Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Vad har ni sweclockare för datorhögtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Det är mycket , möjligt att du har rätt Men den brummar på fint ^^

Jo.
Jag skulle snarare tro att den går till kanske 35-40Hz i bästa fall.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ala_95:

Jo.
Jag skulle snarare tro att den går till kanske 35-40Hz i bästa fall.

ladda hem en tongenerator och lyssna, man hör ju iallafall hur responsen i rummet blir.

www.tolvan.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

ladda hem en tongenerator och lyssna, man hör ju iallafall hur responsen i rummet blir.

www.tolvan.com

Det är smart.

Jag körde ett bassvep från 20-200Hz en gång när jag hade min XTZ sub inkopplad och det var löjligt hur det gick som en berg och dalbana. Så lär fallet vara i de flesta rum.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Ja rumsresponsen blir hemsk med en basmodul, man ska ha flera ! då blir det betydligt jämnare energiutbredning i rummet, finns en artikel om det i en gammal (10-15år) MOLT där det beskrivs hur rumsresponsen påverkas ända tills man har 30talet basmoduler i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja rumsresponsen blir hemsk med en basmodul, man ska ha flera ! då blir det betydligt jämnare energiutbredning i rummet, finns en artikel om det i en gammal (10-15år) MOLT där det beskrivs hur rumsresponsen påverkas ända tills man har 30talet basmoduler i rummet.

Jag vet, jag vet...

Det är en av anledningarna till att jag inte bygger en baslåda utan jag bygger två.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ett par Zigmahornet (Fostex FE103E) och en liten, simpel 6-7 watts förstärkare. Bägge hemmabyggen. Haksläpp på de flesta som har lyssnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Ett par Zigmahornet (Fostex FE103E) och en liten, simpel 6-7 watts förstärkare. Bägge hemmabyggen. Haksläpp på de flesta som har lyssnat.

Zigmahornet verkade klart intressanta, 1400:- för elementen och ett besök på brädgården står på schemat.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Tror att Zigmahornet inte kan gå så mycket fel. Visst, man får ju ingen partyhögtalare med bas som känns i bröstet. Men mellanregistret måste ju vara underbart

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

jag körde innan på min vanliga stereo med Tannoy-burkar, ibland lurar AKG242HD, men tröttnade på att inte ha några specifika datorhögtalare, så jag köpte Edifier E3350, riktigt nöjd! Helt ok till datorhörnan.
http://www.oc.nu/datorer-kringutrustning/hogtalare-headset/da...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk

"Visst, man får ju ingen partyhögtalare med bas som känns i bröstet.". Nej, det blir det ju inte men har man en liten "datorhörna" så är det det inte långt ifrån. De pumpar mer bas än man kan föreställa sig. Och med en liten sänkning av mellanregistret i eq:n (inget filter, ett måste annars låter de lite hårt) så är man hemma. Funkar på det mesta, även hårdare musik. De kommer att hänga med en lång tid framöver. Sagt av en gammal hifi-nörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

"Visst, man får ju ingen partyhögtalare med bas som känns i bröstet.". Nej, det blir det ju inte men har man en liten "datorhörna" så är det det inte långt ifrån. De pumpar mer bas än man kan föreställa sig. Och med en liten sänkning av mellanregistret i eq:n (inget filter, ett måste annars låter de lite hårt) så är man hemma. Funkar på det mesta, även hårdare musik. De kommer att hänga med en lång tid framöver. Sagt av en gammal hifi-nörd.

Jo.
Har fullrange högtalare jag också. CSS EL70. Låter fantastiskt bra och basen är otrolig med tanke på storleken på elementen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vad har ni för datorhögtalare?
Altec Lansing CS 2.1 (recension med lite bilder).

Hur har ni det inkopplat?
Då mitt ljudkort har RCA-utgångar så är det 2xRCA -> 3.5mm.

Låter det bra? Vad tycker ni om era system?
Så jävla grymt så det finns inte! Går att dra på rätt så bra utan att det låter dåligt, mycket trevligt system för att spela upp rock/metal med.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Skrivet av Leovinus:

Audioengine 2 som reguljära högtalare och sennheiser hd25 proffslurar till musik, film och liknande för att få bättre volym och bättre akustik.

Audioengine 2 är ju grymma till musik och film

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Dynavoice Dynamite 10 5.0

Jag har Dynavoice Dynamite 10, Dynavoice Dynamite C-62, Dynavoice Dynamite S-61, Onkyos TX-SR607 och ASUS Xonar D2X/XDT. Även fast jag inte har sub så ramlar vissa saker ner från hyllorna när man drar upp volymen.

Redigering
Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jo.
Jag skulle snarare tro att den går till kanske 35-40Hz i bästa fall.

Vet du något program/sida där man kan testa?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Vet du något program/sida där man kan testa?

Finns ett program som heter burninwave.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag kör med Logitech Z4

Permalänk
Skrivet av DonRon:

Nöjd? Hur låter satteliterna om man drar ner basen? finns det något mellanregister? och basen är väl väldigt mullrig och bullrig som logitechbasar brukar vara eller? Vad tycker du om dom högtalarna? Dom har många bra recensioner men det är väl kanske folk som inte hört något bättre?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

En liten fråga eftersom folk kikar in här som kan mer om audio
Har en old Pioneer VSX-D511 förstärkare och har 2 möjliga front högtalare men vilka tror ni matchar bäst.

http://www.jamo.com/eu-en/products/a-210-description/
http://www.jws.se/jws/jws_c26e.php3

Har en http://www.jamo.com/eu-en/products/a-2sub-description/ "bas", är i paketet med dom där Jamo högtalarna.

Inga av dom är bra men vilket par tror ni passar bäst ;O

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

En liten fråga eftersom folk kikar in här som kan mer om audio
Har en old Pioneer VSX-D511 förstärkare och har 2 möjliga front högtalare men vilka tror ni matchar bäst.

http://www.jamo.com/eu-en/products/a-210-description/
http://www.jws.se/jws/jws_c26e.php3

Har en http://www.jamo.com/eu-en/products/a-2sub-description/ "bas", är i paketet med dom där Jamo högtalarna.

Inga av dom är bra men vilket par tror ni passar bäst ;O

Köp beg,kolla på rehifi eller åk dit,det ligger i Hjärup,har faktiskt varit där och kollat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Köp beg,kolla på rehifi eller åk dit,det ligger i Hjärup,har faktiskt varit där och kollat.

Jag kommer inte köpa något, det som är grejen
Dessa sakerna har jag och det får duga.

Har inte pengar till annat nu.

Permalänk

Jag sparade lite saker när jag och polaren kom på att vi inte skulle ha studio ihop längre. Ena datorn har ett EMU 1210 kort och den andra ett Cakewalk UA-25. Båda går till en lite Behringer 602 mixer och till ett par Genelec 1030A. Ibland blir det lurar: beyerdynamic DT-250. Låter helt underbart, till och med efter 12 år...

Permalänk
Medlem

Körde med en gammal Marantz sr 6200 och nå pioneer "minns inte namnet" 5.0 högtalare och en proson 10" bas innan men då det blev stulet och jag fick knappt ut nå pengar för så gammla saker så köpte jag Edifier hcs5640 " http://www.edifier-international.com/products/edifier-multime... för pengarna. Fungerar helt klart i en datorhörna.

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Creative I-Trigue 3220

förvånansvärt bra ljud från dessa, aldrig strulat under 5 år.

Permalänk
Medlem

Till datorn kör jag:
Ace G35 2.0 - Anledningen är att jag ville ha något billigt men som ändå ger ett hyffsat ljud, jag har även en laptop som jag ofta tar med mig och då är dessa guld värda då man endast pluggar in dem i usb och aux. Ljudet är ok, över förväntan med tanke på priset (250kr)
http://www.aceofsweden.com/ace/sound/speakers/g35.html

Headset:
Steelseries Siberia v2 White - Jag är mycket nöjd med detta headset. Jag har inte så mycket att jämföra med men de sitter skönt även när jag använder glasögon, ljudet är bra speciellt surrounden i spel. Det är skönt att kunna dra in micken när man inte använder den. Det negativa som jag tycker är när man sitter på LAN eftersom v2 effektivt stänger ute ljud så är det inte alltid så lätt att höra vad de andra säger när man spelar.
http://steelseries.com/products/audio/steelseries-siberia-v2

Till TVn:
LG J10HD - 2.1 system som låter ok vid filmtittande, ljudet för musik är mycket bra. Jag köpte systemet från ett konkursbo och fick det för en väldigt bra penning vilket vad anledningen att jag köpte det. Det som är bra förutom ljudet är bilden från dvd, designen och att den har en hdd på 80gb som fungerar bra att lägga in musik på. Det negativa är att den är väldigt seg att starta det tar ca 30 sek innan den är igång, meny systemet är riktigt segt och klumpigt utformat, kontrollens sensor fungerar kasst mot själva enhetens sensor. Man behöver sikta nästan exakt på sensorn för att man ens skall kunna använda den.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=138973 (eftersom LG har slutat tillverka produkten så blir det länk från prisjakt)

Musikspelare:
Harman Kardon Go + Play - Ett av mina bästa inköp någonsin! Ljudet i den slår det mesta annat i samma kategori (bärbara ipod-dockor) Basen är tung, diskanten är grym och mellanregistret utmärkt. Eftersom den har 2st 3,5 tums basar på baksidan så blir det ett ordentligt tryck både när man spelar den ute och inne, den väger 4,6kg utan batteri (8st LR20 krävs för att driva den i batteridrift) något som vittnar om hur grymt väl-byggd den är. Den har varit mig trogen i tre år och den har varit med på stranden, i skogen, på jobbet (nattjobb kräver musik), på segling mm utan att gå sönder eller på något sätt låta sämre! Helt fantastisk och alla som lyssnar på den vill ha en egen! Nu har jag öst massa beröm på den och det är dags att ta det negativa - eftersom den väger så mycket som den gör och är något otymplig att bära så kan det vara lite jobbigt att ta med den. Men det är en petitess i sammanhanget!
http://se.harmankardon.com/harman-kardon-produkter-detail-se/...

Hörlurar till mp3:
Klipsch S4 white - Mitt nyaste inköp, jag fick dem för tre dagar sedan så hårdtestat har jag inte hunnit med, jag har haft dem spelande i runt 36 timmar för att bränna in dem och vad jag har läst så skall man bränna in dem i runt 100timmar innan de fungerar som bäst. Men vad jag kan säga om dem hittills är att ljudet är fantastiskt välbalanserat och rent, basen tar aldrig över och diskanten skär inte i öronen. Att lyssna på samma låt med dem jämfört med mina tidigare Skull Candy (sorry) plugs eller Koss Spark Plug är en otroligt stor skillnad. Mina Skull Candy lurar sprakade, ljudet var ganska svagt och både bas och diskant saknade djup, Koss Spark plug dämpar visserligen ljud från runt omkring dig otroligt bra men basen är på tok för hög och ljudet i övrigt är halvdant.
Det negativa som jag har läst om Klipsch S4 är att sladden korvar sig lätt och att kvalitén på sladden är låg. Jag hoppas att detta inte gör att de börjar glappa efter ett tag. Men tydligen så är garantin (2år bytesrätt) välfungerande.
http://www.klipsch.com/image-s4-black-in-ear-headphones

Det var nog allt

Edit: Såg nu att tråden var för datorhögtalare ... Skit samma jag tar med allt!

Visa signatur

MSI P67A-G45 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3.8GHz | Geforce GTX 1060 6GB DUAL | Corsair HX 750W 80+ | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Samsung SSD 850 EVO 500GB | 1TB Seagate Barracuda 7200rpm | Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 | Fractal Design Define R3, Titanium

Permalänk
Medlem

Tja, ska köpa datorhögtalare så jag tog den här tråden istället för att göra en ny. Ska använda dom till att lyssna på musik och spela. Hade tänkt lägga ner 400-600 kr. Hittils har jag hittat denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=456734 Är inte så inne på det här med vad som är bra och inte ljudmässigt. Så är denna bra eller åtminstone duglig? tipsa gärna om ni vet någon bättre!

btw: vill ha ett 2,1 system

Permalänk
Avstängd

Ett kit Logitech Z-5500 kopplade med coax, fungerar bra med basen nerdragen till 3 pinnar

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Sitter med ett par KRK RoKit RP-5 G2 studio monitorer och ett par AKG K240 Studio, som just i detta nu glappar väldigt mycket, men det verkar vara i kabeln så blir att beställa en ny. Både RP-5'orna och K240'n ska sitta i kopplade i mitt Focusrite Saffire PRO 24 externa ljudkort, men pga avsaknad av firewire stöd på moderkortet så kan jag inte koppla in det förens imorgon då mitt kontrollerkort bör dyka upp :3

Har dock provat allt lite snabbt i brors dator, det lilla och ojusterade jag hann testa så lät mycket mycket bra där.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GladiatorN:

Ett kit Logitech Z-5500 kopplade med coax, fungerar bra med basen nerdragen till 3 pinnar

Z5500 är hemska med digital då DACen i z5500 är skräp
Blir bättre ljud o köra analogt. Även när jag hade skräpljudkort som Audigy 2 ZS så var de stor skillnad på analogt och digitalt.

Permalänk
Medlem

Kör med dom just nu och de fungerar fin fint, och när ja inte vill störa folk så har jag SoundBlaster Alpha3D

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White