Är jag ensam om detta lilla fenomen?

Permalänk
Medlem

Hatar när folk säger Iphone till alla telefoner de ser.
Folk som snackar om Iphone som det är den enda mobilen i världen.

Men är faktiskt så att folk säger Iphone utan inte Mobilen.
Vet inte hur många som inte kan ett skit om mobiler säger Iphone till min Vackra Android telefon.
Gör så man börjar koka inombords, man vill inte bli förknippad med sån ****.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jajd:

Det är nog yngre som säger "iphone", ni dinosaurer säger som du tror jag......

Jag är 25...

Dinosaur blir man först när man fyller 30.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av RaWe93:

Inte tänkt på det förrut, men det är faktiskt sant det du säger.
Själv har jag nog aldrig sagt telefon om min iPhone, just för att det är så mycket mer än telefon.
Jag använder min iPhone till allt jag har datorn till, Plus och minus några saker. Och då tycker jag det skulle kännas kostigt att säga Telefonen när jag t.ex. ska skicka mail, kolla upp hemsidor, ta reda på var folk bor osv.
Min syster har en HTC Wildfire, och hon säger inte annat än telefonen, troligen just för att hon och dom runt henne inte riktigt vet vad en "HTC" är. Men som en tidigare talare sa så tror jag även att man inte benämner HTC och liknande telefoner vid deras namn är för att det finns så många olika modeller. En iPhone är en iPhone, en HTC kan vara Wildfire, desire, sensation osvosv.

Jo där håller jag såklart med dig, men att man kan göra fler saker på en telefon idag gäller ju hela produktspektrat; många ser nog maila, surfa, fota, filma osv som en självklarhet när de ska köpa ny "telefon".

Sen att folk köper en gammal SE K750i, ptja, de har nog hemtelefon också Men vi nördar ska ju alltid ha det senaste och ballaste

Vidare är ju inte alltid en iPhone en iPhone faktiskt, när jag laddade hem iOS5-betan fick jag välja vilken iOS-enhet jag hade, kunde välja på 3GS, 4, iPad, Ipad2, Ipod touch4. Så några modeller har de ju.

Hur är det med tablets då? iPadägare säger ju såklart "ipad", men hur är det med t.ex. Motorola Xoom då? Säger de "Xoomen"? Det tror jag faktiskt Ni ägare av androidplattor får gärna fylla in vad ni kallar era surfplattor

Och oj oj, vi kan ta det ett steg till och särskilja "laptop" från "min macbook". Även där är appleanvändare noga med att poängtera att de använder en macbook och inte en laptop. Apple har minsann lyckats med sin marknadsföring här, imponerade! Även imponerande att så många kände igen sig i mitt ursprungliga argument, misstänkte det nästan, men ändå

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Sötast

Jag säger inte mobil eller telefon längre då det endast är en bråkdel av alla funktioner min iPhone (;D) har.

Iphone rullar fint på tungan och som sagt tidigare så finns det endast ett namn och det funkar.

Tror även det handlar om hur välkänd en produkt är, om jag säger hämta min iPhone så vet folk vad jag menar.

Men om någon annan säger hämta min tattoo/wildfire/galaxy/whatever så skulle jag inte ha den minsta aning om vad det är för någon telefon, även om det skulle vara en specifikt intressant modell så finns den säkert bara på marknaden i 3 månader till för att ännu en gång bli ersatt av nästa modell.

En iPhone är en iPhone ett stående märke som alla vet vad det är, tror det kan vara en stor anledning till att man just kallar den vid namn, ungefär som att man säger "kan du ta spaden?" inte "kan du ta skaftet med grävtillbehöret på?"

Edit:

Skrivet av Printscreen:

Och oj oj, vi kan ta det ett steg till och särskilja "laptop" från "min macbook". Även där är appleanvändare noga med att poängtera att de använder en macbook och inte en laptop. Apple har minsann lyckats med sin marknadsföring här, imponerade! Även imponerande att så många kände igen sig i mitt ursprungliga argument, misstänkte det nästan, men ändå

Även här ser vi samma fenomen. En Macbook är en macbook oavsett om det är årets modell eller inte, den är lätt att känna igen och är även den ett märke som kommer fortsätta finnas.

"Du lars, kan du hämta våra laptopar?
Ta anders Asus U36JC-RX231V och Jonas Asus G73SW-TZ209V men glöm inte min Acer Aspire 5552G-N834G50Mn (LX.RC402.032). Självklart kan du ju hämta din egen Macbook om du vill ha den"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Printscreen:

Hur är det med tablets då? iPadägare säger ju såklart "ipad", men hur är det med t.ex. Motorola Xoom då? Säger de "Xoomen"? Det tror jag faktiskt Ni ägare av androidplattor får gärna fylla in vad ni kallar era surfplattor

"Padda" har blivit ganska universellt för surfplattor även om det i ursprung hänvisar till iPad.

Samma fenomen som med att alla sade Rollerblades om inlines för det var det största märket. Eller Topz för bommulspinnar. I första hand är amerikanska marknaden är suveräna på att substantivifiera och verbifiera produkter.

Apples marknadsföring och märkes-styrka är helt fantastiskt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Börjar med att säga att jag har en Iphone, jag säger nog lite olika, både iphone, "mobben" eller mobilen typ.

Men mycket tror jag ligger i att namnet, som någon nämnde tidigare, har funnits länge, kom väl sommaren -07 va? Det är 4 år. Ingen annan mobil har ju funnts, med samma namn, så länge, det börjar ju komma nu med tex desiren som lever vidare som namn länge, och kommer i nya versioner.

Kanske om något år så börjar man prata om "min desire". Nu är det ju inte riktigt samma sak heller då det oftast finns flera olika versioner av desire, som kan vara väldigt olika. Iphone finns det ju oftast bara en på marknaden hela tiden, visst, 3GS finns väl än, men Iphonen har ju aldrig direkt gjort stora förändringar heller, från generation till generation. Lite snabbare, lite bättre skärm, lite bättre kamera. Men variationerna har ju inte varit väldigt stora.

Sen har väl Apples marknadsföring hjälpt till.

Att Iphonen skulle vara nått man säger för att det är en statuspryl och att man säger det pga det, det tror jag inte på riktigt. "alla" har råd med en Iphone om dom har råd med en Desire tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Påminner lite om mp3-spelare vs ipod. Jag har stött på människor som trott att ipod är ett samlingsnamn för mp3-spelare. Undrar om folk kommer tro att iphone är ett samlingsnamn för telefoner. Är helt övertygad om att många tror att alla smartphones är iPhones redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Påminner lite om mp3-spelare vs ipod. Jag har stött på människor som trott att ipod är ett samlingsnamn för mp3-spelare. Undrar om folk kommer tro att iphone är ett samlingsnamn för telefoner. Är helt övertygad om att många tror att alla smartphones är iPhones redan.

Kanske, "i" står för intelligens och phone står för, ja... phone.

Intelligent Telefon i ren svenska = alla moderna mobiler

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Nja, Du kan köpa en mobil som klarar allt en iphone gör fast bättre, för en billigare summa. Så nej skulle inte påstå att det argumentet alltid funkar

Visst, men jag pratade om inte bara om funktioner. En Volvo med alla tilläggspaket må ha 100 fler funktioner än en Porsche, men Porschen har sannolikt högre kvalitetskänsla och större kör/användarupplevelse. Det jag syftar på, utan att försöka starta en pajkastning, är kvalitetsintrycket _jag_ (subjektivt, såsom alla åsikter i världen) får av en iPhone på både materialnivå och mjukvara är att konkurrenter, såsom Samsung Galaxy S (med batterilucka av plast...) snällt får kliva åt sidan för iPhone, som så vitt jag vet, är den bästa konsumenttelefonen vad gäller byggkvalitet.

Sen kan alla ha en annan åsikt i all oändlighet, vad som däremot uppskattas är ett tips på en telefon med bättre kvalitetsintryck än iPhone (4). HTC lider också av plastig exteriör, tycker jag i varje fall.

Permalänk
Medlem

Det är varken kvalité eller något annat intryck som får folk att säga Iphone om en smartphone. Det är apples grymt dyra marknadsföring. Iphone är lika mycket exklusiva idag som en volvo bil. Dvs inte alls. En Svenssontelefon.

Permalänk

Precis samma fenomen med ipod.. alla säger mp3 spelare till alla märken utom "Ipod" skit störande..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Tänkte på samma sak som dig TS idag, kom på mig själv att jag börjat använda ordet iPhone för min mobiltelefon. Lite skumt är det
Kanske beror på att en iPhone inte bara är en mobiltelefon?

Hur är det för er med HTC osv?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av KKay:

Tänkte på samma sak som dig TS idag, kom på mig själv att jag börjat använda ordet iPhone för min mobiltelefon. Lite skumt är det
Kanske beror på att en iPhone inte bara är en mobiltelefon?

Hur är det för er med HTC osv?

Tack för inputen dude

Det är absolut inte samma sak för oss som kör smartphones som kör android; vi säger ju "telefonen". Jag är ju färgad av mina bra androidupplevelser och har svårt att se det underbara med iOS4, men likt förbaskat säger jag inte "min iphone" för det är ju bara en smartphone i mängden. Kul att du ändå erkänner, inget illa ment

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

en idé om varför inte sony ericsson & andra säger märke/modell namn kan dels bero på att apple bara har "en" modell som heter Iphone (borträknat 3g, 3gs, 4 osv) så vet folk vad man menar säger man att man har ett sony ericsson kan det vara så många olika modeller och det skulle låta konstigt (min åsikt) om man sa "kan du hämta min w810i"

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tack för inputen dude

Det är absolut inte samma sak för oss som kör smartphones som kör android; vi säger ju "telefonen". Jag är ju färgad av mina bra androidupplevelser och har svårt att se det underbara med iOS4, men likt förbaskat säger jag inte "min iphone" för det är ju bara en smartphone i mängden. Kul att du ändå erkänner, inget illa ment

Frågade just frugan, som också har en iPhone, om hon säger mobil eller iPhone. Och hon säger tydligen mobil. Vad tusan är det som driver mig till att säga iPhone?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

sant säger det alltid men försöker ändra mej:@ de får mej att låta som om ja skryter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det är lättare och säga iphone än telefon eftersom det innehåller mindre bokstäver!

Permalänk

För mig och i princip alla andra iPhoneägare i min umgängeskrets är våra iPhones just "iPhones" och inte "mobiltelefoner". Vet inte hur det blev så riktigt, det har väl att göra med att iPhones är så pass vanligt just nu. Dock är jag inte med i sekten utan kan med kritiska ögon se iPhones många nackdelar

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Men det ÄR ju ingen telefon.
Det är en GPS/mp4-spelare/handdator/spelkonsol/kamera/surfplatta med INBYGGD telefon

Permalänk

Som sagt, samma som med iPod. I min förra skolas Normer och Värderingar stod det: "På lektionstid ska mobilerna vara tysta och osynliga, mp3-spelare OCH iPods får användas i samråd med läraren"

Stör mig så galet mycket på det. :(:ninja:

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

iphöööönen säger vi här i Skövde

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Roligt ämne

Och jag känner igen mig. Säger själv ofta iphone, ipad/paddan och macbook:en.

Jag tror Allexz har träffat rätt i det han säger. Alla vet vad en iphone är, även de flesta som inte är det minsta intresserade av teknik som min mamma t ex. Skulle jag säga att jag skall hämta min samsung galaxy s skulle hon troligtvis titta konstigt på mig

Tror definitivt Apple gör smart i att behålla namnen på sina produkter över generationer. Få produkter som folk känner igen namnet på.

Skrivet av Xclusiv8:

Det är varken kvalité eller något annat intryck som får folk att säga Iphone om en smartphone. Det är apples grymt dyra marknadsföring. Iphone är lika mycket exklusiva idag som en volvo bil. Dvs inte alls. En Svenssontelefon.

Smart marknadsföring möjligtvis. Dyr är den inte jämfört med Microsoft eller Dell t ex. Apple satsade mindre än hälften av vad Microsoft gjorde 2010 på marknadsföring.

Permalänk
Medlem

lättare att säga iphone än telefon nästan , och att det dessutom har phone i namnet gör det lite till ett substitut skulle jag tro.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Härligt ämne!
Känner igen detta fenomen både ifrån före detta klasskamrater och ifrån min far.
Jag tycker dock att vissa personer som säger just Iphone istället för mobil etc kan få det att låta väldigt skrytsamt, som att man verkligen skall uppmärksamma att det är en Iphone och inte "bara en vanlig mobil".
Är själv varken ägare av en android telefon eller en Iphone, så för mig har det alltid varit "mobilen" och inget annat.

Permalänk

Visst har det hänt mig.
Men samma sak har hänt mig då jag sagt "HTC" el nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar v Essen:

Härligt ämne!
Känner igen detta fenomen både ifrån före detta klasskamrater och ifrån min far.
Jag tycker dock att vissa personer som säger just Iphone istället för mobil etc kan få det att låta väldigt skrytsamt, som att man verkligen skall uppmärksamma att det är en Iphone och inte "bara en vanlig mobil".
Är själv varken ägare av en android telefon eller en Iphone, så för mig har det alltid varit "mobilen" och inget annat.

Märkt att en del tycker att det kan verka skrytsamt när folk säger iPhone, även min flickvän tycker det, men jag säger det inte av den anledningen. Vem har inte en iPhone idag? Jag säger det bara för att det låter bäst i mina öron typ

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Musikälskare

Hmm ja det kommer väll naturligt skulle jag tro, säger själv det

Inget att hänga upp sig på ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Uvania:

det är lättare och säga iphone än telefon eftersom det innehåller mindre bokstäver!

Knappaste mindre, men däremot färre Däremot är "luren" lättare att säga än "iphone".

Skrivet av biorrith:

Men det ÄR ju ingen telefon.
Det är en GPS/mp4-spelare/handdator/spelkonsol/kamera/surfplatta med INBYGGD telefon

Finns väl ingen telefon idag som inte klarar av det där du nämner, kanske med undantag för Doro-lurarna.

Skrivet av Devildoll:

lättare att säga iphone än telefon nästan , och att det dessutom har phone i namnet gör det lite till ett substitut skulle jag tro.

Det där med "phone i namnet" träffar nog rätt bra i engelsktalande länder, men knappast i sossesverige där ingen jävel kan prata ordentlig engelska

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Nog den onödigaste tråden på... länge?

Vad går denna tråd ut på?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Nog den onödigaste tråden på... länge?

Vad går denna tråd ut på?

Jag tycker att det är ett intressant fenomen som trådskaparen uppmärksammar.

Själv säger jag telefonen. Alternativt "min telefon" om det föreligger risk att den blandas ihop med hushållets fasta telefon.