moderkort med ESD armband hur funkar det ?.

Permalänk
Medlem

moderkort med ESD armband hur funkar det ?.

Hej jag funderar på att köpa med ett sånt där ESD armband när jag köper nytt moderkort på INET. Men jag undrar hur ett ESD armband funkar jag vet att man ska trä på den på armen men vad gör man med den dära nyparn som sitter på ? har aldrig använt det förut så jag tänkte jag frågar er här mvh.

Permalänk
Medlem

Sätt klammern på nåt bra ställe i chassit bara så skall det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soy_CD:

Sätt klammern på nåt bra ställe i chassit bara så skall det inte vara några problem.

Okej är det en engångsgrej eller kan man använda den vid fler tillfällen ? Mvh.

Permalänk
Medlem

Du kan använda den fler gånger

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Sätter fast antigen i chassit eller i ett element.

Permalänk

Sätt krokodilklämman på jord-blecket i ett strömuttag så är du jordad.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Då blir det att man bara kan använda ena handen att montera in sakerna med genom att bandet sitter på högra armen isf eller ? mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

Då blir det att man bara kan använda ena handen att montera in sakerna med genom att bandet sitter på högra armen isf eller ? mvh.

Du kan använda båda händerna.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

Se till att köpa en med lång sladd så stör du dig inte alls på den.
Den som finns på Inet är onödigt dyr, kolla här istället: http://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/montering-och...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

om du sätter den i chassit så måste nätagget var i och ha strömsladden i.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

Det är en snurrad ganska elastisk sladd.

Annars kan du väl sätta den runt ankeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

Hej jag funderar på att köpa med ett sånt där ESD armband när jag köper nytt moderkort på INET. Men jag undrar hur ett ESD armband funkar jag vet att man ska trä på den på armen men vad gör man med den dära nyparn som sitter på ? har aldrig använt det förut så jag tänkte jag frågar er här mvh.

Många intressanta teorier här!

Krokodilklämman skall fästas i chassit.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Krokodilklämman skall fästas i CHASSIT, det du är ute efter är att ha samma laddning som chassit... Klämma fäst i tex element eller annan jordad punkt gör att du med största säkerhet får annan laddning.
Och det är mellan två punkter med olika statisk laddning som statisk elektricitet kan uppkomma..

Folk som säger att man ska vara jordad i tex element, diskbänk eller likande e lekmän som inte riktigt vet vad dom snackar om och inte förstår att deras "TIPPS och Förslag" gör MER skada än nytta.....

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Krokodilklämman skall fästas i CHASSIT, det du är ute efter är att ha samma laddning som chassit... Klämma fäst i tex element eller annan jordad punkt gör att du med största säkerhet får annan laddning.
Och det är mellan två punkter med olika statisk laddning som statisk elektricitet kan uppkomma..

Folk som säger att man ska vara jordad i tex element, diskbänk eller likande e lekmän som inte riktigt vet vad dom snackar om och inte förstår att deras "TIPPS och Förslag" gör MER skada än nytta.....

Snubben har Rätt!

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Snubben har Rätt!

Såg att dom inte har kvar nåra esd band på inet men antar att dom beställer hem sådana eller ? Mvh.

Permalänk

Jag har upptäckt en sak angående ESD

Jag köpte ett moderkort, jag glömde att det funkade och därför slängde jag ner det i en låda med andra komponenter, jag har kastat frispie med det och använt som modell för chassibyggen, jag testade efter kanske 1 år att kopla in det i en dator för att se om det fungerade, och ta me tusan, det funkade lika bra som när det hade gjorts, moderkort klarar mer än man tror

Skrivet av emiis91:

Såg att dom inte har kvar nåra esd band på inet men antar att dom beställer hem sådana eller ? Mvh.

sånna kan du köpa på clas ohlson, kjell och kompany, typ alla datorbutiker som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Detta är korrekt!
Att folk inte fattat detta efter alla miljoner trådar detta tagits upp i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbet:

Detta är korrekt!
Att folk inte fattat detta efter alla miljoner trådar detta tagits upp i...

Bara för att klargöra detta för min egen räkning en gång för alla... att man ska fästa klämman i chassit har jag förstått sen länge, men är det lika viktigt att man har ett inkopplat nätagg när man gör detta för att det ska fungera? Detta har jag nämligen inte varit lika duktig med.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det är också bra att ha en ESD-matta som man kopplar ihop med chassit och handledsbandet. När allt är ihopkopplat lägger man moderkortet i sin ESD-påse på ESD-mattan innan man tar ut moderkortet ur ESD-påsen. Anledningen är att man vill att ESD-påsen ska få samma potential (alltså samma spänning) som chassit och händerna innan man tar i det. Då försvinner riskren för urladdningar när man tar i moderkortet och när moderkortet nuddar chassit.

Att man dessutom kan koppla ESD-mattan till eluttagets jord är för att man kan vilja ha samma potential som eventuella mätinstrument, eller kanske en lödkolv som är elnätsansluten om man håller på med sådant. Om man kopplar in datorn i eluttaget och den inte har kontakt med ESD-skyddsprylarna så får ju chassit en annan potential om de inte är sammankopplade. Man strävar alltså efter att alla delar ska ligga på samma spänningsnivå så att det inte uppstår skadliga spänningsnivåer på komponenterna man monterar känsliga komponenter.

ESD-påsens uppgift är att vara en skyddande bur (elektriskt sett) runt komponenten och så länge den ligger i påsen är det ingen fara. Det är först när man tar ur den ur påsen det blir farligt. Man måste se till att ha samma potential som ESD-påsen innan man tar ur den (det har man oftast eftersom man håller i påsen) och sedan när man lägger ifrån sig komponenten (t.ex. moderkortet) så kan det hända farliga saker (farligt för kompnenterna, inte för en själv).

Så om man ska stoppa i en processor i ett moderkort är det jättebra med ESD-matta och handledsband. Koppla ihop handledsbandet med ESD-mattan. Lägg moderkortet i sin ESD-påse på ESD-mattan innan man tar ur moderkortet. Lägg processorn i sin ESD-påse (eller vad den nu ligger i) också på mattan. Ta sedan ur moderkortet och lägg ovanpå ESD-mattan (fortfarande med handledsbandet på sig och ihopkopplat med mattan). Ta ur processorn ur sin förpackning och lägg den i sin hållare på mattan. Koppla gärna någon plåtdetalj på moderkortet till handledsbandet och ESD-mattan. Nu kan man sätta i processorn. Samma sak med RAM-minnen, lägg dem i sin skyddande förpackning på mattan och ta sedan ur dem och sätt i moderkortet.

Som nämnts har man också chassiplåten ihopkopplad med ESD-matta och handledsband och då är det ingen fara att sätta i moderkortet i chassit. Samma sätt gör man med grafikkort och andra instickskort, hårddiskar m.m. så är man säker på att undvika onödiga ESD-skador. Tycker att mina datorer jag byggt varit mycket stabilare och mer problemfria sedan jag konsekvent börjat använda ESD-skydd när jag arbetar med komponenterna.

Om ni någonsin varit inne i ett elektroniklabb t.ex. hos Ericsson, eller i en fabrik där man monterar elektroniska komponenter så kan man se att de tar väldigt allvarligt på ESD-skydd. De har särskilda zoner som man inte får beträda utan ESD-skor (som är gjorda för man ska bli elektriskt ihopkopplad med golvet). De har särskilda ESD-golv, ESD-stolar, ESD-bänkar och förstås handledsband vid arbetsbänkarna. Elektriska komponenter blir allt mer känsliga för höga spänningar och ESD-urladdningar. De tillverkare som inte tar ESD-skydd på allvar kan få allvarliga kvalitetsproblem med sina produkter. ESD-skyddet måste fungera hela vägen tills komponenten är monterad inuti slutprodukten och det är därför man använder särskilda ESD-påsar vid transport och skriver varningstexter att man ska använda ESD-skydd innan man monterar komponenten.

Nu så vet ni detta, och struntar ni att ESD-skydda er så får ni skylla er själva. Det är en sak att göra saker i okunskap men vet man om hur man ska skydda sig så är det bara dumt att låta bli. Att inte ESD-skydda sig när man monterar sin nya dator är ungefär som att skjuta med älgstudsare genom sin nya bil. Har man tur så funkar bilen ändå (kanske bara blir hål genom den eller man kanske missar bilen helt och hållet) men har man otur skjuter man sönder något som gör att den inte fungerar helt optimalt i framtiden...

EDIT: En annan sak att nämna är att ESD-skydd sällan kopplar sig direkt mot jord utan man har ett skyddsmotstånd i serie. Är man inne och pillar i elektronik med farliga spänningar vill man inte ha en hög ström genom kroppen. Skyddsmotståndet begränsar strömmen...

Permalänk
Skrivet av partynikko:

Ja, nej.

Skrivet av peterholm1:

Sätt krokodilklämman på jord-blecket i ett strömuttag så är du jordad.

Du blir jordad, men det vill du inte vara. Du vill ha samma potential som chassit.

Skrivet av upl8447:

om du sätter den i chassit så måste nätagget var i och ha strömsladden i.

Nej, det räcker om du själv och chassit har samma potential.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Ja, nej.

Du blir jordad, men det vill du inte vara. Du vill ha samma potential som chassit.

Nej, det räcker om du själv och chassit har samma potential.

+1

Visa signatur

~Pelle~