Förlänga signalen med trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Förlänga signalen med trådlöst nätverk

vi har inrett stugan på tomten och jag ska nu flytta ut dit, men det är precis på gränsen till att nätverket inte räcker. hur fixar jag bra (då menar jag BRA) signal i stugan?

skulle tippa på att det är max 20-25 meter mellan, samt att stugan står lite högre än huset (om det har någon betydelse).

Permalänk
Skrivet av melvins:

vi har inrett stugan på tomten och jag ska nu flytta ut dit, men det är precis på gränsen till att nätverket inte räcker. hur fixar jag bra (då menar jag BRA) signal i stugan?

skulle tippa på att det är max 20-25 meter mellan, samt att stugan står lite högre än huset (om det har någon betydelse).

du får komplettera med en Accesspunkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

du får komplettera med en Accesspunkt

skulle denna funka bra? Netgear WN2000RPT

Permalänk
Medlem

Dra en kabel!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Dra en kabel!

^

Hade samma som du innan jag flytta hemifrån..

Hade en switch i "main"huset > 50 meter kabel > drog ner den längst väggen på husen och grävde ner den lite i gräsmattan till andra huset på tomten, Funka perfa. Men om du inte vill ha bra ping eller "säkras anslutning" så är det väl bara att köpa en accesspunkt eller repeater.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Ska själv flytta till min syster under tiden jag ska studera, och gästrummet där jag ska bo och ha min dator är i sämsta laget för det trådlösa närverket. Jag är inne på att skaffa mig en repeater/extender men är lite ovis på vilken jag ska välja och hur dessa repeater/externder fungerar.

Någon med erfarenheter som kan tipsa om en bra, kanske fungerar Netgear WN2000RPT bra?

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Dålig hastighet/signal med accesspunkt

skapade denna tråd i hopp om hjälp med accesspunkt, och köpte Netgear WN2000RPT.

nu är det så att jag får rätt så kassa hastigheter med denna, det beror troligen på att den inte är optimalt utplacerad. man ska placera den såhär: (D = dator, AP = accesspunkt, R = router)

D ----- AP ----- R, alltså med jämt mellanrum mellan varje apparat.

då jag inte har möjlighet med det så är min placerad såhär:

D -- AP ----- R, ojämnt alltså, för långt ifrån R.

kan jag göra något så att jag ska få bättre signal uppe i mitt hus? sätta in en till AP närmre R?
är rätt grön på det här med nätverk osv., så skulle uppskatta hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Melvins, du hade redan denna tråden, därför sammanfogade jag dem. Onödigt att skapa en ny. Tänk på §3.3 i reglerna.

*Trådar sammafogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro