Permalänk
Medlem

2560x1600 - Grafikkort?

Jag ska inom ett par månader införskaffa nya delar till min dator (grafikkort, moderkort, minne, processor), och jag har tänkt att jag skulle försöka få tag i ett eller flera grafikkort som lyckas utnyttja min skärms maxupplösning (2560x1600).

Nu är frågan vad jag ska ha? I nuläget har jag ett GeForce 8800GTS (versionen med 512 MB minne, något som inte räcker till i de allra flesta fall). En såpass hög upplösning får mig att fundera på om jag kanske skulle köra SLI med t.ex. två 560Ti för att få 2 GB minne; eller ska jag skaffa ett 580 med 1,5 GB minne, vilket skulle kosta ungefär lika mycket (+/- nån hundring)? Att spela alla spel med högsta inställningar är inte prioriterat (och saker som AA är rent överflöd med den upplösningen), det viktiga är att kunna spela med högsta upplösning för att slippa ful upscaling.

Jag ska också säga att jag inte vill lägga mer än 4000 kr (helst nån hundring mindre), så förslag som "tre stycken 3 GB 580 i SLI" är bortkastade

Och eftersom jag kommer att köpa dessa grejer om nån månad eller så, tror ni att det kommer någon ny modell eller signifikanta prisändringar tills dess?

(Och hej, det här är mitt första inlägg.)

Permalänk
Avstängd

Finns mpnga alternativ, beror på vad du ska spela

För 4000 så är 2st 6950 ett bra alternativ

Permalänk
Medlem

om du köper två gtx 560ti så får du bara en gb minne som du kan utnyttja. genom att det skrivs samma sak på vardera korts minne.
bästa alternativet är nog två st 6950 upplåsta till 6970

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

För att få lite perspektiv på det hela så kör jag 1 st 30'' och 2 st 20'' på mitt 5850, och det funkar kalas. Funkar bra att spela på 30'' också. Så jag rekommenderar att du börjar med ett 6950, det kommer räcka långt!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

om du köper två gtx 560ti så får du bara en gb minne som du kan utnyttja. genom att det skrivs samma sak på vardera korts minne.

Jag märker att jag inte kollat på datorkomponenter på länge...

Skrivet av upl8447:

bästa alternativet är nog två st 6950 upplåsta till 6970

Hur funkar denna upplåsning? Verkar ju spännande om det funkar bra.

Citat:

För att få lite perspektiv på det hela så kör jag 1 st 30'' och 2 st 20'' på mitt 5850, och det funkar kalas. Funkar bra att spela på 30'' också. Så jag rekommenderar att du börjar med ett 6950, det kommer räcka långt!

Ja, ett alternativ är ju att köpa ett i taget och avgöra hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Satsa på ett 6970, spara pengarna och köp alternativt ett till i framtiden om det inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamW:

Jag märker att jag inte kollat på datorkomponenter på länge...

Hur funkar denna upplåsning? Verkar ju spännande om det funkar bra.

Ja, ett alternativ är ju att köpa ett i taget och avgöra hur det funkar.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13262-radeon-hd-6950-kan-las...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Ta en ordentlig titt på strömförbrukning för varje grafikkort oxå.

Om du vill spara pengar på moderkortspriset och elräkningen, samt minska värmeutveckling i datorn, så brukar ett högpresterande grafikkort dra mindre än 2 sämre grafikkort i SLI/CrossFire som tillsammans motsvarar samma prestandaklass.

Om du ändå vill köra 2 grafikkort samtidigt (SLI/CF) så skalar Radeon korten bäst. Med geforce försvinner en större procent av prestandan. Det blir alltså inte dubbel prestanda med 2 grafikkort.
Ja har inte siffrorna i huvvet och det är olika från spel till spel, men det kanske rör sej om att du får 185% (radeon CF) mot 175% (geforce SLI). (Idealisk skalning är alltså 200% med 2 grafikkort)

Dock så är CrossFire buggigare. När man kör Radeon kort i crossfire riskerar man att råka ut för ryckigare grafik (mindre jämn skärmuppdatering).
Ja har inte det heller i huvvet vilka speltitlar som lider av detta, men här finns några tester i 2560x1600:
http://www.youtube.com/watch?v=iQLRP24rKhk&feature=related
du kan titta på hans andra video-jämförelser oxå... det är ett välkänt problem med crossfire, men det kanske har blivit bättre sedan radeon 6xxx-serien kom ut.

kort o gott - du får lite mer prestanda för pengarna om du köper radeon, men du kommer samtidigt få stå ut med att vissa speltitlar inte fungerar riktigt som dom ska.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

http://hardocp.com/article/2011/06/06/msi_n580gtx_lightning_x... om just det kortet, men dom lirar i din upplösning, så du kan ju se hur det funkar med ett kort (finns ett 6970 med där också) i krävande spel.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag har alltid varit något av en Nvidia-fanboy, men 6950 verkar onekligen bra.

Jag har lagt en del pengar på kylning och låda förr (jag behåller dessa vid uppgradering), så nu när jag byter delar vill jag gärna ha något som är tyst så att alla mina fina dyra fläktar inte viskar förgäves när ett grafikkort kommer och skriker för full hals. Så vitt jag kan se finns dock bara ett riktigt tyst 6950 som kan låsas upp: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=815629 (MSI Twin Frozr-korten kan tydligen inte det)
Problemet då är ju att det är 3 slots högt och omöjliggör antagligen Crossfire i så fall.

EDIT: Nu när jag läst en del så lutar det mot ett sånt kort (det jag länkade).

Permalänk

har du nog nycket plats mellan pci portarna för 2?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

har du nog nycket plats mellan pci portarna för 2?

Som sagt ska jag byta även moderkortet.
Det jag funderar på nu (förra inlägget) skulle dock betyda att jag skrotar mina Crossfire/SLI-planer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle annars köpt 6970 istället för att köpa 6950 och låsa upp till 6970. För dels låser du ju så du inte kan skaffa CF med tanke på storleken av det kortet du länkade och för att det inte alltid är säkert att det fungerar att låsa upp. Så ta ett 6970 istället så kan du köpa ett till senare när det behövs om det behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jag skulle annars köpt 6970 istället för att köpa 6950 och låsa upp till 6970. För dels låser du ju så du inte kan skaffa CF med tanke på storleken av det kortet du länkade och för att det inte alltid är säkert att det fungerar att låsa upp. Så ta ett 6970 istället så kan du köpa ett till senare när det behövs om det behövs

Jag lutar mer och mer åt att köpa ett av Asus 6950 eller 6970 med den feta och tysta kylaren och sen strunta i Crossfire och istället överklocka när/om det behövs. 6970 är ju några kronor dyrare men enligt recensioner så ska det gå att överklocka ganska rejält i tidigare nämnda Asus-variant.