När är det dags att köpa ny dator?

Permalänk
Medlem

När är det dags att köpa ny dator?

Efter att mest slöspelat på konsoller då och då är jag sugen på att skaffa en spelduglig pc igen (det är nog 10 år sen jag sist hade det). Jag hade tänkt mig en dator som bara ska vara speldator, och tänkte budgetera runt 10.000 till den. Budgeten är exklusive mus, tgb, chassi, ljudkort (kommer antagligen använda usb-hörlurar) och skärm. Till skärm tänkte jag använda min iMac, så grafikkort som saknar displayport är uteslutna.

Frågan är när det är dags att slå till. Är det några nya generationer av moderkort/processorer/gpu som är på väg som kommer hamna innanför min budget under 2011? Jag behöver ingen ny maskin speciellt akut, så jag vill mest undvika att handla precis innan någon ny arkitektur droppar.

Tack.

Permalänk
Medlem

snart kommer ju bulldozer så kanske värt att vänta på det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

I höst kommer de nya generationen cpu från intel och AMD och de nya moderkorten kommer också ut då. så om du kan vänta så gör de.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Antielefant

Mja, Bulldozer kommer väl i sisådär Juli-Augusti, så höst vete sjutton. Vad gäller Intel är det LGA 2011 som kommer och det i november-december, och det är inte en ny generation utan fortsättningen på nuvarande Sandy Bridge. Rent praktiskt tvivlar jag på att endera lansering påverkar priset särskilt nämnvärt på befintliga 1155-plattformen mer än de vanliga prisfallen pga ålder, dock kommer befintliga AM3-plattformen att vara ganska utdaterad i höst.

Vad gäller grafikkort är det också november-december som gäller, både för Southern Islands (Radeon HD 7xxx) och Kepler (Geforce GTX 6xx).

Med sex månader tillgodo innan någon större förändring på marknaden är frågan om det är värt att vänta, för det finns alltid något nytt om sex månader. Ska du köpa nytt nu är det däremot en Sandy Bridge på sockel 1155 jag rekommenderar, då det är den plattformen som fortsätter vara aktuell även efter årsskiftet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

köp en begagnad samtidigt som du har ett spel som du hemst gärna skulle vilja spela..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"