Datorn startar om en gång när jag sätter igång den, sen funkar den.

Permalänk
Medlem

Datorn startar om en gång när jag sätter igång den, sen funkar den.

Hejsan. Jag har ett lite störande problem med min helt nya dator. Varje gång jag startar den så startar den i några sekunder (5-10sek) sen stängs den av. Efter någon sekund till så startar den igen så funkar den och jag kommer in i windows o allt sånt. Undrar om någon vet vad som kan vara felet och kanske en lösning?

När den först startar syns ingenting på skärmen.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate 64 bit
Processor: INTEL i7 Quad 2600k 3,4ghz
Processorkylare: Noctua NH-D14
Moderkort: ASUS p8p67 Pro B3
Minne: 2x Vengeance 1600mhz 8gb (4gb á sticka) SINGLE CHANNEL (pga att cpukylare är för stor för dual channel)
Grafikkort: Gainward 9600gt golden sample 512mb
Hårddisk: Western Digital 1TB 7200rpm 6Gbit/sek 64MB Buffertminne
Nätaggregat: Noctua 750w Silver
Övrig kylning: 3x 120mm insug, 2x 120mm utsug, 2x 140mm utsug. Alla kan styras med egna fläktkontrollers.
Övriga komponenter: DVD-läsare
Temperaturer: Processorn ligger på- vad jag tycker- låg temperatur.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har en ASUS och där går det att välja i bios att man ska köra en enklare variant av startup som är snabbare.
Tror inte att det är där som det felar men det kan vara en bios-inställning som inte stämmer med din hårdvara. ASUS brukar korrigera ev fel (mest för de som gör överklockning) så går den åtminstone att starta. Skulle gissa att det kan vara att den försöker att köra minnena i dual men hittar bara halva minnet. Venagance finns antagligen inte heller som testade minnen till moderkortet så det kan vara att de inte passar ihop.
Moderkortet har försetts med ganska många led-lampor som indikerar om något inte är bra, bl.a. minnena. Du kan kolla av dom i samband med en start.
När du är inne i windows, får du med allt installerat minne ?

Permalänk
Medlem

I Windows har jag alla 8gb minne..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tänds det några ledlampor när PC:n startar.

Ibland kan värdena för minnet behöva läggas in manuellt, speciellt när de är gamla eller nyutkomna modeller.

Permalänk
Medlem

Det är ungefär 4st lampor som lyser, 3 gröna och 1 röd.. den röda är runt ramminnet
(när den startar andra gången är det 2st extra som lyser- Grafikkort (tror jag) och TPU

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kännt problem med ditt moderkort, men kan tyvärr inte ge dig lösningen (om den ens finns)

Permalänk
Medlem

Det finns en som har råkat ut för det när hans TPU-switch är in ON-läge, annars startar den ok.

Tror att det är någon BIOS-inställning som inte går som den ska i auto-läge.
Om du går in i BIOS-inställningarna (förutsätter att den gjort en omstart då) och inte ändrar något utan enbart gör exit-save. Med lite tur så sparar den värdena som andra omstarten skapat.
Annars ska det här kortet kunna ändra en del BIOS-inställningar i windows också via installationsskivan.

Sista BIOS-versionen är 1606 som utkom 2011.05.27 som ev kan förbättra läget.
ASUS brukar ha möjligheten att ta backup på sitt gamla BIOS om det skulle bli sämre.

Permalänk
Medlem

Om den röda hör till minnet (sitter i hörnet av moderkortet). Är den i andra änden av minnet hör den till cpu:n.
Förmodar att det är minnet. Den avläsning som bios:et gjort går inte att använda och då försöker den att söka upp diverse felsäkra inställningar i stället, som den tydligen hittar när Windows trots allt går igång.
Det som behöver göras är att göra alla inställningar manuellt, inställningarna bör du hitta på corsairs hemsida men hur de ser ut i bios:et får du kolla upp. Skulle det strula till sig rejält så finns mem-ok knappen som söker upp felsäkra inställningar i stället.