Copyswede skjuter upp kopieringsavgiften till den 1 september

Permalänk
Melding Plague

Copyswede skjuter upp kopieringsavgiften till den 1 september

Elektronikbranschen får andrum när Copyswede går med på att skjuta upp den tilltänkta kopieringsavgiften på externa hårddiskar och USB-minnen till den 1 september.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

JAG kan betala för MIN privatkopiering, men jag tycker inte att alla som köper en hårddisk ska betala för något som bara vissa gör. är inte kollektivbestraffning olagligt?

Permalänk
Medlem

1 september, blir väl att importera hårddiskar från tyskland eller nåt efter det....

Permalänk
Medlem

undrar hur mycket pengar som kommer läggas på att komma runt lagen om den nu går igenom

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Känner ingen som kör med privatkopior. Jag själv köper 99% av allt jag använder, sen testar jag allt först. Är bolagen inte redo att ge mig möjlighet att göra det lagligt får jag fråga min "kompis".

Galet att folk ska behöva betala för att använda lagligt förvärvade kopior -,-'

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av GenKaan:

Känner ingen som kör med privatkopior. Jag själv köper 99% av allt jag använder, sen testar jag allt först. Är bolagen inte redo att ge mig möjlighet att göra det lagligt får jag fråga min "kompis".

Galet att folk ska behöva betala för att använda lagligt förvärvade kopior -,-'

efter att ha betalat ett par hundra mer för hårddisken har jag inte råd att KÖPA min musik också.... så finns det nog endel som kommer att tänka

gj copyswede, gj

Permalänk
Medlem

Copy my ass, jävla legaliserade tjuvar!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Ska det inte vara den 11september? Om det ska införas hur många procent kommer copyswede ta till egen ficka?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Ett sätt till att jävlas med oss medborgare, tack vare dom blåa mesarna (smurferna a.k.a. borgarna). ^^

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Hedersmedlem

De kommer inte få in så mycket pengar som de tror och då kommer de att bli sura för det och kommer att hitta på något annat för att få in pengar som de aldrig hade rätt till. Extra avgift på Spotify för alla Svenskar då vi kanske kopierar Svensk musik till mobiltelefonen är nog på gång skall ni se. Eller om man köper Svensk musik för nedladdning måste en kopieringsavgift tas ut då själva nedladdningen är en kopiering....etc etc

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Vad skulle hända som en återförsäljare, t ex Inet eller Komplett, bara valde att blåneka och sälja utan avgiften? Då Copyswede inte är en statlig myndighet kan de väl knappast ha någon makt att kräva pengarna?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Då har vi hela sommaren på oss att bygga upp ett stort lager och sälja importerade och billigare diskar med full kvalité då?

Skämt åt sido så tycker jag att Copyswede är värda all "huvudvärk" dom kan få.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av upl8447:

Ska det inte vara den 11september? Om det ska införas hur många procent kommer copyswede ta till egen ficka?

Det vet ingen, de har ingen offentlig redovisning. Det är för allmänheten, för företagen, för privatpersoner och för artisterna som får bidrag HELT okänt hur mycket av intäkterna som går till artisterna som ansöker om dem.

Det är det sjukaste med hela CopySwede grejjen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag är beredd att betala för rätten att få privatkopiera men då vill jag betala det när jag köper originalet, alltså musiken, filmen eller vad det kan vara. Samtidigt så ska det i så fall heller inte få finnas något kopieringsskydd om jag köper en produkt med rättighet att kopiera (de kan sälja alternativen med kopieringsskydd billigare för de som inte vill betala för kopieringsrätten). Jag tycker det är fel att jag ska behöva betala för andras privatkopiering när jag köper en extern hårddisk som jag ska ha för att kopiera egna videofilmer jag filmat med videokameran t.ex.

Permalänk
Medlem

betala för sin lagliga priVatkopiering... var det inte lagligt redan...?

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv

CopySwede kan suga min.....

Permalänk

Det dom gör är kollektivbestraffning, och jag tycker inte heller att man ska behöva betala för att man ska få lagra bilder man själv tagit, får jag pengar för det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Allt, vad vinner dom på att hjälpa artister?! Ingenting + att dom går minus

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

kan någon berätta för mig vad detta innebär rent praktiskt? jag är lite trög kring denna lagstiftning..

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Elektronikbranschen får andrum när Copyswede går med på att skjuta upp den tilltänkta kopieringsavgiften på externa hårddiskar och DVD-spelare till den 1 september.

Va, på DVD-spelare med?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över att så många röstar nej på frågan.
Om vi har en vettig privatkopieringslagstiftning, vilket vi i teorin faktiskt har, så skulle jag inte se några problem med de här avgifterna.
(Eller jo, det skulle jag, men mer om det senare.)

Det största problemet som jag ser det är att de vill både ta ut mer ersättning för privatkopiering samtidigt som dom vill begränsa privatkopieringen mer och mer.
Jag tycker t.ex. det borde räknas som privatkopiering om jag istället för att spela in ett tv-program på en tv-kanal jag betalar extra för att ha tillgång till väljer att ladda hem avsnittet senare i veckan istället eftersom jag inte hade tid och lust att se det när det sändes.
Osv.

Sen har jag så klart stora invändningar emot just hur de här avgifterna är utformade och vad de läggs på. Men principen som sådan står jag bakom.

Permalänk
Medlem

Det enda Copyswede gör är att skjuta skivindustrin i foten. Nu är ju detta inget nytt, det har funnits sen 80-talet med kassettband osv. Men det är bra att bli påmind.

Tur att man som hyffsat teknikkunnig vet hur man undviker sånt här skit.
http://www.webhallen.com/hardvara/109192-deltaco_externt_kabi...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Hampa, jag tror inte det handlar om att man inte har råd, det är den faktan att man inte vill betala för något man inte använder, varför skall copysweden få 200 kronor av mej för att jag vill ha en hårddisk för att ta backup på mina foton?

Permalänk
Medlem

@hampa Tänk på studenter och ungdomar?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av hampa10:

Det här handlar om PRIVATkopiering. Det har ingenting att göra med piratkopiering över huvud taget. Jag håller med om att det här är fel. Helt plötsligt kostar det ännu mer att köpa en skiva eller en film för att du även måste betala extra för den hårddisken du för över filmen på för att du är rädd om skivan. Dumt och idiotiskt. Vi är motsatta till detta av ren princip. Summan är ingen större fråga, det är anledning till varför det införs.

Inlägget är borttaget
Permalänk
Medlem

Det hade ju varit mycket bättre om förhandlingarna strandade och det blev en rättsprocess som det stod om i förra artikeln. Skulle väl gissa att det är anledningen tilll att Copyswede gick med på att skjuta upp avgiften då det är långt ifrån självklart att externa hårddiskar och usb-minnen överhuvudtaget ska ingå i den s.k. "privatkopieringsersättningen".

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Minneskort för telefoner kameror osv då? Räknas det också in i detta?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Att ta ut avgift på något som säljs som ren produkt med motivation "Det kan användas för detta..." eller "Det skall kompensera för något annat" är ungefär samma motivering som att ta ut MERA avgifter på fordonsägande för att fordonet _skulle kunna_ användas tex vid rån. För att ersätta insatser kommer vi ta ut mer avgifter pga detta.

Mig vetandes så har man laglig rätt att kopiera sådant som du är ägare utav, OM ändamålet är privat bruk. Skulle det INTE vara så, betyder denna avgift att dom tar en avgift på något olagligt, och på så viss (om än omedvetet) gör det "lagligt". Eller vill dom erkänna att dom stödjer olaglig verksamhet? I detta syfte skulle dom själv slå ut sin egen motivering. Är det lagligt har dom inget med saken att göra....

Permalänk
Avstängd

Har tänkt på denna avgift ett tag så igår slog jag till.
Köpte en Western Digital 1TB och en i samma märke på 500Gb.
Så nu har jag så mycket plats att det räcker väldigt länge.

Visa signatur

ADHD - i7 950 4.0Ghz - Rampage III Extreme - Corsair Dominator-GT 6Gb DDR3 1744Mhz - SB X-Fi Titanium Fatal1ty Champion - TRUE Kylare - SLI 2 Gigabyte GeForce GTX 460 1GB - CorsAir Force SSD 60GB - Samsung F1 HD 1.5Tb - Seagate Barracuda 500Gb - Western Digital Elements Desktop 1TB - Cooler Master HAF X - CorsAir HX 1000W - 24 Tum LCD - Windows 7 Pro 64bit - Asrock Ion 3d 4Gb 152d spelare - Xbox360 Slim - Proj hemmaBio

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är dags för ett tredje världskrig!

Så att folk har viktigare för sig än att hålla på med skit som copyswede...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies