2 barn (9 år) nya stat. datorer, budget max 6500/barn?

Permalänk
Medlem

2 barn (9 år) nya stat. datorer, budget max 6500/barn?

Hej!

Det är en djungel därute för en som använder datorer mycket men inte är insatt i vilka produkter som är bra.

Har varit inne på Dells 570 MT, men de strulade med priser och annat, så jag släppte det.
Har också varit inne på HP Pavilion Elite HPE-418sc, men den hade tydligen svagt grafikkort.

Har studentrabatt - HP 10%, Dell 5%- om den kan vara till nytta. Öppen för andra märken. Budgeten är på ca 6500 kr/barn.
Barnen kommer att använda datorn främst till spel och film. Jag vill att de ska ha förhållandevis bra datorer som de kan använda länge.

Bygger inte datorer själv, aldrig försökt.

idéer mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

är du villig att montera själv så hamnar detta inom budget, annars kan du ju behålla montering som ligger i paketet men så hmnar det 450 över budget
http://www.inet.se/kundvagn/visa/453222/amd-forslag-6967kr

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

är du villig att montera själv så hamnar detta inom budget, annars kan du ju behålla montering som ligger i paketet men så hmnar det 450 över budget
http://www.inet.se/kundvagn/visa/453222/amd-forslag-6967kr

Mycket prisvärt paket att välja. Men skall skärm ingå i TS paket??

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Och du behöver allt ?
Kan du montera själv ?
Kan du fixa operativ via msda, studentrabat, dom flesta skolorna har en ordning.

Om du kan göra det som en projekt med barn, bygga dator själv Så har du den här forslaget.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/458719/2011-05-21, har försökt att hålla kostnaden lågt, och prestanda så mycket som möjligt.
Men montering och operativsystem kutter ganska mycket i budgeten.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldsand:

Hej!

Det är en djungel därute för en som använder datorer mycket men inte är insatt i vilka produkter som är bra.

Har varit inne på Dells 570 MT, men de strulade med priser och annat, så jag släppte det.
Har också varit inne på HP Pavilion Elite HPE-418sc, men den hade tydligen svagt grafikkort.

Har studentrabatt - HP 10%, Dell 5%- om den kan vara till nytta. Öppen för andra märken. Budgeten är på ca 6500 kr/barn.
Barnen kommer att använda datorn främst till spel och film. Jag vill att de ska ha förhållandevis bra datorer som de kan använda länge.

idéer mottages tacksamt!

Ja, det tar mycket i en sådan liten budget om man skall ha montering. Om jag skulle vart er, så skulle jag köpt hårdvaran och monterat ihop det själv. Om ni undrar över något/har problem, kan ni ju alltid höra av er. Är inte så långt mellan uddevalla o trollhättan i så fall.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Ja, förslagen ser bra ut, men jag har aldrig byggt en dator själv, på sin höjd tittat in i en ;-). Är det inte att ta sig vatten över huvudet och börja bygga en då kanske? dessutom så har jag nästan ingen tid över, själv m två barn och heltidsstudier. Hinner inte läsa en massa om hur man gör när man bygger ihop en dator heller, menar jag...

Permalänk
Medlem

Ser att ett av förslagen innehåller montering. 800 kr, mycket pengar förstås, ja.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

inget windows där...Undrar om det inte vore bra om barnen vänjde sig vid det? Det lär väl ändå dyka upp i skolan etc?
Ska kolla och jämföra dina förslag med de andra...fast det är lite som att jämföra olika grekiska ord för mig

Bra att få de här alternativen till det som prackas på en ute i handeln! När man sedan kollar upp de datorerna så har de ofta en del svaga komponenter.

Tack för input!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guldsand:

inget windows där...Undrar om det inte vore bra om barnen vänjde sig vid det? Det lär väl ändå dyka upp i skolan etc?
Ska kolla och jämföra dina förslag med de andra...fast det är lite som att jämföra olika grekiska ord för mig

Bra att få de här alternativen till det som prackas på en ute i handeln! När man sedan kollar upp de datorerna så har de ofta en del svaga komponenter.

Tack för input!

Finns andra sätt att skaffa det.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Om du är student, vilket du nämnde att du är, så är det värt att kolla in msdnaa. De flesta högskolor/universitet deltar i det, vilket ger dess studenter flera win7 licenser gratis. Se om du kan ta del av det, en hel del pengar att spara om alternativet är att köpa det.

Permalänk
Medlem

jadu, om du verkligen inte vill bygga själv skulle jag nog köra på detta: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/12454-12454-332...

Sedan köpa till ett vettigt grafikkort själv!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldsand:

Ja, förslagen ser bra ut, men jag har aldrig byggt en dator själv, på sin höjd tittat in i en ;-). Är det inte att ta sig vatten över huvudet och börja bygga en då kanske? dessutom så har jag nästan ingen tid över, själv m två barn och heltidsstudier. Hinner inte läsa en massa om hur man gör när man bygger ihop en dator heller, menar jag...

Skrivet av VolvoSwe:

Ja, det tar mycket i en sådan liten budget om man skall ha montering. Om jag skulle vart er, så skulle jag köpt hårdvaran och monterat ihop det själv. Om ni undrar över något/har problem, kan ni ju alltid höra av er. Är inte så långt mellan uddevalla o trollhättan i så fall.

jag kan gjärna hjälpa till, bor i vänersborg så det är inte långt för mig heller:)

annars tycker jag ozzix paket såg fint ut:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

köp en dator från inet & låt de plocka ihop den.
Du får 500ggr mer för pengarna en att köpa från någon märkes dator

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

köp en dator från inet & låt de plocka ihop den.
Du får 500ggr mer för pengarna en att köpa från någon märkes dator

Med OS och montering blir det inte hundra gånger mer.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Med tajt budget kan det vara värt att köpa begagnat. På sweclockers marknad brukar det dyka upp datorer med Q6600 och 8800 för ca 2400kr. Sen kan du köpa till skärm, mus, tangentbord och större lagring. Tex den här: http://www.sweclockers.com/annons/56662-dator-saljes-q6600-4g...

Permalänk
Medlem

Är det inte kanske värt att kolla på moderkort med integrerat grafikkort. Hur krävande spel spelar dom? Byggde en åt mamma och landade på 2000:- (dock utan hdd och skärm.)

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldsand:

Hej!

idéer mottages tacksamt!

Hejsan!
Jag byggde själv ihop min nuvarande dator när jag var blott 13/14 år och använde mig av datorbyggaskolan som någon länkade ovan. Jag visste vid den tiden inget alls knappt och trodde att nätdelen var processorn..
Det är bara att vara logisk så ska allt gå bra! Det finns i stort sätt bara ett ställe att sätta alla saker på så det är ganska svårt och göra fel, särskilt om man använder en guide.

Jag rekommenderar verkligen att du beställer delarna och monterar själv!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Som andra säger ovanför här, försök att bygga datorn själv eller låt inet ta hand om saken mot en kostnad på 795x2 kronor.
Jag som bor väldigt nära trollhättan kan gjärna komma förbi och hjälpa dig om det skulle uppstå något problem:)

Men jag skulle absolut hålla mig ifrån märkesdatorer då det är sämre prestanda på dom.

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Guldsand: Du har PM.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Som andra säger ovanför här, försök att bygga datorn själv eller låt inet ta hand om saken mot en kostnad på 795x2 kronor.
Jag som bor väldigt nära trollhättan kan gjärna komma förbi och hjälpa dig om det skulle uppstå något problem:)

Men jag skulle absolut hålla mig ifrån märkesdatorer då det är sämre prestanda på dom.

För en som är okunnig och om datorn strular efter montering kann det vara värdt dom extra slantarna på märkes datorer, då det inte är montering som är det svåraste, det är felsökningen!

Dock får man jo garanti på hela produkten från Inet om dom monterar ihop.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

För en som är okunnig och om datorn strular efter montering kann det vara värdt dom extra slantarna på märkes datorer, då det inte är montering som är det svåraste, det är felsökningen!

Dock får man jo garanti på hela produkten från Inet om dom monterar ihop.

Helt klart. Det är den största anledningen till att låta inet montera ihop grejerna. Det som jag är mest förvånad över, är att det finns folk som vet vad en dator är, i Högsäter!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Helt klart. Det är den största anledningen till att låta inet montera ihop grejerna. Det som jag är mest förvånad över, är att det finns folk som vet vad en dator är, i Högsäter!

misco kan montera en dator för 519 kronor istället om man har swec rabatt:)

Kanske vore nått?:)

Off topic:
Visste inte ens att det fanns datorer i Högsäter:P:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag snickrade idag ihop datorer utan OS på Misco, detta är en grym gaminburk för det priset. Dock kan man banta den lite med grafikkort.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Jag snickrade idag ihop datorer utan OS på Misco, detta är en grym gaminburk för det priset. Dock kan man banta den lite med grafikkort.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd8d41f61cc7_6%2C8%20k.bmp

ser riktigt fint ut, anar att det var med misco rabatten där också:):)

Men om os ska med, har du nått bra paket för det?:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

ser riktigt fint ut, anar att det var med misco rabatten där också:):)

Men om os ska med, har du nått bra paket för det?:)

Löser vi, 1 sec.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Här: Klart mycket dassigare grafikkort, men ändå helt ok.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldsand:

Hej!

idéer mottages tacksamt!

Jag tror nog mitt paket ovan är mest värt för pengarna

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Det som jag är mest förvånad över, är att det finns folk som vet vad en dator är, i Högsäter!

Skrivet av bourne94:

Off topic:
Visste inte ens att det fanns datorer i Högsäter:P:P

Jag är mest förvånad över att ni ens vet att Högsäter finns med på kartan!

Dock som ni säcker ser på min stavning är jag innflyttat hit.... (så då är jag kanske ingen riktig Högsätersbo ändå?!) Men jag holder med, jag tror jag är den enda med dator här, 'alla' andra skruvar på sine stora am cars. ;P

Visa signatur