Är jag ensam om detta lilla fenomen?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Är jag ensam om detta lilla fenomen?

På sista tiden har jag märkt att folk som äger en iPhone refererar till sin telefon som "iPhone" och inte "mobilen" eller "luren" etc. Övriga mobiltelefonägare - må det så vara, SE, Nokia, HTC, Samsung, you name it - säger ju "telefonen" osv.

Jag har märkt det på sistone då jag själv börjat använda en iPhone (lånade en 3GS av far min). Det kan vara enkla saker som "Kan du hämta min iPhone?" och "Jag tog en bild på det med min iPhone".

Alla andra säger ju "Tog en bild med mobilen". Har ni på forumet också märkt detta? Kanske ni andra iPhoneanvändare kan lägga handen på hjärtat och erkänna att ni kör med den? Har inte hört någon som ägt en iPhone säga något annat än just "iPhone".

inb4 "orka bry sig blablabla"

PS: Snälla låt inte detta urarta i ett Mac vs PC-pajkastarbonanza nu, var sakliga nu mina vänner

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu när du säger det så känner jag igen det. Har nog aldrig hört någon som sagt telefon åt Iphone. Mycket märkligt faktiskt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har också märkt den saken för nått år sedan:P

Tycker det är ganska konstig grej att man säger ju "iphone", och jag har tyvärr inte hittat en vettig anledning (möjligtvis graffe kanske har nått):P

Men själv säger jag mobil till alla märken...
Och jag äger ingen iphone:P

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Kan det vara första steget till att iPhone blir ett verb som ersätter "ringer", i likhet med tex "att googla" ersätter "att söka"? "Jag iphonar dig imorgon efter jobbet"
*ryser*

Permalänk
Medlem

-Har du en galax i fickan eller är du bara glad att se mig?

Samsunganvändare borde börja säga galax om sina galaxy. Mycket häftigare att fota med en galax än en iPhone.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

-Har du en galax i fickan eller är du bara glad att se mig?

Samsunganvändare borde börja säga galax om sina galaxy. Mycket häftigare att fota med en galax än en iPhone.

I've got a (ZTE) Blade in my hand, wanna feel it?

Permalänk
Medlem

Det är iaf det som äpplet önskar och i viss mån har lyckats med. Spelar väl inte så stor roll om folk vill tro att att det är coolt - denna killen trodde också sig vara cool...

http://racketmag.com/wp-content/uploads/2009/03/old-cell-phon...

Till dess verkligheten hann i fatt och det bara blev pinsamt. AjFön träsket är nog på väg emot samma nörd status...

Permalänk
Medlem

Jotack, jag har med märkt det! Jag kom på mig själv i början och efter det ändrat på för att vägra vara med i sekten.
Nä, nu är det min TELEFON!

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan bero på att "exklusiva" prylar refererar man ofta till något annat än samlingsnamnet. Till exempel, om du ägde en Porsche hade du kanske sagt: "kan du hjälpa mig med att parkera Porschen?" istället för "bilen". Tror det är samma fenomen med iPhone. Man benämner helt enkelt sin pryl/bil/whatever omedvetet, såväl som medvetet, så att det låter "bättre". Typ "jag har minsann en iPhone" medan "alla andra har vanliga mobiltelefoner".

Det är min tanke i varje fall. Kan tillägga att jag också säger "min iPhone", förmodligen för att alla andra gör det.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är mycket i det att det bara finns en iPhone (bortsett från äldre modeller).
De flesta andra mobiler finns i en mängd modeller och mobilen blir således en i mängden.

Visst, det finns la kanske bara en Samsung Galaxy liksom t.ex. HTC Desire men det släpps mycket mer modeller från dessa tillverkare och alla har samma OS så telefonerna är inte direkt unika.

Så köper du en ny Android mobil så har du troligtvis inte samma modell, köper du där emot en ny iPhone så har du garanterat en iPhone

(äger varken iPhone eller Android)

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Haglund:

Jag tror det kan bero på att "exklusiva" prylar refererar man ofta till något annat än samlingsnamnet. Till exempel, om du ägde en Porsche hade du kanske sagt: "kan du hjälpa mig med att parkera Porschen?" istället för "bilen". Tror det är samma fenomen med iPhone. Man benämner helt enkelt sin pryl/bil/whatever omedvetet, såväl som medvetet, så att det låter "bättre". Typ "jag har minsann en iPhone" medan "alla andra har vanliga mobiltelefoner".

Det är min tanke i varje fall. Kan tillägga att jag också säger "min iPhone", förmodligen för att alla andra gör det.

Där har du en poäng! Men jag har en snarlik teori där; när jag ägde två bilar (En gammal volvo och en dyr och fin saab) sa jag "Saaben" och "Volvon". Typ "Jävlar jag glömde parka volvon och har druckit en öl, kan du gå ner och ställa den i garaget?".

Är du med? Kanske Porscheägaren har fler bilar
Dock tänkte jag faktiskt ta med det där med statuspryl i min första post, men drog mig för det, folk tenderar att bli förnärmade

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har varit iPhoneägare i över året nu och det är väldigt sällan jag refererar den som "iPhone". Oftast blir det mobilen, telefonen eller nallen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Där har du en poäng! Men jag har en snarlik teori där; när jag ägde två bilar (En gammal volvo och en dyr och fin saab) sa jag "Saaben" och "Volvon". Typ "Jävlar jag glömde parka volvon och har druckit en öl, kan du gå ner och ställa den i garaget?".

Är du med? Kanske Porscheägaren har fler bilar
Dock tänkte jag faktiskt ta med det där med statuspryl i min första post, men drog mig för det, folk tenderar att bli förnärmade

Ja, det kan nog fungera på vad som helst som är ett välkänt varumärke, exklusivt eller inte (inget ont om din Volvo och Saab).

Till er som klagar på Apple kan jag kontra med att det är en bedrift att skapa olika varumärken där folk väljer att benämna produkten efter Apples egna namn istället för att säga "telefon" och "mp3-spelare". Huruvida det rör sig om en hjärntvätt eller inte låter jag vara osagt, men det är en bedrift oavsett som är värd att uppmärksamma.

Permalänk
Skrivet av partynikko:

I've got a (ZTE) Blade in my hand, wanna feel it?

Måste fylla på med en till.
I've got a (htc) Desire (HD) in my pocket, want me to show you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Har varit iPhoneägare i över året nu och det är väldigt sällan jag refererar den som "iPhone". Oftast blir det mobilen, telefonen eller nallen.

Det är nog yngre som säger "iphone", ni dinosaurer säger som du tror jag......

Visa signatur

B I U

Permalänk
Hjälpsam

Läste om detta härdomdagen, bör vara en bit av pusslet att iPhone är substantivifierat och är på väg att bli verbifierat (roliga ord) på liknande sätt som Google är.

Citat:

Neurologists: Apple is like a religion

UK neuroscientists have found that Apple imagery activates the same parts of the brain in Apple fanboys that religious imagery does in followers of that religion...

http://www.techspot.com/news/43884-neurologists-apple-is-like...

Har en iPhone som jobbtelefon och en HTC Desire privat. Så det är lite 50/50 om jag säger iPhone/HTC'n eller jobb/privat -telefonen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av norrby89:

det är precis samma sak som innan iphone när alla som hade en ipod ansåg att det va en ipod och inte en mp3 spelare vilket är helt idiotiskt men antar att det tyvärr är en bieffekt som apple produkter har på folk..

Jag hörde faktiskt en story om en far som bad sin dotter hämta mp3-spelaren som låg mellan sätena i bilen. Hon stod som ett frågetecken när hon inte visste att hans Zune var en MP3spelare. Han fick säga "Hämta ipoden" innan hon förstod.

Skrivet av Jajd:

Det är nog yngre som säger "iphone", ni dinosaurer säger som du tror jag......

Nu är väl jag något mellanting med 26 år på nacken, men jag gör faktiskt ingen skillnad på dem, det är "telefon" för alla här, men farsan på 50+ säger "iPhone", trots att den faller i kategorin "telefon" den med

Skrivet av GaMeR2K5:

Jag tycker de flesta numera använder andra namn än "mobilen eller telefonen". Men det är väl för att "mobilerna" idag är allt annat onödigt skit med inbyggd telefonfunktion. xD

Jaså det har jag inte märkt alls faktiskt. Säger de "Du fan, jag glömde min HTC i bilen, kan du springa och hämta? Jag har tvättstuga"?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte tänkt på det förrut, men det är faktiskt sant det du säger.
Själv har jag nog aldrig sagt telefon om min iPhone, just för att det är så mycket mer än telefon.
Jag använder min iPhone till allt jag har datorn till, Plus och minus några saker. Och då tycker jag det skulle kännas kostigt att säga Telefonen när jag t.ex. ska skicka mail, kolla upp hemsidor, ta reda på var folk bor osv.
Min syster har en HTC Wildfire, och hon säger inte annat än telefonen, troligen just för att hon och dom runt henne inte riktigt vet vad en "HTC" är. Men som en tidigare talare sa så tror jag även att man inte benämner HTC och liknande telefoner vid deras namn är för att det finns så många olika modeller. En iPhone är en iPhone, en HTC kan vara Wildfire, desire, sensation osvosv.

Visa signatur

Fractal Design R3 | AMD phenom x4 955 | Gigabyte 6950 | Fractal Design Tesla 650W | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 6GB RAM | 120GB Agility SSD för OS + 3TB HDD |

Permalänk
Medlem

Detta var en rolig reflektion på ämnet! Jag skulle vilja påstå att på mitt jobb går nog rätt många mot strömmen, kanske för att vi får telefonen i jobbet om vi har behov av en smartphone. De flesta jag jobbar med refererar till telefonen som just "telefonen", men självklart hör man ibland att någon smyger in iPhone istället. Å andra sidan har ju som ovan nämnts Apple jobbat hårt på att göra produktnamnet till en vedertagen ersättning för ordet "telefon". Ett bra exempel är väl den signatur som ligger som standard i mejlen "Skickat från min iPhone".

Permalänk

Det var ju samma sak med iPod. Den ersatte ju ordet MP3-spelare.

Däremot ser jag ingen anledning att byta ut "Mobil" mot "iPhone", "smartphone" eller något annat som innehåller ordet "phone". Att ringa är ju knappast den viktigaste funktionen i en telefon längre.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen fenomenet. I början när jag precis hade köpt en iphone så sa jag fortfarande mobilen eller telefonen, samt i slutet av ägoperioden. Men däremellan sa jag iphonen. Nu kör jag en sgs2 och inte säger jag galaxyn.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Apple har lyckats bra. De har fått folk att se Iphone som mer än en telefon. Man köper inte en mobil, man köper en Iphone.

Permalänk
Medlem

Well, jag köpte inte iPhonen för att den verkade skön på att ringa eller så.
Jag köpte den just för att jag Ville Ha mer än en telefon. Sen om Apple hjärntvättat mig eller inte får väll du tycka som du vill om.

Visa signatur

Fractal Design R3 | AMD phenom x4 955 | Gigabyte 6950 | Fractal Design Tesla 650W | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 6GB RAM | 120GB Agility SSD för OS + 3TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag saknar inget hos iPhone men jag ser inget i det som inte finns i andra likvärdiga. Och då lägger jag inte 6k på ett äpple på baksidan och skrytfaktorn att ha en iPhone. Förlåt mig mitt grammatiska fel

Då passar det gamla hederliga bilargumentet in; "varför köpa en Porsche när en Volvo också kan ta dig från punkt A till B?"

Samma med iPhone. Visst, man kan köpa en HTC för 2000 kr som "kan göra samma saker", men om man bara är ute efter funktion är det såklart det rätta valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Då passar det gamla hederliga bilargumentet in; "varför köpa en Porsche när en Volvo också kan ta dig från punkt A till B?"

Samma med iPhone. Visst, man kan köpa en HTC för 2000 kr som "kan göra samma saker", men om man bara är ute efter funktion är det såklart det rätta valet.

Nja, Du kan köpa en mobil som klarar allt en iphone gör fast bättre, för en billigare summa. Så nej skulle inte påstå att det argumentet alltid funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Nja, Du kan köpa en mobil som klarar allt en iphone gör fast bättre, för en billigare summa. Så nej skulle inte påstå att det argumentet alltid funkar

"bättre" är ett väldigt luddigt ord i detta sammanhang.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

- Hej då Greger! Jag Iphonar dig imorgon.
- Okej, då Tattooar jag dig också Nils.
- Va! Men jag vill ju inte ha någon tatuering!
- /Facepalm

Bara för att alla Iphone användare börjar säga "Iphonar" ska jag säga "Tattooa" eftersom jag äger en HTC Tattoo.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

värkar faktiskt som iphone dominerar lite på domma uttrycken:(

Men jag ska börja att säga att jag ska "huawei-a någon sen":P

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag säger alltid telefon till iPhones
Säger telefon till alla telefoner!

Permalänk
Medlem

Haha just detta har ja tänkt på många gånger jag med ;D, skönt att säga på nått sätt ? : )

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K