Permalänk
Medlem

Nya datorhögtalare 3.5k

Har tänkt att byta upp mig från mitt gamla cambridge soundworks fps2000 till ett 5.1 istället. Är ganska kräsen när det gäller ljud för att jag spelar eller tittar på film. Har tittat runt lite på logitech z 5500 men många säger att det är bra och andra inte... Jag har ganska litet rum men efter som jag spelar spel måste jag ha surround. Högtalarna ska ha digital anslutning då jag ska använda det till min nya laptop.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

Har tänkt att byta upp mig från mitt gamla cambridge soundworks fps2000 till ett 5.1 istället. Är ganska kräsen när det gäller ljud för att jag spelar eller tittar på film. Har tittat runt lite på logitech z 5500 men många säger att det är bra och andra inte... Jag har ganska litet rum men efter som jag spelar spel måste jag ha surround. Högtalarna ska ha digital anslutning då jag ska använda det till min nya laptop.

Hejsvejs!
Z5500 kan du glömma för det är skräp,hur prisvärt det än är.
Vill du ha bra grejer där du kan spela högt och ändå ha bra ljud så köp M-audio BX8a.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Båda förslagen ovan är bra. Vill du verkligen ha surround så skaffa antingen:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=4109
eller
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud-hemmabio-hifi-hemmabio-for...

Sen behöver du högtalare också. T.ex:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4188 (finns i fler färger)
eller
http://www.fynda.se/index.php?prodid=1411
eller något liknande högtalarpaket.

Permalänk
Medlem

Nja... Dom är väldigt för stora... dom ska få plats på ett skrivbord som är ganska litet.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.

Permalänk

aja, inte z5500 iallfall hoppas jag....

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas iaf att du inte kommer placera alla 5 högtalarna på skrivbordet framför dig.

Permalänk
Medlem

Håller med ska man har ett 5.1 på skrivbordet så är det pengar i sjön.
Köp då hellre M-audio BX8a som jag länkade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Jag hoppas iaf att du inte kommer placera alla 5 högtalarna på skrivbordet framför dig.

center,höger,vänster fram sen dom bakre hänger jag i taket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Håller med ska man har ett 5.1 på skrivbordet så är det pengar i sjön.
Köp då hellre M-audio BX8a som jag länkade innan.

Fortfarande för stora... Asså jag har två sateliter bakom skärmen som är lagom och dom är ca 12x12cm stora...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

Fortfarande för stora... Asså jag har två sateliter bakom skärmen som är lagom och dom är ca 12x12cm stora...

Med köp en 5.1receiver och 5.1högtalarpaket från fynda så blir det bra.
Datorhögtalare bör undvikas,förutom Edifer kanske men annars nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Med köp en 5.1receiver och 5.1högtalarpaket från fynda så blir det bra.
Datorhögtalare bör undvikas,förutom Edifer kanske men annars nej.

Jag vet... Men jag har fortfarande ingen plats för dom ._.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

Ok,vad är det som inte får plats?
Köp dig ett större skrivbord om det är trångt.

Permalänk
Medlem

Har du inte plats för ordentliga högtalare tycker jag inte att du skall köpa 5.1 men det är upp till dig. Tycker helt klart att du skall börja med 2.1 och en bra förstärkare för det priset och uppgradera när du har råd och plats.

Om inte detta skulle gå för sig så tycker jag http://www.fynda.se/index.php?prodid=4366 är ett helt okej paket men det är ju dock en bit över din budget.

Små + billiga + bra går sällan ihop och man måste kompromissa med något. z5500 kompromissar med ljudkvalitén.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

du ställer skärmen på centern och vänster och höger på några billiga stativ. tex http://www.elgigantenbusiness.se/m4n?cat1id=905&famid=0&manid...
dyrare http://www.fynda.se/index.php?prodid=4366
sen så skulle du väl hänga dem bakre i taket?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Hur mycket plats har du till högtalarna? Paketet från Proson mde de små sateliterna är ju väldigt små redan.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Hur mycket plats har du till högtalarna? Paketet från Proson mde de små sateliterna är ju väldigt små redan.

Jag har ett skrivbord med hyllor ovanför skärmen så jag har bara 2cm jämte skärmen på båda sidor... Men bakom så kan jag max ha 20x30cm högtalare...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolsa:

Jag har ett skrivbord med hyllor ovanför skärmen så jag har bara 2cm jämte skärmen på båda sidor... Men bakom så kan jag max ha 20x30cm högtalare...

Du kommer inte få bra ljud på något sätt alls om du har så lite utrymme.
Kanske dags att byta/modifiera skrivbord?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Du kommer inte få bra ljud på något sätt alls om du har så lite utrymme.
Kanske dags att byta/modifiera skrivbord?

Det är därför jag ville ha typ logitech eller nåt... Jag får tänka lite först.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lolsa:

Det är därför jag ville ha typ logitech eller nåt... Jag får tänka lite först.

Logitech? ush... Då är det bättre med hörlurar för billigt pris

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Logitech? ush... Då är det bättre med hörlurar för billigt pris

Jag vet.. Men jag vill ha minst 4.1 så jag kan spela utan att ens titta på skärmen..( inte för att jag kommer det xD)

Visa signatur

Permalänk

Det spelar ingen som helst roll vilket ljudsystem du köper om högtalarna delvis kommer stå bakom skärmen (om jag har förstått det rätt) Satsa på ett bättre skrivbord/hyllösning eller sätt upp högtalarna på väggen, alternativt häng dem i hyllan om det går. Lägg gärna upp en bild o länka en hit, kunde inte hitta något galleri som du skapat.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av lolsa:

Jag vet.. Men jag vill ha minst 4.1 så jag kan spela utan att ens titta på skärmen..( inte för att jag kommer det xD)

hmm, vad onödigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Det spelar ingen som helst roll vilket ljudsystem du köper om högtalarna delvis kommer stå bakom skärmen (om jag har förstått det rätt) Satsa på ett bättre skrivbord/hyllösning eller sätt upp högtalarna på väggen, alternativt häng dem i hyllan om det går. Lägg gärna upp en bild o länka en hit, kunde inte hitta något galleri som du skapat.

Jag säger detsamma.
Det är inte värt att köpa något om du måste ha högtalarna bakom skärmen. Det går bara inte.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare