Dina bästa tips till den hugande datorspekulanten!

Permalänk
Medlem

Dina bästa tips till den hugande datorspekulanten!

Här tänke jag vi kunde hjälpas åt att dela med oss av korta men användbara tips för den som funderar på att bygga sin egen dator. Jag antar att alla som har byggt både en och flera datorer har lärt sig små lärdomar igenom åren. Här kan du dela med dig av dem till andra.

Meningen är att vi skall hålla det så allmängiltigt som möjligt. Tips som: "Köp två AMD 6850 och kör i CF" kommer ju knappast att vara aktuellt om ett halvår", medans "Lägg snarare några hundra extra på PSU än för lite" kommer förmodligen att vara ett bra tips även om tre år. Det går givetvis också att berätta vad du inte tycker folk skall göra.

Om det blir mycket svar skulle man kunna samanfatta det hela lite snyggt i första inlägget sen. Många kommer väl ha ungefär samma tips, så man kan grafa upp det lite snyggt eller något. Alla gillar grafer.

Ett alternativt trådnamn skulle väl egentligen kunna vara "Vad tänker du på när du plockar ihop en dator?"

Edit. Som utlovat har jag samanfattat första laddningen. Har godtyckligt slagit samman vissa saker för att inte få väldigt snarlika poster. Länkar också till de trevliga större inläggen här.

Mer uttömmande poster:

Grafik:

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Använd ESD-armband.

Permalänk
Medlem

Till alla "Första gången byggare" kom ihåg att sätta dit moderkortsdistanserna!

Bra guide för hur man bygger en dator: http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Läs på innan du köper!

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

kolla så att allt sitter i, är du helt säker? kolla då en gång till.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Dubbelkolla att alla strömkablar till grafikkort, moderkort och CPU-fläkt är ordentligt isatta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x | RTX 3080 | 32 GB DDR4 | 1TB M2

Permalänk

En otroligt klantig tabbe min kompis gjorde men tycker det är värt att nämna ändå för alla förstabyggare som mot all förmodan inte läst på vilket han inte gjort. Dra upp låsmekanismen till processorn innan ni sätter i den XD
Detta gäller så klart AMD processorer.
Det roliga var att den gick sönder, (vi fick blåskärm orsakad av processorn)
En till sak är att dubbelkolla är så att ramminnena sitter i ordentligt, datorn kan få för sig att inte starta om de inte är det. Det är ett riktigt klantmisstag men hände mig med en gammal dator jag plockade lite med
Glöm inte heller att stoppa i 4/8 pins kontakten till processorn, då startar den inte heller.
Som tidigare nämnt, läs på och lär dig INNAN du gör något!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Klister på denna?

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Läs manualer innan du börjar bygga, speciellt moderkortsmanualen.

Permalänk
Medlem

Får väl dra ett eget råd då också.

Läs recentioner av produkter på många olika ställen, verkar de skilja sig åt mycket försök titta på testmetoderna de använder och avgör vem du skall lita på

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Set till att veta ungefär hur saker och ting ska kopplas innan du ger dig in på det. Om du är osäker läs hellre manualen än att i värsta fall sabba en dyr komponent. Kontrollera att allt sitter ordentligt och kom ihåg 4/8 pins kontakt till processor(jag glömmer den ofta trots att jag byggd många datorer, inget "farligt" som händer om man glömmer det men datorn kommer inte starta).

Förövrigt, bli inte rädd att bygga datorn själv. Det är egentligen väldigt enkelt om man har någorlunda koll på saker och ting.

Permalänk
Medlem

Nörda in dig lite innan du beställer, häng här på forumet, kolla trådar om datorköp och "Datorn startar ej" så har du automatiskt koll på vart allt ska sitta samt vanliga "noob-misstag" osv.
Köp inte delarna på teknikmagasinet eller Kjell & CO, du får inget bra där... Använd prisjakt, köp från butiker med gott omdöme. Våga fråga här på SweClockers!

Många klagar på att det skapas för mycket trådar i stil med "Köpråd speldator 9k" osv, men jag tycker inte att det gör något. Ofta har man något eget önskemål, eller nån egen fråga.

Sammanfattning: Läs på innan, våga fråga!

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Överklocka inte om du inte vet vad du håller på med. Rör inte bios i onödan.
tex min kommpis skulle prova att klocka. Det första han gjorde vara att dru upp vcoren till 1,9 (hejdå dator)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Kolla så att alla delar passar, tex så man inte köper ett 1366 mobo och 1155 cpu.
kolla vilka ramminnen som passar tex inte köpa ddr2 minnen till ddr3 kort, dual/triple channel.
Och som sagt använd ESD-armband och sätt dit moderkorts distanserna

Permalänk
Hedersmedlem

Förvänta dig aldrig att din dator är "framtidssäker", hur dyr den än är (var).

Permalänk
Skrivet av conluceo:

Här tänke jag vi kunde hjälpas åt att dela med oss av korta men användbara tips för den som funderar på att bygga sin egen dator. Jag antar att alla som har byggt både en och flera datorer har lärt sig små lärdomar igenom åren. Här kan du dela med dig av dem till andra.

Meningen är att vi skall hålla det så allmängiltigt som möjligt. Tips som: "Köp två AMD 6850 och kör i CF" kommer ju knappast att vara aktuellt om ett halvår", medans "Lägg snarare några hundra extra på PSU än för lite" kommer förmodligen att vara ett bra tips även om tre år. Det går givetvis också att berätta vad du inte tycker folk skall göra.

Om det blir mycket svar skulle man kunna samanfatta det hela lite snyggt i första inlägget sen. Många kommer väl ha ungefär samma tips, så man kan grafa upp det lite snyggt eller något. Alla gillar grafer.

Ett alternativt trådnamn skulle väl egentligen kunna vara "Vad tänker du på när du plockar ihop en dator?"

Förberedelser:

- Review, reviews och åter reviews!!! Sätt dig in i marknaden och ha ett öppet sinne för nya aktörer.

- När du hittat paketet du vill ha ska du välja nätagg utefter det. Det finns bra kalkylatorer för detta ändamål. Ha i åtanke att om det finns utrymme för två grafikkort på moderkortet och du bara skaffar ett i början, är det en väldigt bra idé att köra kalkylen som om du hade två, och välj för guds skull ett bra fabrikat på nätdelen!

- En viktig punkt är att prioritera prestandan. Många gör misstaget att dom köper för kraftfulla processorer till för svaga grafikkort, vilket ger dem en direkt flaskhals som gör att du kastat den där extra tusingen på prollen i sjön. Samma sak gäller RAM-minne. 2gb räcker när du surfar och arbetar i ordbehandlingsprogram, 4gb till en speldator, 8gb för Overüberkilldatorn / högtrafikerad server / CAD-stationer, 16gb - Don´t even think about it...

-Jag har en liten tumregel(som kan ändras med åren) att du ska lägga 1.5ggr mer på grafikkort mot processorn. Exempelvis, om du tänkt köpa ett 6870(1600:-) så gäller Phenom 2 955(1100:-), om du verkligen vill ha en SB i7 2600k(2700:-) så få du gott slänga på ett GTX580/6950CF(ca 4000:-) för att inte förlora all prestanda som i7an ger.

Själva köpandet:

- Gå in på www.prisjakt.nu och leta rätt på alla de produkter du ville ha i datorn. Lägg de sedan i kundvagnen och kolla i vilka butiker, i kombination till priset som är bäst. Det är en högst trevlig funktion

- Glöm för faen inte ESD-band. Jag brukar hoppa över det när jag bara ska möblera om lite i datorn, men det är bara för att jag ibland är lite dum i huvudet. ESD-skador behöver inte visa sig på en gång, men om du har otur kan du minska livslängden från flera år, till några dagar.

Byggandet:

- Se till att du har tid för det! Jag brukar vilja lägga minst en timme på ett vanligt bygge, och kanske två om det ska bli snygg kabeldragning osv. Och det inkluderar inte installation av OS, utan det är bara den fysiska byggtiden.

- GLÖM INTE MODERKORTSDISTANSERNA!!!

Jag hoppas att jag tillfört något

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

* Vid bygge av speldator, prioritera grafikkortet. En processor av högre mellanklass räcker för att driva det mesta i grafikkortsväg. Undantaget är om man tänkt sitta på samma processor länge och sedan enbart tänkt byta grafikkort de närmsta åren. Men välj då inte absoluta high-end, utan lägg dig snäppet under. Det allra bästa brukar komma med ett pris som inte står i proportion mot prestandaökningen jämfört med det näst bästa alternativet.

* Vid bygge av tyst dator, prioritera en bra tredjeparts CPU-kylare, med stor och långsamtgående fläkt, samt ett grafikkort med en tystgående kyllösning. Därefter kan man titta på ett tystgående lagringsmedia (SSD är att föredra som systemdisk) och ett tystgående nätaggregat. Först därefter är det någon verklig mening med att titta på ett bra dämpat chassi. Att tysta ned komponenterna ger myyycket mer än att hysta in lite vad som helst i ett dämpat chassi. Ett dämpat chassi är mest till för att dämpa ned de sista procenten av missljuden.

* Vid komponentval, se till vad datorn skall användas till och vad budgeten är. Lista vad just du har för prioriteter (och ange det väldigt klart om du ber om råd här på forumet, annars utgår alla från sina egna preferenser, som kanske inte alls är samma som dina)

* När du skall köpa nätaggregat, undvik de allra billigaste modellerna, då de ofta snålat in på komponentkvaliteten och i vissa fall ,som t.ex. ACE gravt överdriver effekten som deras aggregat klarar av att ge. Därmed inte sagt att man måste ta de dyraste alternativen (mellanklasserier från kända tillverkare duger bra). Kolla även upp i recensioner (främst av grafikkort), hur mycket din burk kan tänkas dra i värsta fallet (förr var det under Furmark, men numera lägger grafikkortstillverkarna in spärrar i drivrutinerna som stryper grafikkorten i detta test. Numera körs Vantage istället som lasttest, vilket motsvarar ett tungdrivet spel), lägg dig sedan 100-200W över detta värde vid val av nätaggregat (så har du marginal för framtida uppgraderingar). Om man tänkt komplettera med ett grafikkort till, så bör man se vad en rigg med CF/SLI drar istället. Se efter noga hur de mätt, ofta mäter de Effekten som dras av hela burken, från väggen. Detta ger att den verkliga effekten som dras av komponenterna är mindre än det uppmätta värdet, hur mycket beror på vilket nätaggregat som används i recensionen, i Sweclockers fall används ett aggregat med 90% effektivitet i AC/DC-omvandlingen, vilket ger att det angivna värdet skall multipliceras med 0.9 för att få fram komponentdraget. Den framräknade siffran är den som man använder för att bestämma vilket nätaggregat man behöver. Visserligen är testriggar ofta rätt slimmade, men å andra sidan används ofta effekthungriga överklockade high-end processorer, som drar rätt mycket mer effekt än vad en normalklockad högre mid-end processor drar, så värdet stämmer ganska väl, även om man råkar ha ett par hårddiskar mer än testsystemet.

* Kolla upp så distanserna i chassit hamnar där det finns hål på moderkortet (och se till att distanser är monterade), annars finns stor risk för kortslutningar och komponentskador.

* I lite trängre chassin är det en bra ide att montera på CPU, CPU-kylare och minne innan moderkortet monteras i chassit. Om man har en stor tredjepartskylare är det en fördel att även montera 4-pins ATX-kontakten innan moderkortet monteras, annars kan det bli svårt att nå in under kylaren när moderkortet sitter monterat i chassit.
I de lite mindre chassina är det även en god ide' att kontrollera hur mycket utrymme det finns för grafikkortet, samt hur långa de grafikkort är som man funderar på att köpa (gäller främst om man tänkt köpa lite mer high-end grafikkort som kan vara långa).

* När det är dags att sätta i minikontakterna för start, reset etc. kolla upp noga i manualen hur det skall sitta och dubbelkolla mot märkningen bredvid kontakterna på moderkortet när du monterar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Fixat massa skit och förtjänar därmed att bumpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker man ska lägga mellan 10% av budgeten på chassit +-200 lite mindre på budgetbyggen och lite mer på prestendaburkar, då chassit kanske inte verkar viktigt men gör stor skillnad om du vill vara riktigt nöjd med burken!

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

Läs på ordentligt! Jag byggde min första dator för några månader sen och jag satt minst två månader och kollade reviews och guider hur man bygger. Inte för att jag ville vara säker utan för att jag inte hade pengar men ändå När jag packade upp chassit fick jag inget direkt första intryck för jag visste redan exakt hur det såg ut överallt. Skulle jag köpa första veckan jag kom på tanken skulle jag t.ex ha tripplechannelminnen till en amd-processor och ett moderkort för 500kr.

Så kolla upp mycket. Det räcker inte att bara göra en tråd här och sedan ta ett paket som verkar bra bland kommentarerna. Meningen med att bygga en dator är ju att du får delarna du vill ha och tar du första bästa länk får du vad någon annan vill ha. Kolla på reviews och bestäm dig för vilken typ av chassi du vill ha, om du vill ha ati eller nvidia, intel eller amd, och när du tror att du har ett paket så kolla på massa reviews på alla delar som är med. Det lönar sig i längden.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

http://pcityourself.com/ Bra guide som tydligt visar hur man ska sätta ihop en dator. Hjälper även till med komponentval och mjukvara.