Permalänk
Medlem

Telia DNS-problem 2011-06-24

Hej
Jag försöker hjälpa en släkting med internetuppkopplingen, Telia ADSL 8Mbit/s. Saken är den att websidor inte hittas såvida man inte skriver in ip-adressen direkt. Det går att skypa och dela skärmen utan problem, så det finns en fungerade uppkoppling. Jag har provat en "ipconfig /flushdns" utan någon framgång. Nu är Telias support stängd, så frågan är om någon av er har haft problem med Telias DNS det senaste dygnet/dygnen?
Mvh
Mattias

Permalänk
Rekordmedlem

Telia har flera dns servrar och att de inte går att nå behöver dessutom inte betyda att de inte funkar, det kan bero på andra saker, jag kör telia och har inga problem alls.
Kör mot 195.67.199.27 primär & 195.67.199.28 som sekundär dns

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa sätt 8.8.4.4 som dns eller 8.8.8.8

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Rekordmedlem

Testa att pinga dina dnser, vad händer då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad får du för dns:er av dhcp-servern då?

Tänk på att Telia använder sig av olika dns-servar för olika områden. Här ser du de aktuella: http://www.telia.se/foretag/kundservice/support/bredband/prol...

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Telias skräpdns är så otroligt dålig, krashar minst en gång i månaden och är sedan nere i flera timmar. När den väl "fungerar" är det en hel drös med sidor som inte är indexerade

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Jag bytte till 8.8.8.8 resp 8.8.4.4 och nu fungerar allt. Lite skumt att det inte funkade med de inställningar som Telia trycker ut till routern. Orkar inte tjafsa om det utan nu får det rulla på med de nya inställningarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drdryg:

Telias skräpdns är så otroligt dålig, krashar minst en gång i månaden och är sedan nere i flera timmar. När den väl "fungerar" är det en hel drös med sidor som inte är indexerade

Jag har haft dns-problem en gång och det var pga min skräprouter.
Jag tror verkligen inte att servrarna skulle "gå ner" eller liknande så ofta. Det skulle skrivas om det en hel del om det var problem med en dns-server

Permalänk
Medlem

Telia hadde DNS strul i går igen.
Den här gången Sundsvalls DNS-servrar som inte kunde slå upp tex facebook.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Jag har haft dns-problem en gång och det var pga min skräprouter.
Jag tror verkligen inte att servrarna skulle "gå ner" eller liknande så ofta. Det skulle skrivas om det en hel del om det var problem med en dns-server

Har provat med två st olika Dlink och en Netgear, det händer ändå. Dessutom så skrivs det en del lite då och då.