Vilket 6950 erbjuder bäst kylning?

Permalänk
Avstängd

Vilket 6950 erbjuder bäst kylning?

Hej, provat lyckan på sweclockers IRC-chat men möttes av en ganska låg nivå där, och utan att egentligen fått ett riktigt svar sket jag i det och vände mig hit i stället.

Nu till sak. Har bestämt mig för att köra dubbla 6950's för upplåsning, överclockning i CF. Jag undrar följande: Vilken modell/tillverkare ska jag välja för att få bäst kylaregenskaper?

Jag har kikat på Powercolors PCS++ variant oh den verkar riktigt bra, dock finns den inte i lager nån stans i sverige. Närmaste jag kunde komma var Club3D som också kör samma typ av kylare, med dubbla 92mm fläktar, är denna kylare bättre än referenskylaren? BILD: http://www.prokoo.com/images/Schede_video/CGAX-69548F.jpg

Är den inte bättre då? Och vet någon om det är möjligt att volt modda på alla 6950's i skrivande stund? Eller är det bara vissa modeller som har denna funktion?

Hur är MSI's TWIN Fozr modeller? värt de extra hundralapparna? Förslag gärna, jatack

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Jag föredrar referenskortet då dessa blåser bort det mesta av luften ut genom chassit. Eftermarknadskylarna blåser ut nästan ingen luft alls vilket ställer lite högre krav i ventilationen i chassit.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Jag föredrar referenskortet då dessa blåser bort det mesta av luften ut genom chassit. Eftermarknadskylarna blåser ut nästan ingen luft alls vilket ställer lite högre krav i ventilationen i chassit.

Har också tänkt på detta. Men rätt bra kylning och luftström genom chassit + en stor 200mm fläkt högst upp på chassit. Rent överclockningsmässigt är Club3d bättre?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

det 6950 som finns i lager i sverige med bäst kylning antar jag är denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815629 2GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=825954 1GB

Jag väntar på pcs++ då man kan "out of the box" låsa upp till 6970 till priset av ett 6950
http://www.overclockers.com/powercolor-hd-6950-pcs-review/

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Entusiast

Jag skulle satsa på ett Twin frozr III:)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tänk på att många av korten med eftermarknadskylare inte har möjlighet att låsas upp...

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på ett Asus 6950 Direct CUII och jag måste säga att det är en fröjd. När jag sedan vill köra Crossfire sätter jag bara det här kortet i port nr 2, och sedan ett av referensmodell i port 1.

Varför är då just Direct CUII bäst?

1. 3-slotskylare med två 92mm-fläktar samt en massiv kylfläns.
2. Ljudnivån. Vid 100% låter kortet en del, men tur är då att det aldrig kommer över 30% vid full belastning i Furmark, och vid det laget finns det inget tvivel om att det är den tystaste kylaren för 6950 just nu.
3. Överklockningsförmågan. Jag har mitt kort på Core: 980mhz och Mem: 1400mhz, och med den bonus man får när man låser upp kortet gör att det inte till ett svårt val. SweClockers test vid lansering visade att deras ref.kort "bara" hann komma upp i 855mhz/1350mhz innan det blev instabilt.
4. Utseendet. Finns nog inget grafikkort som ser mer "Bad Ass" ut. Helt underbart!

Nu till nackdelarna:

1. Inte av referensmodell, vilket gör att vattenkylning eller byte av kylare blir väldigt svårt.
2. 3-slotkylaren tar upp en hel del plats (ca 3cm extra på längden och en till slot mot referenskortet)
3. Om du vill köra Crossfire kommer du inte kunna överklocka lika högt på grund av att du inte kan ha en 3-slotskylare i första porten utan att täcka över minst en till, och därför kommer det behöva anpassa sig efter ditt kort av referens som sitter i första porten.

Summan: Om jag skulle vilja slå till på crossfire direkt skulle jag nog inte köpa det. Då skulle jag satsa stenhårt på referenskort med radialkylare som kan dumpa luften utanför chassit. Om du däremot vill köpa ett kort nu och inte är säker på crossfire så skulle jag köpt det alla dagar i veckan. Det _är_ det bästa 6950 med luftkylning, och det kostar knappt mer än ref. Mitt kort Idle:ar på 36c och ligger på runt 70c vid upplåsning och max överklock i Furmark.

Hoppas jag sorterat ut lite alternativ nu

Lycka till!

Mvh
Lukas

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

Kortet borde ha en bios-switch om du ska låsa upp det och det är inte många modeller som har det :S
Därför borde du satsa på referensdesignen och kanske byta fläkten på kortet. Annars kan du vänta tills 6950 pcs++ varianten kommer in igen... btw köpte det 3: de sista 6950 pcs++ kortet i Sverige ;P

Permalänk
Avstängd

Deathdancer, har du lyckats låsa upp ditt CUII med 6970 bios? Men den har inte dubbla bios va? Går det förästen att höja volterna på ditt Asus kort, om ja, vad har du volten på?

MSI's Twin fozr kort verkar inte gå att låsa upp, någon som kan prova mig wrong?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Deathdancer, har du lyckats låsa upp ditt CUII med 6970 bios? Men den har inte dubbla bios va? Går det förästen att höja volterna på ditt Asus kort, om ja, vad har du volten på?

MSI's Twin fozr kort verkar inte gå att låsa upp, någon som kan prova mig wrong?

Jag tänker ju inte sticka under stol med att det var lite eländigt att låsa upp kortet. Fick först leta reda på det BIOS som sitter på 6970 Direct CUII, och sedan blev det problem vid flashningen då mitt standardbios var skrivskyddat av någon anledning. Efter mycket om och men fick jag i alla fall till det genom en kontakt på overclockers.com . Jag kan försöka gräva fram lösningen om du skulle vara intresserad? Kortet har inte dubbla BIOS nej, men om du råkar flasha fel så kan du alltid flasha om det om du startar datorn med ditt inbyggda/ ett annat grafikkort. Låt dig inte luras av någon. Att flasha och höja spänningen på ett grafikkort _ÄR_ riskabelt. Garantin försvinner och du ger ditt kort en kortare livslängd.

Just nu kör jag kortet på 1.32v för att kunna ha det uppe i 950/1400mhz, men det finns en hel del utrymme uppåt, men jag har som princip att aldrig öka spänningen med mer än 20% utan att ha vattenkylning. Det finns för stora risker, och jag känner inte för att få ett till bokstöd...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Denna är inte upplåst redan från början som PCS++ men designen ser ut att vara detsamma.

http://www.indomo.se/13269-PowerColor-HD6950-2GB-GDDR5-800Mzh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag tänker ju inte sticka under stol med att det var lite eländigt att låsa upp kortet. Fick först leta reda på det BIOS som sitter på 6970 Direct CUII, och sedan blev det problem vid flashningen då mitt standardbios var skrivskyddat av någon anledning. Efter mycket om och men fick jag i alla fall till det genom en kontakt på overclockers.com . Jag kan försöka gräva fram lösningen om du skulle vara intresserad? Kortet har inte dubbla BIOS nej, men om du råkar flasha fel så kan du alltid flasha om det om du startar datorn med ditt inbyggda/ ett annat grafikkort. Låt dig inte luras av någon. Att flasha och höja spänningen på ett grafikkort _ÄR_ riskabelt. Garantin försvinner och du ger ditt kort en kortare livslängd.

Just nu kör jag kortet på 1.32v för att kunna ha det uppe i 950/1400mhz, men det finns en hel del utrymme uppåt, men jag har som princip att aldrig öka spänningen med mer än 20% utan att ha vattenkylning. Det finns för stora risker, och jag känner inte för att få ett till bokstöd...

Sliter snart mitt hår av vrede och hoppas innerligt att någon här på forumet kan hjälpa mig att undvika detta dystra öde. Har nyss, inatt typ, byggt ihop en ny dator och i valet av GPU föll det på Asus HD 6950 2GB Direct CU II (stort måste helt enkelt vara bra) då jag uppfattat att detta kort har en Dual bios lösning vilket det mycket riktigt har.

Har försökt både att flasha om till ASUS Direct CU II 6970 BIOS och bara låsa upp shaders med ett moddat 6950 bios men hur jag än gör och vilka vägar jag än tar så visar GPU-Z fortfarande bara 1408 Unified Shaders.

Har testat att både flasha med ATI winflash och via CMD och allt ser ut att gå jättebra och datorn startar om men inte några ytterliga shaders inte...

Sälla hjälp?

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Skrivet av PeeJii87:

.......då jag uppfattat att detta kort har en Dual bios lösning vilket det mycket riktigt har.......

har det en bios switch? isf glöm inte att sätta den på läge ett (det som är längst bort från kontakterna på baksidan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

har det en bios switch? isf glöm inte att sätta den på läge ett (det som är längst bort från kontakterna på baksidan)

Hej

Har vid varje försökt försäkrat mig om att BIOS Switchen är i läge ett. Vid något test jag gjorde så blev det inge bra (ingen bild alls efter omstart) och då ställde jag om till läge två och då fick jag bild igen.

Inga andra förslag? :S

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Antielefant

Du kanske har ett exemplar där shaderupplåsning inte är möjlig eftersom vissa av dessa är trasiga?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Du kanske har ett exemplar där shaderupplåsning inte är möjlig eftersom vissa av dessa är trasiga?

Känner att det är ett rimligt scenario och knappast något man kan ange som orsak vid reklamation misstänker jag? :S

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Antielefant
Skrivet av PeeJii87:

Känner att det är ett rimligt scenario och knappast något man kan ange som orsak vid reklamation misstänker jag? :S

Nej, eftersom kortet säljs som 6950 kan man inte hävda att det är fel på kortet för att det inte går att köra som ett 6970.

Det är inte alla 6950'or som är nedbinnade 6970'or, några har faktiskt defekta shaders och blir nedratade av den anledningen. Dessa går förstås inte särskilt bra att låsa upp, och låser man upp dem ändå brukar de inte vara särskilt stabila eller för den delen ens lämna bild.

Har varit så sedan dag 1, och chansen är större att man får ett som går att låsa upp än ett som inte klarar det, men risken har alltid funnits.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, eftersom kortet säljs som 6950 kan man inte hävda att det är fel på kortet för att det inte går att köra som ett 6970.

Det är inte alla 6950'or som är nedbinnade 6970'or, några har faktiskt defekta shaders och blir nedratade av den anledningen. Dessa går förstås inte särskilt bra att låsa upp, och låser man upp dem ändå brukar de inte vara särskilt stabila eller för den delen ens lämna bild.

Har varit så sedan dag 1, och chansen är större att man får ett som går att låsa upp än ett som inte klarar det, men risken har alltid funnits.

Typiskt att man skulle råka få ett sådant exemplar. Aja, tur är väl att CU II'an visat goda OC möjligheter med stock bios.

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag kan försöka gräva fram lösningen om du skulle vara intresserad?

Hej

Jag skulle däremot vara intresserad av den lösningen, ifall det inte är mycket till besvär. Jag har inte vågat försöka mig på att flasha om än. Vore lite surt om man t.ex. hamnade i samma sits som du gjorde där.