Kompatibiliteten ställer även till lite andra problem då det begränsar utvecklingsmöjligheterna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

just det tänkte inte på det :s

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag hörde det häromdan av en kompis till älsta grabben att AMD brinner.
Det måste väl vara en gammal skröna iallafall. mina brukar inte bli så varma iallafall.
Dom trottlar ju vid 60-70grader någonstans.
intel kan väl gå högre ioförsig...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Inte de som förhandsbokade åtminstonde, sedan finns det många som inte läser tester för att de vet redan att kortet presterar jättebra och tänker inte mer på det förrän deras kort brinner upp när de vill överklocka som de alltid brukar göra.

Jag skulle iaf bli väldigt förvånd ifall de skulle byta ut alla gamla 590 som sålts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Konsumentköplagen ger faktiskt tre år reklamationsrätt för ursprungliga fel. Notera att köparen har bevisbördan efter 6 månader vilket kan vara svårt. Garantier är något annat.
För att man ska kunna hävda det måste det ju dock som du säger bli problem vid standard klockfrekvenser. Lagen gäller ju inte när man modifierar varan.

3 år helt rätt.
Men som jag skrev, finns det klara bevis på att det gäller kort som används som den konfiguration de sålts med. Blir det enklare att luta sig emot det det faktum att en ny revision släppts för att uppdatera ett konstruktionsfel på varan.

Permalänk
Medlem

Kan man köra intel utan kylare då?
Min Q8200 brann med kylaren på iallafall.
Även järn brinner ju bara det är varmt nog.
Men det var ju bara 2700 som sett den videon så är allt det andra rykten då?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Avstängd

är ett stort nvidia fan men borde dem inte göra en återkallning om detta är deras misstag?